Långa spårvagnar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Långa spårvagnar

Inlägg av LÅ1 »

Hur långa är vagnarna på Spårväg city?
Och kan man köra två hopkopplade? Tänker då både om det går tekniskt och om de ryms på alla hållplatser!

Var har man riktigt långa vagnar i stadstrafik?

Här är en bild från Dresden, där vagnen ser ut att vara betydligt längre än Stockholms A34:or.
Bild
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av Stefan Widén »

A 34 är 30 m lång och längder upp mot 43-45m förekommer på andra vagntyper.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:A 34 är 30 m lång och längder upp mot 43-45m förekommer på andra vagntyper.

Stefan
Tack, det var snabbt svarat!
Två hopkopplade A34 skulle bli väl långt att köra genom stan, antar jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av M_M »

Det här är väl kanske en evighetsföljetång, men jag frågar åter igen (eftersom jag glömt vilka eventuella rimliga argument som framförts förut):

Vad är problemet med långa vagnar i stadsmiljö?
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Det här är väl kanske en evighetsföljetång, men jag frågar åter igen (eftersom jag glömt vilka eventuella rimliga argument som framförts förut):

Vad är problemet med långa vagnar i stadsmiljö?
Det behöver inte vara något problem, men det beror på hur detaljlösningarna ser ut på vissa platser. Det är t ex dumt om ett tåg som stannar vid en trafiksignal blockerar en annan korsning med sin bakre del, så att trafiken låser sig. Det kan inträffa redan med en vanlig ledbuss, titta t ex i korsningen Karlavägen/Sturegatan där linje 1 kan låsa trafiken om den fastnar i vänstersvängen i riktning nedåt. Med lämpliga åtgärder kan man tillåta ganska långa tåg, men det blir givetvis fler platser att åtgärda ju längre tåg man vill ha!
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av Christer J »

LÅ1 skrev:Hur långa är vagnarna på Spårväg city?
Och kan man köra två hopkopplade? Tänker då både om det går tekniskt och om de ryms på alla hållplatser!

Var har man riktigt långa vagnar i stadstrafik?

Här är en bild från Dresden, där vagnen ser ut att vara betydligt längre än Stockholms A34:or.
Bild
Åååååhhhh............. min favorit :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin: Vid ombyggda Postplatz
Bild
Den vagnen är över 52 meter lång och fick ett par år vara världens längsta spårvagnstyp. Liknande typ och längd finns även i Leipzig. Den består egentligen av tre boggivagnar som är sammanbyggda med två mellanhängande delar. Den är hundra procent låggolv och har i princip samma boggiekonstruktion som A34:orna. Det är den absolut bästa ledkonstruktionen då den har samma fina gångegenskaper som en vanlig boggivagn som smyger in i kurvor och går stabilt på raksträckor. Dessa vagnar har bara ett dörrpar per del men det går att få in fler dörrpar om man vill ha snabbare trafikantutväxling.

Den finns även i en 30-metersverison med två boggivagnar med en mellanhängande del.
Bild

Åtta dörrpar per sida har dock världens idag längsta spårvagn Combino Supra (Wiki) som går på de stora boulevarderna i Budapest sedan 2007 och är 53,99 meter lång. Den har samma korg och truckkonstruktion som Norrköpings M98 men är dubbelt så lång och har därmed sex korgar i stället för tre. Bombardier (som arvinge av patenten från Hansa och AEG) drog igång en patentstrid mot Siemens om denna vagnkonstruktion - märkligt med tanke på att Bombardier då med flit övergivit konstruktionen (München vill ha fler av den typen men Bombardier ville inte tillverka den.

En liten reklamfilm från Budapest om den nya vagnen:

Bild

Jag har två längre inslag - 13 minuter från Siemens om bygget och leveransen av vagnarna och ett 12 minuters tevereportage från en lokal tevestation i Budapest om någon är intresserad.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
KSE
Inlägg: 544
Blev medlem: söndag 01 september 2002 14:47
Ort: Segeltorp/Stockholm

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av KSE »

Christer J skrev:
LÅ1 skrev:Hur långa är vagnarna på Spårväg city?

