Dansk Metro Odenplan-Nya Karolinska?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Dansk Metro Odenplan-Nya Karolinska?
"Imorgon på SL:s styrelsemöte föreslår Miljöpartiet en helt ny trafiklösning från Odenplan till Nya Karolinska Sjukhuset: Automatbana - en hybrid mellan spårväg och spårbil. Den nya förarlösa Metron i Köpenhamn är förebilden.
- Miljöpartiet kan inte acceptera färre tåg på gröna linjen, vilket en ny tunnelbana från Odenplan till Nya Karolinska Sjukhuset skulle innebära."
Se länk:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... ska-339631
Mvh/Thomas Å
- Miljöpartiet kan inte acceptera färre tåg på gröna linjen, vilket en ny tunnelbana från Odenplan till Nya Karolinska Sjukhuset skulle innebära."
Se länk:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... ska-339631
Mvh/Thomas Å
Re: Dansk Metro Odenplan-Nya Karolinska?
Miljöpartiets okunnighet lyser igenom. Ett hycklande skitparti som jag hoppas aldrig får mer inflytande.
Förutom att dom har fel i just det här fallet så kanske du kan utveckla vad du menar?niklas_ skrev:Miljöpartiets okunnighet lyser igenom. Ett hycklande skitparti som jag hoppas aldrig får mer inflytande.
(Den felaktiga uppfattningen att gröna linjen är så hårt belastad väster om Odenplan att man omöjligen kan grena av en linje mot Karolinska delar de ju med t ex SL:s ordförande)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Men är det vettigt att inteckna denna potential för större trafik i västerort för avgreninge mot Karolinska?TKO skrev:(Den felaktiga uppfattningen att gröna linjen är så hårt belastad väster om Odenplan att man omöjligen kan grena av en linje mot Karolinska delar de ju med t ex SL:s ordförande)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Det är verkligen något att fundera på. Det finns stor potential för att bygga i Västerot (kanske fr.a. Ekerö), dessutom kommer gröna linjen antagligen att öka rätt mycket i passagerarantal mellan Fridhemsplan-Hötorget, pågrund av det stora bostadsbyggande i Solna-Sundbyberg och för den delen även på Kungsholmen. Om man tror att det även i prakiken någon gång blir möjligt att köra med 36 tåg i timmen på banan räcker förstås kapaciteten till. En avgrening orsakar dock även större risk för förseningar- vilket gör att om man är skeptisk till det idag, lär man väl vara ännu mer skeptisk efter att en gren till Karolinska byggts). Ett problem är också att om man väljer att köra 6-minuterstrafik på de olika linjerna som i dag- då blir det förstås ett problem västerut. Ifall bara 20-tåg i timmen går väster om Odenplan börjar man nå kapacitetstaket. Och då finns det så klart inget större utrymme för utökad trafik (i dag går det att ha olika turtäthet under morgonen eftersom tågen kan gå ur trafik vid Råcksta - men om tågen vänder vid Karolinska, måste det vara 6-minuterstrafik även söderut på morgonen (detta skulle dock kunna gå att lösa om man från Karolinska har ett förbindelsespår som går direkt Västerut för transporter till vagnhall eller annan avgångsdestionation).LÅ1 skrev:Men är det vettigt att inteckna denna potential för större trafik i västerort för avgreninge mot Karolinska?TKO skrev:(Den felaktiga uppfattningen att gröna linjen är så hårt belastad väster om Odenplan att man omöjligen kan grena av en linje mot Karolinska delar de ju med t ex SL:s ordförande)
I övrigt verkar det rätt opraktiskt med att ha ytterligare ett tågsystem som MP tycks förespråka (även om jag gillar Metron i Köpenhamn) och den här typen av "minipendlar" är väl aldrig någon bra lösning ur trafikantsynpunkt.
