Har naturligtvis redan googlat, och lyckats hitta ett par år gamla svar om att det tydligen ska vara riktigt svårt att få jobb som tunneltågförare i denna trevliga stad eftersom det är ett av de mest eftersökta yrkena. Har inte hittat något om situationen som spårvagnsförare.
Så, vet någon av er herrar hur läget ser ut? Är det något jag som svensk bara kan ta och glömma, eller finns en mikroskopisk möjlighet (vi är ju ändå EU-medborgare) att en dag kunna sitta bakom spakarna i LU?
Arbeta som tunnelbane-/spårvagnsförare i London?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Arbeta som tunnelbane-/spårvagnsförare i London?
Omöjligt p.g.a. att du är svensk lär det knappast vara, däremot är det svårt som du säger och tar lång tid. Vad jag förstått är det endast internrekrytering till tunnelbanan och man måste ha jobbat många år på stationerna innan det kommer på fråga.
På Skyscrapercity finns en lång tråd där mängder av frågor besvaras av en förare, om du inte redan sett den.
På Skyscrapercity finns en lång tråd där mängder av frågor besvaras av en förare, om du inte redan sett den.
-
Jag har en kompis,Helsvensk, som nästan fick jobb motsvarande spärrvakt hos underground, det stupade vid sista uttagningen på att han var delvis färgblind, och hälsokraven för spärrvakterna var samma vid rektytering som för förare, då dessa rekryterades från stationspersonalen. Så det blev inget med den karriären.
Så visst går det!
HS
Så visst går det!
HS
Toppenlänk, Roy! Tack ska du ha!Roy M skrev:Omöjligt p.g.a. att du är svensk lär det knappast vara, däremot är det svårt som du säger och tar lång tid. Vad jag förstått är det endast internrekrytering till tunnelbanan och man måste ha jobbat många år på stationerna innan det kommer på fråga.

Hej!Henrik Schütz skrev:Jag har en kompis,Helsvensk, som nästan fick jobb motsvarande spärrvakt hos underground, det stupade vid sista uttagningen på att han var delvis färgblind, och hälsokraven för spärrvakterna var samma vid rektytering som för förare, då dessa rekryterades från stationspersonalen. Så det blev inget med den karriären.
Så visst går det!
HS
Vad synd! Jag hoppas att din kompis hittade något annat yrke och trivs. Om det står och faller med de fysiska kraven har jag på känn att jag antagligen lyckas ta mig i alla fall så långt som till stationen. Kan det vara en merit att vara redan utbildad tunneltågförare (i Sverige) med några års erfarenhet?
-
Jodå, han trivs fint på sitt nya jobb (I STOCKHOLM) det är en jättefin merit att ha arbetat som tutf i Stockholm, jag tror det var för att min kompis arbetat som konduktör på Lidingöbanan som han kom så långt som han gjorde!
HS
HS