Betala tunnelbanan med din iPhone
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Betala tunnelbanan med din iPhone
I New York så testar just nu Visa ett nytt sätt för invånarna att betala för sin biljett till tunnelbanan genom sin iPhone.
Läs mer och se videon: http://iphonepyssel.se/2010/09/23/visak ... n-nyheter/
Läs mer och se videon: http://iphonepyssel.se/2010/09/23/visak ... n-nyheter/
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Betala tunnelbanan med din iPhone
Wow, tekniken går verkligen framåt! Det här är ju helt fantastiskt!
Det fungerar inte med iphone direkt eftersom telefonen måste ha en micro-SD-plats, vilket inte iphone har, men massa konkurrerande märken har, tex mängder av Android-lurar. Så allt som behövs är en Androidlur, Visas NFC-SD-kort och programvara. Om man vill använda den till iphonen måste man köpa till en extern läsare för SD-kort, tex ett överdrag till telefonen med en sådan inbyggd. Smidigt? Tveksamt!
Men vi lär inom snar framtid se lurar med inbyggd NFC-teknik, så förmodligen även med iphone...
Men vi lär inom snar framtid se lurar med inbyggd NFC-teknik, så förmodligen även med iphone...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Med den nackdelen att på de flesta Android-telefoner vill man ha micro-SD-platsen för mer flashminne eftersom de flesta Android-telefoner har minimalt med minne inbyggt.Odd skrev:Det fungerar inte med iphone direkt eftersom telefonen måste ha en micro-SD-plats, vilket inte iphone har, men massa konkurrerande märken har, tex mängder av Android-lurar. Så allt som behövs är en Androidlur, Visas NFC-SD-kort och programvara. Om man vill använda den till iphonen måste man köpa till en extern läsare för SD-kort, tex ett överdrag till telefonen med en sådan inbyggd. Smidigt? Tveksamt!
iPhone-prylen är ett skal med inbyggt NFC-funktionalutet och som har ansluter till iPhonens kontakt.
Långt ifrån idealiskt i något av fallen just nu alltså.
Jo, äpple jobbar hårt på integrerad NFC-funktionalitet verkar det som (bland annat har de lämnat in ett gäng patent för detta...Odd skrev:Men vi lär inom snar framtid se lurar med inbyggd NFC-teknik, så förmodligen även med iphone...

/ragge s
-
Vad är den stora revolutionen mot en SMS biljett?
HS
HS
Du håller telefonen mot automatspärren som känner av och du blir insläppt. Med sms-biljett måste du visa den för en mänsklig människa som läser, hummar och klickar på knappar för att släppa in dig.Henrik Schütz skrev:Vad är den stora revolutionen mot en SMS biljett?
HS
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Funnits i Japan sedan 2006. Jag har stått och studerat spärrlinjen i rusningstid. Fungerar ursmidigt.bruse skrev:Du håller telefonen mot automatspärren som känner av och du blir insläppt. Med sms-biljett måste du visa den för en mänsklig människa som läser, hummar och klickar på knappar för att släppa in dig.Henrik Schütz skrev:Vad är den stora revolutionen mot en SMS biljett?
HS
http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_Suica
http://coolstuffjapan.sblorgh.org/2007/ ... -suica.php
SMS-biljett är stenåldern. Det här är SL Access (både kort OCH automat) inbyggt i mobilen.
SMS-biljetten är inget annat än att man skulle skriva ordet "SL-biljett <datum och tid>" på en papperslapp och visa upp för spärrvakten.
Poängen med att ha biljetten elektroniskt i telefonen är att man får en obruten krypterad kedja mellan trafikbolagets biljettserver och biljettavläsare via mobiloperatören->Simkortet->NFC-antennen. Den blir alltså himla svår att förfalska...
Ang micro-sd-kort och android så är det ju inte omöjligt att kortet har inbyggt minne...
Poängen med att ha biljetten elektroniskt i telefonen är att man får en obruten krypterad kedja mellan trafikbolagets biljettserver och biljettavläsare via mobiloperatören->Simkortet->NFC-antennen. Den blir alltså himla svår att förfalska...
Ang micro-sd-kort och android så är det ju inte omöjligt att kortet har inbyggt minne...
-
Finns det inte läsare för SMS biljetter på bussarna?
HS
HS
- Karsten
Jo, det är för övrigt samma apparat som kör bussen.Henrik Schütz skrev:Finns det inte läsare för SMS biljetter på bussarna?
HS

