Most kan man kalla Tjeckiens Kiruna, det är en stad som ligger på åsen mellan en massa stora gruvor, den har haft meterspårig spårväg och staden har flyttats. Kiruna ska flyttas och har haft meterspårig spårväg, men tyvärr ser det inte ut som om man har förstått att man ska kräva en ny spårväg av LKAB nu när staden flyttas. Litvinov ligger norr om gruvorna och mellan Most, söder om gruvorna, och Litvinov går det en spårväg för arbetarna i gruvorna och alla industrier som ligger i området. Man har mest Tatra T3 men även några nya Skoda Astra. Man har haft några KT8D5, de långa ledvagnarna från Tatra, men de är sålda bland annat till Ungern. Trådbuss gick det i Most ett tag. Det är emellertid nära till Teplice och Ust nad Labem där det går trådbussar idag. Med sin närhet till Tyskland och en del smalspår och spårvägar samt till Librece, så är detta ett mycket intressant område för den järnvägs- och spårvägsintresserade.
Instämmer, intressanta bilder från en plats som jag haft på reseagendan ett tag nu men inte kommit till ännu. Fast bussen är väl ändå en Karosa. Även det ett gammalt hederligt märke.
christianm skrev:Instämmer, intressanta bilder från en plats som jag haft på reseagendan ett tag nu men inte kommit till ännu. Fast bussen är väl ändå en Karosa. Även det ett gammalt hederligt märke.
Olle skrev:
Tack, ja jag är ingen buss-expert så det är säkert som du skriver. Jag trodde nog att Ikarus gjort alla gamla bussar i östblocket, men det är naturligtvis fel om man tänker efter.