Explosion avvärjd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Explosion avvärjd

Inlägg av Kantorn »

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5684112.ab
Någon som vill berätta mer? Eller är det olämpligt att ta upp här?

Roligt med den internationaliserade stavningen av "depon" på slutet. Men ruggigt med explosionsrisk. En typisk sån sak som skulle fått mig att ta långa omvägar runt platsen i mellan- och högstadieåldern. Jag var lite feg av mig - då som nu.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Re: Explosion avvärjd

Inlägg av bruse »

Jag kom till Slussen vid den tiden. Det välde fram med folk på Hornsgatan som gick mot Slussen. Vid korsningen med Götgatan var det kaos, med bilköer över övergångsställena och på cykelbanorna, mitt i allt försökte hundratals gående t-baneresenärer ta sig fram, samtidigt som ca 20 cyklister fick grönt.

Bra början på veckan ansåg nog inte många att det var.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Tänkte starta en egen tråd, men när denna var inom ämnet så lägger jag det här, detta fick vi höra på väg över Skanstullsbron:

Ehm, det är stopp i gamla stan. Jag menar, det här tåget kommer inte stanna där, det är stopp på bana två. Ni kan gå av här i skanstull och ...vad heter bussen...linje tre! Ni kan ta linje tre här från Skanstull. Tåget stannar inte vid den stationen.

Det är inte alltid lätt att improvisera fram något tydligt ;-) Hitta fem tveksamheter?

(Med reservation för allt jag kommer ihåg fel, men väsentligheterna ska vara rätt)
Användarens profilbild
Blue

Inlägg av Blue »

Jag fick ett sms om detta imorse, och det första jag tänkte var att det brann på rätt station åtminstone. Hyfsat obekvämt om man har rökutveckling på Slussen eller T-centralen.
-"SPÅRSPRING!!"
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

7:55 kom jag ner på perrongen i Axelsberg för att åka till jobbet, d.v.s. jag skulle till Slussen för vidare färd med SB. Då rullade en text om att bussar ersatte Mariatorget - Stadion/Karlaplan på infotavlorna. För den icke-Stockholmskunnige är Mariatorget stationen före Slussen. Tåget som kom in var totalt fullpackat - alla kom inte med vid de följande stationerna. Före Liljeholmen gav föraren god information och tipsade om att byta till Tvärbanan vilket en del som kunde räkna ut en ny färdväg gjorde.

Vi fick stå i Liljeholmen ett tag eftersom det var en kö av tåg framför oss som skulle vända vid Mariatorget. Efter ett tag kom vi till Hornstull där vi åter fick vänta. Informationen från föraren var att vi skulle gå ut genom utgång Mariatorget och gå ut till Hornsgatan där ersättningsbussar skulle finnas. Alltså uppstod ett smärre lämmeltåg ut till Hornsgatan där redan ett större folkhav väntade på ersättningsbussarna.

Kom det några ersättningsbussar? Ja, vad tror ni... De stackars bussförarna på linjerna 43 och 55, som har samma hållplatsläge som ersättningsbussarna (eller om det är tvärtom), fick det hett om öronen. Massor med folk som skulle fråga om vart bussarna gick och om de kunde åka med. Hållplatsuppehållen tog så där 5 minuter. Bussarna blev efterhand mer än fullpackade. Stämningen blev mer och mer irriterad eftersom inga ersättningsbussar kom och det blev högsäsong för taxi. Den ende som var glad var nog innehavaren av kiosken som ligger precis vid busshållplatsen.

Efter en timmes väntan lyckades jag komma med en 43a - bara för att föraren kunde informera om att t-banan åter rullade och rådde folk att gå tillbaka. Varför jag inte gick den ganska korta sträckan till Slussen? Jag är numer lätt rörelsehindrad och en sådan promenad ville jag inte satsa mina begränsade krafter på.

//Lars S
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Nä, det är nog ingen vidare idé att hänvisa folk till ersättningsbussar innan man har sett åtminstone en med egna ögon. Beskedet från trafikledningen brukar vara att ersättningsbussar är beställda, men framkörningstiden är ofta längre än själva stoppet och som förare kan man ha svårt att genomskåda detta innan man har upplevt det några gånger. Det som vanligen händer om man säger "ersättningsbussar är beställda" är att folk i allmänhet blir onödigt mycket försenade. Trafikanterna brukar ju ofta resonera som om trafikledningen hade nån magisk möjlighet att förutsäga trafikstörningarna en timme i förväg och beställa bussar lagom tills stoppet inträffar, men så är det ju inte, och det är trafikpersonalens jobb att förebygga sådana falska förhoppningar genom att ge realistisk information. Men som sagt, de första gångerna kan det vara svårt för föraren att inse att man lurar trafikanterna om man utlovar bussar för tidigt. Det är bättre att berätta att det är stopp, att någon ersättningstrafik sannolikt inte hinner anordnas den närmaste tiden och om möjligt ge förslag på alternativa färdsätt (inklusive att gå). Men bortsett från denna klassiska fälla, så verkar informationen ha skötts bra?
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Jag tycker nog att informationen sköttes hyfsat bra. Förarens tips om att byta till Tvärbanan hörsammades av en del men tydligen har folk i gemen en ganska förvirrad uppfattning om hur linjenätet ser ut och vilka alternativa resvägar som finns när det skiter sig. Dessutom var det ju inte klart om även Tub1 var påverkad (det var den tydligen - inga tåg stannade i Gamla Stan).

Till saken hör också att min frus bror med fru just ankommit med Viking Line och skulle ta sig i motsatt riktning. Deras kunskaper i svenska är väl inte så där väldigt stora men som tur är finns ju mobiltelefoner. Dom kom i alla fall så småningom till Axelsberg.

Men hur smart är det att vända tåg vid Mariatorget? Bussar kan ju inte vända där och man kan bara vända ett tåg i taget. Smartare vore väl att vända vid Hornstull och Zinkensdamm och utnyttja bryggan där. Vid Zinkensdamm går det ju faktiskt också att vända bussar på Ringvägens förlängning norr om korsningen med Hornsgatan precis där uppgången är.

//Lars S
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

En intressant fråga är om man över huvud taget vid nån slags principdiskussion övervägt möjligheten att "ta" bussar från den ordinarie busstrafiken?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:En intressant fråga är om man över huvud taget vid nån slags principdiskussion övervägt möjligheten att "ta" bussar från den ordinarie busstrafiken?
Jodå, det förekommer också. Man kan tycka mycket om SL, men på en punkt uppvisar SL en påtagligt rakryggad uppfattning: T-banan går före ALLT ANNAT, och detta tycker jag att man har lyckats bra med att få ut till den övriga organisationen, hur man nu har gjort. Kanske är folk helt enkelt medvetna om det eftersom de är stockholmare, och vet ungefär hur kul det brukar bli när det är stopp i T-banan.

Nu är jag lite osäker på hur utvecklingen har varit på senare år (med upphandling och flexbussar), men i alla fall tidigare har det väl varit rutin att några vagnar i den ordinarie trafiken beordras att lämna linjen för att köra den initiala ersättningen, dels i innerstan men dels också på utpräglade anslutningslinjer som ändå inte gör någon nytta om det inte kommer några T-tåg.
Skriv svar