Vad kan lösa upp proppen vid Brunnsparken?

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Martin

Vad kan lösa upp proppen vid Brunnsparken?

Inlägg av Martin »

Jag har funderat en del på alternativa spårlösningar som kan lindra trafikinfarkten vid Brunnsparken, efter att ha läst tråden om Haralds tunnelidé.

För det första anser jag att man borde flytta all buss-,privat-yrkestrafik från BP.
Eftersom "chikankörningen" (stavning?) över fontänbron är tidskrävande och ibland hindrar andra samtidiga vagnrörelser vid BP och i dess absoluta närhet har jag funderat på om alternativet i kartbilden nedan skulle lätta på trycket i BP.

Bild

Dubbelslingan på G A´s Torg är ett förslag för att kunna ha ett centralt beläget alternativ att vända vagnar vid olika evenemang, eller trafikstörningar.
Edit: BP = Brunnsparken
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
hej

Re: Vad kan lösa upp proppen vid Brunnsparken?

Inlägg av hej »

Det är inte spårvagnarna som stoppar upp trafiken utan alla dessa bussar...
Spår längs hela Norra Hamngatan vore trevligt och om man lade in tillräckligt många växlar vid Fontänbron och Kämpebron (som länge hade spårväg) så har man en central vändslinga så en slinga på GA torg behövs.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

hej skrev:Det är inte spårvagnarna som stoppar upp trafiken utan alla dessa bussar...
Spår längs hela Norra Hamngatan vore trevligt och om man lade in tillräckligt många växlar vid Fontänbron och Kämpebron (som länge hade spårväg) så har man en central vändslinga så en slinga på GA torg behövs.
Situationen i Brunnsparken är sådan att också spårvagnar hindrar varandra.

"Tillräckligt många växlar" Spårgeometrierna tillåter inte att det läggs in fler växlar än vad som är fallet nu. Det finns helt enkelt inte plats för fler växlar så länge N & S hamngatorna ligger så pass nära varandra som de gör

Slingor för vändning finns i närheten, på centralstationen och sen går det utmärkt att vända kring exempelvis Vasastan.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

Du en fråga, skulle inte än bra grej vara och bygga dubbelspår i både Norra och södra Hamngatan från Lilla torget till Brunnsparken i Norra hamngatan och förlänga dom i södra hamngatan från Slussplatsen till Polhemplatsen och eventuellt vidare till Ullevi.
Med en ny gångbro över fattighusån intill hållplatserna på Drottningstorget skulle då göra att fler linjer kan köra på ena respektive andra sidan älven och då kan man sprida ut vagnarna mer...

Bygger man sedan nya spår i Parkgatan/Nya Allén enligt tidigare tråd i ämnet, och ansluter dom vid Polhemsplatsen, ja då får man ju en berömd Polhemsknut där....

/Jona
Jona i Söv
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Om man skippar slingan på Gurras torg, borde väl inte kurvradierna vara för snäva vid sväng från Ö Hamngatan och västerut på N Hamngatan? Utan att ha detaljstuderat området borde man kunna ha samma radie som den man har idag för spåren som svänger i på N Hamngatan från Fontänbron.
Möjligt är att det blir problem med kurvan från Kämpebron (vid Lilla torget) och in på N Hamngatan, både i horisontal- och vertikalplanet.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Martin skrev:Om man skippar slingan på Gurras torg, borde väl inte kurvradierna vara för snäva vid sväng från Ö Hamngatan och västerut på N Hamngatan? Utan att ha detaljstuderat området borde man kunna ha samma radie som den man har idag för spåren som svänger i på N Hamngatan från Fontänbron.
Möjligt är att det blir problem med kurvan från Kämpebron (vid Lilla torget) och in på N Hamngatan, både i horisontal- och vertikalplanet.
Det är inte kurvradierna i den änden som är problemet. Nu har jag inte tittat vad som händer borta vid Kämpebron, men jag vill minnas att där är ganska tight.
Problemet är att växlarna tar plats. Spåren i Norra och södra hamngatorna ligger för nära varandra för att man skall kunna göra något bra.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Intressant med nya friska förslag!

En fundering dock: hur stor skillnad (förutom vändslingan) skulle det bli om man skulle bygga "fyrspår" över Fontänbron?

