Sida 1 av 1

Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriör)

Postat: söndag 06 februari 2011 23:57
av Spår 6
Bilderna är tagna under väntan på avgångstid. Fyra av dem togs uppe vid vår ändhållplats Sergels Torg, den femte när jag och konduktören hade några minuter nere vid Waldemarsudde (för övrigt ett namn som inom arbetsgemenskapen raskt förkortades till "Udden" rätt och slätt), där italienska ambassaden huserar bakom muren på Oakhill - om någon till äventyrs skulle undra över den vajande trikoloren i bakgrunden.

Till Udden körde jag den gången 264:an, alltså en av de tre vagnar SL lånat in från Frankfurt am Main. De nattliga studierna vid Sergels Torg är tagna i en Norrköpingsvagn, dock kommer jag inte ihåg vilken av de tre. Man kan känna igen Norrköpingsvagnarna ur det här perspektivet på utformningen av skyltdatorn ("Thoreb C90"), som till utseendet - den grönt lysande långsmala tingesten mitt på instrumentpanelen - skiljer sig från tyskvagnarnas motsvarighet, vilken eventuellt kan skönjas på eftermiddagsbilden från Sergels Torg.

Indikeringslamporna på nattbilderna visar, från vänster till höger, följande: 1) Belysningen i trafikantutrymmet är tänt; 2) De mekaniska bromsarna är ansatta; 3) Backspegelsvärmen är aktiverad; 4) Jag har klarsignal samt 5) Passöppna på höger sida är aktiverat.

Så där. Då ska jag bara försöka få in filerna i det här inlägget också, som för övrigt är mitt första här...
© 2011
© 2011
Sparvagnsbild4.jpeg (31.53 KiB) Visad 1412 gånger
© 2011
© 2011
Sparvagnsbild3.jpeg (37.5 KiB) Visad 1412 gånger
© 2011
© 2011
Sparvagnsbild2.jpeg (36.52 KiB) Visad 1412 gånger
© 2011
© 2011
Sparvagnsbild1.jpeg (37.7 KiB) Visad 1412 gånger
© 2011
© 2011
Sparvagnsbild5.jpeg (40.91 KiB) Visad 1412 gånger

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Postat: måndag 07 februari 2011 11:05
av Karsten
Vänta nu, har du klarsignal när dörrarna är på "pass.öppna"?

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Postat: måndag 07 februari 2011 19:08
av Reptilia
Den gröna lampan visar bara att alla dörrar är stängda. Klarsignalen i dessa vagnar är en ringsignal, väldigt lik en klassisk äggtimer :)

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Postat: måndag 07 februari 2011 19:55
av Spår 6
Reptilia skrev:Den gröna lampan visar bara att alla dörrar är stängda. Klarsignalen i dessa vagnar är en ringsignal, väldigt lik en klassisk äggtimer :)
Fast indikeringslampan ifråga kallas för "Klarsignal" i Veolias instruktionsskrift för M06:orna (vilket är det namn A 34-vagnarna 33, 34 och 35 säkert kommer återta när de någon gång efter sommaren återbördas till sin rätta miljö i Norrköping). Annars är Reptilias beskrivning korrekt. Skulle föraren försöka köra med passöppna aktivt dyker meddelandet "Körning blockerad" upp på vagnens egen display, alltså skärmen till höger om skyltdatorn.

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Postat: måndag 07 februari 2011 20:43
av Reptilia
Spår 6 skrev:Fast indikeringslampan ifråga kallas för "Klarsignal" i Veolias instruktionsskrift för M06:orna
Ja i Norrköping kallar dom det säkert för klarsignal med. Men kommer ihåg att det tjatades en del om just det i somras när vi övningskörde att det bara var en indikeringslampa för dörrarna.
Jag gillar den där instruktionsboken, det är underhållande läsning =)

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Postat: fredag 11 februari 2011 17:43
av olasand
Den där raden med laporna överst på manöverbordet är ju ganska snygg, men är den inte väldigt irriterande vid mörkerkörning? Går den att tona ner eller släcka?

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Postat: fredag 11 februari 2011 17:49
av Thomas Lange
Ja.

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Postat: fredag 11 februari 2011 20:54
av Eos95
Thomas Lange skrev:Ja.
vad svarade du ja på??

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Postat: fredag 11 februari 2011 22:32
av Thomas Lange
the0fiskis skrev:
Thomas Lange skrev:Ja.
vad svarade du ja på??
På frågan dessförinnan från olasand:
Går den att tona ner eller släcka?

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Postat: lördag 12 februari 2011 22:25
av Spår 6
olasand skrev:Den där raden med laporna överst på manöverbordet är ju ganska snygg, men är den inte väldigt irriterande vid mörkerkörning? Går den att tona ner eller släcka?
Minns jag rätt kan instrumentpanelens inbyggda ljusramp tonas ned, men att belysningen i instrument- och indikeringslamporna i så fall går samma väg.

Förresten har tyskvagnarna (262, 263 och 264) till skillnad från Norrköpingsvagnarna ingen eftermonterad(?) läslampa ovanför körspaken och till vänster om instrumentpanelen, vilket är irriterande.

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Postat: söndag 13 februari 2011 19:23
av FredrikKnr
Ändhållplatsen har alltid hetat Udden..... långt innan Spårväg citys tid.

Re: Interiörer från förarhytten i en A 34:a (samt en exteriö

Postat: söndag 13 februari 2011 22:45
av Spår 6
olasand skrev:Den där raden med laporna överst på manöverbordet är ju ganska snygg, men är den inte väldigt irriterande vid mörkerkörning?
Inte särskilt, om du frågar mig. Andra förare kanske tycker annorlunda.