Norrköping idag 8/2 2010
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Norrköping idag 8/2 2010

//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
Re: Norrköping idag 8/2 2010
Oj =) Hur vanlig syn är detta (M67K i trafik) nu för tiden? Det var länge sedan jag såg en sådan, fast nu har jag inte varit i Norrköping på någon månad. Har för övrigt linje 2 börjat vända i Klingsberg än?
Fint, alltid trevligt med bilder från Peking! Kanske nästa mål för snösvängen borde vara att skotta av snön från hållplatskurernas tak, det kan bli många istappar när dagsmejan slår till.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Linje 2 vänder än så länge i Ljura, i alla fall igår.
En förare sa att det bara är nån eller några veckor kvar med Ljuraslingan men vi får väl se när de ändrar.
Buss 116 som trafikerar Ljuragatan i närheten läggs om den 15/2. Kanske en vägledning om när?
En förare sa att det bara är nån eller några veckor kvar med Ljuraslingan men vi får väl se när de ändrar.
Buss 116 som trafikerar Ljuragatan i närheten läggs om den 15/2. Kanske en vägledning om när?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Linje 2 börjar trafikera Klingsberg den 1/3
MVH Lagerbrax TL
MVH Lagerbrax TL
Vilken bild!!!!! Där ligger man verkligen i lä. En Mavica är väl helt överspelad. Tycker mig ha hört för länge sedan att M67 skulle utgå ock är glad för att jag har några bilder på dem i Fridvallaslingan.
besa
besa
båtist
Flott bilde! Komposisjon, dybde, farger osv....
När jag och ett gäng var i Norrköping i September fick vi också se en M67K samt åka såklart, vi blev överlyckliga, de påminner om M25 i Göteborg.

däremot en hel del mer knappar...

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
alex87 skrev:När jag och ett gäng var i Norrköping i September blev vi överlyckliga för det kom en M67K på linje 2, de påminner lite om M25 i Göteborg.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Torde väl i så fall, mest likna en PLC-styrd M28 mest, eftersom det är precis vad det är.alex87 skrev:När jag och ett gäng var i Norrköping i September fick vi också se en M67K samt åka såklart, vi blev överlyckliga, de påminner om M25 i Göteborg.
M67-orginal, var en mindre version av M28-orginal. M67k är en moderniserad och PLC-styrd M67, vilket då borde likna en PLC-styrd M28.
Tänk också på att Göteborgs Spårvägar byggde M67k-prototypen M67B 84, senare 91.....

M67B 84 vid Vagnhallen 1994-07-31. Foto Bussmicke.

M67B 84 vid Norr Tull 1998-06-28. Foto Bussmicke.
Tyvärr slutade vagnen sina dagar såhär....

M67B 91 på Prärien 1999-09-11. Foto Bussmicke.
Jag håller inte med....M67k känns mer som en M25 att åka i..
Jag kan ju inte gärna kritisera din känsla, men du får gärna förklara lite mer vad du menar. Tekniskt sett är M67 som sagt nära besläktad med M28.alex87 skrev:Jag håller inte med....M67k känns mer som en M25 att åka i..
Ja, dessutom samma boggier som M28, vilket inte M25 har. Sen hör de ju till saken då, att skillnaden mellan M25 och M28 torde vara hårfin, vad gäller känsla.daniel_s skrev:Jag kan ju inte gärna kritisera din känsla, men du får gärna förklara lite mer vad du menar. Tekniskt sett är M67 som sagt nära besläktad med M28.alex87 skrev:Jag håller inte med....M67k känns mer som en M25 att åka i..
M28 är dubbelt så skön att köra som M67 (vilket iofs inte säger så mycket), sen vet jag inte vad man tycker som passagerare. M28 har i alla fall finare utsiktleifd skrev:Ja, dessutom samma boggier som M28, vilket inte M25 har. Sen hör de ju till saken då, att skillnaden mellan M25 och M28 torde vara hårfin, vad gäller känsla.daniel_s skrev:Jag kan ju inte gärna kritisera din känsla, men du får gärna förklara lite mer vad du menar. Tekniskt sett är M67 som sagt nära besläktad med M28.alex87 skrev:Jag håller inte med....M67k känns mer som en M25 att åka i..

Tycker du verkligen att sunkiga Göteborg överglänser vackra Norrköping?daniel_s skrev: M28 är dubbelt så skön att köra som M67 (vilket iofs inte säger så mycket), sen vet jag inte vad man tycker som passagerare. M28 har i alla fall finare utsikt
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Som Daniel skriver, känslan kan jag inte ta ifrån dig. Skillnaden, om man nu bortser från utseende m.m, mellan M25 och M28 är som mellan en SAAB-tvåtaktare och en Volvo 145. Mellan M28 och M67 är skillnaden som mellan en Volvo 145 och en 142. Om man skall vara riktigt ärlig så borde dock M28/M67 utgöras av SAAB-modeller, men jag är för dåligt bevandrad i deras modellprogram för att kunna göra rättvisa. Orsaken till detta är att Svenska Aeroplanaktiebolaget en gång namnändrades från Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna, Aeroplan. och ASJ/ASEA var som bekant de som byggde M28 och M67.alex87 skrev:Jag håller inte med....M67k känns mer som en M25 att åka i..
Sen Daniel - det är rätt stor skillnad mellan att åka M25 och M29, det finns vissa karaktäristika på M25 såsom det beryktade "dånet" vilket kommer från de fantastiskt välbalanserade kardanaxlarna. En konstruktion som väl också finns på bland annat A27 och M23b och c (dvs inte A31 som är M23a). Ingenstans är dock dånet så framträdande som på just M25. Det är olika konstruktion på knuffdörrarna på orginal M28 och M25 och det finns utöver det ett antal parametrar som gör att för en riktigt livsnjutare så är det skillnad.
//T
Med reservation för tyckfel.