Sida 1 av 2
Långa spårvagnar
Postat: måndag 06 september 2010 22:42
av LÅ1
Hur långa är vagnarna på Spårväg city?
Och kan man köra två hopkopplade? Tänker då både om det går tekniskt och om de ryms på alla hållplatser!
Var har man riktigt långa vagnar i stadstrafik?
Här är en bild från Dresden, där vagnen ser ut att vara betydligt längre än Stockholms A34:or.

Re: Långa spårvagnar
Postat: måndag 06 september 2010 22:50
av Stefan Widén
A 34 är 30 m lång och längder upp mot 43-45m förekommer på andra vagntyper.
Stefan
Re: Långa spårvagnar
Postat: måndag 06 september 2010 22:58
av LÅ1
Stefan Widén skrev:A 34 är 30 m lång och längder upp mot 43-45m förekommer på andra vagntyper.
Stefan
Tack, det var snabbt svarat!
Två hopkopplade A34 skulle bli väl långt att köra genom stan, antar jag.
Re: Långa spårvagnar
Postat: måndag 06 september 2010 23:12
av M_M
Det här är väl kanske en evighetsföljetång, men jag frågar åter igen (eftersom jag glömt vilka eventuella rimliga argument som framförts förut):
Vad är problemet med långa vagnar i stadsmiljö?
Re: Långa spårvagnar
Postat: måndag 06 september 2010 23:37
av daniel_s
M_M skrev:Det här är väl kanske en evighetsföljetång, men jag frågar åter igen (eftersom jag glömt vilka eventuella rimliga argument som framförts förut):
Vad är problemet med långa vagnar i stadsmiljö?
Det behöver inte vara något problem, men det beror på hur detaljlösningarna ser ut på vissa platser. Det är t ex dumt om ett tåg som stannar vid en trafiksignal blockerar en annan korsning med sin bakre del, så att trafiken låser sig. Det kan inträffa redan med en vanlig ledbuss, titta t ex i korsningen Karlavägen/Sturegatan där linje 1 kan låsa trafiken om den fastnar i vänstersvängen i riktning nedåt. Med lämpliga åtgärder kan man tillåta ganska långa tåg, men det blir givetvis fler platser att åtgärda ju längre tåg man vill ha!
Re: Långa spårvagnar
Postat: måndag 06 september 2010 23:53
av Christer J
LÅ1 skrev:Hur långa är vagnarna på Spårväg city?
Och kan man köra två hopkopplade? Tänker då både om det går tekniskt och om de ryms på alla hållplatser!
Var har man riktigt långa vagnar i stadstrafik?
Här är en bild från Dresden, där vagnen ser ut att vara betydligt längre än Stockholms A34:or.

Åååååhhhh............. min favorit

Vid ombyggda Postplatz

Den vagnen är över 52 meter lång och fick ett par år vara världens längsta spårvagnstyp. Liknande typ och längd finns även i Leipzig. Den består egentligen av tre boggivagnar som är sammanbyggda med två mellanhängande delar. Den är hundra procent låggolv och har i princip samma boggiekonstruktion som A34:orna. Det är den absolut bästa ledkonstruktionen då den har samma fina gångegenskaper som en vanlig boggivagn som smyger in i kurvor och går stabilt på raksträckor. Dessa vagnar har bara ett dörrpar per del men det går att få in fler dörrpar om man vill ha snabbare trafikantutväxling.
Den finns även i en 30-metersverison med två boggivagnar med en mellanhängande del.
Åtta dörrpar per sida har dock världens idag längsta spårvagn
Combino Supra (Wiki) som går på de stora boulevarderna i Budapest sedan 2007 och är 53,99 meter lång. Den har samma korg och truckkonstruktion som Norrköpings M98 men är dubbelt så lång och har därmed sex korgar i stället för tre. Bombardier (som arvinge av patenten från Hansa och AEG) drog igång en patentstrid mot Siemens om denna vagnkonstruktion - märkligt med tanke på att Bombardier då med flit övergivit konstruktionen (München vill ha fler av den typen men Bombardier ville inte tillverka den.
En liten reklamfilm från Budapest om den nya vagnen:
Jag har två längre inslag - 13 minuter från Siemens om bygget och leveransen av vagnarna och ett 12 minuters tevereportage från en lokal tevestation i Budapest om någon är intresserad.
Re: Långa spårvagnar
Postat: tisdag 07 september 2010 10:11
av KSE
Christer J skrev:LÅ1 skrev:Hur långa är vagnarna på Spårväg city?
Jag har två längre inslag - 13 minuter från Siemens om bygget och leveransen av vagnarna och ett 12 minuters tevereportage från en lokal tevestation i Budapest om någon är intresserad.
