Verkvagn brinner på t-centralen nedre
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- stockholm79
Verkvagn brinner på t-centralen nedre
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Verkvagn brinner på t-centralen nedre
Enligt radiouppgifter(insideinformation) så är det en bergfora som brinner, oklart om det är den nya eller gamla bergforan som står i lågor.
- Micke Asklander
- Kontakt:
Torrkokning i batterierna på lok 9202 låter det som.
Micke
Micke
ännu en dag
Kan detta leda till en större brand/rökutveckling? Var kommer haveristen ställas upp sedan? HY eller Slakthuset?Micke Asklander skrev:Torrkokning i batterierna på lok 9202 låter det som.
Micke
-
Ett brinnande arbetsfordon på en sträcka som redan är avstängd för trafik stoppar alltså all T-banetrafik i hela Stockholm!!! Om inte detta får konsekvenser för någon ansvarig så är det bara för ynkligt!! Handlar det om en brist i fordonsutbildningen eller om att man köpt en undermålig konstruktion? Skit samma, sånt här får bara inte hända i tuben!!! Tur att det var en lördag, hade det varit en vardag hade Stockholm varit helt lamslaget. För att någon klanstskalle inte skött sitt jobb!!
När jag själv kom ner på plattformen i Axelsberg för att åka till (Systembolaget i) Liljeholmen hade trafiken precis rullat igång på Tub2 "med stora förseningar". När jag sedan såg resten av de långa texter som rullade på infotavlorna insåg jag att något stort inträffat.
När jag åkte tillaka hade man fått till 10-minuterstrafik på Tub2 men med förbikörning vid T-Centralen. För Tub1 angavs förbikörning vid T-Centralen och Fridhemsplan och för Tub3 ingen trafik mellan Västra Skogen och T-Centralen. (Eh, är det inte avstängt Rådhuset - T-Centralen, eller?) Enligt högtalarutrop skulle det finnas ersättningstrafik Västra Skogen - T-Centralen. Man körde alltså ersättningstrafik till en stängd station..... Smart är väl bara förnamnet!
//Lars S
När jag själv kom ner på plattformen i Axelsberg för att åka till (Systembolaget i) Liljeholmen hade trafiken precis rullat igång på Tub2 "med stora förseningar". När jag sedan såg resten av de långa texter som rullade på infotavlorna insåg jag att något stort inträffat.
När jag åkte tillaka hade man fått till 10-minuterstrafik på Tub2 men med förbikörning vid T-Centralen. För Tub1 angavs förbikörning vid T-Centralen och Fridhemsplan och för Tub3 ingen trafik mellan Västra Skogen och T-Centralen. (Eh, är det inte avstängt Rådhuset - T-Centralen, eller?) Enligt högtalarutrop skulle det finnas ersättningstrafik Västra Skogen - T-Centralen. Man körde alltså ersättningstrafik till en stängd station..... Smart är väl bara förnamnet!
//Lars S
Re: Verkvagn brinner på t-centralen nedre bra ersättningstrafik
Det är väl en smart ersättningstrafik att köra Västra Skogen-T-Centralen. Eller tycker du att man ska köra ersättnings buss Västra Skogen-Rådhuset. Sen få byta till en ny ersättningsbuss Rådhuset-T-Centralen.Lars Stegenius skrev:Ett brinnande arbetsfordon på en sträcka som redan är avstängd för trafik stoppar alltså all T-banetrafik i hela Stockholm!!! Om inte detta får konsekvenser för någon ansvarig så är det bara för ynkligt!! Handlar det om en brist i fordonsutbildningen eller om att man köpt en undermålig konstruktion? Skit samma, sånt här får bara inte hända i tuben!!! Tur att det var en lördag, hade det varit en vardag hade Stockholm varit helt lamslaget. För att någon klanstskalle inte skött sitt jobb!!
//Lars S
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Vid T-centralen blev jag hänvisad att åka ersättningsbuss. Vid ersättningsbussarna blev jag hänvisad att gå (tillbaka) till Hötorget.
Tjillevippen vad bra att SL köper informationssystem för flera miljoner, när allt till sist hänger på den enskilde anställde.
