Intressant med nya friska förslag!
En fundering dock: hur stor skillnad (förutom vändslingan) skulle det bli om man skulle bygga "fyrspår" över Fontänbron?
Jag röstar annars för ett enkelspår på Norra Hamngatan och ett enkelspår på Södra Hamngatan, båda dessa spår i filen som är närmast vattnet, och enkelrikta båda dessa vägar så att Södra Hamngatan har östergående trafik och Norra Hamngatan västergående trafik. Allt detta avser sträckan mellan Västra- och Östra hamngatan (= Fontänbron).
Om man vill bättra på flödet i Brunnsparken så röstar jag mest på att dela upp allt så att man får fler hållplatslägen, och kanske se över anslutningen mellan Brunnsparken, Centralen och Nordstan. Om jag fattat saken rätt så kör man klart mer spårvägstrafik på läge F än D för att trafiken från läge D till Centralen kommer i konflikt med all trafik till läge E.
Hållplatskarta brunnsparken:
http://www.vasttrafik.se/ImageVault/Ima ... ndler.aspx
Hållplatskarta centralstationen:
http://www.vasttrafik.se/ImageVault/Ima ... ndler.aspx
Om man tänker sig att snabbspåret och spårvägen till Ullevi i framtiden får separata spår ända fram till hållplatslägena på Drottningtorget så är det väl bättre att i framtiden lägga alla snabbspår-linjer (idag 4,7,9,11) på brunnsparkens läge D och "ullevilinjerna" (1,2,3, 13) på läge F. Detta är verkligen värt att ha i minnet när man funderar på hur Brunnsparken bäst bör se ut.
En intressant fråga är också om man i framtiden ska hålla fast vid principen att vagnar till Stigbergstorget går från läge C i brunnsparken, och övriga vagnar (från Drottningtorget och Nordstan) går via läge E?
Med ännu bättre realtidsvisning så tror jag att man kan acceptera att vagnar till samma destination går från olika hållplatslägen om det är lätt att på håll se hur lång tid det är kvar till avgång från respektive hållplats (och vilken som är närmast). Jag tänker alltså på displayer som syns på ungefär ett kvarters avstånd för de med normalgod syn, eller att det finns många mindre realtidsdisplayer utspridda i området. Då måste dessa dessutom vara såpass påkostade (displayplatsmässigt) att man slipper att de växlar mellan flera delbilder.
Å andra sidan bör man först fundera på vad man eventuellt vinner (om ens något) på att ändra så att exempelvis alla vagnar på läge C går mot Domkyrkan och läge E mot Valand (eller liknande).
En väldigt viktig grej är att titta på var nästa flaskhals finns, och hur många fler vagnar den flaskhalsen klarar. Nästa flaskhals måste klara mer än försumbart fler vagnar än Brunnsparken för att det ska vara nån idé att bygga om Brunnsparken utan att också bygga om denna (eventuella) flaskhals.