Värsta vädret
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Värsta vädret
Alla uppmanas att skildra sina värsta väderupplevelser i samband med spårvagns/tågfärd. Och inte bara i Sverige, utan alla länder är intressanta.
Satsa på Spårvägarna
Re: Värsta vädret
Okej, min värsta väderupplevelse är från en höstkväll på Lidingöbanan på 90-talet. Det rådde snålblåst, fyra plusgrader och kompakt mörker med stora blöta regndroppar som kom från alla håll samtidigt. Tågen fungerade utmärkt och höll tiden fenomenalt men jag vill aldrig mer uppleva det där vädret, tyvärr upprepas det varje år!
Här skulle väl egentligen berättelsen om när vi var ute och plogade efter snöfallet i november 1995 platsa, men vi hade rätt kul faktiskt så den får anstå till en annan gång. Det besvärligaste jag varit med om var nog en gång när jag var konduktör på Nockebybanan och det föll underkylt regn. Regnet frös till is på frontrutorna så att föraren knappt såg någonting. För att ta oss fram hjälpligt hade vi någon sorts smörja som jag har för mig innehöll glycerin och sprit som vi med jämna mellanrum fick stryka på rutorna.
Sen har jag också ett minne med spåranknytning även om jag inte själv åkte. Vid stormen den 22 september 1969 satt jag i spärren i Vällingby. Det var en av förra århundradets värsta stormar. Träd blåste ned över banan och plötsligt hörde jag ett förfärligt brak. Det var plåttaket på stationsbyggnaden som gav sig av. Kort sagt så var det en sådan kväll då jag skulle ha stannat hemma om jag hade varit ledig, men det hindrade att det kom folk till stationen och blev förargade när jag talade om att det inte gick några tåg. Konstigt nog har jag inget minne av hur jag kom hem på natten. Kanske lyckades man röja banan så att trafiken kom igång.
Sen har jag också ett minne med spåranknytning även om jag inte själv åkte. Vid stormen den 22 september 1969 satt jag i spärren i Vällingby. Det var en av förra århundradets värsta stormar. Träd blåste ned över banan och plötsligt hörde jag ett förfärligt brak. Det var plåttaket på stationsbyggnaden som gav sig av. Kort sagt så var det en sådan kväll då jag skulle ha stannat hemma om jag hade varit ledig, men det hindrade att det kom folk till stationen och blev förargade när jag talade om att det inte gick några tåg. Konstigt nog har jag inget minne av hur jag kom hem på natten. Kanske lyckades man röja banan så att trafiken kom igång.
Minns inte när, men det var nån som släppte väder i tåget så det stank som fan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Hade varit på fest i en lokal intill Sandarna hållplats för 2-3 år sedan i månadsskiftet jan-feb. Det hade snöat en del och den M 31 vi skulle resa med kunde inte komma från hållplatsen utan fick backa och försöka "stöta sig fram" ett antal gånger. Det tog nog en halvtimme. Sedan var det stopp vid Vagnhallen Majorna, Jaegerdorffsplatsen likaså och inte minst när vi skulle komma upp för backen till Stigbergstorget. Det tog nog två timmar att komma till Brunnsparken. Sista nattbussen till Partille hade gått, så vi fick utnyttja Västtrafiks resegaranti och ta taxi hem från Brunnsparken - det gick faktiskt att fånga en taxi på gatan därinne.
Till saken hör att när vi skulle iväg från Sandarna kom en M 32 på andra spåret med JAgr vid spakarna och körde til synes hur lätt som helst. Han har ju för övrigt skrivit om körning i snö med M 32 nyligen.
Gott Nytt År
Ragnar D
Till saken hör att när vi skulle iväg från Sandarna kom en M 32 på andra spåret med JAgr vid spakarna och körde til synes hur lätt som helst. Han har ju för övrigt skrivit om körning i snö med M 32 nyligen.
Gott Nytt År
Ragnar D
Hälsningar
Ragnar
Ragnar
Jag lägger in en länk till ett gammalt inlägg, skrivet av en av de skribenter som jag verkligen saknar här, den kaffeälskande Ruggiga Ragge. Det handlar om en episod i samband med det stora snövädret i november 2006 som lamslog all gummihjulstrafik i hela Stockholms län.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Underhållande historia det där...
