Sida 1 av 6

A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 16 juni 2010 13:49
av Andy
Det kan nå se ut som om den første av A32 vognene som har gått i Holland nå er på vei til Stockholm, noen bilder fra opplasting på trailer

http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm#2010099

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 16 juni 2010 16:13
av Sven Blomberg
Hur blev det? Kommer alla 6 till Stockholm, eller är det någon som hamnar någon annan stans?

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 16 juni 2010 16:17
av Andy
Sven Blomberg skrev:Hur blev det? Kommer alla 6 till Stockholm, eller är det någon som hamnar någon annan stans?
Ut i fra infomasjonen jeg fikk på et e-post forum, så kommer alle 6 vognene til Stockholm

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: onsdag 16 juni 2010 20:06
av Tramman
Hoppas de får fortsätta se ut sådär.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: torsdag 17 juni 2010 10:44
av Sven Blomberg
Tramman skrev:Hoppas de får fortsätta se ut sådär.
Jag tror de ser ut som "våra", bara att riva av den gula folieringen.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: torsdag 17 juni 2010 12:58
av JohanB
Kommer vagnarna att levereras direkt till SL eller kommer de att gå via Bombardier för "tillfixning"?

Vagnsnummer 432-437 antar jag.

//Johan

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: torsdag 17 juni 2010 14:04
av 2763
JohanB skrev:Kommer vagnarna att levereras direkt till SL eller kommer de att gå via Bombardier för "tillfixning"?

Vagnsnummer 432-437 antar jag.

//Johan
Eller så gör man som i Helsingborg när man får äldre vagnar...

394-400

//T, inte fullt seriös.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: fredag 18 juni 2010 9:10
av daniel_s
394-400, det blir ju sju vagnar. Men du har förstås hoppat över en för att ge plats åt en A23-replik :cheesygrin:

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: lördag 19 juni 2010 7:02
av ålstensgård
Ta inte hit dem till 12:an för Guds skull...

394-399 är annars en utmärkt idé för nummerserien. De får väl samma roll i trafiken och samma rykte hos personalen som A23 i början av 1960-talet. Får ej gå som enda motorvagn i ett tåg, helst bara som påkopplad tredje vagn i rusning, för det mesta braxade...:)

//H

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: lördag 19 juni 2010 8:07
av A32
Det är väl tänkt att dom "nya" ska trafikera 12:an, och att serie 3 vagnarna som nu går där ska ATC utrustas och trafikera Tvb i framtiden.

Ni får väl hålla utkik efter den första vagnen då det ryktas om att den kommer kanske redan på natten mot måndag men annars har tisdagen nämnts som ankomstdag.

Hoppas SL behåller den holländska tyfon/tuta varianten.

/a32 :wink:

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: lördag 19 juni 2010 8:27
av Johan A
Kommer numren ändras på dom ? Målar man om dom var gör det iså fall ?

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: måndag 21 juni 2010 15:20
av Björn Ehnberg
ålstensgård skrev:Ta inte hit dem till 12:an för Guds skull...

394-399 är annars en utmärkt idé för nummerserien. De får väl samma roll i trafiken och samma rykte hos personalen som A23 i början av 1960-talet. Får ej gå som enda motorvagn i ett tåg, helst bara som påkopplad tredje vagn i rusning, för det mesta braxade...:)

//H
Varför inte det då? Holländarna har väl knappast skött sina vagnar sämre än SL.

Alla sex vagnarna är inköpta av SL från den tidigare vagnägaren HTM. Holländarna strippar rimligtvis av vagnarna radio, ATC och högspänningslåda (på bilderna går det inte alldeles säkert att avgöra om fotstegen vid dörrarna fortfarande sitter på, de måste emellertid av för att vagnarna ska kunna köras i Stockholm). Vagnarna körs direkt till Stockholm, där hjulen svarvas om till Tvärbanans bastardprofil (i Nederländerna hade de förstås järnvägsprofil). Sedan väntar borttag av den gula folieringen kring vagnskorgarnas nederdel, utbyte av all nederländsk skyltning och stolarnas klädsel, samt montering av SL:s tågradio. Tvåtonstyfonen får nog vagnarna inte behålla, tyvärr. Fast vem vet?
[/quote]

