Norrköping idag 8/2 2010

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av Bussmicke »

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av 20581000184197 »

Oj =) Hur vanlig syn är detta (M67K i trafik) nu för tiden? Det var länge sedan jag såg en sådan, fast nu har jag inte varit i Norrköping på någon månad. Har för övrigt linje 2 börjat vända i Klingsberg än?
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av Martin »

Fint, alltid trevligt med bilder från Peking! Kanske nästa mål för snösvängen borde vara att skotta av snön från hållplatskurernas tak, det kan bli många istappar när dagsmejan slår till.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av bark »

Härlig bild! :)
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av Bussmicke »

Linje 2 vänder än så länge i Ljura, i alla fall igår.
En förare sa att det bara är nån eller några veckor kvar med Ljuraslingan men vi får väl se när de ändrar.
Buss 116 som trafikerar Ljuragatan i närheten läggs om den 15/2. Kanske en vägledning om när?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av lagerbrax »

Linje 2 börjar trafikera Klingsberg den 1/3
MVH Lagerbrax TL
besa
Inlägg: 103
Blev medlem: fredag 20 december 2002 21:50

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av besa »

Vilken bild!!!!! Där ligger man verkligen i lä. En Mavica är väl helt överspelad. Tycker mig ha hört för länge sedan att M67 skulle utgå ock är glad för att jag har några bilder på dem i Fridvallaslingan.
besa
båtist
Msport
Inlägg: 45
Blev medlem: måndag 04 augusti 2008 11:04

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av Msport »

Flott bilde! Komposisjon, dybde, farger osv....
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av alex87 »

När jag och ett gäng var i Norrköping i September fick vi också se en M67K samt åka såklart, vi blev överlyckliga, de påminner om M25 i Göteborg.

Bild

Bild
däremot en hel del mer knappar...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av alex87 »

alex87 skrev:När jag och ett gäng var i Norrköping i September blev vi överlyckliga för det kom en M67K på linje 2, de påminner lite om M25 i Göteborg.

Bild

Bild
däremot en hel del mer knappar...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4676
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av leifd »

alex87 skrev:När jag och ett gäng var i Norrköping i September fick vi också se en M67K samt åka såklart, vi blev överlyckliga, de påminner om M25 i Göteborg.

Bild

Bild
däremot en hel del mer knappar...
Torde väl i så fall, mest likna en PLC-styrd M28 mest, eftersom det är precis vad det är.
M67-orginal, var en mindre version av M28-orginal. M67k är en moderniserad och PLC-styrd M67, vilket då borde likna en PLC-styrd M28.

Tänk också på att Göteborgs Spårvägar byggde M67k-prototypen M67B 84, senare 91.....
Bild
M67B 84 vid Vagnhallen 1994-07-31. Foto Bussmicke.

Bild
M67B 84 vid Norr Tull 1998-06-28. Foto Bussmicke.

Tyvärr slutade vagnen sina dagar såhär....
Bild
M67B 91 på Prärien 1999-09-11. Foto Bussmicke.
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av alex87 »

Jag håller inte med....M67k känns mer som en M25 att åka i..
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
daniel_s
Inlägg: 14424
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av daniel_s »

alex87 skrev:Jag håller inte med....M67k känns mer som en M25 att åka i..
Jag kan ju inte gärna kritisera din känsla, men du får gärna förklara lite mer vad du menar. Tekniskt sett är M67 som sagt nära besläktad med M28.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4676
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
alex87 skrev:Jag håller inte med....M67k känns mer som en M25 att åka i..
Jag kan ju inte gärna kritisera din känsla, men du får gärna förklara lite mer vad du menar. Tekniskt sett är M67 som sagt nära besläktad med M28.
Ja, dessutom samma boggier som M28, vilket inte M25 har. Sen hör de ju till saken då, att skillnaden mellan M25 och M28 torde vara hårfin, vad gäller känsla.
daniel_s
Inlägg: 14424
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:
daniel_s skrev:
alex87 skrev:Jag håller inte med....M67k känns mer som en M25 att åka i..
Jag kan ju inte gärna kritisera din känsla, men du får gärna förklara lite mer vad du menar. Tekniskt sett är M67 som sagt nära besläktad med M28.
Ja, dessutom samma boggier som M28, vilket inte M25 har. Sen hör de ju till saken då, att skillnaden mellan M25 och M28 torde vara hårfin, vad gäller känsla.
M28 är dubbelt så skön att köra som M67 (vilket iofs inte säger så mycket), sen vet jag inte vad man tycker som passagerare. M28 har i alla fall finare utsikt :cheesygrin:
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev: M28 är dubbelt så skön att köra som M67 (vilket iofs inte säger så mycket), sen vet jag inte vad man tycker som passagerare. M28 har i alla fall finare utsikt :cheesygrin:
Tycker du verkligen att sunkiga Göteborg överglänser vackra Norrköping?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Norrköping idag 8/2 2010

Inlägg av 2763 »

alex87 skrev:Jag håller inte med....M67k känns mer som en M25 att åka i..
Som Daniel skriver, känslan kan jag inte ta ifrån dig. Skillnaden, om man nu bortser från utseende m.m, mellan M25 och M28 är som mellan en SAAB-tvåtaktare och en Volvo 145. Mellan M28 och M67 är skillnaden som mellan en Volvo 145 och en 142. Om man skall vara riktigt ärlig så borde dock M28/M67 utgöras av SAAB-modeller, men jag är för dåligt bevandrad i deras modellprogram för att kunna göra rättvisa. Orsaken till detta är att Svenska Aeroplanaktiebolaget en gång namnändrades från Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna, Aeroplan. och ASJ/ASEA var som bekant de som byggde M28 och M67.

Sen Daniel - det är rätt stor skillnad mellan att åka M25 och M29, det finns vissa karaktäristika på M25 såsom det beryktade "dånet" vilket kommer från de fantastiskt välbalanserade kardanaxlarna. En konstruktion som väl också finns på bland annat A27 och M23b och c (dvs inte A31 som är M23a). Ingenstans är dock dånet så framträdande som på just M25. Det är olika konstruktion på knuffdörrarna på orginal M28 och M25 och det finns utöver det ett antal parametrar som gör att för en riktigt livsnjutare så är det skillnad.

//T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar