Sida 1 av 1

Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: onsdag 29 december 2010 18:07
av Olle
Jag hade turen att hamna bakom en trevlig gammal bekant en dag när jag var på jobb på Skansen häromsistens, och var på väg hem. Jag hade endast mobiltelefonen att plåta med, och den är ganska seg, så bilderna blir vad de är. Men de visar i alla fall vagn 17 i vardagstrafik, och det som irriterar i häcken på vagnen är en buss som sätts in för att vagn 17 inte är handikappanpassad, dvs saknar låggolvsdel. Det går åt ett par bussar eftersom de ska ned till Vasagatan och vända och då hinner de inte med vagn 17 efter dess vändning. Så har jag fått det förklarat, och det låter plausibelt, även om det är byråkratiskt.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

:D lle.

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: onsdag 29 december 2010 21:53
av Sven Blomberg
Låggolv? Hur mycket lägre är bussen? Sedan, varför skall bussen ner till Vasagatan för att vända? Går det inte att vända runt Sergels torg, eller är det extra service att köra ner till Centralen.

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: onsdag 29 december 2010 23:15
av LÅ1
Sven Blomberg skrev:Låggolv? Hur mycket lägre är bussen? Sedan, varför skall bussen ner till Vasagatan för att vända? Går det inte att vända runt Sergels torg, eller är det extra service att köra ner till Centralen.
Busshållplatsen ligger på Klarabergsgatan, tror jag.

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: torsdag 30 december 2010 10:59
av Sven Blomberg
LÅ1 skrev:
Sven Blomberg skrev:Låggolv? Hur mycket lägre är bussen? Sedan, varför skall bussen ner till Vasagatan för att vända? Går det inte att vända runt Sergels torg, eller är det extra service att köra ner till Centralen.
Busshållplatsen ligger på Klarabergsgatan, tror jag.
Märkligt, hur skall en person som behöver låggolv och står på hållplatsen Sergels Torg kunna åka med. Jag tycker detta med busskomplement är konstigt beslutat. Är det inte bättre att bussen vänder runt Sergels Torg, håller utanför Gallerian och kör in bakom när 17 lämnar hållplatsen och börjar "plocka" passagerare vid Kungsträdgården. Okej att en buss kör efter vagn 17 för att kapaciteten inte räcker i högtrafik, men i lågtrafik behövs det väl inte?

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: torsdag 30 december 2010 17:28
av daniel_s
I Djurgårdstrafiken kan det ju bli "högtrafik" vid nästan vilken tidpunkt som helst, utom möjligen på morgonen.

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: fredag 31 december 2010 10:44
av Sven Blomberg
daniel_s skrev:I Djurgårdstrafiken kan det ju bli "högtrafik" vid nästan vilken tidpunkt som helst, utom möjligen på morgonen.
Jo men jag förstår inte varför bussen skall ner till Vasagatan och vända.

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: fredag 31 december 2010 16:51
av daniel_s
Sven Blomberg skrev:
daniel_s skrev:I Djurgårdstrafiken kan det ju bli "högtrafik" vid nästan vilken tidpunkt som helst, utom möjligen på morgonen.
Jo men jag förstår inte varför bussen skall ner till Vasagatan och vända.
För att det inte finns något bättre sätt om man vill trafikera Sergels torg i åtminstone den ena riktningen. I och för sig skulle man kanske kunna vända runt Sergels torg och släppa av passagerarna vid kantstenen på väg ut mot Djurgården, men det är inte något vidare ställe att stanna på.

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: lördag 01 januari 2011 23:21
av alex87
Låter korkat hela idén med en buss bakom..Varför inte bara sätta in en buss och ta vagn 17 ur trafik?

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: söndag 02 januari 2011 0:28
av Bussmicke
Sven Blomberg skrev:
daniel_s skrev:I Djurgårdstrafiken kan det ju bli "högtrafik" vid nästan vilken tidpunkt som helst, utom möjligen på morgonen.
Jo men jag förstår inte varför bussen skall ner till Vasagatan och vända.
För att kunna angöra Sergels torg?

