Sida 1 av 2
Spårvagnsleverans 5/10
Postat: tisdag 06 oktober 2009 9:33
av AGR
Så kom då äntligen A32 431 till Stockholm.
9235 hämtar 431 i Marievik.
431 dras in på trafikspåret vid Marievik.
431 på väg mot Bromma. Strömavtagaren uppe för att få ström till kompressor och andra elapparater. Men 9235 knuffar 431 hela vägen till Bromma.
9235 under Södertäljevägen.

Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: tisdag 06 oktober 2009 17:22
av ADDE
Nu blir jag nyfiken. 9235 Knuffar spårvagnen, men i vilken hytt styr man loket?
Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: tisdag 06 oktober 2009 17:41
av daniel_s
Jag är lika nyfiken jag. Vad är det för rörelseform som tillämpas, spårvagnståg eller arbetståg?
Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: tisdag 06 oktober 2009 18:51
av Bussmicke
Kul att man fick veta om detta, hade varit kul att fota..

Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: tisdag 06 oktober 2009 19:06
av AGR
charmander skrev:Nu blir jag nyfiken. 9235 Knuffar spårvagnen, men i vilken hytt styr man loket?
9235 har bara en hytt. Ett förarbiträde är längst fram i 431.
Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: tisdag 06 oktober 2009 19:08
av ADDE
Tack!
Nu märkte jag någon ny detalj på denna vagn. inte hade någon vagn röda lampor på metallplåten där koppeln gömmer sig i?
17AGR skrev:Så kom då äntligen A32 431 till Stockholm.
9235 hämtar 431 i Marievik.
Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: tisdag 06 oktober 2009 19:26
av A32
charmander skrev:Tack!
Nu märkte jag någon ny detalj på denna vagn. inte hade någon vagn röda lampor på metallplåten där koppeln gömmer sig i?
17AGR skrev:Så kom då äntligen A32 431 till Stockholm.
9235 hämtar 431 i Marievik.
Det är runda reflexer modell 5kr på OKQ8, har suttit på 401-431 från början.
/a32

Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: tisdag 06 oktober 2009 19:57
av Fredrik E
Vad är det som är så speciellt med just denna ankomst?
"äntligen" skrevs det i början av tråden? Leveransstrul? Allmän muppning? vagnbrist?
Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: tisdag 06 oktober 2009 20:02
av ADDE
Nä, bara att ännu en vagn har kommit.
var det inte så när en tidigare leverans skedde?
Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: tisdag 06 oktober 2009 21:03
av Martin
Grovsnus skrev:Vad är det som är så speciellt med just denna ankomst?
"äntligen" skrevs det i början av tråden? Leveransstrul? Allmän muppning? vagnbrist?
Det finns nog många som befarar att någon ropar "ÄNTLIGEN" i ett årligen återkommande event som i år inträffar i morgon.
Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: tisdag 06 oktober 2009 21:06
av Daniel L
daniel_s skrev:Jag är lika nyfiken jag. Vad är det för rörelseform som tillämpas, spårvagnståg eller arbetståg?
Antagligen arbetståg eftersom loket har vitt sken bakåt...
Och antagligen någon form av pragmatiskt anordnat sådant...

Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: onsdag 07 oktober 2009 3:38
av Odd
Grovsnus skrev:Vad är det som är så speciellt med just denna ankomst?
"äntligen" skrevs det i början av tråden? Leveransstrul? Allmän muppning? vagnbrist?
Sista vagnen i serien... och troligen sista A32 som levereras till Stockholm. Denna delserie skulle väl varit färdiglevererat till augusti 2008 om jag inte minns fel... men så vart det ju inte.
Rykten säger att SL ruttnat på Bombardiers oförmåga att leverera vagnar i tid och därför beslutat att inte lösa ut fler optioner. Istället är det vagntyp A35 som man håller på att handla upp nu.
Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: onsdag 07 oktober 2009 13:04
av Karsten
Odd skrev:Grovsnus skrev:Vad är det som är så speciellt med just denna ankomst?
"äntligen" skrevs det i början av tråden? Leveransstrul? Allmän muppning? vagnbrist?
Sista vagnen i serien... och troligen sista A32 som levereras till Stockholm. Denna delserie skulle väl varit färdiglevererat till augusti 2008 om jag inte minns fel... men så vart det ju inte.
Rykten säger att SL ruttnat på Bombardiers oförmåga att leverera vagnar i tid och därför beslutat att inte lösa ut fler optioner. Istället är det vagntyp A35 som man håller på att handla upp nu.
Vad hände med A34?
Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: onsdag 07 oktober 2009 13:15
av RVR
Karsten skrev:Odd skrev:Grovsnus skrev:Vad är det som är så speciellt med just denna ankomst?
"äntligen" skrevs det i början av tråden? Leveransstrul? Allmän muppning? vagnbrist?
Sista vagnen i serien... och troligen sista A32 som levereras till Stockholm. Denna delserie skulle väl varit färdiglevererat till augusti 2008 om jag inte minns fel... men så vart det ju inte.
Rykten säger att SL ruttnat på Bombardiers oförmåga att leverera vagnar i tid och därför beslutat att inte lösa ut fler optioner. Istället är det vagntyp A35 som man håller på att handla upp nu.
Vad hände med A34?
Möjligen den andra ännu ej realiserade spårvagnstyp som SL-styrelsen ursprungligen beslutade om anskaffning av i juni 2007, för ett annat projekt.
Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: onsdag 07 oktober 2009 15:51
av Fredrik E
Ok, jag förstår.
Precis som andra tillverkare undrar man varför beställare inte lyssnar på andra som redan beställt från de leverantörer som inte gjort ett fullgott jobb och levererat?!
Tänk om Svea rikes alla spårvagnsstäder(samt tillkommande) kunde gå ihop och bygga en egen modell för vårat klimat, våra krav och stadgar?
Det känns som om att man hade kommit billigare undan med det.

Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: onsdag 07 oktober 2009 17:36
av Odd
Grovsnus skrev:Ok, jag förstår.
Precis som andra tillverkare undrar man varför beställare inte lyssnar på andra som redan beställt från de leverantörer som inte gjort ett fullgott jobb och levererat?!
Tänk om Svea rikes alla spårvagnsstäder(samt tillkommande) kunde gå ihop och bygga en egen modell för vårat klimat, våra krav och stadgar?
Det känns som om att man hade kommit billigare undan med det.

Kan det bero på upphandlingsregler för offentlig verksamhet?
Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: onsdag 07 oktober 2009 19:30
av ADDE
Jag tror det inte finns någon Spårvagns/tåg tillverkare i sverige. förr fanns Adtranz, men de köptes upp av Bobardier.
men jag kan ha fel på någon punkt...
Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: onsdag 07 oktober 2009 20:31
av Fredrik E
Odd skrev:Grovsnus skrev:Ok, jag förstår.
Precis som andra tillverkare undrar man varför beställare inte lyssnar på andra som redan beställt från de leverantörer som inte gjort ett fullgott jobb och levererat?!
Tänk om Svea rikes alla spårvagnsstäder(samt tillkommande) kunde gå ihop och bygga en egen modell för vårat klimat, våra krav och stadgar?
Det känns som om att man hade kommit billigare undan med det.

Kan det bero på upphandlingsregler för offentlig verksamhet?
Precis, men äger man en fabrik får man ju använda varan själv?
Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: onsdag 07 oktober 2009 20:33
av Fredrik E
charmander skrev:Jag tror det inte finns någon Spårvagns/tåg tillverkare i sverige. förr fanns Adtranz, men de köptes upp av Bobardier.
men jag kan ha fel på någon punkt...
Pratar inte om andra tillverkare här, om varje trafikutövare går ihop, startar upp en egen fabrik och sen levererar den produkten man vill ha. Skitenkelt.
Re: Spårvagnsleverans 5/10
Postat: onsdag 07 oktober 2009 20:37
av daniel_s
Grovsnus skrev:Precis, men äger man en fabrik får man ju använda varan själv?
Det låter väl inte särskilt sannolikt att man skulle köpa fabrikerna. SL har dock provat motsatsen, nämligen att låta leverantören äga en del av underhållsbolaget. Det gick inte heller så bra...
Ett mer sannolikt sätt att komma runt reglerna är att låta ett privat företag sköta trafiken, med egna vagnar och allt. De kan köpa vilka vagnar de vill, utan att känna sig bundna av LOU. Givetvis finns det nackdelar med det också.