Trikk i Bergen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Trikk i Bergen?

Inlägg av BaardB »

I Bergen arbeides det med å få bygd en bybane. Men Framskrittspartiet (ultra borgelig) krever en folkeavstemming om bybanen i Bergen, noen andre partier nekter på. Avisa Bergens Tidende har på nettet i dag lagt opp til en avstemming som vi alle bør delta i - som en hjelp til miljøet i Bergen :!:

For øyeblikket ligger neisiden foran med 56% mot ja til bybane med 40%. Så klikk dere inn folkens!

http://www.bt.no/tjenester/avst.jhtml?catid=1


Baard
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Og resultatet idag ble 46% FOR sporvogn (456 stemmer) og 49% MOT (489 stemmer). 43 stemmer (4%) viste ikke...

BRA :!:
Roar

Bra??

Inlägg av Roar »

Hvordan kan det være bra at flertallet er MOT?
Mikko Laaksonen
Inlägg: 264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
Ort: Åbo, Finland

Inlägg av Mikko Laaksonen »

I en sådan här omröstning som är emot en projekt som har redan godkänts av kommunen - så är en resultat som är nästan 50%-50% bra, eftersom flesta som skulle rösta för spårvagnen, bryr sig inte om en sådan här omröstning. Flesta "Nej" röstare var ganska säkert mobiliserade av Framskrittspartiet eller folk som kände sig särskilt upprörda av pengar som ska (enligt deras åsikt) att "slösas" i spårvägen.

Ja och Tja - röstare var sammanlagd mer än Nej-röstare.

Med en sådan här opinionsbildning i en Internet-omröstning skulle en "verklig" resultat av en folkomröstning eller en gallup vara kring 60% JA mot 40 % NEJ - minst.

Jag är nog lite cynisk av sådana här omröstningar, dom representerar inte den verkliga allmänna opinionen. Men, tyvärr, även i Bergen finns en opinion mot den mycket välmotiverade spårvägsprojekten.

En problem som finns i många spårvägsprojekt då dom jämförs med buss är att man tittar bara på investeringssiffror och inte på driftekonomi.
Med så tungt trafik som Bergens linje ska ha, det är mycket mer lönsamt (med norska biljettpriser och norska trafikutgifter) att köra spårvagn. I Bergens räkningar har det räknats att hela 50% av investeringskostnader ska täckas av biljettintäkter och trafiktullar. Och i dessa räkningar räknades inte för 20-50% extra passagerare som spårvägen ska locka (i Bergen är man medvetna om detta problem och man har extra kapacitet i systemen).

Åt andra sidan - de nordiska lönenivån och den allmänna biljettprisnivån det är nästan helt omöjligt att få en stadsbuss att täcka sina trafikkostnader eftersom just då den skulle bli lönsam så sviker kapaciteten.

Investeringen i bana kan väl jämföras med stadsmotorvägar, eftersom de spårvägar som nu diskuteras i Bergen, Åbo, Tammerfors, Århus mfl. ska transportera lika mycket folk som en stadsmotorväg (givetvis på ca. 7 m bred korridor i stället för ca. 50-100 m). Baninvestering bör motiveras med stadsutvecklingsfördelar, miljöfördelar, höjning av servicenivå osv, och där det ger vanligtvis mycket mer kvalitet än samma pengar investerade i en ringväg eller stadsmotorväg.

En mycket viktig punkt som talar för spårväg och som diskuteras alltför lite: Med en spårvägsinvestering kan man skapa driftekonomiskt LÖNSAMMA linjer som kan SUBVENTIONERA annat trafik så att den allmänna subventionsgraden faller trots förbättrat service.

Mvh Mikko
PerW
Inlägg: 101
Blev medlem: måndag 16 juni 2003 10:43
Ort: Stockholm

Inlägg av PerW »

För oss som inte är insatta i projektet kan man få en kort beskrivning eller en hänvisning till var det finns mer information.
Vilken är tidsplanen för projektet??
Hälsningar Per
Mikko Laaksonen
Inlägg: 264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 17:36
Ort: Åbo, Finland

Inlägg av Mikko Laaksonen »

Allt om Bergens spårvägsprojekt finns genom denna länk:
http://www.bergen.kommune.no/bybane/
Alltså: byggplanering och stadsplanering pågår, byggstart är planerat för 2005 och första sträcka ska öppnas 2-3 år efter detta (2007-2008). Det finns ett principbeslut om statlig finansiering.

Om man tittar noga på planbroschyren, så är förväntade årliga driftkostnader 160 miljoner kroner / år inklusive banans driftkostnader när hela banan är i drift.

Förväntade motsvarande passagerarsiffror 45 000 personer / dag (motsvarar 30 000 - 36 000 personbilar = en stadsmotorväg). Årlig passagerarsiffra = ca. 13,5 miljoner personer (vardag * 300). Biljettintäkt i genomsnitt = 13 kr/passagerare. Biljettintäkter = 175,5 miljoner kroner.

Alltså, Bergens "bybane" ska betala tillbaks vagnar, el, underhåll, körpersonal + underhåll av bana och producera en driftöverskott på 15,5 miljoner kroner / år.

Man måste ju också påpeka att passagerarprognosen har gjorts med en modell som inte räknar för de extra passagerare som spårväg som trafikmedel lockar sig; bara den ökning som extra hastigheten ger, har räknats. Alltså: biljettintäkter kan öka ca 20-50% och kostnader stiger inte i samma förhållande (givetvis ökar de, men inte så mycket). Överskotten ska troligtvis bli större än räknat.

Att någon emotsätter sig för en sådan investering kallas för ekonomiskt vansinne.

Mvh Mikko
William G.S
Inlägg: 161
Blev medlem: lördag 16 augusti 2003 19:58
Ort: Endepunkt linje 5 storo. (Oslo)

Inlägg av William G.S »

Ja med borgelig byråd i bergen kan dette aldri gå bra. Du ser jo hvordan høyrebyrådet her i oslo legger ned trikker og baner og alt som er. høyre sier de satser på trikken, men dette tviler jeg på.
William G.S digger tbaner og trikker.
PerW
Inlägg: 101
Blev medlem: måndag 16 juni 2003 10:43
Ort: Stockholm

Nordiska spårvägsstäder

Inlägg av PerW »

[quote="Mikko Laaksonen"]Allt om Bergens spårvägsprojekt finns genom denna länk:
http://www.bergen.kommune.no/bybane/
Alltså: byggplanering och stadsplanering pågår, byggstart är planerat för 2005 och första sträcka ska öppnas 2-3 år efter detta (2007-2008). Det finns ett principbeslut om statlig finansiering.

Tack för informationen Mikko. Jag hade ingen aning om att planerna var så långt framskridna. Finns det några andra städer i norden som också kommit en bit på vägen. Jag känner till de planer som finns i Tammerfors och Åbo men inte i vilket stadium de är. I Sverige är det väl rätt trögt och nya spårvägsstäder ligger långt i framtiden. Hur är det i Danmark??
Jag har också hört flera rykten om att någonting har projekterats i Reykjavik(Järnväg/spårvagn??). Nån som vet mera?
Hälsningar Per
Skriv svar