Frågan är ju om vi skall "reservera" kapacitet på Gröna linjen för en Ekeröbana som kanske aldrig blir av?spårlasse skrev:Det är verkligen något att fundera på. Det finns stor potential för att bygga i Västerot (kanske fr.a. Ekerö), dessutom kommer gröna linjen antagligen att öka rätt mycket i passagerarantal mellan Fridhemsplan-Hötorget, pågrund av det stora bostadsbyggande i Solna-Sundbyberg och för den delen även på Kungsholmen. Om man tror att det även i prakiken någon gång blir möjligt att köra med 36 tåg i timmen på banan räcker förstås kapaciteten till. En avgrening orsakar dock även större risk för förseningar- vilket gör att om man är skeptisk till det idag, lär man väl vara ännu mer skeptisk efter att en gren till Karolinska byggts). Ett problem är också att om man väljer att köra 6-minuterstrafik på de olika linjerna som i dag- då blir det förstås ett problem västerut. Ifall bara 20-tåg i timmen går väster om Odenplan börjar man nå kapacitetstaket. Och då finns det så klart inget större utrymme för utökad trafik (i dag går det att ha olika turtäthet under morgonen eftersom tågen kan gå ur trafik vid Råcksta - men om tågen vänder vid Karolinska, måste det vara 6-minuterstrafik även söderut på morgonen (detta skulle dock kunna gå att lösa om man från Karolinska har ett förbindelsespår som går direkt Västerut för transporter till vagnhall eller annan avgångsdestionation).LÅ1 skrev:Men är det vettigt att inteckna denna potential för större trafik i västerort för avgreninge mot Karolinska?TKO skrev:(Den felaktiga uppfattningen att gröna linjen är så hårt belastad väster om Odenplan att man omöjligen kan grena av en linje mot Karolinska delar de ju med t ex SL:s ordförande)
I övrigt verkar det rätt opraktiskt med att ha ytterligare ett tågsystem som MP tycks förespråka (även om jag gillar Metron i Köpenhamn) och den här typen av "minipendlar" är väl aldrig någon bra lösning ur trafikantsynpunkt.
En titt på stockholmskartan visar dessutom att en spårförbindelse till Mälaröarna kanske hellre skall dras via Vårberg (bro över Jungfruholmarna), det är faktiskt genare. Problemet är i då kapaciteten på Röda linjen, men den kanske vi löser genom att grena av en T-bana 4 norrut vid Liljeholmen?
Men detta får nån annan fundera på!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Även utan en gren på TUB1 mot Mälaröarna så skulle ökad folkmängd på Mälaröarna öka beläggningen på TUB1. All kollektivtrafik därifrån går ju via Brommaplan.TKO skrev:Frågan är ju om vi skall "reservera" kapacitet på Gröna linjen för en Ekeröbana som kanske aldrig blir av?spårlasse skrev:Det är verkligen något att fundera på. Det finns stor potential för att bygga i Västerot (kanske fr.a. Ekerö), dessutom kommer gröna linjen antagligen att öka rätt mycket i passagerarantal mellan Fridhemsplan-Hötorget, pågrund av det stora bostadsbyggande i Solna-Sundbyberg och för den delen även på Kungsholmen. Om man tror att det även i prakiken någon gång blir möjligt att köra med 36 tåg i timmen på banan räcker förstås kapaciteten till. En avgrening orsakar dock även större risk för förseningar- vilket gör att om man är skeptisk till det idag, lär man väl vara ännu mer skeptisk efter att en gren till Karolinska byggts). Ett problem är också att om man väljer att köra 6-minuterstrafik på de olika linjerna som i dag- då blir det förstås ett problem västerut. Ifall bara 20-tåg i timmen går väster om Odenplan börjar man nå kapacitetstaket. Och då finns det så klart inget större utrymme för utökad trafik (i dag går det att ha olika turtäthet under morgonen eftersom tågen kan gå ur trafik vid Råcksta - men om tågen vänder vid Karolinska, måste det vara 6-minuterstrafik även söderut på morgonen (detta skulle dock kunna gå att lösa om man från Karolinska har ett förbindelsespår som går direkt Västerut för transporter till vagnhall eller annan avgångsdestionation).LÅ1 skrev:Men är det vettigt att inteckna denna potential för större trafik i västerort för avgreninge mot Karolinska?
En titt på stockholmskartan visar dessutom att en spårförbindelse till Mälaröarna kanske hellre skall dras via Vårberg (bro över Jungfruholmarna), det är faktiskt genare. Problemet är i då kapaciteten på Röda linjen, men den kanske vi löser genom att grena av en T-bana 4 norrut vid Liljeholmen?
Men detta får nån annan fundera på!
/TKO
Ett annat område som kan komma att bebyggas, även om det inte kommer att ske i närtid, är Bromma flygplats (och kanske även Solvalla). Och även härifrån kommer nog många att vilja åka T-bana via Alvik.
