Allt om Bergens spårvägsprojekt finns genom denna länk:
http://www.bergen.kommune.no/bybane/
Alltså: byggplanering och stadsplanering pågår, byggstart är planerat för 2005 och första sträcka ska öppnas 2-3 år efter detta (2007-2008). Det finns ett principbeslut om statlig finansiering.
Om man tittar noga på planbroschyren, så är förväntade årliga driftkostnader 160 miljoner kroner / år inklusive banans driftkostnader när hela banan är i drift.
Förväntade motsvarande passagerarsiffror 45 000 personer / dag (motsvarar 30 000 - 36 000 personbilar = en stadsmotorväg). Årlig passagerarsiffra = ca. 13,5 miljoner personer (vardag * 300). Biljettintäkt i genomsnitt = 13 kr/passagerare. Biljettintäkter = 175,5 miljoner kroner.
Alltså, Bergens "bybane" ska betala tillbaks vagnar, el, underhåll, körpersonal + underhåll av bana och producera en driftöverskott på 15,5 miljoner kroner / år.
Man måste ju också påpeka att passagerarprognosen har gjorts med en modell som inte räknar för de extra passagerare som spårväg som trafikmedel lockar sig; bara den ökning som extra hastigheten ger, har räknats. Alltså: biljettintäkter kan öka ca 20-50% och kostnader stiger inte i samma förhållande (givetvis ökar de, men inte så mycket). Överskotten ska troligtvis bli större än räknat.
Att någon emotsätter sig för en sådan investering kallas för ekonomiskt vansinne.
Mvh Mikko