daniel_s skrev:Det optiska signalsystemet saknar försignalering och signalerna är inte placerade för att synas på så långt håll som man skulle behöva för att kunna köra i till exempel 60 km/h. Även 50 är egentligen i högsta laget; i något fall har till och med en hastighetsbegränsning införts för att man ska hinna se signalen.
Försignaler har vi ju inte i Göteborg heller men ändå kan man köra 60. Det finns siktkrav i Banstandarden som säger att man ska ha 150 m sikt vid horisontell bana. Det står inte vad man gör om detta inte uppfylls, men jag antar att man sätter ned hastigheten då. De signaler vid Tvärbanan som står efter en hållplats kan ju inte vara något problem för där ska man ju ändå kunna stanna. Vid övriga signaler borde det räcka med 150 m sikt och om det inte uppfylls kan man sätta ned hastigheten. Att det skulle bli 40 från början låter mycket märkligt. T.o.m. tunnelbanan hade ju 50 när man körde helt på sikt (U i HS-tablån), och de tågen hade sämre bromsförmåga än A32.
daniel_s skrev:Utöver Lidingöbanan, där man fick köra 60 km/h på icke signalreglerad bansträcka så länge dubbelspåret saknade linjeblockering, har jag haft svårt att hitta några exempel från Stockholm där man fått köra fortare än 50 utan signalreglering. Ängbybanan verkar ha varit enda undantaget - men några bestämmelser därifrån har jag inte sett, har du några Harald?
Nej, tyvärr har jag aldrig sett några bestämmelser för Ängbybanan. Det skulle ha varit roligt. Menar du att man fick köra mer än 50 där? De äldsta bestämmelser jag har är Trafikhandboken från 1957 där det står att högsta tillåtna hastigheten på egen banvall är 40 km/tim. Så finns det en not som anger att det är 50 km/tim för vissa förortssträckor och att hastigheten ska framgå av uppsatta hastighetstavlor. Några tavlor med 50 på fanns dock inte på Nockebybanan när jag arbetade där. Däremot fanns 40-tavlor på några ställen, så där sluttavlorna efter dessa stod kan man väl sluta sig till att man i alla fall fick köra fortare än 40.
TonyM skrev: harald skrev:Nu är det inte signalen som är säckad på bilden utan det sitter en plåtbit täckt med svart plast på samma stolpe som signalen. Skulle det i Göteborg alltså betyda "stopp" oavsett vad signalen visar?

Skrev jag det?
TonyM skrev:Den lilla skylten längst ner hade dessutom varit säckad med orange säck, annars gäller säcken inte!
Då blev jag intresserad av vad man gör om man träffar på en skylt med svart plast på. Man kan ju inte veta vad som döljer sig under den ogiltiga plasten, och som väl följaktligen måste vara det som egentligen gäller. Jag trodde det var det du svarade på, men det gjorde du alltså inte.