Lån av A 29:a
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
Lån av A 29:a
För att inte röra till tråden om C2:orna så börjar jag på en ny rörande möjligheten till lån av A29 vagn 170. AB SS gjorde en framställan i samband med att vi beslutade ställa av vagn 288. Ideén var att göra att byta av "lånevagn" med spårvägsmuseét. Spårvägsmuseét svarade att de inte ändrat policy för de vagnar som står på museét, och följdaktligen avböjde vår framställan.
Så de som önskar se en A29 på spåret i trafikskick får börja starta insamlingen så att vi kan återställa någon av snöblåsarna när de blir tillgängliga.
/stefan
Så de som önskar se en A29 på spåret i trafikskick får börja starta insamlingen så att vi kan återställa någon av snöblåsarna när de blir tillgängliga.
/stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
A29ans bredd
Skulle med gädje se en A29 körandes ute på spåren igen. Hoppas bara att profilen passar in i Djurgårdslinjens fria rum. En bild från Ropsten när vi konstaterade att en A29s mittdel slår ut längre än A25,26.27s gör. Märken på 170 finns kvar titta på höger sida ovanför dörrarna.

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
A29
Vore väldigt roligt att veta hur många vi är som vill ha A29'an ute på spåret igen.
Jag personligen skulle nog föredra att rädda en av snöblåsningsvagnarna för att ha två, om något skulle hända.
Kan de duktiga teknikerna på Djurgårdslinjen återställa andra snöblåsningsvagnar och rena vrak till fantastiska mästerverk, i klass med Rembrandt, då skall det väl även gå med denna vagn.
Hur många är vi?
Vad kan vi hjälpa till med?
Pengar?
Tidsplan?
Ställ upp alla vi som älskar A29'an!
-Per
Jag personligen skulle nog föredra att rädda en av snöblåsningsvagnarna för att ha två, om något skulle hända.
Kan de duktiga teknikerna på Djurgårdslinjen återställa andra snöblåsningsvagnar och rena vrak till fantastiska mästerverk, i klass med Rembrandt, då skall det väl även gå med denna vagn.
Hur många är vi?
Vad kan vi hjälpa till med?
Pengar?
Tidsplan?
Ställ upp alla vi som älskar A29'an!
-Per
- Stefan Widén
A29 renoveringsplan
Renoveringsplan
Mycket pengar=mycket köpta tjänster=kort tidplan=fort i trafik.
En kvalifiserad gissnig är att det går åt ca 2.5 -3 Miljoner kronor om man låter en extren verkstad utföra merparten av arbeten. Har inte kontrollerat hur myckat som finns kvar av detaljer osv skicket på boggierna osv...men summan räcker för att komma igång och förhoppningsvis slutföra projektet. tid ca 1 år.
så det är bara börja insamlingen...eller att någon vinne på lotteri...och skänker slotten ..med mijonvinsterna på...
Stefan
En kvalifiserad gissnig är att det går åt ca 2.5 -3 Miljoner kronor om man låter en extren verkstad utföra merparten av arbeten. Har inte kontrollerat hur myckat som finns kvar av detaljer osv skicket på boggierna osv...men summan räcker för att komma igång och förhoppningsvis slutföra projektet. tid ca 1 år.
så det är bara börja insamlingen...eller att någon vinne på lotteri...och skänker slotten ..med mijonvinsterna på...
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: A29 renoveringsplan
Fjäska med någon av Bingolottovinnarna som var uppradade i Aftonblaskan härom dagen. Fria resor och hedersomnämnande på mässingsplatta i vagnen kanske någon faller för.Stefan Widén skrev:Renoveringsplan
Stefan
Re: A29 renoveringsplan
Det lättaste (?) är väl i så fall att söka EU-bidrag. Kan man inte räkna detta som en del av Världskulturarvet? I våra led borde det finnas någon bidragsnisse (Obs positivt ord!) som vet hur man ansöker och som skulle kunna tota ihop en ansökan.Stefan Widén skrev: så det är bara börja insamlingen...eller att någon vinne på lotteri...och skänker slotten ..med mijonvinsterna på...
Stefan
:-)lle
"Kan en liten spårvägsmuseiförening i Belgien få EU-bidrag för att bygga ny vagnhall så varför skulle inte vi få bidrag till våra projekt? "
Skillnaden är att i Belgien är man MED i EU. I Sverige ägnar vi oss åt att försöka stå utanför så mycket som möjligt, och att ägna så lite kraft som möjligt åt EU-arbete. Vilket givetvis noteras inom EU-systemet.
