Äntligen!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Apskaft

Äntligen!

Inlägg av Apskaft »

Bild

På vissa hastighetsmärken har ett ännu i svart plast inslaget tilläggsmärke satts upp. Motivet är en svart triangel med spetsen uppåt, så från och med den 19 oktober tas den generella hastighetsbegränsningen till 50 km/h bort, och körning med ATC-fordon sker efter ATC-besked, alltså max 80 km/h. Äntligen!
Harald
Kontakt:

Re: Äntligen!

Inlägg av Harald »

Man kan inte låta bli att undra över hur hastighetsgränser på spårväg sätts. I Göteborg får man köra 60 km/h helt utan signaler. I Stockholm får man bara köra 50 km/h med signaler men utan ATP.
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Efter 10 år så har man även äntligen tagit bort den tillfälliga hastighetsnersättningen i växelkrysset i bakrunden..
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

I Göteborg hade det väl ändå varit 30 på platsen, dock utan skylt. (Växel/korsning förreglad genom huvudsignal)

Den lilla skylten längst ner hade dessutom varit säckad med orange säck, annars gäller säcken inte!

/T
Med reservation för tyckfel.
996

Inlägg av 996 »

Og når noen har sendt en bil kast-i-kast inn i tunnelen i 80 km/t så blir det nok nedsatt hastighet igjen skal dere se... :cheesygrin:
Mvh Bjørn
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TonyM skrev:I Göteborg hade det väl ändå varit 30 på platsen, dock utan skylt. (Växel/korsning förreglad genom huvudsignal)
På platsen hade det inte varit någonting i Göteborg eftersom platsen ligger i Stockholm och inte i Göteborg. Jag skrev inte om platsen utan om sth på spårväg. I Göteborg är den 60 km/h på särskild banvall även på sträckor som helt saknar signaler. På Tvärbanan är den 50 km/h med signaler men utan ATP.
TonyM skrev:Den lilla skylten längst ner hade dessutom varit säckad med orange säck, annars gäller säcken inte!
Vad gör man om man träffar på en svart säck då? Stannar och tar bort den så att man ser vad det finns något under den? :?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:
TonyM skrev:I Göteborg hade det väl ändå varit 30 på platsen, dock utan skylt. (Växel/korsning förreglad genom huvudsignal)
På platsen hade det inte varit någonting i Göteborg eftersom platsen ligger i Stockholm och inte i Göteborg. Jag skrev inte om platsen utan om sth på spårväg. I Göteborg är den 60 km/h på särskild banvall även på sträckor som helt saknar signaler. På Tvärbanan är den 50 km/h med signaler men utan ATP.
Även om du skriver om spårväg i stort så hade det varit 30 på den platsen i Göteborg, under förutsättning att man inte skyltat något annat.
Harald skrev:
TonyM skrev:Den lilla skylten längst ner hade dessutom varit säckad med orange säck, annars gäller säcken inte!
Vad gör man om man träffar på en svart säck då? Stannar och tar bort den så att man ser vad det finns något under den? :?
Felanmäler och så kostar det entreprenörenn som satt upp fel säck en summa pengar samt arbete att ersätta säcken med en i rätt färg.
Säcken i sig är ett signalmedel som talar om att här finns en anläggning som inte fungerar på avsett sätt.
Att sätta upp en svart säck är som att byta ut lyktglaset i en huvudsignal mot mintgrönt, det är inte riktigt grönt, men nästan.

Är det inte orange säck och andreaskors på en huvudsignal som är ur bruk blir det stopp, om man skall hårddra det.

//Tony
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nu är det inte signalen som är säckad på bilden utan det sitter en plåtbit täckt med svart plast på samma stolpe som signalen. Skulle det i Göteborg alltså betyda "stopp" oavsett vad signalen visar? :?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Man kan inte låta bli att undra över hur hastighetsgränser på spårväg sätts. I Göteborg får man köra 60 km/h helt utan signaler. I Stockholm får man bara köra 50 km/h med signaler men utan ATP.
Från början skulle det bli 40! Regeln ändrades dock till 50 km/h innan allmän trafik på Tvärbanan hann påbörjas, som en konsekvens av att man insåg att ATC inte skulle bli klar i tid. Det optiska signalsystemet saknar försignalering och signalerna är inte placerade för att synas på så långt håll som man skulle behöva för att kunna köra i till exempel 60 km/h. Även 50 är egentligen i högsta laget; i något fall har till och med en hastighetsbegränsning införts för att man ska hinna se signalen.

