Och kan man köra två hopkopplade? Tänker då både om det går tekniskt och om de ryms på alla hållplatser!
Var har man riktigt långa vagnar i stadstrafik?
Här är en bild från Dresden, där vagnen ser ut att vara betydligt längre än Stockholms A34:or.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Tack, det var snabbt svarat!Stefan Widén skrev:A 34 är 30 m lång och längder upp mot 43-45m förekommer på andra vagntyper.
Stefan
Det behöver inte vara något problem, men det beror på hur detaljlösningarna ser ut på vissa platser. Det är t ex dumt om ett tåg som stannar vid en trafiksignal blockerar en annan korsning med sin bakre del, så att trafiken låser sig. Det kan inträffa redan med en vanlig ledbuss, titta t ex i korsningen Karlavägen/Sturegatan där linje 1 kan låsa trafiken om den fastnar i vänstersvängen i riktning nedåt. Med lämpliga åtgärder kan man tillåta ganska långa tåg, men det blir givetvis fler platser att åtgärda ju längre tåg man vill ha!M_M skrev:Det här är väl kanske en evighetsföljetång, men jag frågar åter igen (eftersom jag glömt vilka eventuella rimliga argument som framförts förut):
Vad är problemet med långa vagnar i stadsmiljö?
Åååååhhhh............. min favoritLÅ1 skrev:Hur långa är vagnarna på Spårväg city?
Och kan man köra två hopkopplade? Tänker då både om det går tekniskt och om de ryms på alla hållplatser!
Var har man riktigt långa vagnar i stadstrafik?
Här är en bild från Dresden, där vagnen ser ut att vara betydligt längre än Stockholms A34:or.
Ja tackChrister J skrev:LÅ1 skrev:Hur långa är vagnarna på Spårväg city?
Jag har två längre inslag - 13 minuter från Siemens om bygget och leveransen av vagnarna och ett 12 minuters tevereportage från en lokal tevestation i Budapest om någon är intresserad.
Aha. Fast det beror väl i sin tur på bristfälligt 'trafikljussystem'? Vad sägs om att ha nån slags övervakning på vägen in mot Sturegatan som helt enkelt ser till att inget fordon släpps iväg i den riktningen förrän det får plats på vägen?daniel_s skrev:Det behöver inte vara något problem, men det beror på hur detaljlösningarna ser ut på vissa platser. Det är t ex dumt om ett tåg som stannar vid en trafiksignal blockerar en annan korsning med sin bakre del, så att trafiken låser sig. Det kan inträffa redan med en vanlig ledbuss, titta t ex i korsningen Karlavägen/Sturegatan där linje 1 kan låsa trafiken om den fastnar i vänstersvängen i riktning nedåt. Med lämpliga åtgärder kan man tillåta ganska långa tåg, men det blir givetvis fler platser att åtgärda ju längre tåg man vill ha!M_M skrev:Det här är väl kanske en evighetsföljetång, men jag frågar åter igen (eftersom jag glömt vilka eventuella rimliga argument som framförts förut):
Den första är från Siemens där man får följa vagnen från tillverkning - tester i Wien - transport till mottagande i Budapest. Man kunde ha valt litet bättre musik, haft mindre kreativ klippning och färre gubbar med slips.KSE skrev:Ja tackChrister J skrev:Jag har två längre inslag - 13 minuter från Siemens om bygget och leveransen av vagnarna och ett 12 minuters tevereportage från en lokal tevestation i Budapest om någon är intresserad.LÅ1 skrev:Hur långa är vagnarna på Spårväg city?
Är Budapestvagnarna fortfarande längst i världen (i trafik)?Åke Nergell skrev:Bombardier Flexity Classic "XXL" i Leipzig och Dresden är 45.090 mm långa och rymmer 256 personer.
De är dock bara 2.300 mm breda. Det är den längsta varianten av den spårvagnstyp som rullar i Stockholm (A34).
Det finns också en "XL"-variant i Bremen som "bara" är 34.800 mm långa men de är i stället 2.650 mm breda (2.400 mm i Stockholm).
De längsta vagnarna är, som Leif skrev, Siemens Combino i Budapest. De är 53.990 mm långa och 2.400 mm breda. De rymmer
352 personer. Man räknar med 4 stående personer per kvadratmeter.
Uppgifterna om Bombardier Flexity Classic kommer från Strassenbahn Magazin nr 8/2010 som har en lång artikel
om Bombardier Flexity Classic.
