Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Inlägg av LÅ1 »

Öresundsbron når snart i kapacitetstaket sägs det. Många förespråkar ytterligare en fast förbindelse över Öresund. Malmö - Köpenhamn eller Helsingborg - Helsingör.
Jag kan nog tycka att HH-förbindelsen borde komma före en ny vid Malmö. Å andra sidan är det trevligt att färja (och även att tura sägs det, men det har jag aldrig gjort.)


Öresundsinstitutets chef, Anders Olshov på DN Debatt.
Toppsossar på DN Debatt
HD
Jan Björklunds blogg
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Re: Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Inlägg av Svend Christensen »

Der er givetvis behov for en forbindelse mere. der skal dog bygges en ny jernbane og en ny motorvej vest om København mod Helsingør, da de eksisterende strækninger ikke har yderligere kapacitet. Der findes allerede et reservat for bane og vej (Ringvej 5).

Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Inlägg av M_M »

Trådrubirkens fråga om vad som "Behövs", ställd utan några andra premisser, lämnar fältet öppet för en hel del rätt djupa filosofiska resonemang. Behöver vi resa så mycket som vi gör, och behöver vi transportera så mycket gods som vi gör?

Om vi smalnar av till dagens samhälles normer och värderingar så verkar det behövas utökad kapacité snart.

Detta behövs dock absolut inte förrän infrastrukturen på båda sidor om befintlig förbindelse faktiskt klarar att "maxa ut" den befintliga förbindelsen, och där är vi inte ännu.


En intressant fråga är om man skulle kunna utöka kapacitén genom att spårlägga delar av befintlig bilväg?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Trådrubirkens fråga om vad som "Behövs", ställd utan några andra premisser, lämnar fältet öppet för en hel del rätt djupa filosofiska resonemang. Behöver vi resa så mycket som vi gör, och behöver vi transportera så mycket gods som vi gör?

Om vi smalnar av till dagens samhälles normer och värderingar så verkar det behövas utökad kapacité snart.

Detta behövs dock absolut inte förrän infrastrukturen på båda sidor om befintlig förbindelse faktiskt klarar att "maxa ut" den befintliga förbindelsen, och där är vi inte ännu.


En intressant fråga är om man skulle kunna utöka kapacitén genom att spårlägga delar av befintlig bilväg?
Att jag skrev rubriken i frågeform berodde på att det var HD-artikeln jag hittade först. Och dess rubrik var "Ny fast Öresundsförbindelse utreds". Att det utreds är ju (eller kan i alla fall vara) ungefär det samma som att man söker svar på frågan om ännu en Öresundsförbindelse behövs. Så det fanns ingen djupare mening bakom frågan. Mitt spontana svar är "troligen".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Anknöwn
Inlägg: 68
Blev medlem: tisdag 19 april 2011 22:24
Ort: Stockholms-Näs

Re: Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Inlägg av Anknöwn »

Har för mig att man ville bygga den nya Europabanan (höghastighetsjärnvägen) via Helsingborg - Helsingör, om det nu blir av vill säga..
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Inlägg av Jörgen_G »

Anknöwn skrev:Har för mig att man ville bygga den nya Europabanan (höghastighetsjärnvägen) via Helsingborg - Helsingör, om det nu blir av vill säga..
Enligt Gunnar Malms Högahastighetsutredning 2009 finns det alternativa lösningar för hur Sverige skulle kunna ansluta höghastighetsjärnväg till Danmark. En ny tunnel Helsingborg-Helsingör är ett alternativ. Via befintlig öresundsförbindelse ett annat. Men då blir det naturligtvis inga höghastighetsfarter över sundet och genom/förbi Köpenhamn.

mvh /Jörgen G

edit - Rättade utredarens namn
Senast redigerad av Jörgen_G den tisdag 02 augusti 2011 11:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Anknöwn
Inlägg: 68
Blev medlem: tisdag 19 april 2011 22:24
Ort: Stockholms-Näs

Re: Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Inlägg av Anknöwn »

Jörgen_G skrev:
Anknöwn skrev:Har för mig att man ville bygga den nya Europabanan (höghastighetsjärnvägen) via Helsingborg - Helsingör, om det nu blir av vill säga..
Enligt Stig Malms Högahastighetsutredning 2009 finns det alternativa lösningar för hur Sverige skulle kunna ansluta höghastighetsjärnväg till Danmark. En ny tunnel Helsingborg-Helsingör är ett alternativ. Via befintlig öresundsförbindelse ett annat. Men då blir det naturligtvis inga höghastighetsfarter över sundet och genom/förbi Köpenhamn.

mvh /Jörgen G
Ja, det har ju även talats om att man hellre vill dra banan via Malmö och befintliga Södra stambanan eftersom att det är där alla större städerna finns. Den ursprungliga tanken är väl att man vill försöka dra den utmed samma sträckning som E4:an upp mot Jönköping.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Behövs ännu en Öresundsförbindelse?

Inlägg av Ulrik Berggren »

Anknöwn skrev:
Jörgen_G skrev:
Anknöwn skrev:Har för mig att man ville bygga den nya Europabanan (höghastighetsjärnvägen) via Helsingborg - Helsingör, om det nu blir av vill säga..
Enligt Stig Malms Högahastighetsutredning 2009 finns det alternativa lösningar för hur Sverige skulle kunna ansluta höghastighetsjärnväg till Danmark. En ny tunnel Helsingborg-Helsingör är ett alternativ. Via befintlig öresundsförbindelse ett annat. Men då blir det naturligtvis inga höghastighetsfarter över sundet och genom/förbi Köpenhamn.

mvh /Jörgen G
Ja, det har ju även talats om att man hellre vill dra banan via Malmö och befintliga Södra stambanan eftersom att det är där alla större städerna finns. Den ursprungliga tanken är väl att man vill försöka dra den utmed samma sträckning som E4:an upp mot Jönköping.
Jönköping och Helsingborg är dock större än Hässleholm och Nässjö. varför Eruoakorridoren har fog för sitt argument att man med sitt förslag förbinder de största städerna i stråket.

Dessutom hette utredaren, tillika TrVs nuvarande GD, inte Stig utan Gunnar.

:idea:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Skriv svar