Sida 1 av 2

Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: tisdag 16 mars 2010 10:57
av Henrik Schütz
Avtalet om Lidingöbanans upprustning godkänndes 10:40 av ett enigt Landstingsfullmäktige. Landstinget var den sista instans som skulle godkänna avtalet innan det blev bindande för parterna.

Debatten handlade mest om vilka som tidigare varit mest för, och vilkas förtjänst det är att spårväg city byggs ihop med Lidingöbanan, väre debatter har det varit!

Enigheten, och att avtalet är bindande gör att ett maktskifte i Landstinget knappast Kommer att påverka genomförandet av upprustningen. Ett maktskifte på Lidingö är så långsökt att tänka sig, så det spekulerar jag inte i :)

Tidigare gånger nya vagnar varit på gång till lidingö så var det SLs egna projekt, utan avtal med Lidingö. Början av 2000 talet kunde därfö SL meddela att en enorm satsning på Kollektivtrafiken skulle göras, 17 Mdr, som enda finansiering av paketet ströks Lidingös nya vagnar, vilket lätt kunnat inrymmas i paketet. :x

Korken smäller i kväll!

HS

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: tisdag 16 mars 2010 12:21
av Traesk
Wow, vilken lycka!! Nu finns det verkligen anledning att fira!

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: tisdag 16 mars 2010 15:19
av bark
Grattis Lidingö!

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: tisdag 16 mars 2010 17:09
av Henrik Schütz
Tackar å lidingöbornas vägnar!

Hur "Bark" firar framgår av bilden på länken! :D

http://blogs.seattleweekly.com/reverb/R ... 2B%2B3.jpg

HS

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: tisdag 16 mars 2010 17:10
av ADDE
ska nog fira genom att ta en bilddokumentation av LB under sommarlovet... eller under hösten, ifall jag får en egen videokamera, som jag önskar...

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: tisdag 16 mars 2010 21:25
av TKO
Har korken smullit än?

/Thomas K Ohlsson

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: onsdag 17 mars 2010 8:02
av Henrik Schütz
Jäpp, när dagens plikter var avslutade, champagnen kommer vid invigningen 2014, innan dess slutar jag inte bevaka händelseutvecklingen!

HS

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: onsdag 17 mars 2010 8:15
av TKO
Henrik Schütz skrev:Jäpp, när dagens plikter var avslutade, champagnen kommer vid invigningen 2014, innan dess slutar jag inte bevaka händelseutvecklingen!

HS
Det låter bra det!

/TKO

(PS: Spad-rapport: Finns även på Black & Brown vid Mariatorget!)

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: onsdag 17 mars 2010 12:46
av Traesk
Är det redan spikat att det blir A32 till Lidingö?

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: onsdag 17 mars 2010 13:13
av Henrik Schütz
Det är spikat att det inte blir A32. SL avser inte låta beställa fler A32, utan nyinköp blir av en efterträdare som heter A35, den, eller den vagntyp som i framtiden trafikerar spårväg city (Inte norrköpingsvagnarna, men kanske snarlika) kommer att trafikera Lidingöbanan.

Vad A35 blir för vagn är inte avgjort, upphandling pågår.

Jag tror på Flexity 2, lika som Blackpool köpt, Eller Citadis 402, Garderar med Stadler, liknande bergens vagnar och Sirio från Ansaldo, Volvo och Scania är ute ur leken :wink:

HS

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: onsdag 17 mars 2010 13:23
av Traesk
Wow, spännande! När ska detta beslut tas då? Borde väl göras ganska så snart om man ska hinna att få vagnarna levererade under 2014? Citadis 402 åker jag numera varje dag i och med att jag bor i Grenoble, de är mycket bekväma måste jag säga! (Visst är det Citadis 402 här...?)

Jag antar att detaljerna kring vad som ska upprustas inte är fastställda, men jag antar att man avser att installera digitala skyltar med information om bl.a. avgångstid och sådant?

Ska bli mycket spännande att följa det här!

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: onsdag 17 mars 2010 17:40
av Stefan Widén
Henrik Schütz skrev:Det är spikat att det inte blir A32. SL avser inte låta beställa fler A32, utan nyinköp blir av en efterträdare som heter A35, den, eller den vagntyp som i framtiden trafikerar spårväg city (Inte norrköpingsvagnarna, men kanske snarlika) kommer att trafikera Lidingöbanan.

Vad A35 blir för vagn är inte avgjort, upphandling pågår.

Jag tror på Flexity 2, lika som Blackpool köpt, Eller Citadis 402, Garderar med Stadler, liknande bergens vagnar och Sirio från Ansaldo, Volvo och Scania är ute ur leken :wink:

HS
I din lista på möjliga så skulle jag för att vara garderad lägga till scania ändå. Tänk om någon där kommer på att " vi har ju tillverkat spårfordon förr så varför inte? " :D

Stefan

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: onsdag 17 mars 2010 19:04
av Jörgen_G
I så fall - glöm inte General Motors...

8) /Jörgen G

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: torsdag 18 mars 2010 10:34
av TKO
Henrik Schütz skrev:Det är spikat att det inte blir A32. SL avser inte låta beställa fler A32, utan nyinköp blir av en efterträdare som heter A35, den, eller den vagntyp som i framtiden trafikerar spårväg city (Inte norrköpingsvagnarna, men kanske snarlika) kommer att trafikera Lidingöbanan.

Vad A35 blir för vagn är inte avgjort, upphandling pågår.

Jag tror på Flexity 2, lika som Blackpool köpt, Eller Citadis 402, Garderar med Stadler, liknande bergens vagnar och Sirio från Ansaldo, Volvo och Scania är ute ur leken :wink:

HS
Har SL gått ut med förfrågningsunderlaget på A35, eller är det arbetet med detta som pågår nu?
Nya innerstadsvagnar ingår väl fortfarande i LOF-upphandlingen för Cityspårvägen, där man verkar ha halkat efter rejält i tidsplanen.

/TKO

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: torsdag 18 mars 2010 16:30
av ADDE
Men vänta nu... Lidingöbanan kommer i framtiden trafikeras av cityspårvagnar. kommer cityspårvagnarna ha lägre golv än A32?

i såfall måste ju plattformarna också sänkas till den nivå som LB ska ha som standard. då blir det en höjdskillnad under en period.

jag förstår inte hur de har tänkt här...

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: torsdag 18 mars 2010 17:50
av Henrik Schütz
Nej, cityspårvagnarna kommer att ha i stort sett samma instegshöjd som Tvärbanans nya vagnar De kan därför trafikera samma plattformar, som jag tror blir 30.5 cm på lidingö, mätt i höjd över rälsens överkant.

Hur funkade Madridvagnen med lidingös plattformar?

HS

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: torsdag 18 mars 2010 20:32
av ADDE
30.5...
vilken höjd har en vanlig innerstadsbuss?
...och A32?

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: torsdag 18 mars 2010 23:10
av Björn Ehnberg
charmander skrev:30.5...
vilken höjd har en vanlig innerstadsbuss?
...och A32?
Frågan har ett visst berättigande. A32 har enligt tillgängliga datablad en instegshöjd på 350 mm över räls överkant (rök) medan M06 har 300 mm och Alstom Citadis Madrid 320 mm. Plattformshöjderna på Lidingöbanan varierar nog en del genom sättningar o. dyl. Bäst anpassade är förmodligen Skärsätra och Gåshaga Brygga, som är de senast anlagda. Återkommer med bilder på när Citadis Madrid var på besök därstädes.

Bussarnas instegshöljd verkar kunna varieras en del genom olika nigningsmekanismer.

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: fredag 19 mars 2010 10:02
av Stefan N
Vi kan väl bjuda på lite bilder på Citadis och plattformar tills Björn hinner lägga in sina bilder...

http://www.avtryckt.se/lb/sv_artiklar_g ... 70908.html

Re: Lidingöbanans uprrustning är Bindande

Postat: lördag 20 mars 2010 21:28
av Björn Ehnberg
Stefan N skrev:Vi kan väl bjuda på lite bilder på Citadis och plattformar tills Björn hinner lägga in sina bilder...

http://www.avtryckt.se/lb/sv_artiklar_g ... 70908.html
Ja, Stefan, det vete väl :evil: om mina bilder egentligen tillför diskussionen (om nu en sådan är för handen, eftersom denna Citadisvagn är otjänlig för LB) något. Bilderna nedan visar i alla fall vagnen vid hpl. Torsvik resp. Gåshaga Brygga. Upplysningsvis kan jag meddela att plattformarna på Tvärbanan håller en höjd på 315 mm över r.ök., och det är väl en rätt rimlig gissning att plattformarna i Skärsätra och Gåshaga brygga är byggda efter samma standard.

Bild

Bild