Bortom yttre växeln...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Björn Stråhle
Inlägg: 498
Blev medlem: fredag 18 oktober 2002 14:55
Ort: Gbg-Sthlm
Kontakt:

Bortom yttre växeln...

Inlägg av Björn Stråhle »

Bild

Vi har fått ta del av fantastiskt många fina Oslobilder det senaste halvåret. Här en kontrasterande bild från Etterstads depå den 2 maj 1967.

Hälsningar/Björn
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Bortom yttre växeln...

Inlägg av Andy »

Fint bilde, viser jo en del av historien med kollektivtransporten dette også!
Gullfisken vedsidenav 148 fikk jo heldigvis noen år til
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Bortom yttre växeln...

Inlägg av 2763 »

Kan man säga att 148 snart är rökt?

Tack för denna ögonblicksbild av en spårvagns otillblivelse Björn.

Av kontaktledning är du kommen, via jord skall du ditåter vandra.

//T
Med reservation för tyckfel.
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: Bortom yttre växeln...

Inlägg av 996 »

Hogging av vogner på "tippen" (det sporet 148 står på) ved Vålerenga vognhall tok til den 13. april1967. Før det hadde vognene blitt hogd opp litt sånn her og der ved å bli demonter ved Sagene og Homansby og liksom bare en vogn nå og da.

Utrangering og forintelse av "de gamle vognene" i nyere tid, startet i stor stil i april 1961 med vognene av type AEG (nr. 1-32). Disse vognenen, sammen med en hånfull tilhengere ble dog demontert og hogd opp uten å bli avbrent ved de stasjonene vognene var (Majorstua, Vålerenga, Sagene, Homansby, menikke Grefsen.
Disse utrangeringene var motivert med at vognenen ble overflødige i forbindelse med at linja gjennom Vika (Skillebekk - Vestbanen - Eidsvolls plass), Kampenlinja (Grønland - Kampen) og Rodeløkklinja (Rodeløkka - Carl Berners plass) ble lagt ned. Etter det drøyde det helt til 1966 før vi igjen opplevde masseutrangeringer.
Da Lambertseterbanen overgikk til T-bane i mai 1966 og Sagenelinja ble lagt ned i oktober samme år, ble behovet for sporvogner vesentlig mindre. Det var spesielt Lambertseterbanens "t-banifisering" som frigjorde et stort antall Høka-vogner som nå ble satt inn på bylinjene, navnlig 2 og 11 og som fra 22. mai førte at 33 motorvogner og 34 tilhengere ble satt bort for godt. Vognene ble i første omgang hensatt i vognhallene på Majorstua som fra denne dato ikke lengre fungerte som driftstasjon, bare som lager for utrangerte vogner (i disse vognene inngår også en håndfull vogner som settes bort i oktober med nedleggelsen av linje 5).
I første omgang ble ingen vogner hogd opp, en og annen kom til og med i drift igjen i bytte med vogner som ble skadet i kollisjoner eller på annen måte trengte større reparasjoner; det var jo enklere å ta en vogn ut av opplag en å reparere et "vrak".
Imidlertid var det klart at man fra slutten av oktober 1967 ikke kom til å ha behov for mer en et lite antall "gamle vogner" da også Østensjøbanen skulle legges om til T-banedrift og frigjøre nok en bunke Høka-vogner.
Det ble derfor besluttet å selge vognene til skrot og la entreprenøren hogge disse ved Vålerenga vognhall så snart området her i hovedsak var frigjort for trafikkvogner. Vålerenga vognhall lå "landlig til" slik at man kune brenne vognene uten at det ville genere for mange.
En tabbe under planleggingen av T-banen ledet til at det drøyde fra 1966 til høsten 1967 fordi man i raskt måtte evakuere Østesnjøbanens vognhall på Etterstad og flytte virksomheten vekk derfra idet området trengte for T-banens baneavdeling som man hadde "glemt" trengte plass. Østensjøbanen flyttet inn på Vålerenga samtidig med at Lambertseterbanen flyttet ut. Det var derfor ikke så mye plass til å hensette vogner ved Vålerenga, men i april 1967 ble det altså "innredet" en skrotplass ved at kontkatktledningen på "tippen" ble fjernet. Vognene ble så skjøvet, eller i mange tilfeller kjørt, opp på dette sporet og satt fyr på.
Brødrene London som stod for hoggingen knuste alle vinduene, helte bensnin på på tente på for på en enkel måte å bli kvitt alt verdiløst treverk etc. Etterpå var det enkelt å partere opp restene med skjærebrenner og berge verdifult metall.
Da Østensjøbanen ble sporvogsnfri i oktober 1967 ble det god plass på Vålerenga, og alle hensatte vogner ble overført dit idet man kun trengte 12 driftsklare "gamle tog" på linjene 3x og 6 som ennå i noen måneder trafikkerte Etterstadlinja, og dermed var det fritt fram. Oslo ble jo nesten gammelvognsfri helgen rundt 29. oktober 1967.
Sporvognsdriften ved Vålerenga vognhall opphørte helt i juni 1968 og dermed også bruken av "gamle vogner" i trafikk (siste driftsdag for tilhengere 21. juni, for motorvognene 22. juni) og dermed kune man hogge "resten".
Dog ble en håndfull tog spart i fall Ekebergbanen skulle legges om til 600 volt og gullfiskene brukes der, men da dette i første omgang ikke ble realisert, ble disse vognenen også hogd opp. Ekebergbanen fikk jo en nådefrist (trodde man), slik at behovet for denne reserven ikke lengre var tilstede og i november 1969 var man endlelg ferdig med hoggingen. Blant de sist hogde vognenen var noen som var resevert LTF, men som forenin dessverre ikke hadde midler til å kjøpe ut av "skjærsilden".
Vi skal ta med at en stund etter at Etterstadtrikken bel lagt ned, så ble vognene fortsatt kjørt for egen kraft til tippen, men i de siste månedene foregikk rangeringen med traktor.
Sic transit gloria mundi.

