Tranebergsbron
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tranebergsbron
Nu till helgen flyttas tunnelbanetrafiken (ett spår) över till den nybyggda Tranebergsbron. Nästa helg flyttas det andra spårets trafik över. Det innebär att trafiken på den ursprungliga delen av tranebergsbron upphör, under dess renovering ett drygt år framöver. Här har det gått spårtrafik sedan 1934, då bron invigdes. Först spårvagnar på linje 11, 12 och 13 samt ut- och ingående vagnar till stadsnätet (som bodde i Brommahallen), från 1952 tunnelbana. Ett tillfälle att bli nostalgisk. På brons undersida finns fortfarande fullt synliga rester av kontaktledningsstolparna. Har man kört spårvagn över bron under tunnelbanetiden?
/Lars Johansson
/Lars Johansson
Re: Tranebergsbron
Jag kan inte säga någonting om reguljärtrafik, men jag har för mig att A30/B30 körts över bron vid ett flertal tillfällen i transport, dragna av lok/tunnelbanevagnar. Rätt?Anonymous skrev:Nu till helgen flyttas tunnelbanetrafiken (ett spår) över till den nybyggda Tranebergsbron. Nästa helg flyttas det andra spårets trafik över. Det innebär att trafiken på den ursprungliga delen av tranebergsbron upphör, under dess renovering ett drygt år framöver. Här har det gått spårtrafik sedan 1934, då bron invigdes. Först spårvagnar på linje 11, 12 och 13 samt ut- och ingående vagnar till stadsnätet (som bodde i Brommahallen), från 1952 tunnelbana. Ett tillfälle att bli nostalgisk. På brons undersida finns fortfarande fullt synliga rester av kontaktledningsstolparna. Har man kört spårvagn över bron under tunnelbanetiden?
/Lars Johansson
Spårvagn över Tranebergsbron
Ja det stämmer att spårvagnar har bogserats över Tranebergsbron ett flertal gånger. T. ex hände det när broarna på Tvärbanan stängdes av, då bogserades ett antal A30/B30 till Gullmarsplan för att kunna hålla trafiken igång mellan Liljeholmen och Gullmarsplan. Då dessa vagnar inte har godkända backljus så kunde man inte köra hela vägen till Gröndal - larvigt tycker jag, man kunde nog ha kunnat fixa tillfälliga back- och bromsljus
.
Nya A32:orna kan däremot inte bogseras på T-banan då T-banans strömskena ligger fel i förhållande till A32:orna
.
Mvh
Patrick
(hälsning till august: är även jag en tidigare Kristofferskoleelev - gick ut redan 1969!!
)

Nya A32:orna kan däremot inte bogseras på T-banan då T-banans strömskena ligger fel i förhållande till A32:orna

Mvh
Patrick
(hälsning till august: är även jag en tidigare Kristofferskoleelev - gick ut redan 1969!!

-
- Inlägg: 532
- Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29
Alvik, Brommadepån, Tranebergsbron och turtäthet
Skyddet på strömskenan är modifierat på en del av sträckan från tunnelbanestation Alvik ner till vändspåren som ligger vid Brommadepån. Orsaken är att A32 måste kunna köra på samma spår en kort sträcka mellan depån och Nockebybanan.Nya A32:orna kan däremot inte bogseras på T-banan då T-banans strömskena ligger fel i förhållande till A32:orna
För övrigt är det märkligt att man inte orkar köra tätare än 20-minuterstrafik över bron under den här spårändringen. Inte är det väl signalsystemet som är boven?
Tranebergsbron har renoverats tidigare (om än inte lika genomgripande), och då kördes också enkelspår över bron. Den gången klarade man att köra betydligt tätare. Jag försöker dra mig till minnes exakt hur det var. Då kommer jag fram till att under högtrafik gick 2 linjer i konvoj över bron innan man bytte till tåg från andra hållet. På det gamla signalsystemets tid fick trafikbefäl medfölja eftersom man kopplade ur hyttsignalsystemet tillfälligtvis över bron. Förr i tiden brukade man köra 12-minuterstrafik på sommaren och 10-minuterstrafik under vintertidtabellen (kanske 12-minuterstrafiken kommer tillbaka med de aviserade nedskärningarna på tunnelbanan: http://www.sl.se/nyheter/8587.cs). Eftersom broreparationerna den gången skedde under sommaren, så var det gissningsvis 12-minuters turtäthet (med två linjer under rusningstid) över bron vid det tillfället. Under alla omständigheter gick det alltså betydligt fler tåg än de 3 tåg per timme och riktning som man klarar av enligt den nuvarande tillfälliga tidtabellen.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Re: Alvik, Brommadepån, Tranebergsbron och turtäthet
Det kan det väl inte vara... hur ligger övergångsväxlarna?Gunnar Eriksson skrev: För övrigt är det märkligt att man inte orkar köra tätare än 20-minuterstrafik över bron under den här spårändringen. Inte är det väl signalsystemet som är boven?
Jag har för mig att det finns ett övergångsspår åt vardera hållet vid Kristineberg, men vid Alvik finns det väl bara ett (tänk färdriktning västerut), från det södra spåret till det norra? Eller finns det ett till längre upp, vid gamla hållplats Traneberg?
Re: Alvik, Brommadepån, Tranebergsbron och turtäthet
Nej det finns inget övergångsspår vid gamla hållplats Traneberg - det är därför som tågen nu i helgen ( och nästa helg) kör motspår ända till Abrahamsberg.august skrev:Det kan det väl inte vara... hur ligger övergångsväxlarna?Gunnar Eriksson skrev: För övrigt är det märkligt att man inte orkar köra tätare än 20-minuterstrafik över bron under den här spårändringen. Inte är det väl signalsystemet som är boven?
Jag har för mig att det finns ett övergångsspår åt vardera hållet vid Kristineberg, men vid Alvik finns det väl bara ett (tänk färdriktning västerut), från det södra spåret till det norra? Eller finns det ett till längre upp, vid gamla hållplats Traneberg?
Re: Alvik, Brommadepån, Tranebergsbron och turtäthet
Jag tänkte väl det... då tar det ju lite längre tid... och man kanske väljer tjugo minuter eftersom det är lätt att hålla reda på? Fast man borde ju ha kunnat klämma in i alla fall fyra tåg per timme, tycker jag...Patrick skrev:Nej det finns inget övergångsspår vid gamla hållplats Traneberg - det är därför som tågen nu i helgen ( och nästa helg) kör motspår ända till Abrahamsberg.august skrev:Det kan det väl inte vara... hur ligger övergångsväxlarna?Gunnar Eriksson skrev: För övrigt är det märkligt att man inte orkar köra tätare än 20-minuterstrafik över bron under den här spårändringen. Inte är det väl signalsystemet som är boven?
Jag har för mig att det finns ett övergångsspår åt vardera hållet vid Kristineberg, men vid Alvik finns det väl bara ett (tänk färdriktning västerut), från det södra spåret till det norra? Eller finns det ett till längre upp, vid gamla hållplats Traneberg?
-
- Inlägg: 532
- Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29
Fler övergångsspår skulle behövas, vid stopp på ena spåret
Kanske dags att lägga in fler övergångsspår då, vilket skulle underlätta vid planerade och oplanerade trafikstörningar av typen "stopp på det ena spåret". En av poängerna med att byta signalsystem var just att man lätt och enkelt skulle kunna köra motspår (motsatt riktning mot normalt på spåret ifråga). Det behövs för att komma fram på bästa möjliga sätt, när det finns hinder på ena spåret. Men det förutsätter ju att det finns tillräckligt med övergångsväxlar. Finns inte det, är det ju inte lika värdefullt med den möjligheten. Kostnaden för att lägga in övergångsväxlar kan bara vara en bråkdel av vad signalsystemet kostade. Så bland all den upprustning som görs, så borde fler övergångsväxlar läggas in, för att minimera störningarna då det av en eller annan anledning är stopp på det ena spåret.Nej det finns inget övergångsspår vid gamla hållplats Traneberg - det är därför som tågen nu i helgen ( och nästa helg) kör motspår ända till Abrahamsberg.
Att minimera störningar och förseningar (och som en annan punkt ge god information då störningar inträffar) är minst lika viktigt för att trafikanterna ska välja att åka kollektivt, som att anskaffa nya och fina fordon.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Re: Fler övergångsspår skulle behövas, vid stopp på ena spår
En prioriteringsfråga - pö om pö kommer det fler övergångsväxlar, men det tar sin gilla tid - just nu prioriteras Tranebergsbron.Gunnar Eriksson skrev:Kanske dags att lägga in fler övergångsspår då, vilket skulle underlätta vid planerade och oplanerade trafikstörningar av typen "stopp på det ena spåret". En av poängerna med att byta signalsystem var just att man lätt och enkelt skulle kunna köra motspår (motsatt riktning mot normalt på spåret ifråga). Det behövs för att komma fram på bästa möjliga sätt, när det finns hinder på ena spåret. Men det förutsätter ju att det finns tillräckligt med övergångsväxlar. Finns inte det, är det ju inte lika värdefullt med den möjligheten. Kostnaden för att lägga in övergångsväxlar kan bara vara en bråkdel av vad signalsystemet kostade. Så bland all den upprustning som görs, så borde fler övergångsväxlar läggas in, för att minimera störningarna då det av en eller annan anledning är stopp på det ena spåret.Nej det finns inget övergångsspår vid gamla hållplats Traneberg - det är därför som tågen nu i helgen ( och nästa helg) kör motspår ända till Abrahamsberg.