Tjillevippen vad bra att SL köper informationssystem för flera miljoner, när allt till sist hänger på den enskilde anställde.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
Du hänger visst inte med riktigt! Man ska köra ersättningstrafiken till en station som är öppen, inte till en som är stängd på alla tre linjerna! Inte underligt att det blir som det blir om alla på TLCerna resonerar som du!17AGR skrev:
Det är väl en smart ersättningstrafik att köra Västra Skogen-T-Centralen. Eller tycker du att man ska köra ersättnings buss Västra Skogen-Rådhuset. Sen få byta till en ny ersättningsbuss Rådhuset-T-Centralen.
//Lars S
Men är det inte ändå rätt många som faktiskt ska till Centralen/Sergels torg-området? Vart menar du att man borde köra ersättningsbussen? Till Alvik, eller kanske till Gullmarsplan? Hur ska de ta sig vidare därifrån? Det rimligaste är väl faktiskt att ta dem till city.Lars Stegenius skrev:Du hänger visst inte med riktigt! Man ska köra ersättningstrafiken till en station som är öppen, inte till en som är stängd på alla tre linjerna! Inte underligt att det blir som det blir om alla på TLCerna resonerar som du!17AGR skrev:
Det är väl en smart ersättningstrafik att köra Västra Skogen-T-Centralen. Eller tycker du att man ska köra ersättnings buss Västra Skogen-Rådhuset. Sen få byta till en ny ersättningsbuss Rådhuset-T-Centralen.
//Lars S
Och de som ska åka i andra riktningen, alltså mot Akalla och Hjulsta, kan väl nästan med säkerhet förväntas försöka ta sig till Centralen/Sergels torg i hopp om att finna åtminstone någon form av transportmedel därifrån? Pendeltågen är ju inte helt dumma heller.
Just nu måste jag erkänna att jag inte heller hänger med riktigt...
Om man läser artikeln så säger den man även stängt Kungsträdgården och Fridhemsplan längs den blå linjen.
Viss förvåning eftersom jag trodde att Kungsträdgården inte skulle öppnas förän i oktober.
Man kan ju inte stänga en station som redan är stängd.
Bygg mera spårväg - Nu!!!
Nu åker jag inte så mycket inne i centrala Stockholm ofta men är det inte så att busshållplatserna runt Sergels torg har lika långt gångavstånd till T-Centralen som till Hötorget? Vad var det då för fel att låta ersättningsbussarna att köra dit? Att försöka vända bussar i korsningen Kungsgatan Sveavägen är nog inte en bra tanke
Senast redigerad av KSE den lördag 05 september 2009 19:08, redigerad totalt 1 gånger.
Det är inte för sent att börja på nytt
-
Ersättningstrafiken ska givetvis gå till eller via en öppen T-station, inte till en som är stängd på alla tre systemen! Det finns väl inget svårt att förstå i det, eller? (Om man inte arbetar i tubens trafikledning, tydligen.....)daniel_s skrev:Men är det inte ändå rätt många som faktiskt ska till Centralen/Sergels torg-området? Vart menar du att man borde köra ersättningsbussen? Till Alvik, eller kanske till Gullmarsplan? Hur ska de ta sig vidare därifrån? Det rimligaste är väl faktiskt att ta dem till city.Lars Stegenius skrev:Du hänger visst inte med riktigt! Man ska köra ersättningstrafiken till en station som är öppen, inte till en som är stängd på alla tre linjerna! Inte underligt att det blir som det blir om alla på TLCerna resonerar som du!17AGR skrev:
//Lars S
Och de som ska åka i andra riktningen, alltså mot Akalla och Hjulsta, kan väl nästan med säkerhet förväntas försöka ta sig till Centralen/Sergels torg i hopp om att finna åtminstone någon form av transportmedel därifrån? Pendeltågen är ju inte helt dumma heller.
Just nu måste jag erkänna att jag inte heller hänger med riktigt...
Helst skulle givetvis ersättningstrafiken gå till en station där man kan nå bägge de andra systemen med det kanske inte är helt lätt, då finns bara Gamla Stan eller Slussen och bara Slussen är väl en plats där man kan vända bussar och där är det väl bökigt nog ändå. Men Hötorget, som Bruse talar om, är ju mitt i stan och en öppen station så den fär väl anses vara OK. Men då ska man givetvis annonsera att det är där ersättningstrafiken finns!
EDIT. Att köra ersättningstrafik till en stängd T-station är ungefär lika begåvat som när man skulle köra ersättningstrafik till/från Mariatorget för en tid sedan, en plats där bussar över huvud taget inte kan vända och man har en tågvändningskapacitet på kanske ett tåg var femte minut. Kan man inte skaffa Stockholmskartor till tubens TLCer?