Jag röstar annars för ett enkelspår på Norra Hamngatan och ett enkelspår på Södra Hamngatan, båda dessa spår i filen som är närmast vattnet, och enkelrikta båda dessa vägar så att Södra Hamngatan har östergående trafik och Norra Hamngatan västergående trafik. Allt detta avser sträckan mellan Västra- och Östra hamngatan (= Fontänbron).

Om man vill bättra på flödet i Brunnsparken så röstar jag mest på att dela upp allt så att man får fler hållplatslägen, och kanske se över anslutningen mellan Brunnsparken, Centralen och Nordstan. Om jag fattat saken rätt så kör man klart mer spårvägstrafik på läge F än D för att trafiken från läge D till Centralen kommer i konflikt med all trafik till läge E.

Hållplatskarta brunnsparken: http://www.vasttrafik.se/ImageVault/Ima ... ndler.aspx
Hållplatskarta centralstationen: http://www.vasttrafik.se/ImageVault/Ima ... ndler.aspx

Om man tänker sig att snabbspåret och spårvägen till Ullevi i framtiden får separata spår ända fram till hållplatslägena på Drottningtorget så är det väl bättre att i framtiden lägga alla snabbspår-linjer (idag 4,7,9,11) på brunnsparkens läge D och "ullevilinjerna" (1,2,3, 13) på läge F. Detta är verkligen värt att ha i minnet när man funderar på hur Brunnsparken bäst bör se ut.

En intressant fråga är också om man i framtiden ska hålla fast vid principen att vagnar till Stigbergstorget går från läge C i brunnsparken, och övriga vagnar (från Drottningtorget och Nordstan) går via läge E?

Med ännu bättre realtidsvisning så tror jag att man kan acceptera att vagnar till samma destination går från olika hållplatslägen om det är lätt att på håll se hur lång tid det är kvar till avgång från respektive hållplats (och vilken som är närmast). Jag tänker alltså på displayer som syns på ungefär ett kvarters avstånd för de med normalgod syn, eller att det finns många mindre realtidsdisplayer utspridda i området. Då måste dessa dessutom vara såpass påkostade (displayplatsmässigt) att man slipper att de växlar mellan flera delbilder.

Å andra sidan bör man först fundera på vad man eventuellt vinner (om ens något) på att ändra så att exempelvis alla vagnar på läge C går mot Domkyrkan och läge E mot Valand (eller liknande).

En väldigt viktig grej är att titta på var nästa flaskhals finns, och hur många fler vagnar den flaskhalsen klarar. Nästa flaskhals måste klara mer än försumbart fler vagnar än Brunnsparken för att det ska vara nån idé att bygga om Brunnsparken utan att också bygga om denna (eventuella) flaskhals.
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

M_M skrev: Om jag fattat saken rätt så kör man klart mer spårvägstrafik på läge F än D för att trafiken från läge D till Centralen kommer i konflikt med all trafik till läge E.
Intressant, den aspekten med korsande körvägar har jag inte hört eller tänkt på. Däremot har jag hört en annan förklaring till att skicka berörda linjer via läge F i i Brunnsparken; Vagnar från läge F i Brunnsparken hamnar på läge A vid Centralstationen. Bp/F och C/A har mycket större "perronger" än BP/D och C/B. Mer plats för resenärer, rullstolar, barnvagnar samt vanliga förbipasserande.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
Michael

Inlägg av Michael »

Kulvertera kanalen från "Palace" till fontänbron, 4-spår på N.Hamngatan fram till krysset S.Hamg/Ö.Hamng diagonalt över Brunnsparken och ingen "krok" runt Palace. Vagnar från Centralen mot Kungsportspl. spår 3, och vagnar mot Domkyrkan på spår 4 Centralen och vv. vagnar in från Kungsportspl./BP till C spår 1, och från Domkyrkan/BP till C spår 2.
Fördelar: Vi korsar inte varandra flera gånger, alla linjer förutom L8 möts på Centralen, enkla/bekväma byten och logiskare/enklare linjedragning.
Dra L5/L6via Nordstan och spår 6, bort med bussarna och taxi :twisted: .
Bussar med hållplatser på Görans torg och framför g:a Posthuset Drottningtorget.
Fram för spår mot framtiden...
Skriv svar