Siktskymmande åtgärder i Göteborg!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Per-Åke Sjögren
Kontakt:

Siktskymmande åtgärder i Göteborg!

Inlägg av Per-Åke Sjögren »

När jag ändå var i Göteborg i helgen för att bevista Nostalgimässan så passade jag på att åka såväl M21 som M31. Gjorde då den bistra upptäckten att förarna ibland plägar dra ned en gardin över ena halvan av frontrutan (den del som passagerarna kan titta ut genom). Även då solen lyste med sin frånvaro hängde gardinerna där och hindrade framåtsikten med minst 87,9%! Usch, vilken kulturskymning! :twisted:
/Per-Åke
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Ja verkligen.
Fy för att hinda hitresta (och andra) att ta del av vår vackra stad på detta sätt. :evil:
Det är ju faktiskt så att en av anledningarna till att vi har spårväg här är ju för att visa våra besökare vilken fin stad vi bor i. Vi vill inte visa upp så mycket av mörka tunnelrör, även om det förekommer några kilometer sådana. 8)

Men du kunde väl bett :idea: föraren att dra upp rullgardinen?

Nu är det ju så på M21/31 att det liksom är dubbla rutor framåt på högersidan, med en del blänk och annat elände, så det kanske inte syns så mycket ändå... :roll:

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn Johansson (BJ) skrev:Ja verkligen.
Fy för att hinda hitresta (och andra) att ta del av vår vackra stad på detta sätt. :evil:
Det är ju faktiskt så att en av anledningarna till att vi har spårväg här är ju för att visa våra besökare vilken fin stad vi bor i. Vi vill inte visa upp så mycket av mörka tunnelrör, även om det förekommer några kilometer sådana. 8)

Men du kunde väl bett :idea: föraren att dra upp rullgardinen?

Nu är det ju så på M21/31 att det liksom är dubbla rutor framåt på högersidan, med en del blänk och annat elände, så det kanske inte syns så mycket ändå... :roll:

Bj.
Det beror på att plexiglasrutan orsakar reflexer i frontrutan, även vid låg solinstrålning, inte så svårt att inse eftersom plexiglas har högre reflektionsfaktor än vanligt glas. Jag åker hellre säkert än i en vagn med reflexer, det finns gott om rutor på sidorna av vagnen att titta ut genom.

/Tony
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Jag håller med dig Tony även om jag föredrar sikt framåt oxå!
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bussmicke skrev:Jag håller med dig Tony även om jag föredrar sikt framåt oxå!
Då kan vi inte bli enigare - för visst vill jag se framåt jag med.

/T
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev:
Det beror på att plexiglasrutan orsakar reflexer i frontrutan, även vid låg solinstrålning, inte så svårt att inse eftersom plexiglas har högre reflektionsfaktor än vanligt glas. Jag åker hellre säkert än i en vagn med reflexer, det finns gott om rutor på sidorna av vagnen att titta ut genom.

/Tony
Har du vikarierat som fysikmajje eller?
:?
Vet du möjligen de olika mediernas brytningsindex?
Och hur påverkas plexiglasets brytningsindex av vagnens innertemperatur?

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn Johansson (BJ) skrev:
TonyM skrev:

/Tony
Har du vikarierat som fysikmajje eller?
:?
Vet du möjligen de olika mediernas brytningsindex?
Och hur påverkas plexiglasets brytningsindex av vagnens innertemperatur?

Bj.
Jag har undervisat, ja - men inte i optik. Däremot har jag en utbildning som innefattar ganska mycket optik. Brytningsindex slår man upp i tabeller, när man behöver - om det inte är material som man väldigt ofta jobbar med. De små temperaturvariationer som finns i passagerarutrymmet lär inte påverka brytningsindex för plexiglas på ett sätt som icke kan försummas, däremot så förändras brytningsindex kraftigt med ljusets våglängd, varför exempelvis ultraviolett ljus inte kommer in genom vagnens fönster. Har för mig (men kan ej erinra mig med säkerhet) att det sägs att brytningsindex för glas ligger runt 1.43 för ljus i det synliga området, varierar beroende på glastyp. Glas har en reflektionsfaktor på 4%, dvs 4 procent av det ljus som infaller med infallsvinkeln 0° mot ytans normal reflekteras för varje yta (en ruta har två ytor, dvs totalt reflekteras 0,4384% av det infallande ljuset, 4%+4% av resterande 96%)

kan du snells lag?

/T
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Finns den några snälla lagar?
Nej jag kan inte den!

Bj.
Vadå jag dyster?
Skriv svar