Gula fläcken tillbaka!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Patrick

Gula fläcken tillbaka!

Inlägg av Patrick »

Efter ombyggnaden av Medborgarplatsens plattform så försvann den s.k. "Sabel"-punkten på norra änden. Synd - tänkte jag nu försvann den för alltid, Men tji fick jag, till min stora glädje dök den upp på den nyrenoverade plattformen (se bild nedan). Ni som undrar, var det tidigare en vanligt förekommande markering på Tunnelbanan när föraren var tvungen att lämna hytten för att få fri sikt utmed tågsidan skulle han/hon stå på punkten. Benämningen "Sabel"-punkten fick den efter den dåvarande facklige skyddsombudet på SL - Sture Sabel - som införde denna säkerhetsdetalj på tunnelbanan. Sture Sabel blev ju senare den första Trafikchefen för Djurgårdslinjen - och därför brukar jag sända honom en tanke varje gång jag passerar Medborgarplatsen då han är inte med oss längre sedan flera år tillbaka.

Bild
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Re: Gula fläcken tillbaka!

Inlägg av BaardB »

Er dette det eneste stedet den gule flekken finnes nå?
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

BaardB skrev:Er dette det eneste stedet den gule flekken finnes nå?
Jag tror det finns någon till på Röda linjen, men det är den enda jag vet som finns kvar på Gröna Linjen.
Zaki

Inlägg av Zaki »

På Röda linjen finns det väl en vid gamla stan norrut samt slussen söderut?
Jan Molin

Inlägg av Jan Molin »

Zaki skrev:På Röda linjen finns det väl en vid gamla stan norrut samt slussen söderut?
Ja, det stämmer.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Troode den alltid inom SL-kretsar kallats för "vändstekt ägg" och inte Sabel-punkten...
Alla kallade markeringen vid MBP för "vändstekt ägg" på 90-talet, både förare och trafikledare :shock:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

roggek skrev:Troode den alltid inom SL-kretsar kallats för "vändstekt ägg" och inte Sabel-punkten...
Alla kallade markeringen vid MBP för "vändstekt ägg" på 90-talet, både förare och trafikledare :shock:
Ack ja - det är eländigt vad historielösheten sprider sig snabbt - tur att det finns folk som kan sin historia (blygsam rodnad :oops: ) :mrgreen:

Förresten - vändstekt ägg? Var är äggvitan? Ser mera ut som någon som har tappat en äggula! :)
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Aldrig hört det namnet på gula fläcken, däremot Sabel punkten, för Sablar vad han jobbade med det den gode Sture.
Fast bäst var den gula prick, där en hund hade gjort ifrån sig, där ville man inte stå
ännu en dag
Skriv svar