Vad menar du med "ytterligare ett tågsystem"? Ett 4:e T-banesystem eller ytterliggare en teknik för spårfordon?spårlasse skrev:I övrigt verkar det rätt opraktiskt med att ha ytterligare ett tågsystem som MP tycks förespråka (även om jag gillar Metron i Köpenhamn) och den här typen av "minipendlar" är väl aldrig någon bra lösning ur trafikantsynpunkt.
Ett 4:e T-banesystem ser jag inget speciellt problem med. Ett nytt system med helt ny teknik är förstås mer tveksamt. Men kanske ändå en framtidssatsning för nya system?
Angående en avgrening vid Liljeholmen så är min åsikt att det smartaste är att endast en av de två sydvästra grenarna går vidare mot Hornstull och den andra (Fruängsgrenen?) ut på en ny bana, t.ex. via Reimersholme till Kungsholmen och Vasastan. Och då helt utan att de båda stör varandra vid Liljeholmen. Naturligtvis med så smarta omstigningsmöjligheter som möjligt vid Liljeholmen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
I samband med att man bygger västra förbifarten över mälaröarna så borde man bygga även en spårvägstunnel. Denna skulle förbinda (Kista-) Vällingby med Skärholmen (-Huddinge) med en tvärförbindelse som skulle ha stor potential . Eftersom denna skulle dela sträckning med stor del av förbifarten skulle man kunna utnyttja dess tunnlar som åtkomsttunnlar för räddningstjänst i händelse av kris i tunnelsystemet genom att spårtrafikens infart i tunneln stoppas då ett larm kommer och att spåret är av gatuspårstyp i tunneln.TKO skrev: Frågan är ju om vi skall "reservera" kapacitet på Gröna linjen för en Ekeröbana som kanske aldrig blir av?
...
/TKO
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Tycker Miljöpartiet alltför ofta verkar kontraproduktivt för sina ståndpunkter. Ett exempel har vi när idéerna om höghastigshetsjärnvägar i Sverige lades fram. Vad gör då MP? De går EMOT förslaget, med hänvisningen att man istället bör bygga om dagens motorvägar till järnvägar. Vad blir följden? Eftersom förslaget är så idiotiskt att man bara spyr, och ALDRIG kommer bli genomfört, så verkar MP alltså kontraproduktivt för järnvägen.TKO skrev:Förutom att dom har fel i just det här fallet så kanske du kan utveckla vad du menar?niklas_ skrev:Miljöpartiets okunnighet lyser igenom. Ett hycklande skitparti som jag hoppas aldrig får mer inflytande.
/TKO
Varför man inte ska bygga om motorvägar till järnvägar har, som de flesta säkert anar, att göra med kurvradier, lutningar och så vidare. Ingenting alls som passar för järnväg, som ska ha ett såpass rakt spår som bara möjligt. Motorvägar däremot byggs medvetet med lättare kurvor för att körningen ska bli mer omväxlande.
Med det lilla tillägget (som säkert alla vet) att lättare kurvor på motorvägar närmar sig tvära chikaner för höghastighetståg.niklas_ skrev:Motorvägar däremot byggs medvetet med lättare kurvor för att körningen ska bli mer omväxlande.
Professionell tyckare
[/quote]LÅ1 skrev:
Även utan en gren på TUB1 mot Mälaröarna så skulle ökad folkmängd på Mälaröarna öka beläggningen på TUB1. All kollektivtrafik därifrån går ju via Brommaplan.
Ett annat område som kan komma att bebyggas, även om det inte kommer att ske i närtid, är Bromma flygplats (och kanske även Solvalla). Och även härifrån kommer nog många att vilja åka T-bana via Alvik.
Vad menar du med "ytterligare ett tågsystem"? Ett 4:e T-banesystem eller ytterliggare en teknik för spårfordon?spårlasse skrev:I övrigt verkar det rätt opraktiskt med att ha ytterligare ett tågsystem som MP tycks förespråka (även om jag gillar Metron i Köpenhamn) och den här typen av "minipendlar" är väl aldrig någon bra lösning ur trafikantsynpunkt.
Ett 4:e T-banesystem ser jag inget speciellt problem med. Ett nytt system med helt ny teknik är förstås mer tveksamt. Men kanske ändå en framtidssatsning för nya system?
