Misstänkt fusk inom Busslink
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Misstänkt fusk inom Busslink
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Misstänkt fusk inom Busslink
Så här spontant, utan att verkligen sätta sig in i alla detaljer, så är det lätt att hålla med Lars Dahlberg, SL:s 2:a vice ordförande, när han säger "Det här är mycket oroande uppgifter som är helt nya för mig. De tyder bland annat på ett systemfel i SL:s rutiner för hur man följer upp vad entreprenörerna tar betalt för." (citatet från http://www.planka.nu)
I övrigt när det gäller åsikterna från planka.nu så kan man undra om inte det vore bättre om de själva körde bussarna. Naturligtvis utan att ta betalt (= ingen lön).
I övrigt när det gäller åsikterna från planka.nu så kan man undra om inte det vore bättre om de själva körde bussarna. Naturligtvis utan att ta betalt (= ingen lön).
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Misstänkt fusk inom Busslink
på http://www.busslink.com finns hela deras internutredning om detta. SL:s uttalanden är mystiska med tanke på att dom har vetat om detta sen i april.
Internutredningen visar på att fel har begåtts, men att det inte ens är i närheten av medias enorma fantasier och att det hela grundar sig på okunskap från förare och ryktesspridning bland dessa.
Internutredningen visar på att fel har begåtts, men att det inte ens är i närheten av medias enorma fantasier och att det hela grundar sig på okunskap från förare och ryktesspridning bland dessa.
Re: Misstänkt fusk inom Busslink
LÅ1 skrev:
I övrigt när det gäller åsikterna från planka.nu så kan man undra om inte det vore bättre om de själva körde bussarna. Naturligtvis utan att ta betalt (= ingen lön).

Re: Misstänkt fusk inom Busslink
Den vänsterextrema tidningen SvD hakar på - där finns idag en artikel som är så elak att den nästan skulle platsa i ett "TKO-inlägg"!
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_3828655.svd
Speciellt den lilla faktarutan om hur det gått förut för SL-ordföranden som inte skött sej är ett exempel på hur vänsterpressen tar heder och ära av ansvarsfulla politiker...
/TKO
(Eftersom vi har många begåvningar på lokaltrafikens område i detta Forums läsekrets skulle jag inte bli förvånad om nästa SL-ordförande hämtas från dessa led. Jag kan då kostnadsfritt ge den första lektionen i hur man undviker att hamna i denna fälla en gång till. Rabbla följande mening minst 100 gånger varje kväll innan du somnar:
SL är ett AKTIEBOLAG - därför gäller AKTIEBOLAGSLAGEN
SL är ett AKTIEBOLAG - därför gäller AKTIEBOLAGSLAGEN
SL är ett AKTIEBOLAG - därfö...
God natt!)
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_3828655.svd
Speciellt den lilla faktarutan om hur det gått förut för SL-ordföranden som inte skött sej är ett exempel på hur vänsterpressen tar heder och ära av ansvarsfulla politiker...
/TKO
(Eftersom vi har många begåvningar på lokaltrafikens område i detta Forums läsekrets skulle jag inte bli förvånad om nästa SL-ordförande hämtas från dessa led. Jag kan då kostnadsfritt ge den första lektionen i hur man undviker att hamna i denna fälla en gång till. Rabbla följande mening minst 100 gånger varje kväll innan du somnar:
SL är ett AKTIEBOLAG - därför gäller AKTIEBOLAGSLAGEN
SL är ett AKTIEBOLAG - därför gäller AKTIEBOLAGSLAGEN
SL är ett AKTIEBOLAG - därfö...
God natt!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Misstänkt fusk inom Busslink
Även i en nämnd enligt kommunallagen bör ordföranden inte hemlighålla frågor för åtminstone presidiet - om det finns något lagkrav på detta vet jag ej, men att hemlighålla saker är aldrig bra för att hålla förtroendet uppe.
Jag är inte helt förvånad att detta kommer upp, men jag tror inte att Busslink är ensamt ansvarig för det som hänt - att sätta ut bussar mer än nödvändigt. Man borde även kolla vad som underhandlats mellan Busslink och upphandlande tjänstemän på SL under kontraktstiden. Det finns ju med en paragraf att SL har rätt att ändra utbudet några procent per år från det som finns i upphandlingstillfället. Jag misstänker att det är dessa procent som spökar. Busslink försöker övertyga SL om att sätta ut fler bussar mot ersättning - som kan vara högre än den man får för den kontrakterade trafiken. Man kan ju alltid hänvisa till höga marginalkostnader (övertid/mertid mm).