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: söndag 02 januari 2011 11:47
av Bildsköne Bengtsson
Finns det ingen B-24/B-30 att koppla till Nr 17,så att man slipper buss,måste väll finnas vid Nockebybanan eller Lidingö

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: söndag 02 januari 2011 11:51
av Sven Blomberg
Bussmicke skrev:
Sven Blomberg skrev:
daniel_s skrev:I Djurgårdstrafiken kan det ju bli "högtrafik" vid nästan vilken tidpunkt som helst, utom möjligen på morgonen.
Jo men jag förstår inte varför bussen skall ner till Vasagatan och vända.
För att kunna angöra Sergels torg?
Jo jag förstår att bussen angör busshållplats Sergels Torg/Drottninggatan. Men hur vet en passagerare som behöver låggolv att det är en kompletteringsbuss i trafik på den spårvägstur han/hon vill åka med och beger sig dit?

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: söndag 02 januari 2011 12:18
av bark
Bildsköne Bengtsson skrev:Finns det ingen B-24/B-30 att koppla till Nr 17,så att man slipper buss,måste väll finnas vid Nockebybanan eller Lidingö
Har jag förstått tidigare diskussioner rätt står det i trafikavtalet att varje tur måste ha låggolv. Vilket inte B-24/30 är.

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: söndag 02 januari 2011 15:47
av yujin
Jo jag förstår att bussen angör busshållplats Sergels Torg/Drottninggatan. Men hur vet en passagerare som behöver låggolv att det är en kompletteringsbuss i trafik på den spårvägstur han/hon vill åka med och beger sig dit?
Bussarna skyltades "7 Sergels torg" resp "7 Waldemarsudde" och det stod även på SLs störningsinformation att det går kompletterande bussar med avgångstid XX:XX, XX:XX, osv osv (kommer ej ihåg hur formuleringen lydde exakt). Om detta inte räcker så stod det även på informationsskyltar vid hållplatserna (där sådan finns) ungefär samma information som fanns tillgänglig på SLs störningsinformation.

//Yujin

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: tisdag 04 januari 2011 0:09
av M_M
daniel_s skrev:
Sven Blomberg skrev:
daniel_s skrev:I Djurgårdstrafiken kan det ju bli "högtrafik" vid nästan vilken tidpunkt som helst, utom möjligen på morgonen.
Jo men jag förstår inte varför bussen skall ner till Vasagatan och vända.
För att det inte finns något bättre sätt om man vill trafikera Sergels torg i åtminstone den ena riktningen. I och för sig skulle man kanske kunna vända runt Sergels torg och släppa av passagerarna vid kantstenen på väg ut mot Djurgården, men det är inte något vidare ställe att stanna på.
Hur är kvalitén på kantstenen så att säga? Om den inte är tillräckligt bra och hög så är väl idén med att köra buss för att få låggolv delvis bortkastad...

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: tisdag 04 januari 2011 0:13
av 2763
M_M skrev: Hur är kvalitén på kantstenen så att säga? Om den inte är tillräckligt bra och hög så är väl idén med att köra buss för att få låggolv delvis bortkastad...
Prima granit. Försedd med kanträcke. Fastgjuten under mark.

Ruckas inte så lätt på som den limmade skiten vi har på värstkusten....

//T

Re: Vagn 17 i ordinare trafik

Postat: tisdag 04 januari 2011 1:16
av M_M
Haha, som man frågar får man svar. :wink: Det jag mer tänkte på är om höjden passar hyggligt med bussars golvhöjd. Å andra sidan så verkar det ändå oftast vara höjdskillnad mellan bussar och hållplatser och "ingen" verkar klaga på det...

Nåväl, att det finns ett räcke säger direkt att man måste göra någon ändring för att använda kanten som busshållplats...