Sida 1 av 2

Spårväg City plattformslängd

Postat: onsdag 02 juni 2010 15:12
av Utacka
Hej,
Jag har sökt runt lite men inte hittat.. jag tänkte hur långa plattformarna är på nya spårväg city? Vad jag har förstått så finns det några plattformar redan klara?

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: onsdag 02 juni 2010 17:03
av joxsfo
Allt är i stort sett klart. Bara gå till Hamngatan och stega upp

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: onsdag 02 juni 2010 17:07
av Johan Eriksson
x

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: onsdag 02 juni 2010 20:30
av bruse
Johan Eriksson skrev:Eller kolla här: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... &start=380
orkar inte läsa hela tråden... men tack för...

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: torsdag 03 juni 2010 14:06
av Traesk
Kanske något offtopic, men hur har man tänkt att de nya blandade hållplatserna ska fungera? Om en buss kommer först tvingas den väl fortfarande att stanna på den bakre delen av hållplatsen, och då blir väl spårvagnen stående tills bussen har lämnat hållplatsen? Kommer de i omvänd ordning är det ju förstås inga problem. Hur gör man i andra städer?

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: torsdag 03 juni 2010 14:28
av 2763
Traesk skrev: Hur gör man i andra städer?
Göteborg: Alla fordon stannar längst fram på hållplatsen. Detta bland annat för att personer med funktionsnedsättningar m.m. inte onödigtvis skall behöva leta efter var deras fordon är.

Min åsikt, och det är en åsikt, är att det är samma resenärer oavsett vilket trafikslag som väljs. Finns det parallell trafik med spårvagn och buss så skall de kunna använda samma hållplatsyta.

//T

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: torsdag 03 juni 2010 14:46
av Traesk
TonyM skrev:Göteborg: Alla fordon stannar längst fram på hållplatsen. Detta bland annat för att personer med funktionsnedsättningar m.m. inte onödigtvis skall behöva leta efter var deras fordon är.
Intressant! Har man plattformar med olika höjder även i Göteborg? Hur fungerar det i så fall med insteg utan nivåskillnad?

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: torsdag 03 juni 2010 14:48
av 2763
Traesk skrev:
TonyM skrev:Göteborg: Alla fordon stannar längst fram på hållplatsen. Detta bland annat för att personer med funktionsnedsättningar m.m. inte onödigtvis skall behöva leta efter var deras fordon är.
Intressant! Har man plattformar med olika höjder även i Göteborg? Hur fungerar det i så fall med insteg utan nivåskillnad?
Nej. Plattformen har samma höjd överallt.
I de fall rullstol behöver medföras används ramp.

//T

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: torsdag 03 juni 2010 16:18
av M_M
TonyM skrev:
Traesk skrev:
TonyM skrev:Göteborg: Alla fordon stannar längst fram på hållplatsen. Detta bland annat för att personer med funktionsnedsättningar m.m. inte onödigtvis skall behöva leta efter var deras fordon är.
Intressant! Har man plattformar med olika höjder även i Göteborg? Hur fungerar det i så fall med insteg utan nivåskillnad?
Nej. Plattformen har samma höjd överallt.
I de fall rullstol behöver medföras används ramp.
En kanske dum fråga: varför har man en icke försumbar höjdskillnad och avståndsskillnad mellan plattform och spårvagn?

Är det skillnad på höjd (jämför med RÖK) på låggolvdelen på M31 och hela golvet på M32?

Är det skillnad på vagnbredd precis vid dörröppning mellan M31-låggolv och M32?

Är det kanske så att dörröppningsmekanismen på vissa dörrar kräver en viss höjdskillnad?

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: torsdag 03 juni 2010 17:27
av 2763
M_M skrev:
En kanske dum fråga: varför har man en icke försumbar höjdskillnad och avståndsskillnad mellan plattform och spårvagn?

Är det skillnad på höjd (jämför med RÖK) på låggolvdelen på M31 och hela golvet på M32?

Är det skillnad på vagnbredd precis vid dörröppning mellan M31-låggolv och M32?

Är det kanske så att dörröppningsmekanismen på vissa dörrar kräver en viss höjdskillnad?

Det är skillnad på golvhöjd i buss och spårvagn.