//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den lördag 05 september 2009 19:15, redigerad totalt 2 gång.
Om jag förstått historiken rätt så började man med att ställa in trafiken på blå linjen Fridhemsplan - Rådhuset. Senare spred sig väl röken i T-centralen så att man var tvungen att köra förbi den stationen utan att stanna. (Alltså på röda och gröna linjerna.)
Senare fick inga tåg passera T-centralen. Man vände vid Mariatorgrt, Karlaplan, Tekniska högskolan, Gullmarsplan och Odenplan.
Ytterligare senare så låter man tågen passera igen, men utan att stanna. Detta tolkar jag som om man vill få större luftcirkulation för att bli av med röken?
Tänk om Citybanan varit klar och i drift! Då hade även den stoppats, antar jag! Det där med EN knutpunkt för nästan all spårbunden lokaltrafik har sina nackdelar!
Några iakttagelser från omgivningarna runt T-centralen i dag:
Vid centralen stängdes dörrarna mot T-centralen, så man kunde inte passera under Vasagatan.
Vasagatan var avstängd för all trafik under Klarabergsgatan (och kanske vidare norrut), inklusive gångtrafik (åtminstone på östra sidan,"T-centralssidan"). Men eftersom man inte placerar ut poliser, utan nöjer sig med plastband så var naturligtvis gång- och cykeltrafiken livlig där i alla fall.
På Klara västra kyrkogata stoppade polisen alla bilar som ville svänga ner till Vasagatan. Naturligtvis skulle ju varje taxibil dividera någon halvminut med poliserna, och varannan skulle därefter göra en U-sväng. Så viss köbildning blev det. Trafiken norrut på Vasagatan tvingades ju upp den vägen, eftersom Vasagatan var avstängd.
Vid Sergels Torg var biljetthallen helt stängd. Man kunde inte passera under Klarabergsgatan den vägen. Inte heller komma till Åhléns den vägen. (Däremot från Sergels torg genom att ta smitvägen genom en butik, vars namn jag inte kommer ihåg. (Säljer parfym etc. och har nog samma ägare som Åhléns eller är dotterbolag till detsamma.)
Kan säga att jag tyckte folk tog det med ro. Vakterna/värdarna som hindrade folk från att försöka ta sig in i biljetthallen fick förstås en massa frågor, men jag märkte inga direkt upprörda känslor.
PS.
I försöket att skriva historik om de förändringar som skett i trafiken under dagen, så har jag missat att man vid någon tidpunkt stängt station Fridhemsplan också.
Jag har bara ovan noterat de faser i avstängningarna som jag som trafikant har fått kännedom om. Det kan ju ha varit flera faser i avstängningarna. Dessutom så vänder förstås inte alla tåg vid Mariatorget, utan antagligen vänder (utrymmer) de flesta vid Hornstull. Hur det är vid Odenplan och de andra tillfälliga slutstationerna vet jag inte.
Senare fick inga tåg passera T-centralen. Man vände vid Mariatorgrt, Karlaplan, Tekniska högskolan, Gullmarsplan och Odenplan.
Ytterligare senare så låter man tågen passera igen, men utan att stanna. Detta tolkar jag som om man vill få större luftcirkulation för att bli av med röken?
Tänk om Citybanan varit klar och i drift! Då hade även den stoppats, antar jag! Det där med EN knutpunkt för nästan all spårbunden lokaltrafik har sina nackdelar!
Några iakttagelser från omgivningarna runt T-centralen i dag:
Vid centralen stängdes dörrarna mot T-centralen, så man kunde inte passera under Vasagatan.
Vasagatan var avstängd för all trafik under Klarabergsgatan (och kanske vidare norrut), inklusive gångtrafik (åtminstone på östra sidan,"T-centralssidan"). Men eftersom man inte placerar ut poliser, utan nöjer sig med plastband så var naturligtvis gång- och cykeltrafiken livlig där i alla fall.
På Klara västra kyrkogata stoppade polisen alla bilar som ville svänga ner till Vasagatan. Naturligtvis skulle ju varje taxibil dividera någon halvminut med poliserna, och varannan skulle därefter göra en U-sväng. Så viss köbildning blev det. Trafiken norrut på Vasagatan tvingades ju upp den vägen, eftersom Vasagatan var avstängd.