Avslöjandet gäller väl 676 KTH - Norrtälje. Det var ju en busslinje som man satsade rejält på för några år sedan, den blev blåbuss, fick massor med avgångar i rusningstid för att ingen skulle behöva stå. SL skröt väl själva om det - eller? Det är väl klart att vissa turer kan bli tomma om man inte passar ihop avgångarna med tunneltågen från city. Men bussförare och påpackare har ju inte koll på detta med de "fina" stödsystem som SL har.
Det visar mer på att SL inte har några bra kontrollrutiner på att dels beställd/avtalad trafik utförs dels att den uppfyller ett berättigat behov.
Jag tänker på en stor debatt som skedde mellan SL och Connex 2002-3 om Connexvärdarna. Man gjorde regelbundet mätningar om deras synlighet. SL var aldrig riktigt nöjda utan man förändrade konceptet varje halvår. Efter valet 02 kom Anna Kettner som trafiklandstingsråd och mötte alla facken i december. Pendelklubben (stationspersonal på pendeln) påpekade att arbetsledare betalades med SL-pengar avsedd för personal på fältet (dvs i kundkontakt). Jag (som då var ordförande för stationspersonalen på tunnelbanan) sade att motsvarande skedde på tunnelbanan med Connexvärdarna. Anna Kettner skulle undersöka saken och under våren erkände Citypendeln att man gjorde så. Connex hävdade att man inte gjorde så och en mätning gjordes som visade att man med nöd och näppe klarade uppfylla beställningen. En månad senare gjorde SL en undersökning utan att tala om det för Connex och då var utfallet betydligt under beställningen. Connex hade vid de officiella kontrollerna skickat ut alla arbetsledare på tågen och låtit folk jobba övertid. Att jag kände till detta var att Stationschefen vid förhandlingarna sagt att arbetsledarna som började tjänstgöra samtidigt med Connexvärdarna 2000-10-01 till hälften bekostades med "värd"-tid (dvs personal i kundkontakt). Argumentet var att arbetsledarna skulle vara så mycket ute på fältet att de skulle kunna räknas som till hälften ha kundkontakt. Detta meddelade stationschefen att man hade en överenskommelse om med upphandlande tjänstemännen på SL, men det fanns inget skrivet på detta. När sedan Anna Kettner började rota i detta vågade inte SL-tjänstemännen erkänna denna muntliga överenskommelse. På Connex hade en annan person tagit över ansvaret och var ovetande om denna överenskommelse - så gick det som det gick. Som kontrast kan jag nämna att de arbetsledare som nu finns för kundtjänstvärdarna på MTR är ute på fältet - jag stöter på dem nästan varje dag - till skillnad hur det var före den 2:a november.
Ett annat exempel på bussidan är extrabussarna från Skansen när Cirkus föreställningar är slut. Där började vi på spårvägen köra teaterspårvagn till låg taxa. Men efter ett tag fick Busslink nys på detta och övertygade SL om att sätta ut extrabussar då mot god ersättning - varvid vi tappade alla resande och lade ned trafiken. Man kan alltid diskutera om detta var bra skött (bortsett att spårvägen blev drabbad) från både Busslink som SL.
Annan extratrafik är den som sker vid Globen där man kan sätta ut upp till 3 extratåg vid stora arrangemang på Globen plus upp till 10 extra personal på stationerna runt omkring. Behövs denna extratrafik - tja det beror på vilka mål man har. Nu töms Globen på ca 20 minuter med hjälp av dessa extratåg. Men det skulle fungera utmärkt utan extratåg om man nöjde sig med en tömningstid på 45 minuter.
Så frågan är egentligen vilken service vill man ge och hur skall den ges (omfattning, kvalitet och tidsaspekt) och hur uppfyller man den bäst. Det vet man bara om man ständigt granskar utfallet av trafikeringen och det borde åligga SL att skaffa sig dessa kunskaper. Eller är det så att man litar helt på entreprenörerna alternativt tvingas lita på dem då man inte har några egna mätresurser. De man haft har man sålt ut - till vilken nytta?
Jag är inte helt förvånad att detta kommer upp, men jag tror inte att Busslink är ensamt ansvarig för det som hänt - att sätta ut bussar mer än nödvändigt. Man borde även kolla vad som underhandlats mellan Busslink och upphandlande tjänstemän på SL under kontraktstiden. Det finns ju med en paragraf att SL har rätt att ändra utbudet några procent per år från det som finns i upphandlingstillfället. Jag misstänker att det är dessa procent som spökar. Busslink försöker övertyga SL om att sätta ut fler bussar mot ersättning - som kan vara högre än den man får för den kontrakterade trafiken. Man kan ju alltid hänvisa till höga marginalkostnader (övertid/mertid mm).