Brommadepåns spår 10 spårläggs också på nytt, för att skapa mer utrymme nu när busseriet avflyttat.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: måndag 21 juni 2010 15:51
av Tramman
Om man tittar riktigt noga efter första dörrparet ser det ut som om NS har gjort som saltis. Byt ut ett dörrpar mot säten.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: måndag 21 juni 2010 16:03
av Björn Ehnberg
Tramman skrev:Om man tittar riktigt noga efter första dörrparet ser det ut som om NS har gjort som saltis. Byt ut ett dörrpar mot säten.
De nederländska vagnarna har, på samma sätt som Tvärbanans vagnar, tre dörrpar per sida. Vagnarna är vagnmekaniskt så gott som identiska med Tvärbanans delserie II, vilka de också är tillverkade tillsammans med.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 22 juni 2010 10:29
av Sven Blomberg
Björn Ehnberg skrev:
De nederländska vagnarna har, på samma sätt som Tvärbanans vagnar, tre dörrpar per sida. Vagnarna är vagnmekaniskt så gott som identiska med Tvärbanans delserie II, vilka de också är tillverkade tillsammans med.
Är dom inte ur delserie II? De är ju lackerade lika som Tvärbanans vagnar förutom att de har en del gul foliering. Och sedan förstår jag inte varför de skulle "braxa" mer än de vagnar som rullat i stockholm hela tiden.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 22 juni 2010 10:36
av 2763
Sven Blomberg skrev:Och sedan förstår jag inte varför de skulle "braxa" mer än de vagnar som rullat i stockholm hela tiden.
Det kan naturligtvis bero på hur NS har kört med dem och hur NS har underhållit dem och hur SL tar emot dem. Men det är en möjlighet.

/T

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 22 juni 2010 18:06
av Björn Ehnberg
Första vagnen från Nederländerna (HTM 6103) anlände natten till tisdagen 22/6

Bild

och lastades av f.vb. hjulsvarven

Bild

Sätena är fn. klädda med ett enkelt enfärgat tyg, som sedermera ska bytas mot SL:s Lasse Åberg-mönster

Bild

All skyltning är förstås på nederländska. Vännen CS kanske kan rycka in som språklärare..... :D

Bild

Ett nederländskt nödbromshandtag

Bild


Som tidigare nämnts spårläggs gamla spår 10 pånytt

Bild

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 22 juni 2010 18:13
av Björn Ehnberg
Sven Blomberg skrev:
Björn Ehnberg skrev:
De nederländska vagnarna har, på samma sätt som Tvärbanans vagnar, tre dörrpar per sida. Vagnarna är vagnmekaniskt så gott som identiska med Tvärbanans delserie II, vilka de också är tillverkade tillsammans med.
Är dom inte ur delserie II? De är ju lackerade lika som Tvärbanans vagnar förutom att de har en del gul foliering. Och sedan förstår jag inte varför de skulle "braxa" mer än de vagnar som rullat i stockholm hela tiden.
Nej, det förstår inte jag heller. Därför tycker jag egentligen inte att sådana spekulationer är så intressanta.

Ja, om vagnarna är ur delserie II eller tillverkade i anslutning till denna kan man förstås diskutera. Förhållandet är väl ungefär som när det gäller Norrköpings första M06-anskaffning, med den skillnaden att HTM inte valde att lackera vagnarna på annat sätt än SL, utan bara använde dekortejp för att skapa ett eget utseende.

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 22 juni 2010 19:00
av ADDE
Björn Ehnberg skrev: Bild

Sätena är fn. klädda med ett enkelt enfärgat tyg, som sedermera ska bytas mot SL:s Lasse Åberg-mönster
Är det två hålländare eller vaad är det framför förarhytten...?

Jag är jättenyfiken på interiörsbilder på vagnarna innan "renovering"

OBS! fel bild som jag citerade!!

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Postat: tisdag 22 juni 2010 19:39
av LÅ1
Björn Ehnberg skrev: All skyltning är förstås på nederländska. Vännen CS kanske kan rycka in som språklärare..... :D

Bild
Matar man in "Verboden in te schakelen Tram is omgebouwd" i Google översätt och markerar holländska -> svenska så får man "Förbjudet att sätta Tram omvandlas"

Gissningsvis är andemeningen att man inte får sätta på strömmen (Strömbrytaren?) för att vagnen är konverterad / ombyggd.