Ja tack
Re: Långa spårvagnar
Postat: tisdag 07 september 2010 14:42
av leifd
Budapests Combinovagnar ska ju var värdens längsta......

Faktabilder om "Conbino Budapest"
Massor mer bilder från Budapest finns här...
http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Bu ... index.html
Re: Långa spårvagnar
Postat: tisdag 07 september 2010 17:19
av M_M
daniel_s skrev:M_M skrev:Det här är väl kanske en evighetsföljetång, men jag frågar åter igen (eftersom jag glömt vilka eventuella rimliga argument som framförts förut):
Vad är problemet med långa vagnar i stadsmiljö?
Det behöver inte vara något problem, men det beror på hur detaljlösningarna ser ut på vissa platser. Det är t ex dumt om ett tåg som stannar vid en trafiksignal blockerar en annan korsning med sin bakre del, så att trafiken låser sig. Det kan inträffa redan med en vanlig ledbuss, titta t ex i korsningen Karlavägen/Sturegatan där linje 1 kan låsa trafiken om den fastnar i vänstersvängen i riktning nedåt. Med lämpliga åtgärder kan man tillåta ganska långa tåg, men det blir givetvis fler platser att åtgärda ju längre tåg man vill ha!
Aha. Fast det beror väl i sin tur på bristfälligt 'trafikljussystem'? Vad sägs om att ha nån slags övervakning på vägen in mot Sturegatan som helt enkelt ser till att inget fordon släpps iväg i den riktningen förrän det får plats på vägen?
Re: Långa spårvagnar
Postat: tisdag 07 september 2010 19:10
av Christer J
KSE skrev:Christer J skrev:LÅ1 skrev:Hur långa är vagnarna på Spårväg city?
Jag har två längre inslag - 13 minuter från Siemens om bygget och leveransen av vagnarna och ett 12 minuters tevereportage från en lokal tevestation i Budapest om någon är intresserad.
Ja tack
Den första är från Siemens där man får följa vagnen från tillverkning - tester i Wien - transport till mottagande i Budapest. Man kunde ha valt litet bättre musik, haft mindre kreativ klippning och färre gubbar med slips.
Den andra är roligare trots att killarna talar ungerska. De har roligt när de kollar in vagnen och testar den på olika sätt. Tänk om våra medier gjorde likadant.
Håll tillgodo - ladda ned om ni vill - jag tror inte någon av dem finns kvar där jag hittade dem.
Re: Långa spårvagnar
Postat: tisdag 07 september 2010 20:37
av Åke Nergell
Bombardier Flexity Classic "XXL" i Leipzig och Dresden är 45.090 mm långa och rymmer 256 personer.
De är dock bara 2.300 mm breda. Det är den längsta varianten av den spårvagnstyp som rullar i Stockholm (A34).
Det finns också en "XL"-variant i Bremen som "bara" är 34.800 mm långa men de är i stället 2.650 mm breda (2.400 mm i Stockholm).
De längsta vagnarna är, som Leif skrev, Siemens Combino i Budapest. De är 53.990 mm långa och 2.400 mm breda. De rymmer
352 personer. Man räknar med 4 stående personer per kvadratmeter.
Uppgifterna om Bombardier Flexity Classic kommer från Strassenbahn Magazin nr 8/2010 som har en lång artikel
om Bombardier Flexity Classic.
Åke
Re: Långa spårvagnar
Postat: måndag 10 september 2012 7:18
av twr
Åke Nergell skrev:Bombardier Flexity Classic "XXL" i Leipzig och Dresden är 45.090 mm långa och rymmer 256 personer.
De är dock bara 2.300 mm breda. Det är den längsta varianten av den spårvagnstyp som rullar i Stockholm (A34).
Det finns också en "XL"-variant i Bremen som "bara" är 34.800 mm långa men de är i stället 2.650 mm breda (2.400 mm i Stockholm).
De längsta vagnarna är, som Leif skrev, Siemens Combino i Budapest. De är 53.990 mm långa och 2.400 mm breda. De rymmer
352 personer. Man räknar med 4 stående personer per kvadratmeter.
Uppgifterna om Bombardier Flexity Classic kommer från Strassenbahn Magazin nr 8/2010 som har en lång artikel
om Bombardier Flexity Classic.
Åke
Är Budapestvagnarna fortfarande längst i världen (i trafik)?
Vilken är den längsta spårvagn som finns till försäljning (i teorin)?
Hur långa är de längsta spårvagnståg som framförs i stadsmiljö?