Åke
Det är svårt att få till praktiskt, eftersom det kräver visuell kontroll. Även om körfältet "mellan de två kritiska punkterna" är lediga så räcker det ju med att ett framförvarande fordon inte kör fram (punktering, motorstopp etc), för att det blir så att bakre delen blockerar en korsning/växel o dyl. Ni förstår... Finns det knappt inte plats för hela den långa vagnen mellan de kritiska punkterna, så måste föraren vänta vid första stoppet. då blir det kedjereaktioner. Jfr gärna Hamngatan österifrån innan korsningen med Kungsträdgårdsgatan/Hamngatan i Stockholm. Där delar det vänstra körfältet med spårvåg (rakt fram) och bussar (rakt fram och vänstersvängande). Därutöver svänger andra fordon vänster trots förbud i mycket stor omfattning = Strulställe!M_M skrev:Aha. Fast det beror väl i sin tur på bristfälligt 'trafikljussystem'? Vad sägs om att ha nån slags övervakning på vägen in mot Sturegatan som helt enkelt ser till att inget fordon släpps iväg i den riktningen förrän det får plats på vägen?daniel_s skrev:Det behöver inte vara något problem, men det beror på hur detaljlösningarna ser ut på vissa platser. Det är t ex dumt om ett tåg som stannar vid en trafiksignal blockerar en annan korsning med sin bakre del, så att trafiken låser sig. Det kan inträffa redan med en vanlig ledbuss, titta t ex i korsningen Karlavägen/Sturegatan där linje 1 kan låsa trafiken om den fastnar i vänstersvängen i riktning nedåt. Med lämpliga åtgärder kan man tillåta ganska långa tåg, men det blir givetvis fler platser att åtgärda ju längre tåg man vill ha!M_M skrev:Det här är väl kanske en evighetsföljetång, men jag frågar åter igen (eftersom jag glömt vilka eventuella rimliga argument som framförts förut):
Budapestvagnarna framförs just i stadsmiljö, om än i vad man kanske kan kalla "boulevardmiljö". (I princip?) hela sträckan har egna kollektivkörfält men det är ingen typisk "egen spårvagnsbanvall" utan körfälten går även att använda för bussar o.s.v., och de flesta korsningar är plankorsningar.twr skrev:Är Budapestvagnarna fortfarande längst i världen (i trafik)?Åke Nergell skrev:Bombardier Flexity Classic "XXL" i Leipzig och Dresden är 45.090 mm långa och rymmer 256 personer.
De är dock bara 2.300 mm breda. Det är den längsta varianten av den spårvagnstyp som rullar i Stockholm (A34).
Det finns också en "XL"-variant i Bremen som "bara" är 34.800 mm långa men de är i stället 2.650 mm breda (2.400 mm i Stockholm).
De längsta vagnarna är, som Leif skrev, Siemens Combino i Budapest. De är 53.990 mm långa och 2.400 mm breda. De rymmer
Uppgifterna om Bombardier Flexity Classic kommer från Strassenbahn Magazin nr 8/2010 som har en lång artikel
Åke
Vilken är den längsta spårvagn som finns till försäljning (i teorin)?
Hur långa är de längsta spårvagnståg som framförs i stadsmiljö?
Ingen som vet? Jag trodde all kunskap fanns enkelt tillgänglig på detta Forum?twr skrev:Är Budapestvagnarna fortfarande längst i världen (i trafik)?Åke Nergell skrev:Bombardier Flexity Classic "XXL" i Leipzig och Dresden är 45.090 mm långa och rymmer 256 personer.
Åke
Vilken är den längsta spårvagn som finns till försäljning (i teorin)?
Hur långa är de längsta spårvagnståg som framförs i stadsmiljö?
Nja, 52 meter kommer nog en bit ner på listan. De längsta jag har hittat är Karlruhes GT8-100 som är 37,6 m långa och kan köras i tvåvagnståg. Runt 60 meter finns väl flera. Förutom i Hannover så körs väl sådana i Gröndal. Dresdens godsspårvagn är 59,4 m.C12C3C3C12 skrev:Hannovers Stadtbahnwagen TW 2000 är c:a 26 meter långa samt går multiplade 2 enheter i gatumiljö innan dom går under jorden och leker U-Bahn. Dom borde väl kunna hamna på en delad andra plats. På första plats hamnar deras Stadtbahnwagen TW 6000 som är knappt 30 meter långa, dom går också multade 2 enheter i gatumiljö.
Nåja försöka duger, viker mig dock för sakkunskapen, glömde totalt bort Karlsruhes Stadtbahnwagen. Läste att de längsta kombinationerna får enligt BO-Strab vara 75 meter, hur det nu går ihop med att Hannover kör 3-enheterståg i samband med mässor.Harald skrev:Nja, 52 meter kommer nog en bit ner på listan. De längsta jag har hittat är Karlruhes GT8-100 som är 37,6 m långa och kan köras i tvåvagnståg. Runt 60 meter finns väl flera. Förutom i Hannover så körs väl sådana i Gröndal. Dresdens godsspårvagn är 59,4 m.C12C3C3C12 skrev:Hannovers Stadtbahnwagen TW 2000 är c:a 26 meter långa samt går multiplade 2 enheter i gatumiljö innan dom går under jorden och leker U-Bahn. Dom borde väl kunna hamna på en delad andra plats. På första plats hamnar deras Stadtbahnwagen TW 6000 som är knappt 30 meter långa, dom går också multade 2 enheter i gatumiljö.
Kör man på gatuspår med dessa tåg? Det är bara där 75 meter är största längd. Man om man gör det så kanske man har tagit § 6 i BOStrab i bruk.C12C3C3C12 skrev:Läste att de längsta kombinationerna får enligt BO-Strab vara 75 meter, hur det nu går ihop med att Hannover kör 3-enheterståg i samband med mässor.
D.v.s. tillsynsmyndigheten kan medge undantag från föreskrifterna.BOStrab skrev:§ 6 Ausnahmen
Die Technische Aufsichtsbehörde kann von den Vorschriften dieser Verordnung in bestimmten Einzelfällen oder allgemein für bestimmte Antragsteller Ausnahmen genehmigen.