Utöver Lidingöbanan, där man fick köra 60 km/h på icke signalreglerad bansträcka så länge dubbelspåret saknade linjeblockering, har jag haft svårt att hitta några exempel från Stockholm där man fått köra fortare än 50 utan signalreglering. Ängbybanan verkar ha varit enda undantaget - men några bestämmelser därifrån har jag inte sett, har du några Harald?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:Nu är det inte signalen som är säckad på bilden utan det sitter en plåtbit täckt med svart plast på samma stolpe som signalen. Skulle det i Göteborg alltså betyda "stopp" oavsett vad signalen visar? :?
Skrev jag det?

/T
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Jag minns när vi satt och puttrade fram i 40 km/h på snabbspårvägen (SSPV) i början, många undrade om det inte var dags att byta namn till Tvärbanan (Tvb) som det också blev rätt snabbt.

Att köra i 50 km/h var en dröm jämfört med 40, man behövde inte ligga och bromsa jämt och ständigt om man hamnade 5-10km/h över gällande sth vilket var lätt hänt i backar, men vilket i efterhand ändå var onödigt eftersom vagnarna då inte var utrustade med färdskrivare så ingen hade kunnat kolla 8)

Så får vi se hur det går på måndag när SL höjer sth till 80 km/h, under de provkörningar vi gjorde för några år sedan med 80 km/h visade att A32 gärna skakar och kränger vid högre hastigheter än 70-75km/h och vid 80 så skakade förarstolen rätt rejält, men som vi skämtsamt säger till kondisarna på jobbet;
- Nu får ni ta på er hjälm och knäskydd på måndag!

Bon Voyage för nu har vi väntat i 10 år på detta!

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Det optiska signalsystemet saknar försignalering och signalerna är inte placerade för att synas på så långt håll som man skulle behöva för att kunna köra i till exempel 60 km/h. Även 50 är egentligen i högsta laget; i något fall har till och med en hastighetsbegränsning införts för att man ska hinna se signalen.
Försignaler har vi ju inte i Göteborg heller men ändå kan man köra 60. Det finns siktkrav i Banstandarden som säger att man ska ha 150 m sikt vid horisontell bana. Det står inte vad man gör om detta inte uppfylls, men jag antar att man sätter ned hastigheten då. De signaler vid Tvärbanan som står efter en hållplats kan ju inte vara något problem för där ska man ju ändå kunna stanna. Vid övriga signaler borde det räcka med 150 m sikt och om det inte uppfylls kan man sätta ned hastigheten. Att det skulle bli 40 från början låter mycket märkligt. T.o.m. tunnelbanan hade ju 50 när man körde helt på sikt (U i HS-tablån), och de tågen hade sämre bromsförmåga än A32.
daniel_s skrev:Utöver Lidingöbanan, där man fick köra 60 km/h på icke signalreglerad bansträcka så länge dubbelspåret saknade linjeblockering, har jag haft svårt att hitta några exempel från Stockholm där man fått köra fortare än 50 utan signalreglering. Ängbybanan verkar ha varit enda undantaget - men några bestämmelser därifrån har jag inte sett, har du några Harald?
Nej, tyvärr har jag aldrig sett några bestämmelser för Ängbybanan. Det skulle ha varit roligt. Menar du att man fick köra mer än 50 där? De äldsta bestämmelser jag har är Trafikhandboken från 1957 där det står att högsta tillåtna hastigheten på egen banvall är 40 km/tim. Så finns det en not som anger att det är 50 km/tim för vissa förortssträckor och att hastigheten ska framgå av uppsatta hastighetstavlor. Några tavlor med 50 på fanns dock inte på Nockebybanan när jag arbetade där. Däremot fanns 40-tavlor på några ställen, så där sluttavlorna efter dessa stod kan man väl sluta sig till att man i alla fall fick köra fortare än 40.
TonyM skrev:
harald skrev:Nu är det inte signalen som är säckad på bilden utan det sitter en plåtbit täckt med svart plast på samma stolpe som signalen. Skulle det i Göteborg alltså betyda "stopp" oavsett vad signalen visar? :?
Skrev jag det?
Då blev jag intresserad av vad man gör om man träffar på en skylt med svart plast på. Man kan ju inte veta vad som döljer sig under den ogiltiga plasten, och som väl följaktligen måste vara det som egentligen gäller. Jag trodde det var det du svarade på, men det gjorde du alltså inte.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
daniel_s skrev:Det optiska signalsystemet saknar försignalering och signalerna är inte placerade för att synas på så långt håll som man skulle behöva för att kunna köra i till exempel 60 km/h. Även 50 är egentligen i högsta laget; i något fall har till och med en hastighetsbegränsning införts för att man ska hinna se signalen.
Försignaler har vi ju inte i Göteborg heller men ändå kan man köra 60. Det finns siktkrav i Banstandarden som säger att man ska ha 150 m sikt vid horisontell bana. Det står inte vad man gör om detta inte uppfylls, men jag antar att man sätter ned hastigheten då. De signaler vid Tvärbanan som står efter en hållplats kan ju inte vara något problem för där ska man ju ändå kunna stanna. Vid övriga signaler borde det räcka med 150 m sikt och om det inte uppfylls kan man sätta ned hastigheten. Att det skulle bli 40 från början låter mycket märkligt. T.o.m. tunnelbanan hade ju 50 när man körde helt på sikt (U i HS-tablån), och de tågen hade sämre bromsförmåga än A32.
Visst, man kan också bygga banan utan signaler och låta körningen ske på sikt helt och hållet. Men om man redan från början bygger en bana med full signalering och ATC för sth 80 så har man ingen större anledning att utforma den för körning utan ATC i högre hastighet än 40 km/h, som är den hastighet som gäller för T-banans arbetsvagnar som vanligen är tekniskt begränsade till den hastigheten. Så här långt är det logiskt.

