Frusen växel. Bildgåta.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hasse Hagberg

Frusen växel. Bildgåta.

Inlägg av Hasse Hagberg »

På självaste julafton stannade jag till inför dessa flitigt sysselsatta spårvägsarbetare i färd med att få bukt med en frusen växel.

Bild

Frågan är nu
1. Vilken stad var jag i på julafton?
2. Vad heter gatan?
och så lite lite svårare; om vi nu utgår ifrån att de lyckats lägga växeln rätt
3. Vad är det för nummer på vagnen som står och väntar ungefär där jag står med min kamera?

Jag har ännu inte lyckats få med bilden. Man måste klicka fram den som synes. Kan någon hjälpa mig och förklara hur man gör för att få in bilden?
Senast redigerad av Hasse Hagberg den lördag 01 januari 2011 17:24, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Kontakt:

Re: Frusen växel. Bildgåta.

Inlägg av Harald »

Man lägger adressen till bilden mellan img-taggar så här:

Kod: Markera allt

[img]http://2.bp.blogspot.com/_e2b9AFCWetI/TR8LIrxKorI/AAAAAAAAAGA/epoT4b5VTlM/s400/Frusen%2Bvxl%2B9.JPG[/img]
Då blir det så här:
Bild
Användarens profilbild
Hasse Hagberg

Tack Harald. Nu återstår att se om någon klarar av frågorna.
Användarens profilbild
Hasse Hagberg

Hoppsan. Detta var tråkigt. Var min fråga för svår eller är det alldeles för barnsligt att komma med bildgåtor i detta forum?

OK, jag utgår från det förra och beklagar att jag inte klarar tekniken att göra bilden större. Det kanske vore enklare då, att utläsa var bilden är tagen. Resten är ju ren sökteknik. Här är emellertid ett försök till att snäva in fråga 1:

Besökte jag
1 - Basel,
x - Bryssel eller
2 - Belgrad
på julafton?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hasse Hagberg skrev:Hoppsan. Detta var tråkigt. Var min fråga för svår eller är det alldeles för barnsligt att komma med bildgåtor i detta forum?

OK, jag utgår från det förra och beklagar att jag inte klarar tekniken att göra bilden större. Det kanske vore enklare då, att utläsa var bilden är tagen. Resten är ju ren sökteknik. Här är emellertid ett försök till att snäva in fråga 1:

Besökte jag
1 - Basel,
x - Bryssel eller
2 - Belgrad
på julafton?

Tja, Basel har väl smalspår, så jag gissar på Bryssel. Som sagt, bilden är ganska liten så det är svårt att hitta ledtrådar om man inte känner igen sig.
Svend Christensen

Inlägg av Svend Christensen »

Jeg holder også på Bryssel.
1. Der er normalspor.
2. Bilens er lys gul med lys blå påskrifter. Det var tidligere også tilfældet på stadens busser og sporvogne.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Användarens profilbild
Hasse Hagberg

Visst är det Bryssel.
Slarvigt av mig att ge två smalspåriga alternativ.

Jag ska försöka lära mig, att göra bilden större, om jag gör nya försök.

Eftersom det var svårt att känna igen sig på bilden, vill jag komma med en ledtråd. Nästa hållplats är Stéphanie. Nu bör det inte vara några svårigheter. Särskilt inte om man försöker sig på att botanisera på STIB:s utmärkta hemsida (där har SL en del att lära). Alltså:

2 - vad heter gatan?
3 - vilket nummer är det på vagnen som väntar på att skengubbarna ska bli klara?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hasse Hagberg skrev:3 - vilket nummer är det på vagnen som väntar på att skengubbarna ska bli klara?
Menar du vilket nummer det är på linjen? Eller är det en speciell linje som bara trafikeras av en enda vagn, typ en museilinje?
Lars K

Inlägg av Lars K »

Bara för att gissa på något.
Avenue Louise och linje 92, som ska växla in till höger på Chaussée de Charleroi.
(Rent teoretiskt kan det kanske också vara linje 97, men den gick väl inte hela sträckningen på julafton???)
/Lars
Användarens profilbild
Hasse Hagberg

Re: Frusen växel. Bonusbilder.

Grattis Lars K. Helt rätt.

97:an verkade inte gå på julafton. Så här såg det ut då 92:ans förare steg ur för att försöka läggs om växeln för hand.

Bild

Det hann inte bli särskilt lång kö under arbetets gång. Hur skulle det sett ut i Stockholm?

Bild

Jag får be om ursäkt för bildernas proportioner. Jag får väl lära mig vartefter.
Skriv svar