Vid Sergels Torg var biljetthallen helt stängd. Man kunde inte passera under Klarabergsgatan den vägen. Inte heller komma till Åhléns den vägen. (Däremot från Sergels torg genom att ta smitvägen genom en butik, vars namn jag inte kommer ihåg. (Säljer parfym etc. och har nog samma ägare som Åhléns eller är dotterbolag till detsamma.)
Kan säga att jag tyckte folk tog det med ro. Vakterna/värdarna som hindrade folk från att försöka ta sig in i biljetthallen fick förstås en massa frågor, men jag märkte inga direkt upprörda känslor.
PS.
I försöket att skriva historik om de förändringar som skett i trafiken under dagen, så har jag missat att man vid någon tidpunkt stängt station Fridhemsplan också.
Jag har bara ovan noterat de faser i avstängningarna som jag som trafikant har fått kännedom om. Det kan ju ha varit flera faser i avstängningarna. Dessutom så vänder förstås inte alla tåg vid Mariatorget, utan antagligen vänder (utrymmer) de flesta vid Hornstull. Hur det är vid Odenplan och de andra tillfälliga slutstationerna vet jag inte.
Senast redigerad av LÅ1 den lördag 05 september 2009 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jodå, åtminstone om du med T-centralen menar Centralstationen. Ena ingången ligger ju där och den andra vid Sergels torg (och den tredje vid Philipssonhuset).KSE skrev:Nu åker jag inte så mycket inne i centrala Stockholm ofta men är det inte så att busshållplatserna runt Sergels torg har lika långt gångavstånd till T-Centralen som till Hötorget?
Att köra bussarna till Hötorget är nog ett bra sätt att arrangera kaos i gatutrafiken, det är trots allt på Klarabergsgatan som hållplatserna finns.
Nej, däremot är det ganska svårt att åstadkomma i praktiken när T-bana 1 och 2 båda är helt stängda på innerstadssträckan. Om det bara är T-centralen som är stängd så blir det lättare (Fleminggatan-Kungsgatan och så vända vid Humlegården, Norrmalmstorg eller nåt) men frågan är hur många som egentligen skulle komma fram snabbare på det sättet, speciellt i riktning västerut. Bussarna är ju inte en obegränsad resurs heller, det går åt många för att köra till Västra skogen!Lars Stegenius skrev:Ersättningstrafiken ska givetvis gå till eller via en öppen T-station, inte till en som är stängd på alla tre systemen! Det finns väl inget svårt att förstå i det, eller? (Om man inte arbetar i tubens trafikledning, tydligen.....)
En fråga är varför bana 1 fortfarande kör förbi Fridhemsplan medans bana 3 kan stanna vid Fridhemsplan som vanligt? Jag menar röken kan väl knappast ha spridit sig från pfd 3/4 upp till pfd 1/2 om branden började nere vid T-centralen vid pfd 5/6? känns lite ologiskt.
-
Men om jag nu stått i Axelsberg och inte alls varit på väg till Systemet i Liljeholmen utan, säg, för att uppvakta den vackra frånskilda kvinna jag känner som bor i Tensta så hade det blivit lite problem för mig.
Mitt tåg på Tub2 skulle inte stanna i T-Centralen där jag, under normala förhållanden, hade bytt till Tub3. Inte heller vid Fridhemsplan skulle jag kunna byta till Tub3 om jag bytt till Tub1 vid Slusssen/Gamla Stan eftersom stationen var stängd på bägge systemen. Ersättningstrafiken skulle enligt uppgift finnas vid T-Centralen som var stängd på alla tre systemen.
Hur i all världen skulle jag ta mig fram enligt tillgänliga upplysningar??
Att i detta läge ringa SLs trafikupplysning hade troligen varit helt dödfött eftersom dn troligen redan var nedringd och SLs utmärkta reseplaneringssystem på internet brukar inte ha någon som helst kunskap om inskränkningar eller avvikelser i trafiken.
Med all sannolikhet hade jag missat ett viktigt date, kanske med förödande resultat. (OK, det finns ju mobiltelefoner) Tur att det bara var till Systemet i Liljeholmen jag skulle. Det kanske är säkrare att skaffa sig ett date i ett område där det bara går buss....ja, just det, hon, ja......
