Nej du har mätt fel, Hamngatan 10-06-29
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Nej du har mätt fel, Hamngatan 10-06-29
Tyvärr så är det inget ljud på bilden.Men jag kan gissa på att komentaren är: Skadet vara så CENCUR. att mäta rätt på spårhöjden.

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
- Sven Blomberg
-
Re: Nej du har mätt fel, Hamngatan 10-06-29
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:29, redigerad totalt 1 gånger.
- Sven Blomberg
Jag menar: Har man rivit upp rälsen redan?Johan Eriksson skrev:Fåordigt, -kan du utveckla tack!?
Medlem nr 266
Mellan Norrmalmstorg och Nybroplan på spåret mot Djurgården så blev det fel på höjden så den biten är uppriven för omläggning. Ingen lätt sak efter som rälsen ligger ingjuten i cementklossar det ser ut som ett Briotåg innan asfalteringen är utförd.Sven Blomberg skrev:Jag menar: Har man rivit upp rälsen redan?Johan Eriksson skrev:Fåordigt, -kan du utveckla tack!?
AGR
Var det en så lysande idé att ge det här jobbet till en ramavtalsentreprenör - utan konkurrens?17AGR skrev:Mellan Norrmalmstorg och Nybroplan på spåret mot Djurgården så blev det fel på höjden så den biten är uppriven för omläggning. Ingen lätt sak efter som rälsen ligger ingjuten i cementklossar det ser ut som ett Briotåg innan asfalteringen är utförd.Sven Blomberg skrev:Jag menar: Har man rivit upp rälsen redan?Johan Eriksson skrev:Fåordigt, -kan du utveckla tack!?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
"Alla" som sett spåret när det var "färdigt" har reagerat på att det låg på en så konstig höjd, jag tänkte att dom där killarna som bygger är ju experter, så det är inte lönt att fråga..., Hade man sagt till hade man blivit idiotförklarad
HS

HS
Men var det verkligen biten som lagts med block som hamnade tokigt? Tar inte blocken slut ungefär där höjdskillnaderna började?17AGR skrev:Mellan Norrmalmstorg och Nybroplan på spåret mot Djurgården så blev det fel på höjden så den biten är uppriven för omläggning. Ingen lätt sak efter som rälsen ligger ingjuten i cementklossar det ser ut som ett Briotåg innan asfalteringen är utförd.Sven Blomberg skrev:Jag menar: Har man rivit upp rälsen redan?Johan Eriksson skrev:Fåordigt, -kan du utveckla tack!?
-
Idag, 1/7:

Det verkar inte vara ett sådär väldigt litet jobb att slutföra. Problemet är ju att tiden inte direkt är på cityspårvägens sida. Det är i storleksordningen 25 förare som ska utbildas på banan. Bl.a......

Det verkar inte vara ett sådär väldigt litet jobb att slutföra. Problemet är ju att tiden inte direkt är på cityspårvägens sida. Det är i storleksordningen 25 förare som ska utbildas på banan. Bl.a......
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
På vilket sätt påverkade valet att ta in entreprenör utan konkurrens denna fadäs?TKO skrev:...
Var det en så lysande idé att ge det här jobbet till en ramavtalsentreprenör - utan konkurrens?
/TKO
Är det inte mer relevant att veta om det var fel på ritningarna eller om det var fel på de som läste dem? Men jag förstår att du vill hitta anledningar till att hacka med tanke på vilken inställning du visat att du har till projektet. Det är inte bara handelskammaren som använder sådan taktik...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- BaardB
- Kontakt:
Uten konkuranse? Nei da, en ramavtalsentreprenör er også valgt etter konkuranse, men man konkurerer da om en avtale, ikke en konkret oppgave. Kriteriene for rammeavtalen kan være flere, og man kan velge å ha flere enteprenører på samme rammeavtale, men med forskjellige styrker og svakheter.Odd skrev:På vilket sätt påverkade valet att ta in entreprenör utan konkurrens denna fadäs?TKO skrev:...
Var det en så lysande idé att ge det här jobbet till en ramavtalsentreprenör - utan konkurrens?
/TKO
Är det inte mer relevant att veta om det var fel på ritningarna eller om det var fel på de som läste dem? Men jag förstår att du vill hitta anledningar till att hacka med tanke på vilken inställning du visat att du har till projektet. Det är inte bara handelskammaren som använder sådan taktik...
Noen lignende skjedde da man skiftet ut skinnene i Frognerveien (i Oslo) for noen år siden. Her ble det oppdaget av en eller annen tilfeldig fyr som bodde der og som sa det til de som grov i gata. Disse "visste jo bedre", men han ga seg ikke og sladar til sikringsvakta som i sin tur sa fra til TLS som i sin tur sa fra til Anleggsavdelingen (het det vel da), som kom og så på det, og så måtte alt graves opp på nytt...., på entreprenørens regning. Jeg husker ikke hva årsaken var til fadesen dessverre.
Mvh Bjørn
Mvh Bjørn
Vad är det som får dig att tro att det var Entreprenören som gjort fel? Just i det här fallet kan de ju ha gått på ritning och då är det inte Entreprenören som gjort fel utan det är snarare dels Projektören och dels beställarens granskare som inte fått med sig alla delar.TKO skrev: Var det en så lysande idé att ge det här jobbet till en ramavtalsentreprenör - utan konkurrens?
/TKO
Det är väldigt lätt att skälla ut en entreprenör, när det inte behöver vara så som du tror.
Notera att jag inte härmed avgivit någonsomhelst fakta, utan bara visat på hypoteser som inte är särskilt otroliga men som helt enkelt omkullvälter din argumentation.
Med reservation för tyckfel.
- Sven Blomberg
Går inte övningkörningarna att utföra på Djurgårdslinjen och vända vid Norrmalmstorg?Björn Ehnberg skrev:
Medlem nr 266
-
Såg två övningsvagnar på Djurgårdslinjen igår, de använder Norrmalmstorg vars spår inte berörs av den här ombyggnationen vid Berzelii park.
Vi som är ute och övningskör nu vänder vid Norrmalmstorg det stämmer. Vi lär få stå ut med det här några veckor.
Jag har hört uppgiften om att man faktiskt godkänt olika höjdnivå från början, men att Stockholms stad ändrat sig och att man därför blev tvungen att göra om. Jag förstår förvisso inte varför man godkänt det från början, men jag måste nog också hålla med om att sådant här arbete görs med ganska stor grad av exakthet, det är inget som "råkar hända" att ena spåret kommer på en annan höjd än det andra.TonyM skrev:Vad är det som får dig att tro att det var Entreprenören som gjort fel? Just i det här fallet kan de ju ha gått på ritning och då är det inte Entreprenören som gjort fel utan det är snarare dels Projektören och dels beställarens granskare som inte fått med sig alla delar.TKO skrev: Var det en så lysande idé att ge det här jobbet till en ramavtalsentreprenör - utan konkurrens?
/TKO
Det är väldigt lätt att skälla ut en entreprenör, när det inte behöver vara så som du tror.
Notera att jag inte härmed avgivit någonsomhelst fakta, utan bara visat på hypoteser som inte är särskilt otroliga men som helt enkelt omkullvälter din argumentation.
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 7:29, redigerad totalt 1 gånger.
-
Den eller de som godkände detta vill nog gärna ligga rätt lågt. Det måste ju vara lite "skämmigt". Men, det kan ju också vara så att man helt enkelt godkände det temporärt, för att gatan skulle se anständig ut när kortegen skulle passera. Man skulle inte hinna med detta arbete före bröllopsdagen, och så fick det bli som det blev under några veckor. Hur som helst är det nog inte SS som sitter inne med svaren. SL äger spåren och kommunen gatan.
-
x