Att minimera störningar och förseningar (och som en annan punkt ge god information då störningar inträffar) är minst lika viktigt för att trafikanterna ska välja att åka kollektivt, som att anskaffa nya och fina fordon.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Som en kuriositet kan berättas att man la in en övergångsväxel mellan S:t Eriksplan och S:t Eriksbron - men de boende i huset som ligger invid spåren klagade över bullret när tågen körde över växeln så nu är den borta tills vidare! Sådana problem kan alltså uppstå!

-
- Inlägg: 532
- Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29
Bygg övergångsväxlar (som inte bullrar) så snart som möjligt
Suck! Ständigt dessa centralt boende mitt i stan som klagar över buller när de stackars pendlarna från förorterna vill komma fram i stan. De lyckades en gång i tiden få rulltrapporna på station Fridhemsplan mot Drottningsholmsvägen avstängda kvällar och nätter pga detta buller (innan de byttes ut och snedhissen samtidigt byggdes).En prioriteringsfråga - pö om pö kommer det fler övergångsväxlar, men det tar sin gilla tid - just nu prioriteras Tranebergsbron.
Som en kuriositet kan berättas att man la in en övergångsväxel mellan S:t Eriksplan och S:t Eriksbron - men de boende i huset som ligger invid spåren klagade över bullret när tågen körde över växeln så nu är den borta tills vidare! Sådana problem kan alltså uppstå!
Det låter betryggande att fler växlar är på väg. Det fanns en tid då man jagade befintliga övergångsväxlar som man tog bort och flyttade, bara för att man skulle slippa beställa nya då man behövde växlar någon annanstans.
När det gäller växlarna mellan S:t Eriksplan och S:t Eriksbron, så minns jag att de bullrade, och jag undrade då över varför man inte byggde växlarna med obruten korsning, för visst hade väl växlarna där bruten korsning (åtminstone under en tidigare period)? Obruten korsning medför att växlarna i normalläget är mycket tysta, medan de bullrar desto mer när hjulen klättrar upp på flänsen vid färd över "normalrälen" i det avvikande läget. Det inträffar desto bättre bara just vid de sällsynta tillfällen när man behöver byta spår (vid övergångsväxlarna), vilket borde kunna accepteras. OM man projekterar nya övergångsväxlar med obruten korsning och dessutom kanske hittar en något annorlunda placering mellan S:t Eriksplan och Fridhemsplan, så vore det bra, för det är viktigt att bygga bra möjligheter att komma förbi störningar vid stopp på ena spåret. Innevarande exemplet Tranebergsbron, med tillfällig G_L_E_S turtäthet, visar det.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
< På brons undersida finns fortfarande fullt synliga rester av kontaktledningsstolparna. Har man kört spårvagn över bron under tunnelbanetiden? /Lars Johansson
Angående den borttappade frågan ovan om spårvagn på bron efter 1952.
Någon reguljär trafik har inte förekommit. Men luftledningen fanns väl enligt vad jag förstått kvar fram till dess att Essingeledsarbetena bröt spårförbindelsen mellan Drottningholmsvägen och Rålambsvägen i Viktor Rydbergs Gata. De spåren låg väl kvar efter 1952 (trots att 2:an flyttat till Västerbroplan) just för att medge överföring av spårvagnar mellan Brommahallen och innerstadsnätet? När gick sista spårvagnen för egen maskin över bron? 1964?
SB
Angående den borttappade frågan ovan om spårvagn på bron efter 1952.
Någon reguljär trafik har inte förekommit. Men luftledningen fanns väl enligt vad jag förstått kvar fram till dess att Essingeledsarbetena bröt spårförbindelsen mellan Drottningholmsvägen och Rålambsvägen i Viktor Rydbergs Gata. De spåren låg väl kvar efter 1952 (trots att 2:an flyttat till Västerbroplan) just för att medge överföring av spårvagnar mellan Brommahallen och innerstadsnätet? När gick sista spårvagnen för egen maskin över bron? 1964?
SB