Re: Långa spårvagnar
Postat: måndag 10 september 2012 9:51
av Cyclocop
M_M skrev:daniel_s skrev:M_M skrev:Det här är väl kanske en evighetsföljetång, men jag frågar åter igen (eftersom jag glömt vilka eventuella rimliga argument som framförts förut):
Vad är problemet med långa vagnar i stadsmiljö?
Det behöver inte vara något problem, men det beror på hur detaljlösningarna ser ut på vissa platser. Det är t ex dumt om ett tåg som stannar vid en trafiksignal blockerar en annan korsning med sin bakre del, så att trafiken låser sig. Det kan inträffa redan med en vanlig ledbuss, titta t ex i korsningen Karlavägen/Sturegatan där linje 1 kan låsa trafiken om den fastnar i vänstersvängen i riktning nedåt. Med lämpliga åtgärder kan man tillåta ganska långa tåg, men det blir givetvis fler platser att åtgärda ju längre tåg man vill ha!
Aha. Fast det beror väl i sin tur på bristfälligt 'trafikljussystem'? Vad sägs om att ha nån slags övervakning på vägen in mot Sturegatan som helt enkelt ser till att inget fordon släpps iväg i den riktningen förrän det får plats på vägen?
Det är svårt att få till praktiskt, eftersom det kräver visuell kontroll. Även om körfältet "mellan de två kritiska punkterna" är lediga så räcker det ju med att ett framförvarande fordon inte kör fram (punktering, motorstopp etc), för att det blir så att bakre delen blockerar en korsning/växel o dyl. Ni förstår... Finns det knappt inte plats för hela den långa vagnen mellan de kritiska punkterna, så måste föraren vänta vid första stoppet. då blir det kedjereaktioner. Jfr gärna Hamngatan österifrån innan korsningen med Kungsträdgårdsgatan/Hamngatan i Stockholm. Där delar det vänstra körfältet med spårvåg (rakt fram) och bussar (rakt fram och vänstersvängande). Därutöver svänger andra fordon vänster trots förbud i mycket stor omfattning = Strulställe!
Re: Långa spårvagnar
Postat: måndag 10 september 2012 19:15
av M_M
twr skrev:Åke Nergell skrev:Bombardier Flexity Classic "XXL" i Leipzig och Dresden är 45.090 mm långa och rymmer 256 personer.
De är dock bara 2.300 mm breda. Det är den längsta varianten av den spårvagnstyp som rullar i Stockholm (A34).
Det finns också en "XL"-variant i Bremen som "bara" är 34.800 mm långa men de är i stället 2.650 mm breda (2.400 mm i Stockholm).
De längsta vagnarna är, som Leif skrev, Siemens Combino i Budapest. De är 53.990 mm långa och 2.400 mm breda. De rymmer
352 personer. Man räknar med 4 stående personer per kvadratmeter.
Uppgifterna om Bombardier Flexity Classic kommer från Strassenbahn Magazin nr 8/2010 som har en lång artikel
om Bombardier Flexity Classic.
Åke
Är Budapestvagnarna fortfarande längst i världen (i trafik)?
Vilken är den längsta spårvagn som finns till försäljning (i teorin)?
Hur långa är de längsta spårvagnståg som framförs i stadsmiljö?
Budapestvagnarna framförs just i stadsmiljö, om än i vad man kanske kan kalla "boulevardmiljö". (I princip?) hela sträckan har egna kollektivkörfält men det är ingen typisk "egen spårvagnsbanvall" utan körfälten går även att använda för bussar o.s.v., och de flesta korsningar är plankorsningar.
Det framförs ibland att så långa vagnar/tåg inte funkar i "stadsmiljö" men jag skulle snarast vilja vända på resonemanget och säga att kollektivtrafik fungerar i stort sett inte vid sämre förhållanden än de som råder där långvagnarna kör i Budapest.
Visst, det funkar nog förträffligt att låta spårvagnar dela körfält med någon enstaka lågtrafikerad bilväg där bilvägen i stort sett bra används som tillfart till byggnaderna i något enstaka kvarter eller liknande, men där går väl gränsen.
Re: Långa spårvagnar
Postat: tisdag 11 september 2012 15:42
av twr
twr skrev:Åke Nergell skrev:Bombardier Flexity Classic "XXL" i Leipzig och Dresden är 45.090 mm långa och rymmer 256 personer.
De är dock bara 2.300 mm breda. Det är den längsta varianten av den spårvagnstyp som rullar i Stockholm (A34).
Det finns också en "XL"-variant i Bremen som "bara" är 34.800 mm långa men de är i stället 2.650 mm breda (2.400 mm i Stockholm).
De längsta vagnarna är, som Leif skrev, Siemens Combino i Budapest. De är 53.990 mm långa och 2.400 mm breda. De rymmer
352 personer. Man räknar med 4 stående personer per kvadratmeter.
