Sätena är nog mera underhållsvänliga till skillnad mot de tygklädda säten som finns i C20-vagnarna - de börjar se ganska "sunkiga" nu efter ett antal år.
Pragborna verkar få vänta rätt så länge på ForCity (15T), jag åkte med den i onsdags i Rīga, en dag efter officiell trafikstart.
Vår lyxversion har dock tygsäten och ac samt trippel-skärmar med info om hållplatser etc i varje vagnsdel.
Jag måste säga att trots våra katastrofala spår så är den nåt av det behagligaste man kan åka med, och så tyst att man nästan bara hör luftkonditioneringen.
Jag ser fram emot att få åka så här kungligt på hela 6an om nåt halvår (alla 20 vagnar ska vara levererade till årsslutet).
Dessutom har jag hört om en till beställning på fler 3-delade vagnar och några 4-delade.
Det skulle det vara intressant att ha en ForCity som gästvagn på Djurgårdslinjen, men då får det bli Prags budgetvariant då vi har bredspår här i Rīga.
Lite bilder och videos från första dagen: http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 03&page=62
august skrev:Har någon provsuttit? Rätt formgivna trästolar kan imho vara bekväma.
Jag åkte med 9060 och provsatt dessa stolar. Inte är de så bekväma precis (jag satt inte särskilt bra) och jämfört med de gamla formgjutna metallstolarna i T3 eller tyg-/plaststolarna (se bild nedan) i renoverade T3SUCS / KT8D5 och T6A5, är dessa att föredra.
Om trästolar ska vara bekväma så ska nog myckt till. Och även om de är bekväma så kommer de vara obekvämare efter ett längre tag (fast man brukar ju inte åka så långa sträckor med spårvagn).
Dessutom så har stolar med dynor som på bilden fördelen att dynorna relativt lätt kan bytas ut för rengöring och man kan byta ut bara delar av den.
Men med de föreslagna röda dynorna så kan jag nog förstå pragborna, det blev alldeles för mycket rött där.
Tygstolarna kan jag bara ge tummen upp för, samma som den tjockare varianten på Solaris bussar och trådbussar.
En till video från ForCity (med skööna stolar):
Jag kan fortfarande inte förstå hur de fått den så tyst, speciellt som Škodas "nya" (15-årig bussmodell) trådbussar är riktigt högljudda och snart kommer yla högre än de gamla Škodorna.