Nu har man ändå lyckats åstadkomma en ganska egendomlig lösning genom att bl a utforma ATC användargränssnitt för att tvinga föraren att köra enligt optiska signaler, samtidigt som de optiska signalerna är utformade för att köra enligt ATC. Det tror jag att vi har diskuterat tidigare. Jag kommer alltså inte att försöka hävda att Tvärbanans signalering som helhet är bra, för det är den inte, särskilt inte om vi börjar snacka vägskydd och sånt...
Harald skrev:
daniel_s skrev:Utöver Lidingöbanan, där man fick köra 60 km/h på icke signalreglerad bansträcka så länge dubbelspåret saknade linjeblockering, har jag haft svårt att hitta några exempel från Stockholm där man fått köra fortare än 50 utan signalreglering. Ängbybanan verkar ha varit enda undantaget - men några bestämmelser därifrån har jag inte sett, har du några Harald?
Nej, tyvärr har jag aldrig sett några bestämmelser för Ängbybanan. Det skulle ha varit roligt. Menar du att man fick köra mer än 50 där? De äldsta bestämmelser jag har är Trafikhandboken från 1957 där det står att högsta tillåtna hastigheten på egen banvall är 40 km/tim. Så finns det en not som anger att det är 50 km/tim för vissa förortssträckor och att hastigheten ska framgå av uppsatta hastighetstavlor.
Jag har hittills egentligen levt efter hypotesen att det aldrig var mer än 50 på Ängbybanan. Emellertid är det ju väldigt märkvärdigt att man beställde vagnar för 70 km/h. I alla officiella sammanhang kring Ängbybanan har SS varit (medvetet?) luddiga om vilken hastighet som egentligen gällde. Kanske tyckte man redan då att man behövde någon säkerhetsanläggning för att köra fortare?
Harald skrev:Några tavlor med 50 på fanns dock inte på Nockebybanan när jag arbetade där. Däremot fanns 40-tavlor på några ställen, så där sluttavlorna efter dessa stod kan man väl sluta sig till att man i alla fall fick köra fortare än 40.
Numera finns det (utom i tunnelbanan) inga sluttavlor, det finns bara en sorts signalmärke för permanent hastighetsbegränsning och på det märket står vilken sth som gäller bortom märket. På Nockebybanan är 50 den högsta hastigheten som förekommer.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev: Då blev jag intresserad av vad man gör om man träffar på en skylt med svart plast på. Man kan ju inte veta vad som döljer sig under den ogiltiga plasten, och som väl följaktligen måste vara det som egentligen gäller. Jag trodde det var det du svarade på, men det gjorde du alltså inte.
Jag svarade att om det rör sig om en huvudsignal så blir det stopp och att övrigt som om något annat är fel. Dvs felanmälan, påföljd och åtgärd.

