Sida 1 av 1

Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Postat: lördag 04 december 2010 20:06
av LÅ1
Öresundsbron når snart i kapacitetstaket sägs det. Många förespråkar ytterligare en fast förbindelse över Öresund. Malmö - Köpenhamn eller Helsingborg - Helsingör.
Jag kan nog tycka att HH-förbindelsen borde komma före en ny vid Malmö. Å andra sidan är det trevligt att färja (och även att tura sägs det, men det har jag aldrig gjort.)


Öresundsinstitutets chef, Anders Olshov på DN Debatt.
Toppsossar på DN Debatt
HD
Jan Björklunds blogg

Re: Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Postat: söndag 05 december 2010 18:26
av Svend Christensen
Der er givetvis behov for en forbindelse mere. der skal dog bygges en ny jernbane og en ny motorvej vest om København mod Helsingør, da de eksisterende strækninger ikke har yderligere kapacitet. Der findes allerede et reservat for bane og vej (Ringvej 5).

Med venlig hilsen
Svend Christensen
København

Re: Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Postat: tisdag 07 december 2010 0:25
av M_M
Trådrubirkens fråga om vad som "Behövs", ställd utan några andra premisser, lämnar fältet öppet för en hel del rätt djupa filosofiska resonemang. Behöver vi resa så mycket som vi gör, och behöver vi transportera så mycket gods som vi gör?

Om vi smalnar av till dagens samhälles normer och värderingar så verkar det behövas utökad kapacité snart.

Detta behövs dock absolut inte förrän infrastrukturen på båda sidor om befintlig förbindelse faktiskt klarar att "maxa ut" den befintliga förbindelsen, och där är vi inte ännu.


En intressant fråga är om man skulle kunna utöka kapacitén genom att spårlägga delar av befintlig bilväg?

Re: Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Postat: tisdag 07 december 2010 1:15
av LÅ1
M_M skrev:Trådrubirkens fråga om vad som "Behövs", ställd utan några andra premisser, lämnar fältet öppet för en hel del rätt djupa filosofiska resonemang. Behöver vi resa så mycket som vi gör, och behöver vi transportera så mycket gods som vi gör?

Om vi smalnar av till dagens samhälles normer och värderingar så verkar det behövas utökad kapacité snart.

Detta behövs dock absolut inte förrän infrastrukturen på båda sidor om befintlig förbindelse faktiskt klarar att "maxa ut" den befintliga förbindelsen, och där är vi inte ännu.


En intressant fråga är om man skulle kunna utöka kapacitén genom att spårlägga delar av befintlig bilväg?
Att jag skrev rubriken i frågeform berodde på att det var HD-artikeln jag hittade först. Och dess rubrik var "Ny fast Öresundsförbindelse utreds". Att det utreds är ju (eller kan i alla fall vara) ungefär det samma som att man söker svar på frågan om ännu en Öresundsförbindelse behövs. Så det fanns ingen djupare mening bakom frågan. Mitt spontana svar är "troligen".

Re: Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Postat: måndag 01 augusti 2011 14:35
av Anknöwn
Har för mig att man ville bygga den nya Europabanan (höghastighetsjärnvägen) via Helsingborg - Helsingör, om det nu blir av vill säga..

Re: Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Postat: måndag 01 augusti 2011 14:59
av Jörgen_G
Anknöwn skrev:Har för mig att man ville bygga den nya Europabanan (höghastighetsjärnvägen) via Helsingborg - Helsingör, om det nu blir av vill säga..
Enligt Gunnar Malms Högahastighetsutredning 2009 finns det alternativa lösningar för hur Sverige skulle kunna ansluta höghastighetsjärnväg till Danmark. En ny tunnel Helsingborg-Helsingör är ett alternativ. Via befintlig öresundsförbindelse ett annat. Men då blir det naturligtvis inga höghastighetsfarter över sundet och genom/förbi Köpenhamn.

mvh /Jörgen G

edit - Rättade utredarens namn

Re: Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Postat: måndag 01 augusti 2011 21:47
av Anknöwn
Jörgen_G skrev:
Anknöwn skrev:Har för mig att man ville bygga den nya Europabanan (höghastighetsjärnvägen) via Helsingborg - Helsingör, om det nu blir av vill säga..
Enligt Stig Malms Högahastighetsutredning 2009 finns det alternativa lösningar för hur Sverige skulle kunna ansluta höghastighetsjärnväg till Danmark. En ny tunnel Helsingborg-Helsingör är ett alternativ. Via befintlig öresundsförbindelse ett annat. Men då blir det naturligtvis inga höghastighetsfarter över sundet och genom/förbi Köpenhamn.

mvh /Jörgen G
Ja, det har ju även talats om att man hellre vill dra banan via Malmö och befintliga Södra stambanan eftersom att det är där alla större städerna finns. Den ursprungliga tanken är väl att man vill försöka dra den utmed samma sträckning som E4:an upp mot Jönköping.

Re: Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Postat: måndag 01 augusti 2011 22:38
av Ulrik Berggren
Anknöwn skrev:
Jörgen_G skrev:
Anknöwn skrev:Har för mig att man ville bygga den nya Europabanan (höghastighetsjärnvägen) via Helsingborg - Helsingör, om det nu blir av vill säga..
Enligt Stig Malms Högahastighetsutredning 2009 finns det alternativa lösningar för hur Sverige skulle kunna ansluta höghastighetsjärnväg till Danmark. En ny tunnel Helsingborg-Helsingör är ett alternativ. Via befintlig öresundsförbindelse ett annat. Men då blir det naturligtvis inga höghastighetsfarter över sundet och genom/förbi Köpenhamn.

mvh /Jörgen G
Ja, det har ju även talats om att man hellre vill dra banan via Malmö och befintliga Södra stambanan eftersom att det är där alla större städerna finns. Den ursprungliga tanken är väl att man vill försöka dra den utmed samma sträckning som E4:an upp mot Jönköping.
Jönköping och Helsingborg är dock större än Hässleholm och Nässjö. varför Eruoakorridoren har fog för sitt argument att man med sitt förslag förbinder de största städerna i stråket.

Dessutom hette utredaren, tillika TrVs nuvarande GD, inte Stig utan Gunnar.

:idea: