Kapaciteten i Chalmerstunneln
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kapaciteten i Chalmerstunneln
I en tråd för ett tag sedan nämndes att den uppåtgående Chalmerstunneln har fått en blocksignal på mitten för att öka kapaciteten. Efter besök på Öppen vagnhall i Gårda idag skull jag hem till Majorna. Då hade polisen just stoppat all trafik över Drottningtorget p.g.a. att det hade kommit ett tåg med farlig last från Stockholm. Jag tog en nia som var omledd via Stampgatan-Korsvägen-Chalmers-Linnéplatsen. Den låg strax bakom en sexa, men behövde inte vänta på grönt i någon av signalerna i tunneln. När vi kom upp till Chalmers lämnade sexan hållplatsen precis när vi kom ut ur tunneln och sedan låg vi tätt efter den vid varenda hållplats. Således kan man konstatera att tunneln nu har minst lika stor kapacitet som hållplatserna.
Re: Kapaciteten i Chalmerstunneln
Kan väl inte helt hålla med, i rusningstrafik på morgonen kan det bli såhär. Om det redan står en vagn på hållplats Chalmers, varav en vagn från Kapellplatsen väntar samt en i utfarten från Chalmerstunneln samt en vagn i Chalmerstunneln, som jag råkade ut för några dagar sen. Tror jag körde en linje 13 och får en 6a framför mig, och en 7a står på hållplatsen Chalmers och en 10a från Kapellplatsen väntar på signal. Man kan bli stående en stund, dessutom kan det stå en till vagn inne i Chalmerstunneln vid andra huvudsignalen i tunneln samt en från Korsvägen...

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Tvärtom, det bestyrker vad jag skrev. Du kom ju igenom tunneln, men blev stående i övre änden p.g.a. kö till hållplatsen. Alltså är det kapaciteten på hållplatserna som är begränsande, inte kapaciteten i tunneln.
Varför har man inte också löst kapaciteten i nedåtgående rör, där är det fortfarande en blocksträcka från tunnelmynning-tunnelmynning?
Fram för spår mot framtiden...
Gissningsvis av två anledningar:
Om signalen mitt i tunneln lyser rött är det mycket lättare att få stopp i uppförsbacke än i nedförsdito.
Nere vid Södra Vägen finns ingen hållplats som begränsar kapaciteten, vagnar som kommer från tunneln får signalprioritering och all övrig korsande trafik får stopp. Därför blir aldrig någon vagn ståendes efter utfart mot Södra Vägen mer än i undantagsfall, och då oftast bara några sekunder.
Om signalen mitt i tunneln lyser rött är det mycket lättare att få stopp i uppförsbacke än i nedförsdito.
Nere vid Södra Vägen finns ingen hållplats som begränsar kapaciteten, vagnar som kommer från tunneln får signalprioritering och all övrig korsande trafik får stopp. Därför blir aldrig någon vagn ståendes efter utfart mot Södra Vägen mer än i undantagsfall, och då oftast bara några sekunder.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
"You can't look dignified while having fun!"
Eftersom jag åker en hel del från hållplatsen Chalmers så kan man konstatera att det pga signalsystemet är kapacitetsbrist. Endast en vagn får stå vid hållplatsen åt gången, vilket ofta innebär att det är kö in till hållplatsen. Om det är mycket folk, som på eftermiddagar så tar det tid att lasta vagnen vilket än mer bromsar kapaciteten. Finns det någon annan hållplats som har samma signalsystem?
Inte samma, men likadant. Kollektivtrafiksignal när man startar från hållplatsen finns på många ställen. Jag tänker inte räkna upp alla men kan ge några exempel. Kapellplatsen, Medicinaregatan, Linnéplatsen, Olivedalsgatan, Prinsgatan, Järntorget, Jaegerdorffsplatsen, Hagakyrkan, Redbergsplatsen.hej skrev:Finns det någon annan hållplats som har samma signalsystem?
Handlar inte det om att hållplatsen inte räcker till? Och istället för att köra ut vagnar i korsningen och vänta så låter man dem vänta i tunneln. Och nu kan tunneln rymma fler vagnar för att inte flytta problemet till Södra Vägen. Kön är lika stor, men de köande hindrar mindre.hej skrev:Eftersom jag åker en hel del från hållplatsen Chalmers så kan man konstatera att det pga signalsystemet är kapacitetsbrist. Endast en vagn får stå vid hållplatsen åt gången, vilket ofta innebär att det är kö in till hållplatsen. Om det är mycket folk, som på eftermiddagar så tar det tid att lasta vagnen vilket än mer bromsar kapaciteten. Finns det någon annan hållplats som har samma signalsystem?
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Hållplatsen har cirka 27 spårvagnar och 14 bussar per riktning i maxtimmen. Det borde den strängt taget klara, men om den inte gör det så vore väl bästa lösningen att bygga nya hållplatser för bussarna på utsidan.