...däremot formulerar du dig aningen otydligt; Är det så att denne Ruggige Ragge har gått ur tiden sedan inlägget skrevs?
...däremot formulerar du dig aningen otydligt; Är det så att denne Ruggige Ragge har gått ur tiden sedan inlägget skrevs?
Satsa på Spårvägarna
- Stefan Widén
Nej då kaffedrickarn är i högsta grad välmående på sin "herrgård" i södermaland. Hade en diskussion med honom pä 50 årspartajet.
Struntar i pekpinnar om att inte skriva otydligt på en sådan viktig fråga.
/Stefan
Struntar i pekpinnar om att inte skriva otydligt på en sådan viktig fråga.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Inser nu att jag var otydlig!Stefan_Brännström skrev:Underhållande historia det där...
Nej, som redan påpekats så lever Ruggiga Ragnar (a.k.a Ragnar Thörnblom) ett förhoppningsvis gott pensionärsliv.
Jag saknar honom här på forumet eftersom han skrev väldigt underhållande, och har goda kunskaper och insikter som passade bra att förmedla här. Han har varit fordonsansvarig på SL. (Exakt titel och arbetsuppgifter vet jag inte.) Tyvärr så fick han kritik här. (Eller snarare riktades kritik mot fordon han varit med att specificera. Förmodligen av någon som inte kände till hans roll. Detta fick honom att sluta att skriva här! Till saknad för mig, och kanske flera.)
Nja, det där har du nog fått om bakfoten. Jag minns bara en skribent som var särskilt hätsk mot RR men det handlade inte alls om några fordonsspecifikationer, det var snarare rena personangrepp och sånt ska vi inte ha i forumet. Kritik mot fordonsspecifikationer ska vi däremot ha, annars är det inte mycket till debattforum!LÅ1 skrev:Tyvärr så fick han kritik här. (Eller snarare riktades kritik mot fordon han varit med att specificera. Förmodligen av någon som inte kände till hans roll. Detta fick honom att sluta att skriva här! Till saknad för mig, och kanske flera.)
Medger att jag inte kommer ihåg hur det hela förlöpte. Men vill minnas att konflikten hade sin upprinnelse i kritik mot fordon, men det kanske var något som dök upp samtidigt, utan att vara direkt bidragande till huvudkonflikten. (Går kanske att leta upp, men det bryr jag mig inte om. Tråden skall handla om väder! Något som Bruse lyckades få till på ett kul sätt!)daniel_s skrev:Nja, det där har du nog fått om bakfoten. Jag minns bara en skribent som var särskilt hätsk mot RR men det handlade inte alls om några fordonsspecifikationer, det var snarare rena personangrepp och sånt ska vi inte ha i forumet. Kritik mot fordonsspecifikationer ska vi däremot ha, annars är det inte mycket till debattforum!LÅ1 skrev:Tyvärr så fick han kritik här. (Eller snarare riktades kritik mot fordon han varit med att specificera. Förmodligen av någon som inte kände till hans roll. Detta fick honom att sluta att skriva här! Till saknad för mig, och kanske flera.)
- Stefan Widén
Japp väder var det
Här kommer en av mina historier.
För ett antal år sedan vade en vajavinter och det hade snöat hela dagen. 9207 hade vart ute i stort sett helatiden på dagen och vid de sista körningarna så vart det en smäll och maximaler löste och allt vart stilla personalen vart lite lätt skärrade men lyckades få hem loket till vagnhallen med en annan vagn. Fick telesamtalet vid 19 tiden och ringde Leif Anderson som kunde komma in och hjälpa till.
Väderprognosen talade om att det skulle fortsätta snöa hela natten så det gällde att snabbt pfå igång loket. När vi sammastålede vid 47;ans hlp vid centralen hade snöfallet startat och det snöade krafigt. I hallen kom vi snabbt igång med felsökningen och efter mätande och letande hittade vi felet i form av att en motorkabel hade lossnat och ramlat ner på ett hjul med sedvanlig kortslutning och nedsmältning av knivkontakten till motorn. Vi hittade en ny och lödde fast och skarvade isolerade provade osv enligt konstens alla regeler. Upp med bygeln och Yess vagnen drog och allt var OK.