Jo, jag tänkte inte heller på en gren med tunnelbanan till Ekerö (ska man bygga något där bör det definitivt vara spårväg om inte man börjar bygga höga skyskrapor på Ekerö)...utan att alla trafikanter som byter från buss till tunnelbana i Brommaplan gör att kapaciteten på gröna linjen slår i taket om det byggs mer på Ekerö. Skrev något otydligt ovan att det skulle krävas 6-minuterstrafik till Karolinska - detta är förstås inte någon nödvändighet - man kan ju under högtrafik låta linjerna få olika destionationer västerut för att passa med tio-minuterstrafik - som man gör idag. Däremot så har SL planerat (i sina skisser) för en 10/20 fördelning på Karolinska/Hässelby under maxtimmen och då börjar vi redan i dag nå kapacitetstaket. Skulle säga att det är ganska exakt 20 tåg i timmen som behövs idag väster om Odenplan in most stan under maxtimmen, och då finns det inte mycket marginal för ökad trafik på tub 1 om 17 förlängs till Karolinska - även om förstås bättre tvärförbindelser kan innebära viss avlastning. Ja, problemet är ju om MP väljer att just göra en automatbana av grenen till Karolinska. Visserligen kommer den säkert att anpassas så att det skall vara teoretiskt möjligt att köra med C20-vagnar, men problemet är att planerar man för en sådan linje, så kommer man knappast att kosta på en 150-metersplattform - det är ju inte motiverat och det gör att man hela tiden måste separera systemen. Framförallt bör det inte - om MP:S förslag skulle fullföljas - vara någon minipendel utan just en satsning på en nytt linjesystem som har en avstickare till Karolinska. Det är dock frågan om man skulle kunna hitta någon bra linjesträckning för en sådan lösning - förutom "minipendeln".
- Nils Carl Aspenberg
Å bygge en førerløs minimetro blir endast nackdelar. Passasjerne må bytte og bytter over til den T-banen som angivelig ikke har kapasitet. Det eneste positive er at bytte vil føre til færre reisende, slik at hovedlinjen ikke blir like belastet. Jeg tror at T-bane til Karolinska er et bra prosjekt, men da med gjennomgående T-bane og ikke minibane. Fremfor minibane bør man da heller bygge spårväg som kan fortsette til sentrum og ikke legge beslag på T-banens kapasitet. Jeg tror prioriteringen bør være 1) T-bane 2) sporvei 3) Buss
-
(mp) rör i hop två olika frågor. Frågan om genomgående tunneltågtrafik eller pendel Odenplan - Karoliska behandlas redan i SL:s grunddokument, och det har vi diskuterat förut bl.a. i denna tråd.
Det här med förarlös drift är en del av (mp):s teknikvurm - i likhet med t.ex. spårbilar - och ingenting värt att ta på allvar.
Det här med förarlös drift är en del av (mp):s teknikvurm - i likhet med t.ex. spårbilar - och ingenting värt att ta på allvar.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Nej, nej, nej!Vad menar du med "ytterligare ett tågsystem"? Ett 4:e T-banesystem eller ytterliggare en teknik för spårfordon?
A thousand times no!
Jag har ingenting imot en ny gren till Karolinska om antalet passagerare är tillräckligt hög, fast jag är tveksam om en änstation på tunnelbanan så pass nära centrum.
Men att bygga en ny tunnelbana med ny teknik o s v är en ytterst dålig idé. Var och hur kommer man att reparera dessa nya vagnar? Blir det en ny vagnhall under Odenplan eller Solna? Kommer man att släpa eller annars transportera vagnarna till en annan vagnhall?
Dyrt, dyrt, dyrt!
Tja, fram till 1998 hade två av rusningslinjerna sina ändstationer ännu närmare centrum (vid Hötorget respektive Odenplan) så jämfört med det vore 4+6-minuterstrafik till Karolinska en förbättring utan förlorare. Man borde inte haka upp sig så mycket på att alla tåg numera fortsätter till Alvik eller längre, det ändrades inte för reskapacitetens skull utan mera för att utnyttja spårkapaciteten bättre. Men visst, har man väl ändrat något så börjar det leva sitt eget liv...Zill skrev:Jag har ingenting imot en ny gren till Karolinska om antalet passagerare är tillräckligt hög, fast jag är tveksam om en änstation på tunnelbanan så pass nära centrum.
