Sida 1 av 10

Lidingöbanan rustas upp

Postat: onsdag 21 oktober 2009 13:38
av Anders C

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: onsdag 21 oktober 2009 13:59
av daniel_s
Från vanligtvis välunderrättad källa meddelas att Sossarna som vanligt rasar och tycker att pengarna hade gjort bättre nytta någon annanstans, helst någonstans där Sossarna fortfarande har några kunder.

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: onsdag 21 oktober 2009 14:19
av Erland
daniel_s skrev:Från vanligtvis välunderrättad källa meddelas att Sossarna som vanligt rasar och tycker att pengarna hade gjort bättre nytta någon annanstans, helst någonstans där Sossarna fortfarande har några kunder.
Ja, det är bara invänta vilket j-vligt stort, j-vligt dyrt och framför allt j-vligt långt fram i tiden (s) kommer att säga borde ha prioriterats.

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: onsdag 21 oktober 2009 14:40
av august
Lite oroväckande att man säger »Det är en något smalare variant av vagn än dem på till exempel Tvärbanan.«

Jag trodde att man planerar Spårväg City för 2,65-vagnar? Det skulle i alla fall vara mycket vettigare när i princip hela nätet kommer byggas från scratch...

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: onsdag 21 oktober 2009 15:50
av Traesk
ÄNTLIGEN! :) Hoppas bara att det verkligen blir av också...!

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: onsdag 21 oktober 2009 16:16
av gardebring

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: onsdag 21 oktober 2009 17:00
av ADDE
Toppen :D
fräsch bana och nya vagnar varav alla vagnar på lidingö banan och spårväg city kommer vara av samma vagntyp.

då har vi två standarder för spårväg i stockholm.

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: onsdag 21 oktober 2009 17:14
av daniel_s
charmander skrev:Toppen :D
fräsch bana och nya vagnar varav alla vagnar på lidingö banan och spårväg city kommer vara av samma vagntyp.

då har vi två standarder för spårväg i stockholm.
Snarare två standarder för spårvagnar, men på fyra typer av spårväg.

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: onsdag 21 oktober 2009 17:38
av Odd
http://www.sr.se/stockholm/nyheter/arti ... el=3183013

Hur kommer det bli med utbyggnad av mötesspår? Får vi tex mer dubbelspår? Angelägna, och hyfsat möjliga, utbyggnader skulle vara Skärsätra-Brevik och Käppala-Gåshaga.

Man skulle även kunna utveckla "Breviks Torg" genom att man redan vid vägövergångarna på ömse sidor om banområdet går över i en gatumiljö (utan signalreglering) och bygger om hela baletten till ett torg där man har spårvagnshållplatsen i mitten med övergång mellan plattformarna. Torgytor skapas med kiosk, bänkar gröna häckar, lite gräsmatta och kanske en liten fontän på nåt ställe....

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: onsdag 21 oktober 2009 19:27
av 2763
Odd skrev: kanske en liten fontän på nåt ställe....
Givetvis mellan spårel a la Lapsetorvet i Oslo.

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: onsdag 21 oktober 2009 21:54
av Björn Ehnberg
Ja, det verkar ju som om förnuftet har segrat nu. Det som jag alltid propagerat för - ett nytt Lidingöavtal mellan Lidingö stad och SLL - verkar nu ha kommit till stånd. Innan det har skapats "fakta på marken" är det dock för tidigt att ropa hej. Ett maktskifte i SLL i samband med valet 2010 kan helt förändra förutsättningarna. Ungefär som efter valutgången 1982, fast då till Lidingöbanans fördel, eftersom valutgången spräckte nedläggarkoalitionen (s) - (fp).