Mvh bjørn
Björn Stråhle
Inlägg: 498
Blev medlem: fredag 18 oktober 2002 14:55
Ort: Gbg-Sthlm
Kontakt:

Re: Bortom yttre växeln...

Inlägg av Björn Stråhle »

Hej Bjørn!

Tack för intressanta uppgifter. Du skriver "Vålerenga vognhall ", jag har alltid trott den hette Etterstad vognhall. Eller fanns det två namn?

Hälsningar/Björn
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Bortom yttre växeln...

Inlägg av Andy »

Björn Stråhle skrev:Hej Bjørn!

Tack för intressanta uppgifter. Du skriver "Vålerenga vognhall ", jag har alltid trott den hette Etterstad vognhall. Eller fanns det två namn?

Hälsningar/Björn
Vålerenga vognhall lå rett overnfor der Jordal Amfi i dag ligger, mens Etterstad vognhall lå der hvor anleggsavdelingen i dag har sin base, sistnevnte har sportilknytting via t-bane nettet

Andreas
Björn Stråhle
Inlägg: 498
Blev medlem: fredag 18 oktober 2002 14:55
Ort: Gbg-Sthlm
Kontakt:

Re: Bortom yttre växeln...

Inlägg av Björn Stråhle »

Bild

Detta är alltså Vålerenga vognhall, inte Etterstad?

Hälsningar/Björn
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: Bortom yttre växeln...

Inlägg av 996 »

Björn Stråhle skrev:Bild

Detta är alltså Vålerenga vognhall, inte Etterstad?

Hälsningar/Björn
Det er riktig, dette er Vålerenga vognhall, selve vognhallen ser du til venstre, så det som gikk under navnet "skuret" og ute til høyre der 230 lå de to "bringebærsporene" og bortenfor det (andre siden av den grå sandkassa) "tippen" hvor man hogde vogner i 1967-69.
Sporet mellom vognhallen og skuret var "tranga".

Etterstad vognhall, lå som Andreas sier, der T-banens baneavdeling holder til i dag. Denne vognhallen var oppført for Østensjøbanen. Selve vognhallen hadde bare to spor, men det var ganske mange utendørs oppstillingsspor der.
På 60-tallet var Vålerenga hjemsted for linjene 3, 3x, 4 og 6 mens Etterstad huset vognene som gikk på Lilleaker - Østensjøbanen. Det betydde at du i Vålerennga fant "gamle" vogner og Høka-vogner mens du fant gullfisker i Etterstad.
I en periode tidlig på 60-tallet var også tog i linje 1 og 7 stasjonert i "Vv" (= Vålerenga vognhall) idet man ville utnytte de nye Høka-vognene mest mulig, og ved å ha 1 og 7-vogner i Vålerenga kunne disse linjene enkelt tursettes med Høka-vogner når disse vognene ikke trengtes som ekstravogner på Lambertseterbanen.
"Vv" tilhørte altså Oslo Sporveier, "Ev" tilhørte Bærumsbanen, men da man i hui og hst måtte etablere en base for baneavdelingen på T-banen så evakuerte Bærumbanen "Ev" og flyttet sine aktiviteter til Vålerenga fra våren 1966 til Østensjøbanen ble "t-baneisert" i oktober 1967.
E1 177 Etterstad 1966 LEN.jpg
E1 177 Etterstad 1966 LEN.jpg (62.49 KiB) Visad 802 gånger
Vogn 177 i spor 1 i vognhallen Etterstad. Jeg tror det var plass til fire vogner innendørs, men det var en ganske stor utendørs banegård der. Hallen ble benyttet til "døgnvedlikehold" idet alle større arbeider ble utført på Avløs.
Østensjøbanens og Lambertseterbanens baneavdeling holdt også til her i "trikketida" idet Bærumsbanen som drev Østensjøbanen jo hadde ansvaret for banevedlikeholdet på begge banene.
Jeepne til høyre skal være Banemester Nielsens utrykningsbil.
E1 183 m fl tomta Etterstad PL.jpg
E1 183 m fl tomta Etterstad PL.jpg (90.66 KiB) Visad 802 gånger
På bildet med 183 ser dere så vidt vognhallen ute til høyre og så en arbeidsvogn av litra A og oppstilte gullfisker litra E1. Selve Østensjøbanen går ute til venstre og høyblokka er den innerste av de tre Etterstad-høyhusene.
Mvh Bjørn
Skriv svar