Avslöjandet gäller väl 676 KTH - Norrtälje. Det var ju en busslinje som man satsade rejält på för några år sedan, den blev blåbuss, fick massor med avgångar i rusningstid för att ingen skulle behöva stå. SL skröt väl själva om det - eller? Det är väl klart att vissa turer kan bli tomma om man inte passar ihop avgångarna med tunneltågen från city. Men bussförare och påpackare har ju inte koll på detta med de "fina" stödsystem som SL har.
Det visar mer på att SL inte har några bra kontrollrutiner på att dels beställd/avtalad trafik utförs dels att den uppfyller ett berättigat behov.
Jag tänker på en stor debatt som skedde mellan SL och Connex 2002-3 om Connexvärdarna. Man gjorde regelbundet mätningar om deras synlighet. SL var aldrig riktigt nöjda utan man förändrade konceptet varje halvår. Efter valet 02 kom Anna Kettner som trafiklandstingsråd och mötte alla facken i december. Pendelklubben (stationspersonal på pendeln) påpekade att arbetsledare betalades med SL-pengar avsedd för personal på fältet (dvs i kundkontakt). Jag (som då var ordförande för stationspersonalen på tunnelbanan) sade att motsvarande skedde på tunnelbanan med Connexvärdarna. Anna Kettner skulle undersöka saken och under våren erkände Citypendeln att man gjorde så. Connex hävdade att man inte gjorde så och en mätning gjordes som visade att man med nöd och näppe klarade uppfylla beställningen. En månad senare gjorde SL en undersökning utan att tala om det för Connex och då var utfallet betydligt under beställningen. Connex hade vid de officiella kontrollerna skickat ut alla arbetsledare på tågen och låtit folk jobba övertid. Att jag kände till detta var att Stationschefen vid förhandlingarna sagt att arbetsledarna som började tjänstgöra samtidigt med Connexvärdarna 2000-10-01 till hälften bekostades med "värd"-tid (dvs personal i kundkontakt). Argumentet var att arbetsledarna skulle vara så mycket ute på fältet att de skulle kunna räknas som till hälften ha kundkontakt. Detta meddelade stationschefen att man hade en överenskommelse om med upphandlande tjänstemännen på SL, men det fanns inget skrivet på detta. När sedan Anna Kettner började rota i detta vågade inte SL-tjänstemännen erkänna denna muntliga överenskommelse. På Connex hade en annan person tagit över ansvaret och var ovetande om denna överenskommelse - så gick det som det gick. Som kontrast kan jag nämna att de arbetsledare som nu finns för kundtjänstvärdarna på MTR är ute på fältet - jag stöter på dem nästan varje dag - till skillnad hur det var före den 2:a november.
Ett annat exempel på bussidan är extrabussarna från Skansen när Cirkus föreställningar är slut. Där började vi på spårvägen köra teaterspårvagn till låg taxa. Men efter ett tag fick Busslink nys på detta och övertygade SL om att sätta ut extrabussar då mot god ersättning - varvid vi tappade alla resande och lade ned trafiken. Man kan alltid diskutera om detta var bra skött (bortsett att spårvägen blev drabbad) från både Busslink som SL.
Annan extratrafik är den som sker vid Globen där man kan sätta ut upp till 3 extratåg vid stora arrangemang på Globen plus upp till 10 extra personal på stationerna runt omkring. Behövs denna extratrafik - tja det beror på vilka mål man har. Nu töms Globen på ca 20 minuter med hjälp av dessa extratåg. Men det skulle fungera utmärkt utan extratåg om man nöjde sig med en tömningstid på 45 minuter.
Så frågan är egentligen vilken service vill man ge och hur skall den ges (omfattning, kvalitet och tidsaspekt) och hur uppfyller man den bäst. Det vet man bara om man ständigt granskar utfallet av trafikeringen och det borde åligga SL att skaffa sig dessa kunskaper. Eller är det så att man litar helt på entreprenörerna alternativt tvingas lita på dem då man inte har några egna mätresurser. De man haft har man sålt ut - till vilken nytta?
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: Misstänkt fusk inom Busslink
Ibland undrar man om det inte vore bättre att SL körde trafiken i egen regi...
(Kommunallagen är inte lika tydlig som aktiebolagslagen - det ingår liksom i spelets regler att att alla ledamöter i en kommunal nämnd inte är av samma åsikt)
/TKO
(Kommunallagen är inte lika tydlig som aktiebolagslagen - det ingår liksom i spelets regler att att alla ledamöter i en kommunal nämnd inte är av samma åsikt)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Misstänkt fusk inom Busslink
Förstår inte jag åker taxi, det funkar bra. Varför gör inte alla det?
/ Kalle B
/ Kalle B