Att man skulle satsa på de innerstadsspårvagnar som tänks trafikera den framtida innerstadsspårvägen anser jag vara ett mycket dåligt val. LB är att betrakta som en snabbspårväg och behöver snabba, accelerationsstarka vagnar av typ A32 eller ännu hellre A35. Att man skulle satsa på "något smalare vagnar" har jag inte kunnat återfinna annat än hos den inte fullt pålitliga Lidingö Tidning än så längre. Det blir i så fall ännu sämre eftersom det indikerar att SL tänkter satsa på en innerstadsspårvagn smalare än 2,65 m. fastän cityspårvägen projekteras för den fordonbredden. En innerstadsspårväg, inkl. den föreslagna spårvägen Odenplan - Karolinska - Solna kan inte ha vagnar med modulen 2,40 X 30 m. sådana vagnar blir för små och kapacitetssvaga. Och det gäller definitivt för Lidingöbanan, som måste ha tillväxtkapacitet. Försöket med Citadisvagnen för några år sedan visade att sådana vagnar är alltför små och trånga för banans behov. Man kan iofs. tänka sig upp till 40 m. långa vagnar (längre än så kan en innerstadsspårvagn inte gärna vara) som körs som enkelvagnståg på LB, men i så fall får man inte heller där någon tillväxtkapacitet. En ny vagnstyp på LB måste ge större kapacitet än dagens trevagnståg! Med andra ord: en mycket dåligt genomtänkt idé - som ofta när politiker ska detaljstyra.

Sedan kan man ställa sig frågar hur farao SL kan tro att den nuvarande vagnparken ska hålla i fyra år till.

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: onsdag 21 oktober 2009 21:58
av Björn Ehnberg
Odd skrev:http://www.sr.se/stockholm/nyheter/arti ... el=3183013

Hur kommer det bli med utbyggnad av mötesspår? Får vi tex mer dubbelspår? Angelägna, och hyfsat möjliga, utbyggnader skulle vara Skärsätra-Brevik och Käppala-Gåshaga.

Man skulle även kunna utveckla "Breviks Torg" genom att man redan vid vägövergångarna på ömse sidor om banområdet går över i en gatumiljö (utan signalreglering) och bygger om hela baletten till ett torg där man har spårvagnshållplatsen i mitten med övergång mellan plattformarna. Torgytor skapas med kiosk, bänkar gröna häckar, lite gräsmatta och kanske en liten fontän på nåt ställe....
Den mest angelägna utbyggnaden av dubbelspåret är Aga - Skärsätra eftersom det är stråket Baggeby - Bodal - Dalenúm - Skärsätra som har den största tillväxtpotentialen. Att bygga gatuspårväg i Brevik låter kanske trevligt men tillför ingenting trafikeringsmässigt. Lidingö har heller inga större utbyggnadsplaner i Brevik.

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: onsdag 21 oktober 2009 23:47
av 2763
Björn Ehnberg skrev: Att man skulle satsa på de innerstadsspårvagnar som tänks trafikera den framtida innerstadsspårvägen anser jag vara ett mycket dåligt val. LB är att betrakta som en snabbspårväg och behöver snabba, accelerationsstarka vagnar av typ A32 eller ännu hellre A35.
Du blandar och ger lite fel här tycker jag.
Det är på egen banvall man kan kosta på sig dålig acceleration. Jämför exempelvis M28 som är en utpräglad innerstadsvagn med hög acceleration och retardation. M29 är tänkt som stadsbanevagn med något sämre acceleration. Alltså - innerstadsvagnar behöver ha hög acceleration.

M32 har det.
Björn Ehnberg skrev: Sedan kan man ställa sig frågar hur farao SL kan tro att den nuvarande vagnparken ska hålla i fyra år till.
Hur kan du ens fundera över att räkna med att ha nya vagnar på plats fortare än så?

//Tony

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: onsdag 21 oktober 2009 23:51
av Traesk
Nu har väl i och för sig Lidingöbanan ändå relativt tätt mellan stationerna och det är väl därför önskvärt med vagnar med bra acceleration, eller tänker jag fel?

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: onsdag 21 oktober 2009 23:57
av daniel_s
Traesk skrev:Nu har väl i och för sig Lidingöbanan ändå relativt tätt mellan stationerna och det är väl därför önskvärt med vagnar med bra acceleration, eller tänker jag fel?
Kanske lite. I spårvägssammanhang är avstånden mellan uppehållen snarare ganska långa på LB. Man ska givetvis inte aktivt söka efter vagnar med dålig acceleration, men bättre än genomsnittet bland nya spårvagnar behöver den knappast vara.

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: torsdag 22 oktober 2009 0:08
av 2763
Vill bara understryka: Det handlar naturligtvis inte om att få vagnar med dålig acc till Lidingöbanan för mig. Snarare om att bilden av att man skiljer på ytter- och innerstadsvagnar är fel. De flesta vagnar idag är multipurpose.