Jag har två längre inslag - 13 minuter från Siemens om bygget och leveransen av vagnarna och ett 12 minuters tevereportage från en lokal tevestation i Budapest om någon är intresserad.
Ja tack
Det är inte för sent att börja på nytt
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4648
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av leifd »

Budapests Combinovagnar ska ju var värdens längsta......
Bild
Bild
Bild
Faktabilder om "Conbino Budapest"
Massor mer bilder från Budapest finns här...http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Bu ... index.html
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Det här är väl kanske en evighetsföljetång, men jag frågar åter igen (eftersom jag glömt vilka eventuella rimliga argument som framförts förut):

Vad är problemet med långa vagnar i stadsmiljö?
Det behöver inte vara något problem, men det beror på hur detaljlösningarna ser ut på vissa platser. Det är t ex dumt om ett tåg som stannar vid en trafiksignal blockerar en annan korsning med sin bakre del, så att trafiken låser sig. Det kan inträffa redan med en vanlig ledbuss, titta t ex i korsningen Karlavägen/Sturegatan där linje 1 kan låsa trafiken om den fastnar i vänstersvängen i riktning nedåt. Med lämpliga åtgärder kan man tillåta ganska långa tåg, men det blir givetvis fler platser att åtgärda ju längre tåg man vill ha!
Aha. Fast det beror väl i sin tur på bristfälligt 'trafikljussystem'? Vad sägs om att ha nån slags övervakning på vägen in mot Sturegatan som helt enkelt ser till att inget fordon släpps iväg i den riktningen förrän det får plats på vägen?
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av Christer J »

KSE skrev:
Christer J skrev:
LÅ1 skrev:Hur långa är vagnarna på Spårväg city?
Jag har två längre inslag - 13 minuter från Siemens om bygget och leveransen av vagnarna och ett 12 minuters tevereportage från en lokal tevestation i Budapest om någon är intresserad.
Ja tack
Den första är från Siemens där man får följa vagnen från tillverkning - tester i Wien - transport till mottagande i Budapest. Man kunde ha valt litet bättre musik, haft mindre kreativ klippning och färre gubbar med slips.

Bild

Den andra är roligare trots att killarna talar ungerska. De har roligt när de kollar in vagnen och testar den på olika sätt. Tänk om våra medier gjorde likadant.

Bild

Håll tillgodo - ladda ned om ni vill - jag tror inte någon av dem finns kvar där jag hittade dem.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Åke Nergell
Inlägg: 29
Blev medlem: måndag 02 september 2002 8:57

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av Åke Nergell »

Bombardier Flexity Classic "XXL" i Leipzig och Dresden är 45.090 mm långa och rymmer 256 personer.
De är dock bara 2.300 mm breda. Det är den längsta varianten av den spårvagnstyp som rullar i Stockholm (A34).
Det finns också en "XL"-variant i Bremen som "bara" är 34.800 mm långa men de är i stället 2.650 mm breda (2.400 mm i Stockholm).
De längsta vagnarna är, som Leif skrev, Siemens Combino i Budapest. De är 53.990 mm långa och 2.400 mm breda. De rymmer
352 personer. Man räknar med 4 stående personer per kvadratmeter.
Uppgifterna om Bombardier Flexity Classic kommer från Strassenbahn Magazin nr 8/2010 som har en lång artikel
om Bombardier Flexity Classic.

Åke
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av twr »

Åke Nergell skrev:Bombardier Flexity Classic "XXL" i Leipzig och Dresden är 45.090 mm långa och rymmer 256 personer.
De är dock bara 2.300 mm breda. Det är den längsta varianten av den spårvagnstyp som rullar i Stockholm (A34).
Det finns också en "XL"-variant i Bremen som "bara" är 34.800 mm långa men de är i stället 2.650 mm breda (2.400 mm i Stockholm).
De längsta vagnarna är, som Leif skrev, Siemens Combino i Budapest. De är 53.990 mm långa och 2.400 mm breda. De rymmer
352 personer. Man räknar med 4 stående personer per kvadratmeter.
Uppgifterna om Bombardier Flexity Classic kommer från Strassenbahn Magazin nr 8/2010 som har en lång artikel
om Bombardier Flexity Classic.

Åke
Är Budapestvagnarna fortfarande längst i världen (i trafik)?
Vilken är den längsta spårvagn som finns till försäljning (i teorin)?

