Arg insändare om Tvärbanans förare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Arg insändare om Tvärbanans förare
Läs insändaren i Mitt i Gröndal (m.fl söderorter) genom att följa denna länk och sedan bläddra fram till sidan 2.
Är det verkligen olika förare på vardagar och helger? Eller är det bara mer stress på vardagarna?
Dörrarna måste ju stängas någon gång när det hela tiden kommer folk springande. Är avgångstiden förbi och tidsmarginalen liten så kan det väl inte hjälpas att det kommer ett kelt koppel med trafikanter rusande. Tråkigt, men de får vänta. Tror dock att förarna försöker vara så flexibla som möjligt i dessa lägen, men man kan inte som trafikant kräva att vagnen väntar.
Att klaga på beteendet vid övergångsställena slår väl bara tillbaka på trafikanten. Är det ett "vanligt" övergångsställe (med eller utan röd och grön gubbe) så skall spårvagnen lämnas fri väg. Är det inga vita streck och ingen "Herr gårmanskyllt" så är där varningslampor och ljussignal för att upplysa om att vagnen kommer och spåret skall lämnas fritt! (Några andra varianter förekommer väl inte?)
Egentligen skulle man skriva ett svar till insändarsidan, men jag ids inte formulera mig väl, och vet inte hur situationen upplevs från förarens horisont.
Är det verkligen olika förare på vardagar och helger? Eller är det bara mer stress på vardagarna?
Dörrarna måste ju stängas någon gång när det hela tiden kommer folk springande. Är avgångstiden förbi och tidsmarginalen liten så kan det väl inte hjälpas att det kommer ett kelt koppel med trafikanter rusande. Tråkigt, men de får vänta. Tror dock att förarna försöker vara så flexibla som möjligt i dessa lägen, men man kan inte som trafikant kräva att vagnen väntar.
Att klaga på beteendet vid övergångsställena slår väl bara tillbaka på trafikanten. Är det ett "vanligt" övergångsställe (med eller utan röd och grön gubbe) så skall spårvagnen lämnas fri väg. Är det inga vita streck och ingen "Herr gårmanskyllt" så är där varningslampor och ljussignal för att upplysa om att vagnen kommer och spåret skall lämnas fritt! (Några andra varianter förekommer väl inte?)
Egentligen skulle man skriva ett svar till insändarsidan, men jag ids inte formulera mig väl, och vet inte hur situationen upplevs från förarens horisont.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Arg insändare om Tvärbanans förare
Det är lättare att gnälla på andra, än att ta ansvar för sina egna handlingar.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Arg insändare om Tvärbanans förare
Det är samma förare både på vardagar som helger! Så m a o både kritiserar och berömmer insändaren samma förare!





Re: Arg insändare om Tvärbanans förare
Precis, Patrick. Fast på helgerna är förarkåren givetvis, som antagligen hos er också på TUB1, förstärkt med deltidare (heltidspersonalen måste ju få åtminstone lite ledigt).Patrick skrev:Det är samma förare både på vardagar som helger! Så m a o både kritiserar och berömmer insändaren samma förare!![]()
![]()
![]()
Själva insändaren är ju bara skitsnack och populistiskt gnäll, helt i nivå med vad man brukar finna i de där tryckalsten som kallas "Mitt i ....". I själva verket skulle jag vilja påstå att vi på Tvärbanan, tyvärr alltför ofta, är mer generösa med att vänta in alla dessa "springare", dvs. de idioter som chansar och tjurrusar när de ser ett Tvärbanetåg stå inne på en plattform. Chansar man får man finna sig i att dörrarna ibland går igen framför näsan! När dörrarna gått igen har vi annat att koncentrera oss på än sena trafikanter, i synnerhet i gatuspåret. Det där ser man jui dagligdags i t-banan också: när alla på plattformen stigit in i tåget så stänger ni obönhörligen dörrarna, och de fylltrattar som kommer flåsande i trapporna i Hökarängen och Gubbängen får allt vänta på nästa tåg. Jag skulle faktiskt önska att Tvärbanan hade SL mer i ryggen när det gäller punktligheten än vad som gäller idag. Ni hade ju ett punktlighetsprojekt på TUB1 förut, och jag tror faktiskt att i alla fall principerna bakom detta var ganska bra.
När det gäller övergångsställena i gatuspåret Gröndal - Liljeholmen är de alla signalreglerade, så gångtrafikanter får vackert vänta på grön gubbe istället för att kräva att spårvagnstågen ska släppa fram dem i alla väder.
