Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
PeO
Inlägg: 16
Blev medlem: torsdag 14 maj 2009 11:30

Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av PeO »

För att försörja den helt färdigbyggda Cityspårvägen på depåkapacitet verkar det nu som om man avser att bygga ut Lidingöbanans depåområde på Lidingö. Lidingöbanan är ju tänkt att utgöra en del av Cityspårvägen. Vad Stockholm behöver är dock en stordepå för spårvagnar som kan försörja såväl Cityspårvägen som andra framtida linjer i innerstan och då inte minst en ny stamlinje längs med Vallhallavägen, Odenplan, Fridhemsplan och vidare via Västerbron till Södermalm. Skall även denna linje och kanske andra linjer försörjas av en depå på Lidingö? För mig verkar detta väldigt opraktiskt.

Ett val att bygga en depå på ett område i Frihamnsområdet förkastades för att det var för litet. Området består av en obebyggd remsa mellan hamnjärnvägen och Tegeluddsvägen. Men varför inte bygga en stordepå i just området som i väster gränsar till Tegeluddsvägen och i Söder till Lindarängsvägen. En inlösen av några smärre industrifastigheter samt kanske en mindre omläggning av hamnjärnvägen är vad som behövs för att frigöra ett stort område för depån.

Denna depå skulle få ett i det närmaste idealiskt läge för inte minst ovan nämnda stamlinje. Stockholm Stad har nu stora planer på att bygga ett nytt kontors- och bostadsområde i Frihamnen. Vad som nu oroar mig är att man prioriterar ett eller ett par bostadskvarter framför en mycket bra placerad stordepå som kan försörja viktiga spårvägslinjer i innerstan. Det är så dags att ångra sig och fråga sig varför man inte, i detta område, byggde en välbehövlig och välplacerad stordepå för innerstadens spårvagnar - när bostadskvarteret väl är byggt.
gosse63
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 14 april 2006 16:03
Ort: avesta

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av gosse63 »

Man får väl ta förnuftet till fånga och damma av Söderhallen,den vore ju utmärkt för linjer i city.
BÄTTRE ENKELSPÅRIG , ÄN INGA SPÅR ALLS!!
Markus E
Inlägg: 166
Blev medlem: måndag 05 januari 2009 15:59

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av Markus E »

Söderhallen skall på sikt avvecklas, så det är ingen bra idé. Däremot vore ju en samordning med det nya underjordiska bussgaraget vid Hornsberg vara ytterst lämpligt som ny spårvagnsdepå.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av Thomas Lange »

Markus E skrev:Söderhallen skall på sikt avvecklas, så det är ingen bra idé. Däremot vore ju en samordning med det nya underjordiska bussgaraget vid Hornsberg vara ytterst lämpligt som ny spårvagnsdepå.
Det vore tvärtom en utmärkt bra idé att låta bli att avveckla Söderhallen. Bara för att man har en gång har fattat ett oklokt beslut behöver det inte vara skäl att framhärda med det när ny information och nya behov uppdagas. Att ha en befintlig spårvagnshall i ett innerstadsläge borde vara värt minst lika många miljoner som det skulle kosta att hitta mark och nyanlägga en hall i ett alternativt innerstadsläge. Som f.ö. inte verkar att finnas... Någon däremot? :?:
Ju förr dess bättre.
Markus E
Inlägg: 166
Blev medlem: måndag 05 januari 2009 15:59

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av Markus E »

Vad jag vet så är Hornsberg i ett bra innerstadsläge, och dessutom i direkt anslutning till Spårväg Citys planerade sträckning. Ny underjordisk bussdepå planeras som sagt under befintliga Kristinebergs idrottsplats. Att då samordna med ny spårvagnsdepå vore både rationellt och bra ur stadsplaneringssynpunkt.