Givetvis blir det inte mycket lättare att få pengar därifrån om folk nästa vecka "protesterar mot EU genom att skjuta sig i foten", dvs röstar nej till sista steget i Euroinförandet när vi redan tagit de två första...
Alla som nu tänker rösta nej kan väl försöka få bidrag från den numera så omhuldade svenska riksbanken i stället
SB
Skillnaden är att i Belgien är man MED i EU. I Sverige ägnar vi oss åt att försöka stå utanför så mycket som möjligt, och att ägna så lite kraft som möjligt åt EU-arbete. Vilket givetvis noteras inom EU-systemet.
Givetvis blir det inte mycket lättare att få pengar därifrån om folk nästa vecka "protesterar mot EU genom att skjuta sig i foten", dvs röstar nej till sista steget i Euroinförandet när vi redan tagit de två första...
Alla som nu tänker rösta nej kan väl försöka få bidrag från den numera så omhuldade svenska riksbanken i stället

SB
EJ Euro
Detta har väl inget med valutan att göra?
Vi är fullvärdiga medlemmar både inom EU och Schengen, det enda vi inte är med i är en för högt värderad Euro.
Storbritannien är inte heller med och de får bidrag.
Och hur är det i Danmark? Fick inte Skjoldenaesholm något? De har inte heller denna valuta.
Jag skulle gärna säga ja om kursen var 7-8:- men att ansluta till runt/över 9:- är fel. Men som vanligt tackar vi och tar emot medan andra länder struntar fullständigt i vad EU säger, ävenm om man varit med och tagit beslutet. Fler jobb? Knappast med våra arbetsgivaravgifter och småföretagarklimat. Jobben går till lågprisländerna runt Östersjön. Vi lär nog få se på utflyttningar långt framöver. Både med som utan Euro.
Dock, detta inlägg handlade om A29 och inte om valutavalet.
-Per
Vi är fullvärdiga medlemmar både inom EU och Schengen, det enda vi inte är med i är en för högt värderad Euro.
Storbritannien är inte heller med och de får bidrag.
Och hur är det i Danmark? Fick inte Skjoldenaesholm något? De har inte heller denna valuta.
Jag skulle gärna säga ja om kursen var 7-8:- men att ansluta till runt/över 9:- är fel. Men som vanligt tackar vi och tar emot medan andra länder struntar fullständigt i vad EU säger, ävenm om man varit med och tagit beslutet. Fler jobb? Knappast med våra arbetsgivaravgifter och småföretagarklimat. Jobben går till lågprisländerna runt Östersjön. Vi lär nog få se på utflyttningar långt framöver. Både med som utan Euro.
Dock, detta inlägg handlade om A29 och inte om valutavalet.
-Per
Re: EJ Euro
För oss privatpersoner, som framförallt för ut kapital ur landet ligger en stark krona varmt om hjärtat. Företag som säljer till utlandet föredrar en svag krona. På så sätt får de mer kronor för varje utländsk valutaenhet.Per Lind skrev:Jag skulle gärna säga ja om kursen var 7-8:- men att ansluta till runt/över 9:- är fel.
Dagens kronkurs avgör inte vilken kurs vi eventuellt ansluter oss till. När Sverige eventuellt ansluter sig kommer förhandlingar inom ECB avgöra kursen. Målet med dessa är att göra en korrekt värdering av kronan och binda den till rätt kurs. Det finns inget intresse från ECB att medvetet binda den för svagt. Tvärtom finns drivkrafter för att binda den starkt. Får Finland som de vill är det mycket möjligt att kursen binds vid 7-8 kr. Allt för att gynna deras exportindustri i konkurrensen med den svenska.
/Michael
Dristade mig till ännu ett EMU-inlägg. Spårar tråden ur hoppas jag webmaster e.dyl. förflyttar den.
Inte EMU
Nu skulle detta handla om A29 och inte om ny valuta men enligt vad våra styrande har sagt tänker man knyta kronan vid 9:- eller därutöver.
Jag har rest en hel del i Europa och hört vad "Svensson på gatan" i olika länder tycker om EU och jag hade röstat ja till EU och valutan om man infört ett Europas förenta stater med gemensam utrikespolitik och valuta men större frihet för lokala lagar.
Vissa delstater i USA är "torrlagda" och i vissa flödar spriten. Olika momssatser och villkor i alla delstater men mer bestämmanderätt för resp. stat.
Som det är nu röstar alla länder för ett införande av någon lag men det är bara Sverige som till 100% inför lagen. De andra länderna tar bara det som för dom är bra för dom.
