US cities receive tram grants
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: US cities receive tram grants
En intressant fråga är varför de vill ha "replica cars"?
-
Tydligen för att de tre vagnarna redan finns, och så verkar dessa replica cars vara väldigt prisvärda och robusta (Och handikappanpassade dvs de kan lyfta på rullstolar) vilket lockar tvehågsna beslutsfattare. Det köps även Tjeckiska låggolvsvagnar i USA vilket det knappast görs i Västeuropa!
HS
HS
-
Jag tror att dom har hakat upp sej på att ha 'Historiska'vagnar. Efter ett tag när låggolvsspårvagnar blir vanligare så kommer dom att skaffa dom och ha 'veteran' vagnarna som special trafik.
Det där med att dom skaffade Tjeckiska vagnar beror väl på att i slutet av 1940-talet så fick ju Tatra licens från PCC kommittén att bygga Tatravagnarna. Nu har ju 'Portland Iron Works fått licens att bygga Skoda-Ineconvagnarna i USA. För tillfället så har visst Portland fåt den första helbyggda, i USA , spårvagnen sedan San Franciscos 1040 var byggd 1952.
Vet för tillfället att Tucson,AZ har beställt 7 Skodas med en option på 7 vagnar för sin första spårvägslinje. Fort Worth har diskuterat inköp av Skoda Vagnar. I Seattle planeras nu en andra spårvägslinje i innerstan. Dom har också ögonen på Skodavagnarna. Dom har redan 3 st på SLUT linjen.
De 3 vagnarna som Washington har just fått leverans på kommer från Tjeckien. Resten av vagnarna för deras planerade 60 km spårväg kommer nog att bli US byggda 'Skodas'. Jag tror att namnet kommer att bli USStreetcar.
mvh Dennis
Det där med att dom skaffade Tjeckiska vagnar beror väl på att i slutet av 1940-talet så fick ju Tatra licens från PCC kommittén att bygga Tatravagnarna. Nu har ju 'Portland Iron Works fått licens att bygga Skoda-Ineconvagnarna i USA. För tillfället så har visst Portland fåt den första helbyggda, i USA , spårvagnen sedan San Franciscos 1040 var byggd 1952.
Vet för tillfället att Tucson,AZ har beställt 7 Skodas med en option på 7 vagnar för sin första spårvägslinje. Fort Worth har diskuterat inköp av Skoda Vagnar. I Seattle planeras nu en andra spårvägslinje i innerstan. Dom har också ögonen på Skodavagnarna. Dom har redan 3 st på SLUT linjen.
De 3 vagnarna som Washington har just fått leverans på kommer från Tjeckien. Resten av vagnarna för deras planerade 60 km spårväg kommer nog att bli US byggda 'Skodas'. Jag tror att namnet kommer att bli USStreetcar.
mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
-
Var inte de famösa Boeing-vagnarna (som både San Francisco och Boston fick i början på 1970-talet) i USA helt byggda vagnar?
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
Aha! Vilka städer har tjeckiska vagnar?Henrik Schütz skrev:Tydligen för att de tre vagnarna redan finns, och så verkar dessa replica cars vara väldigt prisvärda och robusta (Och handikappanpassade dvs de kan lyfta på rullstolar) vilket lockar tvehågsna beslutsfattare. Det köps även Tjeckiska låggolvsvagnar i USA vilket det knappast görs i Västeuropa!
Jag antar att det är Tatra, eller gör Skoda också vagnar?
Jag har läst att New Orleans (tror jag det var?) hade en Tatravagn på prov, och att man sedan byggde inhemska vagnar där något "gruvföretag" tydligen också sysslar med att bygga traktionsutrustning för spårvagnar.
Om jag inte fått allt om bakfoten hamnade den vagnen till slut som uddavagn hos Strausberger Eisenbahn strax öster om Berlin. Jag tror det är den här vagnen, som jag fångat på bild utanför vagnhallen i maj 2008:
http://www.flickr.com/photos/11422719@N ... 095947791/
-
För tillfället är det fyra städer som har Tjeckiska vagnar. (Skoda-Astra) Det är Portland, OR. Seattle, WA, Tacoma,WA samt Washington DC. Andra städer som har beställt dessa vagnar (fastän helbyddgda i USA på licens) är Tucson, AZ (7) plus (7 på option), Troligen kommer Fort Worth, TX att beställa dessa vagnar för sin innerstadslinje. Seattle planerar nu för en till innerstadslinje och kommer också troligen att beställa dessa vagnar.
mvh Dennis
mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
- stockholm79
Om man nu beställer nåt från Škoda, så borde man ju ta det modernaste, inte nåt som var modernt på 90-talet...
Så kommer ju inte spårvägen bli populär och motståndarna får vatten på sin kvarn.
/or
Så kommer ju inte spårvägen bli populär och motståndarna får vatten på sin kvarn.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
- Nils Carl Aspenberg
I USA har man andre ideer om hva som er moderne. Inntil nylig har man bygd slektninger av Frankfurts U2 som er en vogntype utviklet på 1960-tallet. Chopperstyring ble vanlig nesten 20 år etter Europa. Det ble ikke flere Tatravogner i USA fordi Tatra gikk konkurs. New Orleans hadde ikke bruk for en vogn, og derfor gikk den til Strausberg. Mange av Skodaene i USA er lokalt bygde og kommer ikke fra Tsjekkia. Charlotte har lenge hatt en heritage-sporvei som i dag inngår i en moderne light rail. Dallas har lenge hatt sin heritage-sporvei som er meget populær.