Uppgifterna om Bombardier Flexity Classic kommer från Strassenbahn Magazin nr 8/2010 som har en lång artikel
om Bombardier Flexity Classic.
Åke
Är Budapestvagnarna fortfarande längst i världen (i trafik)?
Vilken är den längsta spårvagn som finns till försäljning (i teorin)?
Hur långa är de längsta spårvagnståg som framförs i stadsmiljö?
Ingen som vet? Jag trodde all kunskap fanns enkelt tillgänglig på detta Forum?

Re: Långa spårvagnar
Postat: tisdag 11 september 2012 15:58
av C12C3C3C12
Hannovers Stadtbahnwagen TW 2000 är c:a 26 meter långa samt går multiplade 2 enheter i gatumiljö innan dom går under jorden och leker U-Bahn. Dom borde väl kunna hamna på en delad andra plats. På första plats hamnar deras Stadtbahnwagen TW 6000 som är knappt 30 meter långa, dom går också multade 2 enheter i gatumiljö.
Re: Långa spårvagnar
Postat: tisdag 11 september 2012 17:20
av Harald
C12C3C3C12 skrev:Hannovers Stadtbahnwagen TW 2000 är c:a 26 meter långa samt går multiplade 2 enheter i gatumiljö innan dom går under jorden och leker U-Bahn. Dom borde väl kunna hamna på en delad andra plats. På första plats hamnar deras Stadtbahnwagen TW 6000 som är knappt 30 meter långa, dom går också multade 2 enheter i gatumiljö.
Nja, 52 meter kommer nog en bit ner på listan. De längsta jag har hittat är Karlruhes GT8-100 som är 37,6 m långa och kan köras i
tvåvagnståg. Runt 60 meter finns väl flera. Förutom i Hannover så körs väl sådana i Gröndal. Dresdens godsspårvagn är 59,4 m.
Re: Långa spårvagnar
Postat: tisdag 11 september 2012 17:38
av C12C3C3C12
Harald skrev:C12C3C3C12 skrev:Hannovers Stadtbahnwagen TW 2000 är c:a 26 meter långa samt går multiplade 2 enheter i gatumiljö innan dom går under jorden och leker U-Bahn. Dom borde väl kunna hamna på en delad andra plats. På första plats hamnar deras Stadtbahnwagen TW 6000 som är knappt 30 meter långa, dom går också multade 2 enheter i gatumiljö.
Nja, 52 meter kommer nog en bit ner på listan. De längsta jag har hittat är Karlruhes GT8-100 som är 37,6 m långa och kan köras i
tvåvagnståg. Runt 60 meter finns väl flera. Förutom i Hannover så körs väl sådana i Gröndal. Dresdens godsspårvagn är 59,4 m.
Nåja försöka duger, viker mig dock för sakkunskapen, glömde totalt bort Karlsruhes Stadtbahnwagen. Läste att de längsta kombinationerna får enligt BO-Strab vara 75 meter, hur det nu går ihop med att Hannover kör 3-enheterståg i samband med mässor.
Re: Långa spårvagnar
Postat: tisdag 11 september 2012 18:38
av Harald
C12C3C3C12 skrev:Läste att de längsta kombinationerna får enligt BO-Strab vara 75 meter, hur det nu går ihop med att Hannover kör 3-enheterståg i samband med mässor.
Kör man på gatuspår med dessa tåg? Det är bara där 75 meter är största längd. Man om man gör det så kanske man har tagit § 6 i BOStrab i bruk.
BOStrab skrev:§ 6 Ausnahmen
Die Technische Aufsichtsbehörde kann von den Vorschriften dieser Verordnung in bestimmten Einzelfällen oder allgemein für bestimmte Antragsteller Ausnahmen genehmigen.
D.v.s. tillsynsmyndigheten kan medge undantag från föreskrifterna.
Re: Långa spårvagnar
Postat: onsdag 12 september 2012 7:02
av MWE
En sak är i alla fall säker: 40-m varianten av A35 (en del här har börjat kalla den A36, fastän i alla fall jag inte känner till någon officiell litterering från SL) är en otjänlig kompromiss, kanske inte så mycket för sin längd (personligen tror jag att Stockholms politiker aldrig kommer att tillåta spårvägstrafik med längre fordonskombinationer än 40 m i innerstaden) som för sin utformning. Den kommer inte att fungera på ett bra sätt i innerstaden och på Lidingö blir den för liten - med bl.a. ett för litet sittplatsutbud. Den har man börjat vakna om på Lidingö - i elfte timmen:
http://lidingosidan.se/politik/5447/koe ... an#c002450