Sida 1 av 4
Rulltrappan i Västra skogen
Postat: fredag 05 november 2010 23:53
av kildor
Rulltrappan i Västra skogens tunnelbanestation sägs ju vara Stockholms längsta. Den leder från biljetthallen till ett mellanplan som förbinder de två plattformarna. Men Västra skogen blev grenstation först 1985. Det jag funderat på är om rulltrappan ursprungligen ledde hela vägen ner till plattformen som i dag trafikeras av tåg mot Kungsträdgården, eller fanns mellanplanet där redan från början som en förberedelse för en framtida utbyggnad till grenstation? Boken "Stockholm Under" ger inga ledtrådar om saken. Kanske någon här som minns eller vet?
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 8:41
av mela
kildor skrev:Rulltrappan i Västra skogens tunnelbanestation sägs ju vara Stockholms längsta. Den leder från biljetthallen till ett mellanplan som förbinder de två plattformarna. Men Västra skogen blev grenstation först 1985. Det jag funderat på är om rulltrappan ursprungligen ledde hela vägen ner till plattformen som i dag trafikeras av tåg mot Kungsträdgården, eller fanns mellanplanet där redan från början som en förberedelse för en framtida utbyggnad till grenstation? Boken "Stockholm Under" ger inga ledtrådar om saken. Kanske någon här som minns eller vet?
Mellanplanet fanns redan från början, inga ändringar skedde på stationen i och med att södra grenen togs i bruk 1985, förutom att det spår som inte varit i bruk, Hjulstatågens spår i riktning mot Kungsträdgården, togs i bruk.
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 9:42
av kildor
Jaha, så stationen byggdes med två plattformar redan från början? Intressant...
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 10:34
av LÅ1
kildor skrev:Jaha, så stationen byggdes med två plattformar redan från början? Intressant...
Jag tror att ingen station på blå linjen har genomgått någon så stor ombyggnad. Möjligen spårgeometriskt? Vissa oanvända plattformar har kanske varit avspärrade. Och så tror jag man satt upp spärrar för att förhindra att folk tar genväg över spåren mellan två perronger. (Det senare har man ju även gjort vid Gamla stan och Slussen.)
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 10:37
av mela
LÅ1 skrev:kildor skrev:Jaha, så stationen byggdes med två plattformar redan från början? Intressant...
Jag tror att ingen station på blå linjen har genomgått någon så stor ombyggnad. Möjligen spårgeometriskt? Vissa oanvända plattformar har kanske varit avspärrade. Och så tror jag man satt upp spärrar för att förhindra att folk tar genväg över spåren mellan två perronger. (Det senare har man ju även gjort vid Gamla stan och Slussen.)
Rinkeby byggdes med två plattformar från början, men den enspåriga stod oanvänd fr 75 - 85, detsamma med Hallonbergen, där den enspåriga först togs i bruk efter två år, när grenen till Akalla invigdes.
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 11:01
av Henrik Schütz
Det är inte Stockholms längsta rulltrappa, ska vi slå vad?
HS
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 11:20
av LÅ1
mela skrev:LÅ1 skrev:kildor skrev:Jaha, så stationen byggdes med två plattformar redan från början? Intressant...
Jag tror att ingen station på blå linjen har genomgått någon så stor ombyggnad. Möjligen spårgeometriskt? Vissa oanvända plattformar har kanske varit avspärrade. Och så tror jag man satt upp spärrar för att förhindra att folk tar genväg över spåren mellan två perronger. (Det senare har man ju även gjort vid Gamla stan och Slussen.)
Rinkeby byggdes med två plattformar från början, men den enspåriga stod oanvänd fr 75 - 85, detsamma med Hallonbergen, där den enspåriga först togs i bruk efter två år, när grenen till Akalla invigdes.
Användes inte ett av spåren vid Hallonbergen för några enstaka in- och/eller utgående tåg, men stod oanvänt resten av trafikdygnet?
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 11:31
av mela
[/quote]
Användes inte ett av spåren vid Hallonbergen för några enstaka in- och/eller utgående tåg, men stod oanvänt resten av trafikdygnet?[/quote]
Såväl mittspåret i Hallonbergen och Rinkeby används av in- och utgående tåg
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 11:32
av mela
Henrik Schütz skrev:Det är inte Stockholms längsta rulltrappa, ska vi slå vad?
HS
Vilken skulle vara längre, Skansen?
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 11:44
av LÅ1
mela skrev:
Användes inte ett av spåren vid Hallonbergen för några enstaka in- och/eller utgående tåg, men stod oanvänt resten av trafikdygnet?