Då vi tittade ut konstaterade vi att det snöat ca 15 cm, förvisso av mjuk pudersnö men ändå. Full fart ut och ploga m a o.
Vi körde med lite extrafart för att komma igenom snön och den kvast som stog från plogbadet var underbar. Speciellt i Wau backen där vi satsa för fullt. Vi visste ju att rillorna var OK så det var bara att stå på. För dem som inte vart med och plogat på natten så är det en underbar känsla när hela stan är tom och endast plogvagen är ute.....
Runt 03 hade vi plogat av allt och kunde ta en liten paus med kaffe och tillhörande delicatoboll.
Stefan
Här kommer en av mina historier.
För ett antal år sedan vade en vajavinter och det hade snöat hela dagen. 9207 hade vart ute i stort sett helatiden på dagen och vid de sista körningarna så vart det en smäll och maximaler löste och allt vart stilla personalen vart lite lätt skärrade men lyckades få hem loket till vagnhallen med en annan vagn. Fick telesamtalet vid 19 tiden och ringde Leif Anderson som kunde komma in och hjälpa till.
Väderprognosen talade om att det skulle fortsätta snöa hela natten så det gällde att snabbt pfå igång loket. När vi sammastålede vid 47;ans hlp vid centralen hade snöfallet startat och det snöade krafigt. I hallen kom vi snabbt igång med felsökningen och efter mätande och letande hittade vi felet i form av att en motorkabel hade lossnat och ramlat ner på ett hjul med sedvanlig kortslutning och nedsmältning av knivkontakten till motorn. Vi hittade en ny och lödde fast och skarvade isolerade provade osv enligt konstens alla regeler. Upp med bygeln och Yess vagnen drog och allt var OK.
Då vi tittade ut konstaterade vi att det snöat ca 15 cm, förvisso av mjuk pudersnö men ändå. Full fart ut och ploga m a o.
Vi körde med lite extrafart för att komma igenom snön och den kvast som stog från plogbadet var underbar. Speciellt i Wau backen där vi satsa för fullt. Vi visste ju att rillorna var OK så det var bara att stå på. För dem som inte vart med och plogat på natten så är det en underbar känsla när hela stan är tom och endast plogvagen är ute.....
Runt 03 hade vi plogat av allt och kunde ta en liten paus med kaffe och tillhörande delicatoboll.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
Det verkar som om årets vinter börjar "ta sig" allt mer. Med de för och nackdelar det innebär.
Det kan vara så förbannat vackert och fridfullt när det snöar på ordentligt med stora flingor på kvällen, alltså när de flesta tagit sig hem från jobbet, medan det på annat sätt kan vara vansinnigt jobbigt som igår i Göteborg, när det rinner smältvatten över isområden bildade av packad snö. Halt som bara f-n.
Fast det mest djävulska är förstås när 99% av all is smält bort. Det ser ut att vara barmark, men så trampar man plötsligt på en sådan där osynlig isfläck och far åt h-e... Konsekvenserna kan ju bli stora om man är en benskör pensionär, så man får väl passa på att njuta av sina 28 bast när man har nytta av dem...
Det kan vara så förbannat vackert och fridfullt när det snöar på ordentligt med stora flingor på kvällen, alltså när de flesta tagit sig hem från jobbet, medan det på annat sätt kan vara vansinnigt jobbigt som igår i Göteborg, när det rinner smältvatten över isområden bildade av packad snö. Halt som bara f-n.
Fast det mest djävulska är förstås när 99% av all is smält bort. Det ser ut att vara barmark, men så trampar man plötsligt på en sådan där osynlig isfläck och far åt h-e... Konsekvenserna kan ju bli stora om man är en benskör pensionär, så man får väl passa på att njuta av sina 28 bast när man har nytta av dem...
Satsa på Spårvägarna