Såg för övrigt idag någon idiot som skrivit en insändare i någon motsvarande lokalblaska på Kungsholmen, där vederbörande öste sin ilska över busstrafiken i allmänhet och Busslink i synnerhet. Dels var man arg över att bussarna inte var i tid, dels över att de inte släppte på folk som kom springande för sent och bankade på dörrarna etc.
Sens moral: Skitsnackare i alla länder, förenen eder.
Re: Arg insändare om Tvärbanans förare
Ha ha
det är alltid kul att läsa miniinsändare av sk besserwissrar
När vi började köra sträckan Liljeholmen - Gröndal så togs de obevakade övergångsställena bort (iaf efter ett tag) och det var dom signalstyrda övergångsställena som blev kvar, "bara" för att vi inte skulle köra över dessa Gröndalsbor, men tyvärr cementerade inte GFK igen de delade refugerna som tidigare varit övergångställen så det lockar ju en del att tro att dom fortfarande gäller som övergånsställen.
Sen kan man ju inte vänta på alla som alltid varit vana att åka med mjölkbussen 133 som står och väntar på allt och alla som kryper, plus servicelinjen som går samma pensionärrunda, därför kanske dom känner sig frånåkta vem vet
Att vi ringer respektive tutar för jämnan beror ju helt och hållet på de som går/cyklar och kör bil kors och tvärs över spåren mitt framför spårvagnen och tror att man kan stanna en enkelvagn på närmare 40 ton på en femtioöring för att dom lämnade hjärnan hemma som vanligt.
Sen gäller också en regel att TUTA ihärdigt på felparkerade bilar för att kanske uppmärksamma bilisten som är inne på konsum eller biblioteket eller hos älskaren/innan att flytta på sin bil någongång, den regeln uppmanas av TLC BM bla (visserligen beroende av tidpunkt).
Insändaren är säkert en av de som hårt protesterade MOT tvärbanans dragning genom sömniga Gröndal.
/a32


När vi började köra sträckan Liljeholmen - Gröndal så togs de obevakade övergångsställena bort (iaf efter ett tag) och det var dom signalstyrda övergångsställena som blev kvar, "bara" för att vi inte skulle köra över dessa Gröndalsbor, men tyvärr cementerade inte GFK igen de delade refugerna som tidigare varit övergångställen så det lockar ju en del att tro att dom fortfarande gäller som övergånsställen.
Sen kan man ju inte vänta på alla som alltid varit vana att åka med mjölkbussen 133 som står och väntar på allt och alla som kryper, plus servicelinjen som går samma pensionärrunda, därför kanske dom känner sig frånåkta vem vet


Att vi ringer respektive tutar för jämnan beror ju helt och hållet på de som går/cyklar och kör bil kors och tvärs över spåren mitt framför spårvagnen och tror att man kan stanna en enkelvagn på närmare 40 ton på en femtioöring för att dom lämnade hjärnan hemma som vanligt.
Sen gäller också en regel att TUTA ihärdigt på felparkerade bilar för att kanske uppmärksamma bilisten som är inne på konsum eller biblioteket eller hos älskaren/innan att flytta på sin bil någongång, den regeln uppmanas av TLC BM bla (visserligen beroende av tidpunkt).
Insändaren är säkert en av de som hårt protesterade MOT tvärbanans dragning genom sömniga Gröndal.
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
- Hans Wibacke
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Arg insändare om Tvärbanans förare
Det framgår av rubriken på insändaren att det bara är sura tvärbaneförare som behöver visa hänsyn. Vi andra glada kan alltså glatt fortsätta att ringa i tid och otid.
På måndag ska jag lära ut min mjukhjärtade körteknik till mig själv.
På måndag ska jag lära ut min mjukhjärtade körteknik till mig själv.
Re: Arg insändare om Tvärbanans förare
Man skall aldrig vara snäll och öppna dörren igen för nån sen stackare som kommer springandes i t.ex. Gröndal, då det är garanterat att denne ställer sig i dörren och håller upp den för sin kompis som kommer 100 meter bort. Så hinner trafikljusen framför en gå om till rött. Och bussen bakom kommer inte fram till hållplatsen och de där blir sura. Osv...
Givetvis skall man ringa, tuta, stänga dörrar mitt framför näsan osv. Resenärerna behöver, och skall, uppfostras.
Givetvis skall man ringa, tuta, stänga dörrar mitt framför näsan osv. Resenärerna behöver, och skall, uppfostras.