//T
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:Jag har hittills egentligen levt efter hypotesen att det aldrig var mer än 50 på Ängbybanan. Emellertid är det ju väldigt märkvärdigt att man beställde vagnar för 70 km/h. I alla officiella sammanhang kring Ängbybanan har SS varit (medvetet?) luddiga om vilken hastighet som egentligen gällde. Kanske tyckte man redan då att man behövde någon säkerhetsanläggning för att köra fortare?
Appropå hastigheter så har jag för mig att jag läst nånstans att det gick att få upp A25 i 70 knyck, och de hade varken hastighetsmätare eller färdskrivare om jag minns rätt. Jag läste detta i den här boken http://www.biblioteket.stockholm.se/def ... 33858%2FID (som för övrigt inte verkar finnas på förlagets hemsida - om den t.ex. är slutsåld så vore det kanske lämpligt att ha info om att den just är slutsåld), där föraren av en A25 råkade bli stoppad av polisen för fortkörning på 50-sträcka :cheesygrin:

Det jag undrar är om SS aktivt beställde vagnar för 70km/h, eller om man beställde en vagntyp som av en händelse klarade 70km/h?
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

daniel_s skrev:Nu har man ändå lyckats åstadkomma en ganska egendomlig lösning genom att bl a utforma ATC användargränssnitt för att tvinga föraren att köra enligt optiska signaler, samtidigt som de optiska signalerna är utformade för att köra enligt ATC. Det tror jag att vi har diskuterat tidigare. Jag kommer alltså inte att försöka hävda att Tvärbanans signalering som helhet är bra, för det är den inte, särskilt inte om vi börjar snacka vägskydd och sånt....
Ja, det har vi, och det framstår som allt tydligare att det på Tvärbanan befintliga signalsystemet är en misslyckad investering. Av allt att döma planerar SL att, i samband med banans förlängning, riva ut hela signalsystemet och ersätta det med ett helt nytt. Såvitt jag begriper kommer i stort sett bara kablage och signalstolpar att återanvändas. Framför allt har man insett att punktformiga ATC-system inte fungerar här och kommer med all säkerhet att satsa på något halvkontinuerligt system med balisantennslingor. Siemens torde ligga bra till för att kunna få en order....
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vad hindrar att man byter ut punktformiga baliser mot balisslingor (förutsatt att man ser till att slingan matas med tillräcklig signalstyrka för att ge korrekt mottagning i vagnarna) med i övrigt befintlig utrustning?
Björn Ehnberg

M_M skrev:Vad hindrar att man byter ut punktformiga baliser mot balisslingor (förutsatt att man ser till att slingan matas med tillräcklig signalstyrka för att ge korrekt mottagning i vagnarna) med i övrigt befintlig utrustning?
Bl.a att Bombardier inte tillverkar sådan utrustning.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Björn Ehnberg skrev:
M_M skrev:Vad hindrar att man byter ut punktformiga baliser mot balisslingor (förutsatt att man ser till att slingan matas med tillräcklig signalstyrka för att ge korrekt mottagning i vagnarna) med i övrigt befintlig utrustning?
Aha!

Råkar man i någon form av trubbel om man går ut till konsultföretag i allmänhet för att modifiera systemet? T.ex. att Bombardier vägrar (ens mot betalning) utföra underhåll på övriga delar av systemet (även om de delarna inte har något med modifieringen att göra)? Eller är man rädd för att göra så p.g.a. att "vem som helst" inte har rätt certifieringar o.s.v.?

(Själva elektroniken är antagligen inte särskilt avancerad, det svåra är nog att passera "säkerhetsnålsögat").
Björn Ehnberg

M_M skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Aha!

Råkar man i någon form av trubbel om man går ut till konsultföretag i allmänhet för att modifiera systemet? T.ex. att Bombardier vägrar (ens mot betalning) utföra underhåll på övriga delar av systemet (även om de delarna inte har något med modifieringen att göra)? Eller är man rädd för att göra så p.g.a. att "vem som helst" inte har rätt certifieringar o.s.v.?

(Själva elektroniken är antagligen inte särskilt avancerad, det svåra är nog att passera "säkerhetsnålsögat").
Bombardier kan/vill enligt uppgift inte ens leverera reservdelar till ställverken längre. Därför river man ut alltsammans. Förhoppningsvis uppfyller det kommande signalsystemet någon ERTMS/ETCS-standard. Bl.a funderar SL på att ersätta dagens tonfrekvensspårledningar med axelräknare. Siemens, som berömmer sig av att ha infört balisantennslingor i ETCS-standarden har ju fördelen av att kunna uppvisa ett visserligen något slitet men ändå fullt fungerande ATC-system, nämligen det på Lidingöbanan. Det skulle inte förvåna mig om Tvärbanan och Lidingöbanan får samma ATC-system, när nu även LB ska renoveras.

Nog nu om detta.

Mvh.

Björn
Skriv svar