
Siktskymmande åtgärder i Göteborg!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:10
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Siktskymmande åtgärder i Göteborg!
När jag ändå var i Göteborg i helgen för att bevista Nostalgimässan så passade jag på att åka såväl M21 som M31. Gjorde då den bistra upptäckten att förarna ibland plägar dra ned en gardin över ena halvan av frontrutan (den del som passagerarna kan titta ut genom). Även då solen lyste med sin frånvaro hängde gardinerna där och hindrade framåtsikten med minst 87,9%! Usch, vilken kulturskymning! 

/Per-Åke
Ja verkligen.
Fy för att hinda hitresta (och andra) att ta del av vår vackra stad på detta sätt.
Det är ju faktiskt så att en av anledningarna till att vi har spårväg här är ju för att visa våra besökare vilken fin stad vi bor i. Vi vill inte visa upp så mycket av mörka tunnelrör, även om det förekommer några kilometer sådana.
Men du kunde väl bett
föraren att dra upp rullgardinen?
Nu är det ju så på M21/31 att det liksom är dubbla rutor framåt på högersidan, med en del blänk och annat elände, så det kanske inte syns så mycket ändå...
Bj.
Fy för att hinda hitresta (och andra) att ta del av vår vackra stad på detta sätt.

Det är ju faktiskt så att en av anledningarna till att vi har spårväg här är ju för att visa våra besökare vilken fin stad vi bor i. Vi vill inte visa upp så mycket av mörka tunnelrör, även om det förekommer några kilometer sådana.

Men du kunde väl bett

Nu är det ju så på M21/31 att det liksom är dubbla rutor framåt på högersidan, med en del blänk och annat elände, så det kanske inte syns så mycket ändå...

Bj.
Vadå jag dyster?
Det beror på att plexiglasrutan orsakar reflexer i frontrutan, även vid låg solinstrålning, inte så svårt att inse eftersom plexiglas har högre reflektionsfaktor än vanligt glas. Jag åker hellre säkert än i en vagn med reflexer, det finns gott om rutor på sidorna av vagnen att titta ut genom.Björn Johansson (BJ) skrev:Ja verkligen.
Fy för att hinda hitresta (och andra) att ta del av vår vackra stad på detta sätt.![]()
Det är ju faktiskt så att en av anledningarna till att vi har spårväg här är ju för att visa våra besökare vilken fin stad vi bor i. Vi vill inte visa upp så mycket av mörka tunnelrör, även om det förekommer några kilometer sådana.![]()
Men du kunde väl bettföraren att dra upp rullgardinen?
Nu är det ju så på M21/31 att det liksom är dubbla rutor framåt på högersidan, med en del blänk och annat elände, så det kanske inte syns så mycket ändå...![]()
Bj.
/Tony
Jag håller med dig Tony även om jag föredrar sikt framåt oxå!
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Har du vikarierat som fysikmajje eller?TonyM skrev:
Det beror på att plexiglasrutan orsakar reflexer i frontrutan, även vid låg solinstrålning, inte så svårt att inse eftersom plexiglas har högre reflektionsfaktor än vanligt glas. Jag åker hellre säkert än i en vagn med reflexer, det finns gott om rutor på sidorna av vagnen att titta ut genom.
/Tony

Vet du möjligen de olika mediernas brytningsindex?
Och hur påverkas plexiglasets brytningsindex av vagnens innertemperatur?
Bj.
Vadå jag dyster?
Jag har undervisat, ja - men inte i optik. Däremot har jag en utbildning som innefattar ganska mycket optik. Brytningsindex slår man upp i tabeller, när man behöver - om det inte är material som man väldigt ofta jobbar med. De små temperaturvariationer som finns i passagerarutrymmet lär inte påverka brytningsindex för plexiglas på ett sätt som icke kan försummas, däremot så förändras brytningsindex kraftigt med ljusets våglängd, varför exempelvis ultraviolett ljus inte kommer in genom vagnens fönster. Har för mig (men kan ej erinra mig med säkerhet) att det sägs att brytningsindex för glas ligger runt 1.43 för ljus i det synliga området, varierar beroende på glastyp. Glas har en reflektionsfaktor på 4%, dvs 4 procent av det ljus som infaller med infallsvinkeln 0° mot ytans normal reflekteras för varje yta (en ruta har två ytor, dvs totalt reflekteras 0,4384% av det infallande ljuset, 4%+4% av resterande 96%)Björn Johansson (BJ) skrev:Har du vikarierat som fysikmajje eller?TonyM skrev:
Det beror på att plexiglasrutan orsakar reflexer i frontrutan, även vid låg solinstrålning, inte så svårt att inse eftersom plexiglas har högre reflektionsfaktor än vanligt glas. Jag åker hellre säkert än i en vagn med reflexer, det finns gott om rutor på sidorna av vagnen att titta ut genom.
/Tony
![]()
Vet du möjligen de olika mediernas brytningsindex?
Och hur påverkas plexiglasets brytningsindex av vagnens innertemperatur?
Bj.
kan du snells lag?
/T