Linjer är en sak. Men att en bana slutar vid Karolinska tycker jag verkar vara en inte-så-god-idé (engelska not such a good idea).daniel_s skrev:Tja, fram till 1998 hade två av rusningslinjerna sina ändstationer ännu närmare centrum (vid Hötorget respektive Odenplan) så jämfört med det vore 4+6-minuterstrafik till Karolinska en förbättring utan förlorare. Man borde inte haka upp sig så mycket på att alla tåg numera fortsätter till Alvik eller längre, det ändrades inte för reskapacitetens skull utan mera för att utnyttja spårkapaciteten bättre. Men visst, har man väl ändrat något så börjar det leva sitt eget liv...Zill skrev:Jag har ingenting imot en ny gren till Karolinska om antalet passagerare är tillräckligt hög, fast jag är tveksam om en änstation på tunnelbanan så pass nära centrum.
Men under mina tider i Stockholm har jag stigit av Gröna linjen vid Thorildsplan eller Alvik, och naturligtvis anser jag att samtliga 17, 18 och 19 turer borde rulla till Alvik eller längre västerut.
- Nils Carl Aspenberg
Jeg har tro på T-bane til Karolinska. Hvis det fører til for liten kapasitet mot Alvik, så får man heller bygge sporvei Alvik-Frihemsplan og forlenge 12 gjennom sentrum til Djurgården. Da kunne man jo også få en linje 13 Solna-Ulvsunda-Alvik-Ropsten
Naturligtvis gör man så...Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg har tro på T-bane til Karolinska. Hvis det fører til for liten kapasitet mot Alvik, så får man heller bygge sporvei Alvik-Frihemsplan og forlenge 12 gjennom sentrum til Djurgården. Da kunne man jo også få en linje 13 Solna-Ulvsunda-Alvik-Ropsten
Man gräver ner tunnelbanan från Fridhemsplan till Abrahamsberg och drar den via Marieberg-Alvik-Ulvundaplan. Då hamnar kostnaden hos T-banan och Nockebybanan kan anslutas till spårväg City utan större kostnad över Tranebergsbron.. Vad heter det... Kreativ kostnadsförskjutning...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Men alltså...
Bygg en tunnelbanelinje Karolinska Sjukhuset - Odenplan - Tekniska Högskolan - Ropsten - Frihamnen - (Djurgården) - Danvikstull - Skanstull (fyrspår) - Gullmarsplan (slut fyrspår) - linje 19 till Hagsätra. Eller ännu hellre Älvsjö.
Följande fördelar:
1. Gröna linjen avlastas, eftersom linje 19 inte går på denna längre.
2. Gröna linjen avlastas, eftersom det blir två sätt att ta sig från Gullmarsplan/Skanstull till Odenplan. Lika många stationer emellan (vid stopp på Djurgården).
3. Den högtrafikerade sträckan Odenplan - Tekniska Högskolan får äntligen sin tunnelbanelinje.
4. Röda linjen avlastas, då Roslagsbanefolk kan ta sig via den nya linjen direkt till Odenplan, Karolinska, Ropsten och östra Söder.
5. T-Centralen avlastas, eftersom röda och gröna linjen avlastas.
6. Blå linjens förlängning till Nacka kan få bytesmöjlighet vid Djurgården eller Danvikstull - var nu stationen hamnar - och det avlastar T-Centralen ytterligare.
7. Om blå linjen inte förlängs kan bytesstation buss-T-bana finnas vid Danvikstull. (Dock i detta fallet bör bussarna fortsätta till Slussen, för dem som verkligen ska in i City, alternativt västra delen av Stockholm)
8. Karolinska sjukhuset får tunnelbana - men det var ju det som var meningen.
Följande nackdelar.
1. Dyrt.
2. Jättedyrt.
3. Så in i fruktansvärt jättedyrt.
Jag ser alltså 8 fördelar och 3 nackdelar. Fördelarna väger över
Bygg en tunnelbanelinje Karolinska Sjukhuset - Odenplan - Tekniska Högskolan - Ropsten - Frihamnen - (Djurgården) - Danvikstull - Skanstull (fyrspår) - Gullmarsplan (slut fyrspår) - linje 19 till Hagsätra. Eller ännu hellre Älvsjö.
Följande fördelar:
1. Gröna linjen avlastas, eftersom linje 19 inte går på denna längre.
2. Gröna linjen avlastas, eftersom det blir två sätt att ta sig från Gullmarsplan/Skanstull till Odenplan. Lika många stationer emellan (vid stopp på Djurgården).