Allt prat om att valutan är bra för småföretag är nonsens. Hur många handlar med andra länder? Merparten handlar lokalt inom Sverige och får en fördyring i omställningen.
Vi konsumenter kan redan idag enkelt jämföra priser, ta bort en nolla, men vad hjälper det om mjölken är 2:- billigare i Italien?
Alla nya arbeten som skall följa kommer säkerligen i öststaterna när de kommer in i EU, vi lär nog få se fler företagsnedläggelser och utflyttningar.
Det som får fart på svensk ekonomi är avskaffandet av arbetsgivareavgifter för företag under 5-10 anställda och skattefrihet tills företaget ger en existensminimilön för ägaren. Först då vågar folk starta eget och kan bygga upp ett riskkapital som gör att man anställer folk vilket gör att det går bättre för Sverige och vi alla kan höja levnadsstandarden.
Att sänka arbetsgivareavgiften med 0,12% är ett hån (18:- på en lön på 15.000:-), likaså att ge 200:- i skatterabatt när man ökar skatterna med 1200:-.
-
Men inlägget skulle handla om våra kära A29'or!
Det vore väldigt roligt att veta hur många vi är som har denna, Stockholms sista vagnstyp före 1967, som mest älskade vagnstyp, OK efter Mustangen då, och vill se den åter på Stockholms gator.
Hur många av oss kan tänkas hjälpa till med återställandet och hur gör vi för att samla in de pengar som behövs?
Hur gjordes med A1'an?
-Per
Jag har rest en hel del i Europa och hört vad "Svensson på gatan" i olika länder tycker om EU och jag hade röstat ja till EU och valutan om man infört ett Europas förenta stater med gemensam utrikespolitik och valuta men större frihet för lokala lagar.
Vissa delstater i USA är "torrlagda" och i vissa flödar spriten. Olika momssatser och villkor i alla delstater men mer bestämmanderätt för resp. stat.
Som det är nu röstar alla länder för ett införande av någon lag men det är bara Sverige som till 100% inför lagen. De andra länderna tar bara det som för dom är bra för dom.
Allt prat om att valutan är bra för småföretag är nonsens. Hur många handlar med andra länder? Merparten handlar lokalt inom Sverige och får en fördyring i omställningen.
Vi konsumenter kan redan idag enkelt jämföra priser, ta bort en nolla, men vad hjälper det om mjölken är 2:- billigare i Italien?
Alla nya arbeten som skall följa kommer säkerligen i öststaterna när de kommer in i EU, vi lär nog få se fler företagsnedläggelser och utflyttningar.
Det som får fart på svensk ekonomi är avskaffandet av arbetsgivareavgifter för företag under 5-10 anställda och skattefrihet tills företaget ger en existensminimilön för ägaren. Först då vågar folk starta eget och kan bygga upp ett riskkapital som gör att man anställer folk vilket gör att det går bättre för Sverige och vi alla kan höja levnadsstandarden.
Att sänka arbetsgivareavgiften med 0,12% är ett hån (18:- på en lön på 15.000:-), likaså att ge 200:- i skatterabatt när man ökar skatterna med 1200:-.
-
Men inlägget skulle handla om våra kära A29'or!
Det vore väldigt roligt att veta hur många vi är som har denna, Stockholms sista vagnstyp före 1967, som mest älskade vagnstyp, OK efter Mustangen då, och vill se den åter på Stockholms gator.
Hur många av oss kan tänkas hjälpa till med återställandet och hur gör vi för att samla in de pengar som behövs?
Hur gjordes med A1'an?
-Per
Re: Inte EMU
Alla löften om vad kronan ska knytas till för kurs är inget annat än båg. "Man" har ännu inte inlett några förhandlingar kring detta och några sådana kommer heller inte inledas innan innan vi går med.Per Lind skrev:Nu skulle detta handla om A29 och inte om ny valuta men enligt vad våra styrande har sagt tänker man knyta kronan vid 9:- eller därutöver.
Men tillbaka till spåret. Har du någon mer information om den där Belgiska föreningen som fått bidrag?