Såväl mittspåret i Hallonbergen och Rinkeby används av in- och utgående tåg
OK! Jag hade säkert fel.
Det är bara det att jag någonstans i bakhuvudet har ett minne av att jag läst att ett eller två tåg gick från den oanvända plattformen när tågen skulle ut från vagnhallen. Men det kan ha varit att tågen i den situationen avgick från "fel" spår. Alltså mot norr från spår där tågen normalt går mot stan, eller tvärt om. Men jag kanske har drömt alltihop!
(Rättade hjälpligt till citattaggarna.)
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 11:55
av mela
LÅ1 skrev:mela skrev:
Användes inte ett av spåren vid Hallonbergen för några enstaka in- och/eller utgående tåg, men stod oanvänt resten av trafikdygnet?
Såväl mittspåret i Hallonbergen och Rinkeby används av in- och utgående tåg
OK! Jag hade säkert fel.
Det är bara det att jag någonstans i bakhuvudet har ett minne av att jag läst att ett eller två tåg gick från den oanvända plattformen när tågen skulle ut från vagnhallen. Men det kan ha varit att tågen i den situationen avgick från "fel" spår. Alltså mot norr från spår där tågen normalt går mot stan, eller tvärt om. Men jag kanske har drömt alltihop!
(Rättade hjälpligt till citattaggarna.)
Det stämmer, tåg från Rissnedepån som ska till Akalla vänder vid mittspåret i Hallonbergen och tar även upp passagerare där (i alla fall för något år sedan)
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 12:17
av spårlasse
mela skrev:Henrik Schütz skrev:Det är inte Stockholms längsta rulltrappa, ska vi slå vad?
HS
Vilken skulle vara längre, Skansen?
Tittade på en relativt ny artikel publicerad på IDG och där påstod man till och med att Västra skogen är Västeuropas längsta...och då borde den väl ändå även vara Stockholms? Iaf i bruk, kan tänka mig att Citybanan kanske kan få någon som blir längre? (om det finns möjlighet att dra rulltrappa hela vägen, utan mellanstopp)
http://www.idg.se/2.1085/1.258215/en-rulltrappas-sjal
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 12:22
av Harald
spårlasse skrev:mela skrev:Henrik Schütz skrev:Det är inte Stockholms längsta rulltrappa, ska vi slå vad?
HS
Vilken skulle vara längre, Skansen?
Tittade på en relativt ny artikel publicerad på IDG och där påstod man till och med att Västra skogen är Västeuropas längsta...och då borde den väl ändå även vara Stockholms? Iaf i bruk, kan tänka mig att Citybanan kanske kan få någon som blir längre? (om det finns möjlighet att dra rulltrappa hela vägen, utan mellanstopp)
http://www.idg.se/2.1085/1.258215/en-rulltrappas-sjal
Den är väl i så fall Solnas längsta rulltrappa.

Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 13:01
av LÅ1
Harald skrev:Den är väl i så fall Solnas längsta rulltrappa.

... och Sveriges!
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 13:10
av Henrik Schütz
Precis Värsta Skogen har Solnas längsta rulltrappa, endast en rättshaverist kan hävda att den ligger i Stockholm, menar man Stockholms Läns längsta rulltrappa, eller Storstockholms, får man nog vara lite tydligare, annars tussar jag Solnas turistchef på er (Obs Ironi, har Solna en turistchef?)
HS
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 13:12
av Henrik Schütz
Jag har kollat, Solna HAR en turistchef, hon ser rätt stark ut...
HS
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 13:16
av daniel_s
mela skrev:Det stämmer, tåg från Rissnedepån som ska till Akalla vänder vid mittspåret i Hallonbergen och tar även upp passagerare där (i alla fall för något år sedan)
Det har väl som regel bara gällt första tåget eller första två-tre tågen på morgonen. För närvarande annonseras dock inte dessa avgångar.
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 16:35
av Zawaq
Fast Solna är väl en del av tätorten Stockholm?
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 17:10
av LÅ1
Zawaq skrev:Fast Solna är väl en del av tätorten Stockholm?
Det är så att för en "norrlänning" eller skåning är det nog bäst att beskriva station Västra skogen som belägen i Stockholm. Men för stockholmare känns det mer korrekt att säga att Västra skogens T-banestation ligger i Solna. Eller i Huvudsta.
Om vi flyttar över resonemanget till rikets tredje stad.
"Burlöv i Malmö" hur låter det i era öron?
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Postat: lördag 06 november 2010 17:17
av daniel_s
LÅ1 skrev:Om vi flyttar över resonemanget till rikets tredje stad. "Burlöv i Malmö" hur låter det i era öron?
Inte som något ställe man skulle vilja vara på!