Hur långa är de längsta spårvagnståg som framförs i stadsmiljö?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Cyclocop
Inlägg: 295
Blev medlem: torsdag 19 juli 2007 16:24
Ort: Årsta
Kontakt:

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av Cyclocop »

M_M skrev:
daniel_s skrev:
M_M skrev:Det här är väl kanske en evighetsföljetång, men jag frågar åter igen (eftersom jag glömt vilka eventuella rimliga argument som framförts förut):

Vad är problemet med långa vagnar i stadsmiljö?
Det behöver inte vara något problem, men det beror på hur detaljlösningarna ser ut på vissa platser. Det är t ex dumt om ett tåg som stannar vid en trafiksignal blockerar en annan korsning med sin bakre del, så att trafiken låser sig. Det kan inträffa redan med en vanlig ledbuss, titta t ex i korsningen Karlavägen/Sturegatan där linje 1 kan låsa trafiken om den fastnar i vänstersvängen i riktning nedåt. Med lämpliga åtgärder kan man tillåta ganska långa tåg, men det blir givetvis fler platser att åtgärda ju längre tåg man vill ha!
Aha. Fast det beror väl i sin tur på bristfälligt 'trafikljussystem'? Vad sägs om att ha nån slags övervakning på vägen in mot Sturegatan som helt enkelt ser till att inget fordon släpps iväg i den riktningen förrän det får plats på vägen?
Det är svårt att få till praktiskt, eftersom det kräver visuell kontroll. Även om körfältet "mellan de två kritiska punkterna" är lediga så räcker det ju med att ett framförvarande fordon inte kör fram (punktering, motorstopp etc), för att det blir så att bakre delen blockerar en korsning/växel o dyl. Ni förstår... Finns det knappt inte plats för hela den långa vagnen mellan de kritiska punkterna, så måste föraren vänta vid första stoppet. då blir det kedjereaktioner. Jfr gärna Hamngatan österifrån innan korsningen med Kungsträdgårdsgatan/Hamngatan i Stockholm. Där delar det vänstra körfältet med spårvåg (rakt fram) och bussar (rakt fram och vänstersvängande). Därutöver svänger andra fordon vänster trots förbud i mycket stor omfattning = Strulställe!
Ge spårtrafik företräde!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av M_M »

twr skrev:
Åke Nergell skrev:Bombardier Flexity Classic "XXL" i Leipzig och Dresden är 45.090 mm långa och rymmer 256 personer.
De är dock bara 2.300 mm breda. Det är den längsta varianten av den spårvagnstyp som rullar i Stockholm (A34).
Det finns också en "XL"-variant i Bremen som "bara" är 34.800 mm långa men de är i stället 2.650 mm breda (2.400 mm i Stockholm).
De längsta vagnarna är, som Leif skrev, Siemens Combino i Budapest. De är 53.990 mm långa och 2.400 mm breda. De rymmer
352 personer. Man räknar med 4 stående personer per kvadratmeter.
Uppgifterna om Bombardier Flexity Classic kommer från Strassenbahn Magazin nr 8/2010 som har en lång artikel
om Bombardier Flexity Classic.

Åke
Är Budapestvagnarna fortfarande längst i världen (i trafik)?
Vilken är den längsta spårvagn som finns till försäljning (i teorin)?

Hur långa är de längsta spårvagnståg som framförs i stadsmiljö?
Budapestvagnarna framförs just i stadsmiljö, om än i vad man kanske kan kalla "boulevardmiljö". (I princip?) hela sträckan har egna kollektivkörfält men det är ingen typisk "egen spårvagnsbanvall" utan körfälten går även att använda för bussar o.s.v., och de flesta korsningar är plankorsningar.

Det framförs ibland att så långa vagnar/tåg inte funkar i "stadsmiljö" men jag skulle snarast vilja vända på resonemanget och säga att kollektivtrafik fungerar i stort sett inte vid sämre förhållanden än de som råder där långvagnarna kör i Budapest.

Visst, det funkar nog förträffligt att låta spårvagnar dela körfält med någon enstaka lågtrafikerad bilväg där bilvägen i stort sett bra används som tillfart till byggnaderna i något enstaka kvarter eller liknande, men där går väl gränsen.
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av twr »

twr skrev:
Åke Nergell skrev:Bombardier Flexity Classic "XXL" i Leipzig och Dresden är 45.090 mm långa och rymmer 256 personer.
De är dock bara 2.300 mm breda. Det är den längsta varianten av den spårvagnstyp som rullar i Stockholm (A34).
Det finns också en "XL"-variant i Bremen som "bara" är 34.800 mm långa men de är i stället 2.650 mm breda (2.400 mm i Stockholm).
De längsta vagnarna är, som Leif skrev, Siemens Combino i Budapest. De är 53.990 mm långa och 2.400 mm breda. De rymmer
352 personer. Man räknar med 4 stående personer per kvadratmeter.
Uppgifterna om Bombardier Flexity Classic kommer från Strassenbahn Magazin nr 8/2010 som har en lång artikel
om Bombardier Flexity Classic.

