Ökad kapacitet i Göteborg?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ökad kapacitet i Göteborg?
Såg på en del äldre bilder från Göteborg då 45 m tåg trafikerade stadens spårvägsnät. När man nu sitter med facit i hand, var det inte ett dåligt beslut att anpassa staden till 30 m tåg?
Borde man inte satsat på att anpassa till 60 m tåg istället?
I rusningstid så har vissa sträckor överfulla vagnar och samtidigt så vill man fördubbla antalet resenärer i kollektivtrafiken. Hur ska man lösa det smidigt?
Borde man inte satsat på att anpassa till 60 m tåg istället?
I rusningstid så har vissa sträckor överfulla vagnar och samtidigt så vill man fördubbla antalet resenärer i kollektivtrafiken. Hur ska man lösa det smidigt?
Re: Ökad kapacitet i Göteborg?
När man kortade av tågen till 30m så ökade man också turtätheten, och det gjorde att resandet ökade totalt. Det var alltså ett rätt bra beslut, speciellt som man faktiskt klarade av resandeökningen under ett antal år efter man gjort denna ändring.
Däremot vore det en vettig idé att idag åter igen förlänga tågen, problemet är att det är väl bara på pedalvagnarna det är enkelt att göra, och det skulle kräva ombyggnader av hållplatser på i princip varje linje för att fungera.
Det stora problemet idag är väl att man över huvud taget inte har fler spårvagnar, så oavsett tåglängd så blir det ändå trängsel.
Att t.ex. försöka få loss spårvagnar till de tyngst belastade linjerna genom att göra sånt som att glesa ut turtätheten eller till och med bussersätta de minst belastade grenarna är nog en rätt dum idé.
När fler vagnar faktiskt levererats så skulle man kanske åtminstone teoretiskt kunna tänka sig att köra pedalvagntåg som är 45m (eller kanske t.o.m. 60m) på t.ex. Bergsjölinjen som förstärkning i rusningen, fast då lär en hel del hållplatser få byggas om.
Innan längre tåg verkligen blir helt nödvändiga, förutsatt att tillgången på vagnar är tillräcklig, så lär man kunna öka kapacitén på spårvägsnätet genom att flytta bort en del busslinjer från spårvägsspåren (och framförallt spårvägshållplatserna)...
Däremot vore det en vettig idé att idag åter igen förlänga tågen, problemet är att det är väl bara på pedalvagnarna det är enkelt att göra, och det skulle kräva ombyggnader av hållplatser på i princip varje linje för att fungera.
Det stora problemet idag är väl att man över huvud taget inte har fler spårvagnar, så oavsett tåglängd så blir det ändå trängsel.
Att t.ex. försöka få loss spårvagnar till de tyngst belastade linjerna genom att göra sånt som att glesa ut turtätheten eller till och med bussersätta de minst belastade grenarna är nog en rätt dum idé.
När fler vagnar faktiskt levererats så skulle man kanske åtminstone teoretiskt kunna tänka sig att köra pedalvagntåg som är 45m (eller kanske t.o.m. 60m) på t.ex. Bergsjölinjen som förstärkning i rusningen, fast då lär en hel del hållplatser få byggas om.
Innan längre tåg verkligen blir helt nödvändiga, förutsatt att tillgången på vagnar är tillräcklig, så lär man kunna öka kapacitén på spårvägsnätet genom att flytta bort en del busslinjer från spårvägsspåren (och framförallt spårvägshållplatserna)...
Re: Ökad kapacitet i Göteborg?
Bergsjön och Hisingen fick fler turer medan Olskroken fick färre. Angered, Majorna och Frölunda har lika många linjer från Centrum som tidigare. I det stora hela så gavs det nya möjligheter att resa genom kringen men kapaciteten från centrum minskades på de flesta sträckor. Till Angered från Centralstationen var det möjligt tidigare med 3 600 idag 2 800, Hisingen har fått en ökning från 3 600 till 4 200 men om man haft 10 min trafik så skulle det inte vara någon skillnad.
Problemet är att man har för få spårvagnar och att man inte räknade med att fler skulle resa.
Problemet är att man har för få spårvagnar och att man inte räknade med att fler skulle resa.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Ökad kapacitet i Göteborg?
Göteborg kan jo ved neste bestilling øke vognlengden til 45 meter da vil man få bedre kapasitet. De lange vognene kan så settes inn på de tyngste linjene. Man har jo tidligere kjørt så lange tog, så det kan jo ikke være helt umulig å starte på nytt.
Re: Ökad kapacitet i Göteborg?
I nästa vagnupphandling bör man ha 45 metersvagnar som krav.
Re: Ökad kapacitet i Göteborg?
Problemet är väl att de flesta hållplatser byggts om och är inte gjorda för längre tåg än 30 m. Om man idag skulle besluta att köpa in 45 m tåg så måste man förlänga hållplatserna igen. Därför kan man tycka att beslutet att korta ner hållplatslängderna var felaktigt.
Re: Ökad kapacitet i Göteborg?
Det var alltså fel att förkorta hållplatserna men rätt att förkorta tågen och öka turtätheten?hej skrev:Problemet är väl att de flesta hållplatser byggts om och är inte gjorda för längre tåg än 30 m. Om man idag skulle besluta att köpa in 45 m tåg så måste man förlänga hållplatserna igen. Därför kan man tycka att beslutet att korta ner hållplatslängderna var felaktigt.
Om man skulle vilja köra 45-metersvagnar på linje 7 så är det väl bara Januarigatan, Chalmers och Wavrinskys plats där det behövs lite större ombyggnader?