/Michael
Jag har slagit på "EU-bidrag" på sökmotorn och läst / skummat igenom ett stort antal hemsidor. Jag är ganska övertygad om att rätt person ska kunna få ihop ett bidrag, men jag inser samtidigt att det är ett JÄTTEJOBB att ta itu med om man ska lyckas. Bifogar ett av många exempel på att det kan vara svårt att fylla i blanketterna som erfordras:
http://europa.eu.int/comm/employment_so ... 015_sv.pdf
lle. (som ska rösta nej).
http://europa.eu.int/comm/employment_so ... 015_sv.pdf

:-)lle
Belgisk förening
Jag hittade länken till ASVi - Association pour la Sauvegarde du Vicinal som lyckats bygga sin vagnhall med EU-medel:
http://members.tripod.com/~Pdussart/asvi.html
-Per
-Per
Re: Belgisk förening
Under Museum på den engelska versionen finner man att EU (EEC) bidragit med 40% av medlen till bygget av vagnhallen. 50% var regionala bidrag och resterande 10% var donationer. Detta var drygt två år sedan.Per Lind skrev:Jag hittade länken till ASVi - Association pour la Sauvegarde du Vicinal som lyckats bygga sin vagnhall med EU-medel:
-Per
Som konduktör på Djurgårdslinjen vill jag inte ha en A29:a till den trafiken!
Min erfarenhet av att arbeta som konduktör på samtliga vid Djurgprdslinjen förekommande vagnstyper, säger mig att vagnar med mittdörr och springkondis inte är en vagnstyp som bör användas i djurgårdstrafiken.
Om önskemålet är stort att åter få en A29 på rullande hjul föreslår jag att den normalt placeras i Malmköping och vid något enstaka tillfälle kan dyka upp som gästvagn på Djurgårdslinjen.
mvh/ Jörgen G
Min erfarenhet av att arbeta som konduktör på samtliga vid Djurgprdslinjen förekommande vagnstyper, säger mig att vagnar med mittdörr och springkondis inte är en vagnstyp som bör användas i djurgårdstrafiken.
Om önskemålet är stort att åter få en A29 på rullande hjul föreslår jag att den normalt placeras i Malmköping och vid något enstaka tillfälle kan dyka upp som gästvagn på Djurgårdslinjen.
mvh/ Jörgen G
Jörgen!
Låt mig först säga att jag har all respekt för er som jobbar aktivt i trafiken på Djurgårdslinjen. Men vad är det för produkt ni jobbar för?
Inställningen i ditt inlägg gör mig upprörd. Om poängen med att bedriva trafik till Djurgården är att göra det på mest rationella sätt bör nuvarande vagnpark omedelbart skrotas i sin helhet, och ersättas med moderna låggolvsspårvagnar.
För mig och MÅNGA andra är Djurgårdslinjen en museispårväg i likhet med Ringlinjen i Göteborg, som skall ge en kulturhistorisk upplevelse, ett utropstecken i gatubilden genom att till skillnad från normal kollektivtrafik erbjuda trafik med äkta spårvagnar från fordom, givetvis så långt möjligt äkta Stockholmsvagnar.
Den inställning som ligger bakom ovanstående inlägg är helt annorlunda och förklarar varför vagnutsättningspolicyn på Djurgårdslinjen blir alltmer felaktig och mest består av halvgamla ur Stockholmssynpunkt helt ohistoriska Göteborgsmustanger samt en Malmömustang som "liknar en Stockholmsvagn".
Lösningen på detta bör vara att Stockholms stad (äntligen) kommer till skott med sin förlängning av Djurgårdslinjen, så vi kan skilja ut museivagnstrafiken och sluta bedriva någon form av gratisarbetande normal kollektivtrafik.
Givetvis skall museivagnstrafiken erbjuda åkturer med Stockholmsvagnar, drömmen är en samlokalisering av Spårvägsmuseet som ger tillgång till flera olika generationer från SNS 102 och framåt, alldeles oavsett om dörrarna sitter rätt för en modern kollektivtrafik eller ej. A29 + B29
Varför kör inte Ringlinjen i Göteborg importerade Oslo-Höka eller så i stället för sina upprustade vagnar från egen stad? Det är säkert enklare med biljetteringen i de förra
SB
Låt mig först säga att jag har all respekt för er som jobbar aktivt i trafiken på Djurgårdslinjen. Men vad är det för produkt ni jobbar för?
Inställningen i ditt inlägg gör mig upprörd. Om poängen med att bedriva trafik till Djurgården är att göra det på mest rationella sätt bör nuvarande vagnpark omedelbart skrotas i sin helhet, och ersättas med moderna låggolvsspårvagnar.
För mig och MÅNGA andra är Djurgårdslinjen en museispårväg i likhet med Ringlinjen i Göteborg, som skall ge en kulturhistorisk upplevelse, ett utropstecken i gatubilden genom att till skillnad från normal kollektivtrafik erbjuda trafik med äkta spårvagnar från fordom, givetvis så långt möjligt äkta Stockholmsvagnar.
