Varför så mycket avstängda dörrar på pendeln?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bobjörk

Varför så mycket avstängda dörrar på pendeln?

Inlägg av Bobjörk »

Hej!
Kan inte påstå att jag åker pendeltråg ofta. Men idag åkte jag till Solna, för att besöka en filmpolare.
På vägen dit åkte jag en sunkig X1 med avstängda dörrpar. Det var båda dörrparen i A-änden. Alltså båda sidor. Dörrarna var ihopbundna med buntband.
När jag sen åkte hem, kom en annan X1:a. Denna med mittendörrarna på båda sidorna avstängda. Dessa var fastlåsta med ett speciellt lås.

Hur kommer detta sig? Att man ha fäst hållare för lås på dörrarna, och att det alltid är båda sidorna som är avstängda?
Bantekniker
nb

Inlägg av nb »

Trafiktekniska skäl - som det kallas.
Dvs det har visat sig att det var vanligt folk gick på genom den fungeande dörren, kanske t.o.m med barnvagn. När sedan plattformen låg på andra sidan kom de inte av för att den dörren var trasig.
Stänger man av på båda sidor när den ena dörren är trasig är risken mycket mindre att resenärerna inte kommer av.

Buntbanden och numera dessa speciella lås är för att dörrarna blir så sladdriga när de är avstängda, inte roligt att stå nära.

Att dörrarna går sönder mycket har säkerligen med att göra att X1 borjar bli _rejält_ risiga och att man kör betydligt många fler km med varje fordon nu än på mitten av 1990-talet då man ökat trafiken kraftigt men inte fordonsparken i motsvarande grad. Fordonens stigande ålder kombinerat med ett "effektivare" utnyttjande ökar felfrekvensen.

/NB
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej

Det är nog inte X1 som haft mest problem, utan de ombyggda X10. Under en lång tid fanns det nästan ingen enhet som inte hade minst en igenbommad dörr!
Har man kommit till rätta med problemen?
Likaså de fina displayerna inuti, som sällan är i bruk?
hälsn
Björn
Rojpan

Inlägg av Rojpan »

X1:orna har reservdelsproblem till det mesta (speciellt dörrarna), välkänt hos SL som är vagnägare sedan en bra tid tillbaka (läs år). I alla fall har verkstaden påtalat det för länge sedan. Hur SL har tagit till sig den informationen vet jag ej. Sedan sätter den hårdhänta behandlingen av dörrarna från resenärernas sida sina spår också (ryck och slit).

Vilka alternativ finns? Nyproduktion av vissa delar, byta ut det som går mot system som finns idag (el/luft delen) eller inte göra något och hoppas att det går än då.

Vad som är beslutat vet jag icke.

X10:ornas värme/ventilation fungerar bättre nu än för ett halvår sedan men är inte bra, det fungerade bättre innan ombyggnaden.
Informationssystemet, "Greta", har efter en relativt bra period börjat dala i tillförlitligheten igen, tyvärr.
Dörrarna är väl lite bättre nu, men fortfarande inte lika bra som innan ombyggnaden.
Det finns nog inte många X10:or, om någon, som är felfri på alla tre delsystemen :(

Slutsats: alla dom system som byggdes om har fått en sämre tillförlitlighet/funktion efter ombyggnaden än innan.
Jag trodde att man alltid skulle sträva efter ökad funktion/tillgänglighet än tvärtom vid ombyggnad. Annars kan det "gamla" få vara kvar.

Tyvärr har SL sin vana trogen köpt en Skoda, men trott(?) att man köpt en Mercedes. Lite tillspetsat kanske, men så tolkar jag SL:s senaste upphandlingar i olika sammanhang och dom resultat som följt efteråt. Hur mycket pengar som går åt för att i efterhand komma tillrätta med sniksystemen är nog ganska mycket. Hade säkerligen lönat sig att välja dyrare system som fungerar bättre med mindre underhåll än tvärtom.

Rojpan
Skriv svar