Re: Arg insändare om Tvärbanans förare
Det där är ett oskick! Önskar ibland att föraren kunde öka kraften i dörrstängningen vid sådana lägen. Även på på T-banan.Roy M skrev:Man skall aldrig vara snäll och öppna dörren igen för nån sen stackare som kommer springandes i t.ex. Gröndal, då det är garanterat att denne ställer sig i dörren och håller upp den för sin kompis som kommer 100 meter bort.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Arg insändare om Tvärbanans förare
Man får ju inte glömma det att Litt A32 inte är utrustad med vanlig dörrstängning ala C20, vi kan endast frige (pass.öppna) alt öppna dörrarna helt, vi har en tvångsstängningsfunktion och det är då det piper och blinkar ovanför den aktuella dörren, så påståendet att vi stänger dörrarna framför ögonen på folk är säkert den att dörren har haft sin lååånga gångtid och till slut ÄNTLIGEN går igen av sig självt.LÅ1 skrev:Det där är ett oskick! Önskar ibland att föraren kunde öka kraften i dörrstängningen vid sådana lägen. Även på på T-banan.Roy M skrev:Man skall aldrig vara snäll och öppna dörren igen för nån sen stackare som kommer springandes i t.ex. Gröndal, då det är garanterat att denne ställer sig i dörren och håller upp den för sin kompis som kommer 100 meter bort.
Tyvärr har jag märkt att den nya vagnarna på tolvan 425-431 har en något längre gångtid på dörrarna än de andra vagnarna.
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Re: Arg insändare om Tvärbanans förare
Var i tidningen står denna insänndare ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
- Hans Wibacke
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Arg insändare om Tvärbanans förare
Länken i trådens första inlägg leder till senaste numret av tidningen Mitt i Söderort men insändaren var publicerad i ett tidigare nummer. Därför hittar du inte den. Insändare verkar heller inte vara något som tidningen publicerar i arkivet på nätet. Du missade emellertid inget omistligt.Johan A skrev:Var i tidningen står denna insänndare ?
Re: Arg insändare om Tvärbanans förare
Jag vill minnas att man tidigare kunnat få upp äldre tidningar i pdf-format. Men det tycks inte gå längre, om det alls gått. Det kanske bara är Direktpress som har den servicen?Hans Wibacke skrev:Länken i trådens första inlägg leder till senaste numret av tidningen Mitt i Söderort men insändaren var publicerad i ett tidigare nummer. Därför hittar du inte den. Insändare verkar heller inte vara något som tidningen publicerar i arkivet på nätet. Du missade emellertid inget omistligt.Johan A skrev:Var i tidningen står denna insänndare ?
Med lite slutledningsförmåga när man läser kommentarerna tidigare i tråden så förstår man ungefär vad insändarskribenten skrev.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Re: Arg insändare om Tvärbanans förare
När jag gick tutf-utbildningen, vilket var hösten 2001, fick vi en trycksak som handlade om dörrsäkerhet i tunnelbanan. I början på den stod följande att läsa:
"Vi prioriterar i följande ordning:
"1. Säkerhet
"2. Punktlighet
"3. Annan service"
När jag var förare ställde jag inväntande av senkomna trafikanter på "annan service"-hyllan. Visserligen kunde man ha sina snälla stunder, men jag försökte alltid tänka på de trafikanter som redan satt på tåget och som uppenbarligen klarade av att läsa en tidtabell och handla enligt vad de läst.
"Vi prioriterar i följande ordning:
"1. Säkerhet
"2. Punktlighet
"3. Annan service"
När jag var förare ställde jag inväntande av senkomna trafikanter på "annan service"-hyllan. Visserligen kunde man ha sina snälla stunder, men jag försökte alltid tänka på de trafikanter som redan satt på tåget och som uppenbarligen klarade av att läsa en tidtabell och handla enligt vad de läst.
There's nothing in the world like Action Park!
Re: Arg insändare om Tvärbanans förare
Prioriteringen är i sig säkert riktig, men att insinuera att de som kommer sent inte kan läsa en tidtabell förutsätter att man har exakt koll på all anslutande trafik.TimK skrev:När jag gick tutf-utbildningen, vilket var hösten 2001, fick vi en trycksak som handlade om dörrsäkerhet i tunnelbanan. I början på den stod följande att läsa:
"Vi prioriterar i följande ordning:
"1. Säkerhet
"2. Punktlighet
"3. Annan service"
När jag var förare ställde jag inväntande av senkomna trafikanter på "annan service"-hyllan. Visserligen kunde man ha sina snälla stunder, men jag försökte alltid tänka på de trafikanter som redan satt på tåget och som uppenbarligen klarade av att läsa en tidtabell och handla enligt vad de läst.
Har SL idag någon egentlig koll på sin busstrafik, förutom några stombusslinjer?
(Jag minns när jag för ett par år sen såg att man skaffat sig en tvåsiffrig display för just stombusslinjen på de hållplatser som både har stombuss och annan buss, det kändes lite som kusinen från landet som 10 år sent klivit in i 1990-talet
