Nyrenoverad(?) 2653 i Hammarbydepån

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Pontus

Nyrenoverad(?) 2653 i Hammarbydepån

Inlägg av Pontus »

Hej!

En vardaglig rangeringsbild från Hammarbydepån:

Bild

/Pontus
Som nu säljer lägenheten där bilden ovan är tagen. Se vidare i Köp&Sälj-forumet!
Sparkfot
Kontakt:

Re: Nyrenoverad(?) 2653 i Hammarbydepån

Inlägg av Sparkfot »

Gamla dest.rullen och SL loggan saknas ju. :(
Men trevlig vardagsbild iaf.
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

Ser jag rätt, är det bra 3 vagnar? Brukar inte dessa vara uppdelade på antal som är jämt delbart med 2?

Tänkte detta med förarhytt, sitter ingen förare i den synliga hytten, så finns det en hytt i vagn 3 då, alltså vänd åt rätt håll?

MVH Jona
Jona i Söv
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jona skrev:Ser jag rätt, är det bra 3 vagnar? Brukar inte dessa vara uppdelade på antal som är jämt delbart med 2?

Tänkte detta med förarhytt, sitter ingen förare i den synliga hytten, så finns det en hytt i vagn 3 då, alltså vänd åt rätt håll?

MVH Jona
Bilden är ju tagen på verkstadsområdet, där (liksom på övriga depåområden) kan det ju förekomma tågsammansättningar som man normalt inte ser ute på själva banan. Det här tåget är exempelvis för kort för att få köra ut på trafikspåret, då skall det bestå av minst fyra vagnar.

Vagnarna på bilden är vända AB AB BA, där A-änden är den med hytt. De två bortre vagnarna är sannolikt ett C14-par, som är kortkopplat med en dragstång och alltså inte kan delas utan vidare. Men den närmaste är en C6 som har normala koppel i båda ändarna. Det förekommer ibland tåg med 5 eller 7 vagnar, men det vanligaste är som du säger att tågen består av jämnt antal vagnar.
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Vid rangering i HY är det inte alls ovanligt att röreslen består av en enda vagn. Av bilden framgår inte åt vilket håll rörelsen sker men min gissning är att 2653 är på väg att död bli dragen från uppställninghallen (= från kameran) för att sedan skjutas in i verkstan. Jag baserar detta på att hytten är tom och att inga vita eller röda ljus verkar tända (men det sista är svårt att avgöra). Det kan mycket väl vara ett C14-par som utgör dragkraft men det kan också vara två C6H.

Att man rangerar helt döda vagnar med hjälp av andra vagnar (eller något av loken Dunderklumpen eller Gullplutten) sker mer eller mindre dagligen.

//Lars S (som deltagit i rangering med både lok och tunnelvagnar)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Stegenius skrev:Det kan mycket väl vara ett C14-par som utgör dragkraft men det kan också vara två C6H.
Finns det C6:or med det fönsterarrangemanget?
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

daniel_s skrev:
Lars Stegenius skrev:Det kan mycket väl vara ett C14-par som utgör dragkraft men det kan också vara två C6H.
Finns det C6:or med det fönsterarrangemanget?

Eh....Jag får nog ge mig här. Tenktentepåde......

Men visst är det kul att rangera döda tunnelvagnar med hjälp av andra vagnar. Som när vi lyckades få en doja att fastna i en boggie efterr att ha lagt en så att ett dött C14-par inte skulle ge sig iväg inåt i verkstan om hopkoppling med det levande C14-par som användes i rangeringen skulle misslyckas. Det slutade med att vi inte kom vare sig ut eller in. Dojan satt där den satt. Lösningen blev till slut att slå loss dojan med ett spett.

//Lars S
Skriv svar