//Lars S
Mitt tåg på Tub2 skulle inte stanna i T-Centralen där jag, under normala förhållanden, hade bytt till Tub3. Inte heller vid Fridhemsplan skulle jag kunna byta till Tub3 om jag bytt till Tub1 vid Slusssen/Gamla Stan eftersom stationen var stängd på bägge systemen. Ersättningstrafiken skulle enligt uppgift finnas vid T-Centralen som var stängd på alla tre systemen.
Hur i all världen skulle jag ta mig fram enligt tillgänliga upplysningar??
Att i detta läge ringa SLs trafikupplysning hade troligen varit helt dödfött eftersom dn troligen redan var nedringd och SLs utmärkta reseplaneringssystem på internet brukar inte ha någon som helst kunskap om inskränkningar eller avvikelser i trafiken.
Med all sannolikhet hade jag missat ett viktigt date, kanske med förödande resultat. (OK, det finns ju mobiltelefoner) Tur att det bara var till Systemet i Liljeholmen jag skulle. Det kanske är säkrare att skaffa sig ett date i ett område där det bara går buss....ja, just det, hon, ja......
//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den lördag 05 september 2009 19:48, redigerad totalt 1 gånger.
Nej, men det går utmärkt att välja bort färdmedel i det (dock kan man inte välja bort en delsträcka på en linje, bara hela linjen) och på så sätt kan man ändå använda den hjälpligt. För övrigt är resegarantin tillämplig här - det torde vara väldigt svårt att åberopa force majeure när orsaken till störningarna är en brand i SL:s eget lok...Lars Stegenius skrev:Att i detta läge ringa SLs trafikupplysning hade troligen varit helt dödfött eftersom dn troligen redan var nedringd och SLs utmärkta reseplaneringssystem på internet brukar inte ha någon som helst kunskap om inskränkningar eller avvikelser i trafiken.
Tja, i så fall hade du inte varit den första i världshistorien som missat ett viktigt möte till följd av inskränkningar i kollektivtrafikenLars Stegenius skrev:Med all sannolikhet hade jag missat ett viktigt date, kanske med förödande resultat. (OK, det finns ju mobiltelefoner) Tur att det bara var till Systemet i Liljeholmen jag skulle. Det kanske är säkrare att skaffa sig ett date i ett område där det bara går buss....ja, just det, hon, ja......

-
Somliga möten kan vara livsavgörande, åtminstone på en privat nivå. Och då finns det ju alltid taxi..... Då kommer man fram innan blombuketten hunnit vissna.....daniel_s skrev:Nej, men det går utmärkt att välja bort färdmedel i det (dock kan man inte välja bort en delsträcka på en linje, bara hela linjen) och på så sätt kan man ändå använda den hjälpligt. För övrigt är resegarantin tillämplig här - det torde vara väldigt svårt att åberopa force majeure när orsaken till störningarna är en brand i SL:s eget lok...Lars Stegenius skrev:Att i detta läge ringa SLs trafikupplysning hade troligen varit helt dödfött eftersom dn troligen redan var nedringd och SLs utmärkta reseplaneringssystem på internet brukar inte ha någon som helst kunskap om inskränkningar eller avvikelser i trafiken.
Tja, i så fall hade du inte varit den första i världshistorien som missat ett viktigt möte till följd av inskränkningar i kollektivtrafikenLars Stegenius skrev:Med all sannolikhet hade jag missat ett viktigt date, kanske med förödande resultat. (OK, det finns ju mobiltelefoner) Tur att det bara var till Systemet i Liljeholmen jag skulle. Det kanske är säkrare att skaffa sig ett date i ett område där det bara går buss....ja, just det, hon, ja......
//Lars S
Javisst! Och får taxiresan ersatt av SL! Men ska man vara petig så är ju detta bara ena sidan av myntet. Även positiva förändringar kan uppkomma genom opåräknade störningar i planeringen!Lars Stegenius skrev:Somliga möten kan vara livsavgörande, åtminstone på en privat nivå. Och då finns det ju alltid taxi..... Då kommer man fram innan blombuketten hunnit vissna.....daniel_s skrev:Tja, i så fall hade du inte varit den första i världshistorien som missat ett viktigt möte till följd av inskränkningar i kollektivtrafikenLars Stegenius skrev:Med all sannolikhet hade jag missat ett viktigt date, kanske med förödande resultat. (OK, det finns ju mobiltelefoner) Tur att det bara var till Systemet i Liljeholmen jag skulle. Det kanske är säkrare att skaffa sig ett date i ett område där det bara går buss....ja, just det, hon, ja......