Den inställning som ligger bakom ovanstående inlägg är helt annorlunda och förklarar varför vagnutsättningspolicyn på Djurgårdslinjen blir alltmer felaktig och mest består av halvgamla ur Stockholmssynpunkt helt ohistoriska Göteborgsmustanger samt en Malmömustang som "liknar en Stockholmsvagn".
Lösningen på detta bör vara att Stockholms stad (äntligen) kommer till skott med sin förlängning av Djurgårdslinjen, så vi kan skilja ut museivagnstrafiken och sluta bedriva någon form av gratisarbetande normal kollektivtrafik.
Givetvis skall museivagnstrafiken erbjuda åkturer med Stockholmsvagnar, drömmen är en samlokalisering av Spårvägsmuseet som ger tillgång till flera olika generationer från SNS 102 och framåt, alldeles oavsett om dörrarna sitter rätt för en modern kollektivtrafik eller ej. A29 + B29
Varför kör inte Ringlinjen i Göteborg importerade Oslo-Höka eller så i stället för sina upprustade vagnar från egen stad? Det är säkert enklare med biljetteringen i de förra

SB
- Reimersholme71
- Kontakt:
EU-bidrag...
Snarare är det ju så att det bara är Sverige som genomför alla EU-direktiv - trots att folket i stort inte gillar att Bryssel lägger sig i.Stefan B skrev:Skillnaden är att i Belgien är man MED i EU. I Sverige ägnar vi oss åt att försöka stå utanför så mycket som möjligt, och att ägna så lite kraft som möjligt åt EU-arbete.
Men, visst borde fler svenska intressen söka EU-bidrag - något ska vi väl få tillbaka av alla pengar vi betalar in? Och med alla museerna på Södra Djurgården vore det väl kul med ett spårvägsmuseeum där också? Jag hoppas det fins någon som orkar ta sig för att skriva ihop en ansökan - byråkrati kan vara tröttande!
Martin
Tack för att du ser Lisebergslinjen som museispårväg, det gör vi nämligen själv - vilket också är anledningen till att vi stavar föreningens namn så som Ringlinien stavades före den avskyvärda stafvningsreformen 1906 - eller när det nu var.Stefan B skrev:Jörgen!

När man kör vagn gäller det att ha ändamålsenliga vagnar, oavsett om man kör musei- eller kommersiell trafik.Stefan B skrev: Den inställning som ligger bakom ovanstående inlägg är helt annorlunda och förklarar varför vagnutsättningspolicyn på Djurgårdslinjen blir alltmer felaktig och mest består av halvgamla ur Stockholmssynpunkt helt ohistoriska Göteborgsmustanger samt en Malmömustang som "liknar en Stockholmsvagn".
Exempel på detta är att SSR aldrig kör vintertrafik med vagntyp M1. Ej heller väljer vi denna typ de tyngsta trafikdagarna eftersom vi då skulle behöva lämna för många personer på hållplatserna till följd av att tågen vore fullsatta, därför blir det mycket Stora långedragsvagnar, M5+S8 och M23 på de tunga dagarna eftersom man med dessa kombinationer kan ta med sig alla och i få fall nästan alla från hållplatserna.
Tyvärr har jag för lite erfarenhet av vad som finns i Alkärrshallen, men jag törs nog drista mig till att gissa att samma sak gäller där.
Vad det gäller MSS 74 så är den väl, med undantag för att dörrarna är flyttade till högersidan i princip identisk med någon variant av stockholmsmustangerna.
Svaret torde vara ganska enkelt: Därför att vi har förmånen att för det första ha kvar spårvägen, för det andra har kvar vagnar i trafikdugligt skick och för att vi har haft ett tag på oss att nå dit vi är idag. Djurgårdslinjen har funnits sedan 1991, SSR och före -81 SSS-G har pysslat med museitrafik sedan 1979 och dryga decenniet före 1979 arbetade man hårt med att få en driftsduglig museivagnpark.Stefan B skrev: Varför kör inte Ringlinjen i Göteborg importerade Oslo-Höka eller så i stället för sina upprustade vagnar från egen stad? Det är säkert enklare med biljetteringen i de förra![]()
Vi vet inte idag var varken vi eller djurgårdslinjen är om 20 år, vem vet SL kanske så småningom faller till föga och överlåter museiverksamheten på SSS genom SS AB, vilket jag tycker vore ett väldigt lyckligt "slut" på den historien.
/Tony
Med reservation för tyckfel.