Befintliga bussdepåer i innerstadslägen lär på sikt försvinna, då tomtmarken blir allt dyrare och attraktiv för bostäder etc.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av bruse »

Vagnhallar långt från innerstan innebär långa och många tomkörningar. Sånt kostar pengar i löner för förare som bara kör tomma vagnar, onödiga vagnskilometer osv. Då kan en hall centralt med hög hyra ändå bli billigare.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Markus E
Inlägg: 166
Blev medlem: måndag 05 januari 2009 15:59

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av Markus E »

Precis så Bruse! Och just därför vore nya depån i Hornsberg perfekt för spårväg city.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av Thomas Lange »

Markus E skrev:Precis så Bruse! Och just därför vore nya depån i Hornsberg perfekt för spårväg city.
Den är redan avförd i ett tidigare skede av spårvägsplaneringen. Efter det studerade man en depå i berget på Kungsholmen i Fleminggatans förlängning. Sorry, man skulle få in för litet antal vagnar, det skulle vara oerhört kostsamt samt att expansionsmöjligheterna skulle vara noll. Arbetsmiljöskäl kan också räknas in på minuskontot.

Slutsats, Stockholm förmår inte anvisa någon plats för en spårvagnsdepå för innerstaden. Därav det stora intresset för Lidingös erbjudande. Kanske kan en avlastningsdepå (uppställning över natt, lättare städning) för ett mindre antal vagnar rymmas i frihamsnområdet som komplement till den blivande Lidingödepån vid Aga?
Senast redigerad av Thomas Lange den söndag 29 augusti 2010 18:26, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2105
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av ADDE »

Jag undrar ur historisk synpunkt om det fanns en vagnahall i Jarlaplan? jag ser ett spårvägsspår på trottaren gå från huvudentrén till kantstenen i gatan...

Finns det nån möjlighet att återställa den och använda den som en sorts vagnhall??
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 755
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av Hans Wibacke »

ADDE skrev:Jag undrar ur historisk synpunkt om det fanns en vagnahall i Jarlaplan? jag ser ett spårvägsspår på trottaren gå från huvudentrén till kantstenen i gatan...

Finns det nån möjlighet att återställa den och använda den som en sorts vagnhall??
Det är väl bara att kasta ut Konferens Spårvagnshallarna och återställa till tidigare skick! Fast jag tror det blir svårt. :(

Idag är Spårvagnshallarna återigen ett centrum för kommunikation och möten mellan människor. (enligt Konferens Spårvagnshallarna alltså)
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 6:11, redigerad totalt 1 gånger.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av hgsldf »

Thomas Lange skrev:
Markus E skrev:Söderhallen skall på sikt avvecklas, så det är ingen bra idé. Däremot vore ju en samordning med det nya underjordiska bussgaraget vid Hornsberg vara ytterst lämpligt som ny spårvagnsdepå.
Det vore tvärtom en utmärkt bra idé att låta bli att avveckla Söderhallen. Bara för att man har en gång har fattat ett oklokt beslut behöver det inte vara skäl att framhärda med det när ny information och nya behov uppdagas. Att ha en befintlig spårvagnshall i ett innerstadsläge borde vara värt minst lika många miljoner som det skulle kosta att hitta mark och nyanlägga en hall i ett alternativt innerstadsläge. Som f.ö. inte verkar att finnas... Någon däremot? :?:
Tvärtom, då kunde vi ju på kuppen få tillbaka världens längsta spårvägslinje. 6:an betjänade på ett förträffligt sätt två utmarker i innerstan, samtidigt som den berikade gatuspårvägen i mera centrala lägen. För att återvända till ämnet, hur många moderna spårvagnar skulle rymmas i Söderhallen?

/Göran
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av M_M »

bruse skrev:Vagnhallar långt från innerstan innebär långa och många tomkörningar. Sånt kostar pengar i löner för förare som bara kör tomma vagnar, onödiga vagnskilometer osv. Då kan en hall centralt med hög hyra ändå bli billigare.
Å andra sidan så sker väl de flesta resor (tidigt) på morgonen från ytterområden in mot centrum, och på (sena) kvällar från centrum mot ytterområdena? Om resandet är som jag tror så är det kanske bättre att ha vagnhallen längre ut?

Vad sägs förresten om att ha en vagnhall nånstans i Norra Station-området?