//T

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: torsdag 03 juni 2010 18:17
av Odd
TonyM skrev:
M_M skrev:
En kanske dum fråga: varför har man en icke försumbar höjdskillnad och avståndsskillnad mellan plattform och spårvagn?

Är det skillnad på höjd (jämför med RÖK) på låggolvdelen på M31 och hela golvet på M32?

Är det skillnad på vagnbredd precis vid dörröppning mellan M31-låggolv och M32?

Är det kanske så att dörröppningsmekanismen på vissa dörrar kräver en viss höjdskillnad?

Det är skillnad på golvhöjd i buss och spårvagn.

//T
Framförallt beror det på att bussarnas instegshöjd skiljer sig så mellan olika fordonstyper och att om golvet på bussarna skulle vara i samma höjd som plattformskanten så skulle dörrar fastna i plattformskanten och bussarnas karosser slå i kanten.

Att man i Göteborg valt låg plattformskant överallt är väl egentligen ett proncipbeslut som väl grundar sig på att man anser att den lilla del av befolkningen som har behov av helt jämnt insteg är så liten att det "räcker" med färdtjänst för dessa.

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: torsdag 03 juni 2010 18:45
av 2763
Odd skrev:Framförallt beror det på att bussarnas instegshöjd skiljer sig så mellan olika fordonstyper och att om golvet på bussarna skulle vara i samma höjd som plattformskanten så skulle dörrar fastna i plattformskanten och bussarnas karosser slå i kanten.

Att man i Göteborg valt låg plattformskant överallt är väl egentligen ett proncipbeslut som väl grundar sig på att man anser att den lilla del av befolkningen som har behov av helt jämnt insteg är så liten att det "räcker" med färdtjänst för dessa.
Nja. Man har bedömt att i de fallen kan man begagna sig av rampen som medföljer vagnen.

//Tony

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: torsdag 03 juni 2010 19:50
av Stefan Widén
Längden på plattformen, för att besvara ursprungsfrågan, är ca 60 m vid sergel och kungsan på de övriga kan det variera lite. men ingen är kortare än ca 30 m.

Stefan

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: fredag 04 juni 2010 8:23
av Utacka
Stefan Widén skrev:Längden på plattformen, för att besvara ursprungsfrågan, är ca 60 m vid sergel och kungsan på de övriga kan det variera lite. men ingen är kortare än ca 30 m.

Stefan
Tack!

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: lördag 05 juni 2010 12:08
av M_M
Odd skrev:
TonyM skrev:
M_M skrev:
En kanske dum fråga: varför har man en icke försumbar höjdskillnad och avståndsskillnad mellan plattform och spårvagn?

Är det skillnad på höjd (jämför med RÖK) på låggolvdelen på M31 och hela golvet på M32?

Är det skillnad på vagnbredd precis vid dörröppning mellan M31-låggolv och M32?

Är det kanske så att dörröppningsmekanismen på vissa dörrar kräver en viss höjdskillnad?

Det är skillnad på golvhöjd i buss och spårvagn.
Vilken har högst golvhöjd, spårvagnen?
Odd skrev:Framförallt beror det på att bussarnas instegshöjd skiljer sig så mellan olika fordonstyper och att om golvet på bussarna skulle vara i samma höjd som plattformskanten så skulle dörrar fastna i plattformskanten och bussarnas karosser slå i kanten.
Aha!

Hur gör en kollektivtrafikoperatör om denne vill ha insteg helt i plan på bussar? Specialbeställer bussar eller går det att speca sånt hårdare på hyllvara-produkter?

(Jag inser att en orsak till skillnader i höjd beror på att det skiljer såpass mycket i ålder på bussarna. De där bussarna med väldigt bekväma säten som brukar gå på 700-linjerna Heden-Valand-Vasaplatsen o.s.v. är väl t.ex. ovanligt gamla för att vara lokaltrafikbussar, vissa (alla?) har den gamla GL-målningen o.s.v. :). Samtidigt rullar i stort sett sprillans nya bussar och nån stans lär de väl dela linjer med varandra).

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: torsdag 10 juni 2010 23:04
av mela
TonyM skrev:
Odd skrev:Framförallt beror det på att bussarnas instegshöjd skiljer sig så mellan olika fordonstyper och att om golvet på bussarna skulle vara i samma höjd som plattformskanten så skulle dörrar fastna i plattformskanten och bussarnas karosser slå i kanten.