Åke
Är Budapestvagnarna fortfarande längst i världen (i trafik)?
Vilken är den längsta spårvagn som finns till försäljning (i teorin)?

Hur långa är de längsta spårvagnståg som framförs i stadsmiljö?
Ingen som vet? Jag trodde all kunskap fanns enkelt tillgänglig på detta Forum? :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hannovers Stadtbahnwagen TW 2000 är c:a 26 meter långa samt går multiplade 2 enheter i gatumiljö innan dom går under jorden och leker U-Bahn. Dom borde väl kunna hamna på en delad andra plats. På första plats hamnar deras Stadtbahnwagen TW 6000 som är knappt 30 meter långa, dom går också multade 2 enheter i gatumiljö.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av Harald »

C12C3C3C12 skrev:Hannovers Stadtbahnwagen TW 2000 är c:a 26 meter långa samt går multiplade 2 enheter i gatumiljö innan dom går under jorden och leker U-Bahn. Dom borde väl kunna hamna på en delad andra plats. På första plats hamnar deras Stadtbahnwagen TW 6000 som är knappt 30 meter långa, dom går också multade 2 enheter i gatumiljö.
Nja, 52 meter kommer nog en bit ner på listan. De längsta jag har hittat är Karlruhes GT8-100 som är 37,6 m långa och kan köras i tvåvagnståg. Runt 60 meter finns väl flera. Förutom i Hannover så körs väl sådana i Gröndal. Dresdens godsspårvagn är 59,4 m.
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av C12C3C3C12 »

Harald skrev:
C12C3C3C12 skrev:Hannovers Stadtbahnwagen TW 2000 är c:a 26 meter långa samt går multiplade 2 enheter i gatumiljö innan dom går under jorden och leker U-Bahn. Dom borde väl kunna hamna på en delad andra plats. På första plats hamnar deras Stadtbahnwagen TW 6000 som är knappt 30 meter långa, dom går också multade 2 enheter i gatumiljö.
Nja, 52 meter kommer nog en bit ner på listan. De längsta jag har hittat är Karlruhes GT8-100 som är 37,6 m långa och kan köras i tvåvagnståg. Runt 60 meter finns väl flera. Förutom i Hannover så körs väl sådana i Gröndal. Dresdens godsspårvagn är 59,4 m.
Nåja försöka duger, viker mig dock för sakkunskapen, glömde totalt bort Karlsruhes Stadtbahnwagen. Läste att de längsta kombinationerna får enligt BO-Strab vara 75 meter, hur det nu går ihop med att Hannover kör 3-enheterståg i samband med mässor.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av Harald »

C12C3C3C12 skrev:Läste att de längsta kombinationerna får enligt BO-Strab vara 75 meter, hur det nu går ihop med att Hannover kör 3-enheterståg i samband med mässor.
Kör man på gatuspår med dessa tåg? Det är bara där 75 meter är största längd. Man om man gör det så kanske man har tagit § 6 i BOStrab i bruk.
BOStrab skrev:§ 6 Ausnahmen
Die Technische Aufsichtsbehörde kann von den Vorschriften dieser Verordnung in bestimmten Einzelfällen oder allgemein für bestimmte Antragsteller Ausnahmen genehmigen.
D.v.s. tillsynsmyndigheten kan medge undantag från föreskrifterna.
MWE
Inlägg: 587
Blev medlem: fredag 14 juli 2006 9:19

Re: Långa spårvagnar

Inlägg av MWE »

En sak är i alla fall säker: 40-m varianten av A35 (en del här har börjat kalla den A36, fastän i alla fall jag inte känner till någon officiell litterering från SL) är en otjänlig kompromiss, kanske inte så mycket för sin längd (personligen tror jag att Stockholms politiker aldrig kommer att tillåta spårvägstrafik med längre fordonskombinationer än 40 m i innerstaden) som för sin utformning. Den kommer inte att fungera på ett bra sätt i innerstaden och på Lidingö blir den för liten - med bl.a. ett för litet sittplatsutbud. Den har man börjat vakna om på Lidingö - i elfte timmen:
http://lidingosidan.se/politik/5447/koe ... an#c002450
Skriv svar