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: torsdag 22 oktober 2009 0:49
av Traesk
daniel_s skrev:
Traesk skrev:Nu har väl i och för sig Lidingöbanan ändå relativt tätt mellan stationerna och det är väl därför önskvärt med vagnar med bra acceleration, eller tänker jag fel?
Kanske lite. I spårvägssammanhang är avstånden mellan uppehållen snarare ganska långa på LB. Man ska givetvis inte aktivt söka efter vagnar med dålig acceleration, men bättre än genomsnittet bland nya spårvagnar behöver den knappast vara.
Du har förstås rätt. Kanske lite fel tråd men: det jag börjar fundera på är dock... vem kommer åka från Lidingö till centrala stan utan att byta till tunnelbana? Finns det någon uppskattning på restiden?

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: torsdag 22 oktober 2009 5:05
av M_M
TonyM skrev:Vill bara understryka: Det handlar naturligtvis inte om att få vagnar med dålig acc till Lidingöbanan för mig. Snarare om att bilden av att man skiljer på ytter- och innerstadsvagnar är fel. De flesta vagnar idag är multipurpose.
(min fetmarkering)

Det är väldigt bra, det gör att man kan koppla innerstadsträckor med yttersträckorna, för att erbjuda resor utan byten. (Å andra sidan kommer det rimligtvis från Lidingö ta en bra stund längre att åka via Värtan o.s.v. än med byte till tunnelbana i Ropsten om man ska till t.ex. centralen. Nån som kan komma med en kvalificerad gissning på restid?).

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: torsdag 22 oktober 2009 12:51
av Per Lind
Traesk skrev:
daniel_s skrev:
Traesk skrev:Nu har väl i och för sig Lidingöbanan ändå relativt tätt mellan stationerna och det är väl därför önskvärt med vagnar med bra acceleration, eller tänker jag fel?
Kanske lite. I spårvägssammanhang är avstånden mellan uppehållen snarare ganska långa på LB. Man ska givetvis inte aktivt söka efter vagnar med dålig acceleration, men bättre än genomsnittet bland nya spårvagnar behöver den knappast vara.
Du har förstås rätt. Kanske lite fel tråd men: det jag börjar fundera på är dock... vem kommer åka från Lidingö till centrala stan utan att byta till tunnelbana? Finns det någon uppskattning på restiden?
Tror att det kan bli ganska många, faktiskt, beroende på var i staden man slutmålet.
Det är betydligt bekvämare att sitta kvar på en vagn även om det tar lite längre tid än att byta.
Även om tunnelbanan är snabbare så tar själva bytet tid - man skall stiga av, gå i trappor och invänta ett tunneltåg. Vid slutstationen skall man gå kilometerlånga gångar och trappor för att ta sig upp till ytan och sedan har man oftast en promenad innan man är framme.
Har spårvägen en hållplats nära slutmålet så vinner den säkert på den totala restiden.
-Per

Re: Lidingöbanan rustas upp

Postat: torsdag 22 oktober 2009 16:27
av Kantorn
Per Lind skrev:
Traesk skrev:
daniel_s skrev: Du har förstås rätt. Kanske lite fel tråd men: det jag börjar fundera på är dock... vem kommer åka från Lidingö till centrala stan utan att byta till tunnelbana? Finns det någon uppskattning på restiden?
Tror att det kan bli ganska många, faktiskt, beroende på var i staden man slutmålet.
Det är betydligt bekvämare att sitta kvar på en vagn även om det tar lite längre tid än att byta.
Även om tunnelbanan är snabbare så tar själva bytet tid - man skall stiga av, gå i trappor och invänta ett tunneltåg. Vid slutstationen skall man gå kilometerlånga gångar och trappor för att ta sig upp till ytan och sedan har man oftast en promenad innan man är framme.
Har spårvägen en hållplats nära slutmålet så vinner den säkert på den totala restiden.
-Per
Tänkte just på detta, trappor upp från tunnelbanan tar sin lilla tid. Ska folk till någon hållplats över huvud taget längs sträckningen (som slutmål - ej byte) så väljer de nog att sitta kvar. Även om det tar fem minuter längre tid (än att byta - vänta - åka rulltrappa - etc).

Skulle vara kul om spårvagnen på Kungsholmssidan kunde gå vidare över vattnet till Alvik - Nockeby. Men det är ju bara tomma idéer jag har.