3. Den högtrafikerade sträckan Odenplan - Tekniska Högskolan får äntligen sin tunnelbanelinje.
4. Röda linjen avlastas, då Roslagsbanefolk kan ta sig via den nya linjen direkt till Odenplan, Karolinska, Ropsten och östra Söder.
5. T-Centralen avlastas, eftersom röda och gröna linjen avlastas.
6. Blå linjens förlängning till Nacka kan få bytesmöjlighet vid Djurgården eller Danvikstull - var nu stationen hamnar - och det avlastar T-Centralen ytterligare.
7. Om blå linjen inte förlängs kan bytesstation buss-T-bana finnas vid Danvikstull. (Dock i detta fallet bör bussarna fortsätta till Slussen, för dem som verkligen ska in i City, alternativt västra delen av Stockholm)
8. Karolinska sjukhuset får tunnelbana - men det var ju det som var meningen.
Följande nackdelar.
1. Dyrt.
2. Jättedyrt.
3. Så in i fruktansvärt jättedyrt.
Jag ser alltså 8 fördelar och 3 nackdelar. Fördelarna väger över

Professionell tyckare
Fast det är bara några få år som man har haft trafik till/från Hötorget. Däremot har ju extratågen på linje 19 historiskt oftast vänt vid Odenplan. Sedan har jag en känsla av att trafiken har ökat något. Linje 18 har ju ofta utgått från Råcksta med ganska många turer i morgonrusningen och de som vänt vid Alvik/Åkeshov/Hötorget har ju varit rätt få. Så i praktiken har man oftast haft 2,5 minuterstrafik i maxtimmen även traditionellt. Problemet har ju kommit med att man nuförtiden har 6-minuterstrafik på linjerna söderifrån i morgonrusningen (viliket väl också behövs för en jämn beläggning). Tanken har här varit att det skall vara 6-mintuerstrafik till Karolinska och det är då kapacitetsproblemet börjar uppstå. 24-tåg i timmen västerut fungerar alldeles utmärkt i maxtimmen, medan 20 tåg/timmen börjar närma sig kapacitetsgränsen. Frågan är då om 10-minuterstrafik till Karolinska är för lite och kanske gör det till ett mindre attaktivt alternativ? Sedan är det ju så med tub 1 till från Hässelby att det främst handlar om att skapa en jämn beläggning på tågen. Ifall man la 3-minuterstrafik på hela sträckan Hässelby-S:t Eriksplan tror jag kapaciteten skulle räcka ganska många år. Problemet är ju att det är svårt med bara två vändspår i Hässelby (om man inte bygger om bryggan) att klara mer än 4-minuterstrafik (jo, det går ju vid Kungsträdgården, men det är en betydligt kortare sträcka och med mindre risk för försening. Ser man på antalet påstigande är det ju av de 85 000 på sträckan Hässelby-Thorildsplan, redan 20 000 till och med Vällingby och 55 000 innan Alvik (per dag). Kan man lösa detta på ett bra sätt att man kan köra tåg var 6:e minut från Hässelby och var 2-4:e minut från Vällingby, så tror jag att kapaciteten räcker rätt bra. Dessutom om man i dagtrafik bara låter två av tre tåg fortsätta mot Alvik blir det lite för dålig service om man håller fast med 10-minuterstrafiken som stomtrafik. Men varför inte ha 7,5 minutertrafik på de olika linjerna så får Sträckan S:t Eriksplan-Hässelby bra trafik även fortsättningsvis? Fast det bir ju förstås en något dyrare lösning - och det kanske är det där skon klämmer...daniel_s skrev:Tja, fram till 1998 hade två av rusningslinjerna sina ändstationer ännu närmare centrum (vid Hötorget respektive Odenplan) så jämfört med det vore 4+6-minuterstrafik till Karolinska en förbättring utan förlorare. Man borde inte haka upp sig så mycket på att alla tåg numera fortsätter till Alvik eller längre, det ändrades inte för reskapacitetens skull utan mera för att utnyttja spårkapaciteten bättre. Men visst, har man väl ändrat något så börjar det leva sitt eget liv...Zill skrev:Jag har ingenting imot en ny gren till Karolinska om antalet passagerare är tillräckligt hög, fast jag är tveksam om en änstation på tunnelbanan så pass nära centrum.