-
Inte Illa, fast den nya modellen hanterar visst inte kontantbetalningar!
HS

HS
SJ verkar faktiskt läsa SMS-biljetter med någon form av maskin. Det borde funka även för övriga operatörer.bruse skrev:Du håller telefonen mot automatspärren som känner av och du blir insläppt. Med sms-biljett måste du visa den för en mänsklig människa som läser, hummar och klickar på knappar för att släppa in dig.Henrik Schütz skrev:Vad är den stora revolutionen mot en SMS biljett?
HS
Ja, fast det bygger på att den där modulen som man stoppar i mobiltelefonen är "hemlig". Risken är väl inte försumbar att den blir knäckt...Odd skrev:SMS-biljetten är inget annat än att man skulle skriva ordet "SL-biljett <datum och tid>" på en papperslapp och visa upp för spärrvakten.
Ja, jag tror dock ändå att det bara är en övergångsperiod. Jämför att det fanns "compactflash-kort" som innehöll trådlöst nätverkskort en gång i tiden...Odd skrev:Ang micro-sd-kort och android så är det ju inte omöjligt att kortet har inbyggt minne...
Ni som har en modernare telefon kan ju försöka läsa av min användarikon... inte mycket info men det fungerar...
- Hans Wibacke
OT förvisso, men du bad om det.Odd skrev:Ni som har en modernare telefon kan ju försöka läsa av min användarikon... inte mycket info men det fungerar...
Menar du att biljettviseringen ska vara online - alltså att vid viseringen ska NFC-mojjen ha kontakt med någon central tjänst via telefonen?Odd skrev:SMS-biljetten är inget annat än att man skulle skriva ordet "SL-biljett <datum och tid>" på en papperslapp och visa upp för spärrvakten.
Det kan man tänka sig, men troligen inte lika stort och troligen mycket dyrare än de varianter som görs i ohyggligt mycket större upplagor. Kan vi inte vara överens om att den varianten inte heller är optimal, trots att det är Android?Odd skrev:Ang micro-sd-kort och android så är det ju inte omöjligt att kortet har inbyggt minne...
/ragge s
-
Jag har nu tejpat mitt årskort på min nokia 3110, och kan därmed "åka med mobilen" Jag känner mej ultramodern på ett diffust New-York vis
HS

HS
Menar du att biljettviseringen ska vara online - alltså att vid viseringen ska NFC-mojjen ha kontakt med någon central tjänst via telefonen?ragge skrev:Odd skrev:SMS-biljetten är inget annat än att man skulle skriva ordet "SL-biljett <datum och tid>" på en papperslapp och visa upp för spärrvakten.
Nej.
1. Användaren beställer en sms-biljett.
2. SLs server skickar biljetten krypterad till trafikantens telebolag.
3. Telebolaget lagrar biljetten på SIM-kortet. Den publika informationen om biljetten visas för trafikanten som kvitto på detta.
4. Trafikanten håller upp telefonen. Spärren gör då en krypterad förfrågan via NFC till telefonens SIM-kort.
5. SIM-kortet svarar med krypterat meddelande till spärren.
6. Spärren avgör om den är äkta eller falsk genom att den använder systemets krypteringsnyckel.
Så länge som adressen inte är förgiftad, bara...Hans Wibacke skrev:OT förvisso, men du bad om det.Odd skrev:Ni som har en modernare telefon kan ju försöka läsa av min användarikon... inte mycket info men det fungerar...
Ok! Så det är säkrare än SMS-biljett (eftersom den inte innehåller någon krypterad information eller annan signatur, i alla fall ingen som används vid normal visering), men inte säkrare än access-kort. Man slipper kanske ha access-ladd-terminaler på lika många ställen, men häller över diverse tekniskt och utrustningsmässigt ansvar på kunden. Den tekniska säkerheten må väl vara ok när det handlar om bussbiljetter, men för bankaffärer och annat som det pratas om - varför i hela friden skulle man lita på sitt SIM-kort - smartcard kan ju allt som oftast läsas ur (trots att avsikten är, och säkerheten bygger på, att det inte ska gå).Odd skrev:Menar du att biljettviseringen ska vara online - alltså att vid viseringen ska NFC-mojjen ha kontakt med någon central tjänst via telefonen?ragge skrev:Odd skrev:SMS-biljetten är inget annat än att man skulle skriva ordet "SL-biljett <datum och tid>" på en papperslapp och visa upp för spärrvakten.
Nej.
1. Användaren beställer en sms-biljett.
2. SLs server skickar biljetten krypterad till trafikantens telebolag.
3. Telebolaget lagrar biljetten på SIM-kortet. Den publika informationen om biljetten visas för trafikanten som kvitto på detta.
4. Trafikanten håller upp telefonen. Spärren gör då en krypterad förfrågan via NFC till telefonens SIM-kort.
5. SIM-kortet svarar med krypterat meddelande till spärren.
6. Spärren avgör om den är äkta eller falsk genom att den använder systemets krypteringsnyckel.
/ragge s
Tjiföjt? Din förra bild var mer lik digHans Wibacke skrev:OT förvisso, men du bad om det.Odd skrev:Ni som har en modernare telefon kan ju försöka läsa av min användarikon... inte mycket info men det fungerar...

Använde en app i min iPhone...