Re: Ökad kapacitet i Göteborg?
Linje 8 tillkom och då fick man väl inte färre avgångar vid Olskroken?hej skrev:Bergsjön och Hisingen fick fler turer medan Olskroken fick färre. Angered, Majorna och Frölunda har lika många linjer från Centrum som tidigare. I det stora hela så gavs det nya möjligheter att resa genom kringen men kapaciteten från centrum minskades på de flesta sträckor. Till Angered från Centralstationen var det möjligt tidigare med 3 600 idag 2 800, Hisingen har fått en ökning från 3 600 till 4 200 men om man haft 10 min trafik så skulle det inte vara någon skillnad.
Problemet är att man har för få spårvagnar och att man inte räknade med att fler skulle resa.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Ökad kapacitet i Göteborg?
Antar att hej räknar brunnsparken/centralstationen som "centrum".Grovsnus skrev:Linje 8 tillkom och då fick man väl inte färre avgångar vid Olskroken?hej skrev:Bergsjön och Hisingen fick fler turer medan Olskroken fick färre. Angered, Majorna och Frölunda har lika många linjer från Centrum som tidigare. I det stora hela så gavs det nya möjligheter att resa genom kringen men kapaciteten från centrum minskades på de flesta sträckor. Till Angered från Centralstationen var det möjligt tidigare med 3 600 idag 2 800, Hisingen har fått en ökning från 3 600 till 4 200 men om man haft 10 min trafik så skulle det inte vara någon skillnad.
Problemet är att man har för få spårvagnar och att man inte räknade med att fler skulle resa.
Linje 8 åker ju inte till brunnsparken/centralstationen, dessutom åker ju inte linje 6 raka vägen till "centrum" från olskroken längre.
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Re: Ökad kapacitet i Göteborg?
Vid Eketrägatan syns tydligt spår av borttagen perrong när man står på sidan där spårvagnarna går mot City. Exemplet är väl också bland dem, där det hade varit minst jobbigt att bygga ut igen för 45 m tåg.
Sedan lite kritik. Upptäckte för några veckor sedan att Frölunda Torgs perrong mot City inte klarar dagens 30 m tåg, utan kliver man av genom spårvagnens bakersta dörrar, så hamnar man på skitigt "tunnel-underlag". Med tanke på vilket oerhört lyft Frölunda Torg hpl fått i stort är det synd att man missar på en sådan detalj.
Sedan lite kritik. Upptäckte för några veckor sedan att Frölunda Torgs perrong mot City inte klarar dagens 30 m tåg, utan kliver man av genom spårvagnens bakersta dörrar, så hamnar man på skitigt "tunnel-underlag". Med tanke på vilket oerhört lyft Frölunda Torg hpl fått i stort är det synd att man missar på en sådan detalj.
Satsa på Spårvägarna
Re: Ökad kapacitet i Göteborg?
Kan Frölundagrejen förklaras av att man i vinterhalkan hellre stannar lite för tidigt än lite för sent?
Det är väl "normalt" bara påstigande från en hållplats som "hamnar" längst bak påväg mot Frölunda Torg i den riktnignen? Vid Opaltorget så är det närmast att gå till framdörren och vagnarna är ju ändå tomma när de släpper på passagerare vid vändslinga, så man kanske helt fräckt räknat med att "ingen använder den dörren"?
Det är väl "normalt" bara påstigande från en hållplats som "hamnar" längst bak påväg mot Frölunda Torg i den riktnignen? Vid Opaltorget så är det närmast att gå till framdörren och vagnarna är ju ändå tomma när de släpper på passagerare vid vändslinga, så man kanske helt fräckt räknat med att "ingen använder den dörren"?
Re: Ökad kapacitet i Göteborg?
På Frölunda torg måste föraren stanna längst fram annars hamnar sista dörrparet utanför perrongen, en kort stund av okoncentration eller något liknande...
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Ökad kapacitet i Göteborg?
När det gäller Olskroken så menar jag från Centralstationen/Brunnsparken. I och med nybbygnationerna av bostäder kring Svingeln så hade ytterligare en linje behövts, har varit med om att inte alla kommit ombord vid Centralen.
Re: Ökad kapacitet i Göteborg?
Vilka nybyggnationer är det du avser... är det längs Friggagatan/centralens spårområde där en viss gammal dam (och säkerligen många andra) överklagade gång på gång, innan man äntligen kunde sätta igång och riva de gamla rucklen? Eller finns det andra projekt i närheten...hej skrev:När det gäller Olskroken så menar jag från Centralstationen/Brunnsparken. I och med nybbygnationerna av bostäder kring Svingeln så hade ytterligare en linje behövts, har varit med om att inte alla kommit ombord vid Centralen.
GOD JUL fresten!

Re: Ökad kapacitet i Göteborg?
Tack detsamma.niklas_ skrev:Vilka nybyggnationer är det du avser... är det längs Friggagatan/centralens spårområde där en viss gammal dam (och säkerligen många andra) överklagade gång på gång, innan man äntligen kunde sätta igång och riva de gamla rucklen? Eller finns det andra projekt i närheten...
GOD JUL fresten!

Vid hållplatsen Svingeln så har gamla Vagnhallen Stampens tomt bebyggts med hyreshus, liksom Eternithallen och bussgaragets gamla utrymmen. Många av dessa väljer att ta vagnen från Svingeln. Sedan så tillkommer byggnation vid Friggagatan som ersätter de gamla funkisskjulen där.