Visst, det förutsätter egentligen att man gjort spårväg av linje 4 (och bygger spårväg istället för tunnelbana till Karolinska), men om man bara principiellt bestämt sig för att faktiskt göra spårväg av linje 4 så räcker det att man byggt färdigt östra delen fram till Odenplan för att det ska vara praktiskt möjligt (och i mitt tycke vettigt) att ha en vagnhall längs en eventuell "karolinskagren".

Om jag fattat saken rätt så har man inte gjort särskilt mycket i Valhallavägen där spårvägen en gång gick, så förhoppningsvis behövs det inte heller något särskilt avancerat projekterande för att bygga spårväg där igen. Då återstår "bara" att göra en tyngre projektering dels för att ansluta sig mot spårväg city och dels sträckan i Odengatan (eller vilken gata man nu väljer) mellan Valhallavägen och Odenplan.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av Per Lind »

Finns det inte ganska stora ytor i Ropsten under den nya Lidingöbron som kunde användas för vagnhallsbygge, eller skall man ha infartsparkering där?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av 2763 »

Per Lind skrev:Finns det inte ganska stora ytor i Ropsten under den nya Lidingöbron som kunde användas för vagnhallsbygge, eller skall man ha infartsparkering där?
-Per
Måste det ena utesluta det andra?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
Per Lind skrev:Finns det inte ganska stora ytor i Ropsten under den nya Lidingöbron som kunde användas för vagnhallsbygge, eller skall man ha infartsparkering där?
-Per
Måste det ena utesluta det andra?

//Tony
Eftersom jag faktiskt en gång i tiden ritat en infartsparkering i det läget så tror jag det blir svårt med både och. För att få in ett vettigt bilantal var vi tvugna att bygga p-däck i flera våningar... Nej nån spårvägsdepå just där tror jag inte på!

Mårtensdal (i Södra Hammarbyhamnen) hade varit bra tror jag, men den tomten tror jag SL släppt nu när man inte fick bygga bussgarage där.

(Hur gick det med den stora infartsparkeringen? Det blev inga biltullar den gången, och därför las projektet ner!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av Martin »

Vore inte en underjordisk vagnhall byggd med cut and cover principen vara att föredra, då kan bostäder anläggas ovanpå vagnhallen, och den är lättare att expandera är en insprängd i berg. Frihamnen borde väl funka för detta?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av Anders Hanquist »

Mårtensdal (i Södra Hammarbyhamnen) hade varit bra tror jag, men den tomten tror jag SL släppt nu när man inte fick bygga bussgarage där.
Är verkligen detta projekt skrinlagt? Enligt Stadsbyggnadskontoret http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanT ... _2868.aspx befinner sig planarbetet i "utställningsskede". Inte så mycket verkar att ha hänt sedan i våras, men har arbetet avbrutits? Hittar inget om det. Det vore intressant med mer info om det. Att det varit en del "bråk" om det har jag hört. Men, det är de väl å andra sidan alltid, så det säger inte så mycket.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av Ulrik Berggren »

Martin skrev:Vore inte en underjordisk vagnhall byggd med cut and cover principen vara att föredra, då kan bostäder anläggas ovanpå vagnhallen, och den är lättare att expandera är en insprängd i berg. Frihamnen borde väl funka för detta?
Underjordiska vagnhallar har fått skrinläggas på andra håll av arbetsmiljöskäl så det verkar vara svårt att få till attraktiva sådana.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Stordepå för Stockholms innerstadsspårvägar

Inlägg av M_M »

Ulrik Berggren skrev:
Martin skrev:Vore inte en underjordisk vagnhall byggd med cut and cover principen vara att föredra, då kan bostäder anläggas ovanpå vagnhallen, och den är lättare att expandera är en insprängd i berg. Frihamnen borde väl funka för detta?
Underjordiska vagnhallar har fått skrinläggas på andra håll av arbetsmiljöskäl så det verkar vara svårt att få till attraktiva sådana.
Vad är egentligen de arbetsmiljömässiga problemen (speciellt med cut-and-cover)? Gäller det både rena uppställningshallar och för hallar där underhåll utförs?
Skriv svar