Att man i Göteborg valt låg plattformskant överallt är väl egentligen ett proncipbeslut som väl grundar sig på att man anser att den lilla del av befolkningen som har behov av helt jämnt insteg är så liten att det "räcker" med färdtjänst för dessa.
Nja. Man har bedömt att i de fallen kan man begagna sig av rampen som medföljer vagnen.

//Tony
De ramper jag sett på M32 är tämligen "tveksamma" i sin funktion, används dessa i "verkligheten"?

Sedan tycker jag att det är märkligt att man i Göteborg väljer att ha en låg plattformshöjd även på de hållplatser/hållplatslägen som enkom används av spårvagnarna. Det är ju i princip enkom i stadskärnan som buss och spårvagn delar hållplats.

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: fredag 11 juni 2010 20:09
av M_M
mela skrev:
TonyM skrev:
Odd skrev:Framförallt beror det på att bussarnas instegshöjd skiljer sig så mellan olika fordonstyper och att om golvet på bussarna skulle vara i samma höjd som plattformskanten så skulle dörrar fastna i plattformskanten och bussarnas karosser slå i kanten.

Att man i Göteborg valt låg plattformskant överallt är väl egentligen ett proncipbeslut som väl grundar sig på att man anser att den lilla del av befolkningen som har behov av helt jämnt insteg är så liten att det "räcker" med färdtjänst för dessa.
Nja. Man har bedömt att i de fallen kan man begagna sig av rampen som medföljer vagnen.
De ramper jag sett på M32 är tämligen "tveksamma" i sin funktion, används dessa i "verkligheten"?
Jag har aldrig sett dem användas, däremot har jag irriterat mig på höjdskillnaden när jag släpat på tungt bagage som går på hjul...
mela skrev:Sedan tycker jag att det är märkligt att man i Göteborg väljer att ha en låg plattformshöjd även på de hållplatser/hållplatslägen som enkom används av spårvagnarna. Det är ju i princip enkom i stadskärnan som buss och spårvagn delar hållplats.
Hur är det med vagnarnas dörrar, kan de öppnas även om hållplatsens höjd är ungefär samma som golvet i vagnen?

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: fredag 11 juni 2010 23:20
av mela
M_M skrev:
mela skrev:Sedan tycker jag att det är märkligt att man i Göteborg väljer att ha en låg plattformshöjd även på de hållplatser/hållplatslägen som enkom används av spårvagnarna. Det är ju i princip enkom i stadskärnan som buss och spårvagn delar hållplats.
Hur är det med vagnarnas dörrar, kan de öppnas även om hållplatsens höjd är ungefär samma som golvet i vagnen?
Det torde icke skapa några problem, i Stockholm tillämpas på Tvärbanan en plattformhöjd om 305 mm över rök, instegshöjden i A32 (tröskeln) ligger någon-några centimeter däröver beroende på vagnens belastning. Då dåväl M32 och M31 (i låggolvsdelen) har motsvarande instegshöjd förstår jag inte valet av plattformshöjd i Göteborg, i alla fall inte för hållplatser som enkom trafikeras av spårvagn, vilket ju är det stora flertalet.

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: måndag 14 juni 2010 12:19
av Bobjörk
När vi ändå talar om hållplatser: Varför har man så stor avstånd mellan vagn och plattform? Med spårvagn borde man ju kunna ha lite mindre avstånd än 1 dm.
Om inte annat för att underlätta för folk med rullstol. (Dessutom verkar det saknas nån centimeter i höjd mellan spårvagnen och plattformen (plattformen för hög)

Re: Spårväg City plattformslängd

Postat: måndag 14 juni 2010 15:06
av august
Bobjörk skrev:När vi ändå talar om hållplatser: Varför har man så stor avstånd mellan vagn och plattform? Med spårvagn borde man ju kunna ha lite mindre avstånd än 1 dm.
Om inte annat för att underlätta för folk med rullstol. (Dessutom verkar det saknas nån centimeter i höjd mellan spårvagnen och plattformen (plattformen för hög)
Spårvägen byggs för 2,65 m breda vagnar. Flexity-vagnarna från Norrköping och Frankfurt är endast 2,4 m breda.