Hej!
Vet inte om det varit uppe i annan tråd (försökte söka, men hittade inget).
Det finns planer på att riva depå och verkstad i Hammarby och bygga upp det igen.
Se länk till Stockholms Stads Stadsbyggnadskontor:
http://planer.sbk.stockholm.se/SBKPlanT ... _6380.aspx
/Pontus
(Som för övrigt säljer sin lägenhet med (än så länge) bästa fotoutsikten över Hammarbydepån. Se länk)
Rivning av Hammarbydepån
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Micke Asklander
- Inlägg: 474
- Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
- Kontakt:
Re: Rivning av Hammarbydepån
Det är så att man planerar att flytta ner verksamheten från Slakthuset til Hammarby.
Eftersom man ska bygga en nya arena uppe vid Globen och då kommer den att komma in på SL Slakthusområde.
Den nya depån i Hammarby ska stå klart 21 månader efter det att man fått klart att bygga nya arena i Globen området.
Är mycket buller/ avgas problem som måste lösas nere i Hammarby (akutjobb, fylla tre makadamvagnar med mak på natten nere i Hamamrby, låter det eller?).
Är själva uppställningshallen som sak rivas/ byggas om.
Micke
Eftersom man ska bygga en nya arena uppe vid Globen och då kommer den att komma in på SL Slakthusområde.
Den nya depån i Hammarby ska stå klart 21 månader efter det att man fått klart att bygga nya arena i Globen området.
Är mycket buller/ avgas problem som måste lösas nere i Hammarby (akutjobb, fylla tre makadamvagnar med mak på natten nere i Hamamrby, låter det eller?).
Är själva uppställningshallen som sak rivas/ byggas om.
Micke
ännu en dag
Re: Rivning av Hammarbydepån
Vad jag kan se gäller ombyggnaden att återställa Hammarbydepån till spårvägsdepå, dvs bussidan kommer att försvinna och nya spår mm skall fixas. Dessutom en viss modernisering av depån. Jag tror inte att den ska rivas för att sedan byggas upp - dyrt och onödigt. Dessutom har ju MTR (som som ska ta över driften av Tunnelbane tågen) flyttat in i Hammarbydeån som kommer vara deras huvudkontor. Inte skulle dom ha gjort det om man skulle riva depån. Kanske planerna gällde uppställningshallen?
Re: Rivning av Hammarbydepån
Ibland, eller rättare sagt alldeles för ofta, är det billigare att riva och bygga helt nytt.
När man etablerar en ny verksamhet i väntan på att föregående verksamhet försvinner kan en tillfällig etabliering vara att föredra.
//Tony
När man etablerar en ny verksamhet i väntan på att föregående verksamhet försvinner kan en tillfällig etabliering vara att föredra.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Micke Asklander
- Inlägg: 474
- Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
- Kontakt:
Re: Rivning av Hammarbydepån
Jo, det sägs så att MTR har flyttat in i fd DLC/ EDC lokaler i Hammarby, men det är något vi inte sett "röken" av ännu.Patrick skrev:Vad jag kan se gäller ombyggnaden att återställa Hammarbydepån till spårvägsdepå, dvs bussidan kommer att försvinna och nya spår mm skall fixas. Dessutom en viss modernisering av depån. Jag tror inte att den ska rivas för att sedan byggas upp - dyrt och onödigt. Dessutom har ju MTR (som som ska ta över driften av Tunnelbane tågen) flyttat in i Hammarbydeån som kommer vara deras huvudkontor. Inte skulle dom ha gjort det om man skulle riva depån. Kanske planerna gällde uppställningshallen?
Samt själva verkstaden ska behållas är det tänkt, men spårvägsdepå, nop.
Har inte sett en tilskymmelse på sådant, men massor med andra förslag för ombyggnad.
Micke
ännu en dag
Re: Rivning av Hammarbydepån
Det är inte så att man på detta sätt samtidigt söker efter en lösning på problemet med en avskuren Högdalen-depå i samband med renoveringen av Hagsätra-grenen?