Sida 1 av 1
Urspårning i Nyboda
Postat: torsdag 23 juli 2009 22:46
av Martin Andersson
Ett trevagnars C20-tåg på väg från uppställningshallen till tvätthallen i Nyboda spårade ur i slingan för en dryg timme sedan. Tre boggier gick ur av okänd orsak- dessutom bucklade tåget till sig själv och nya bergforan (?) på intilliggande spår en smula.
Re: Urspårning i Nyboda
Postat: torsdag 23 juli 2009 22:49
av Bobjörk
Ställer dessutom till problem för Busslink då man inte kan tanka och tvätta inkommande bussar.
Re: Urspårning i Nyboda
Postat: fredag 24 juli 2009 13:19
av Micke Asklander
Hur då, menar du.
Bussarna drabbades inte ett smack av denna olycka som hände uppe i Nyboda.
Samt ja, ena loket (9203) måste ha lite ny målarfärg etc,, och lite riktningsjobb innan den kommer ut igen, vilket lär dröja
Micke
Re: Urspårning i Nyboda
Postat: fredag 24 juli 2009 13:30
av daniel_s
Martin Andersson skriver "i slingan", men menar han då den riktiga slingan (d v s spårovalen i depåområdets ytterändar) eller det diagonala spår som korsar bussarnas väg och som lite slarvigt kallas för "slingan" fast det inte är någon slinga utan bara ett spåravsnitt som används för att vända ("slinga") vagnar?
Re: Urspårning i Nyboda
Postat: fredag 24 juli 2009 14:07
av Micke Asklander
daniel_s skrev:Martin Andersson skriver "i slingan", men menar han då den riktiga slingan (d v s spårovalen i depåområdets ytterändar) eller det diagonala spår som korsar bussarnas väg och som lite slarvigt kallas för "slingan" fast det inte är någon slinga utan bara ett spåravsnitt som används för att vända ("slinga") vagnar?
Säg så här, tåget kom från Ö1 spåret och bergforan på väg ut mot 400.
Finns en skylt som en missade.
Micke
Re: Urspårning i Nyboda
Postat: fredag 24 juli 2009 15:11
av Micke Asklander

C20 2095 efter krocken i Nyboda.

Lok 9203 efter krocken.
Micke
Re: Urspårning i Nyboda
Postat: lördag 25 juli 2009 15:15
av Sparkfot
Brukar det inte stå något på skyltarna i form av "Stopp här när fordon finns på spår X" ?
Re: Urspårning i Nyboda
Postat: lördag 25 juli 2009 16:13
av Lars Stegenius
Man kan ju undra om det inte behövs någon form av "rangeringssamordnare" i NA som styr alla rörelser. Det är trångt och bökigt och noll sikt med korsande tågvägar i skymda kurvor.
Inte blir det bättre av att det tydligen placeras fler och fler bussar i depån och nu har man visst också byggt en stor byggnad för en busstvätt som tar bort ännu mer av den redan obefintliga sikten. Tankstationen för etanol skymde ju redan tidigare rätt ordentligt.
Men visst finns det skyltar. Och jag hävdar fortfarande att om man följer skyltningen och TRI Tub §59 så krockar man inte. Men all rangering och in/utkörning kommer att ta längre tid vilket troligen också är orsaken till att man chansar och tar "genvägar". Och då smäller det emellanåt.
//Lars S
Re: Urspårning i Nyboda §59?
Postat: lördag 25 juli 2009 20:26
av AGR
Lars Stegenius skrev:Man kan ju undra om det inte behövs någon form av "rangeringssamordnare" i NA som styr alla rörelser. Det är trångt och bökigt och noll sikt med korsande tågvägar i skymda kurvor.
Inte blir det bättre av att det tydligen placeras fler och fler bussar i depån och nu har man visst också byggt en stor byggnad för en busstvätt som tar bort ännu mer av den redan obefintliga sikten. Tankstationen för etanol skymde ju redan tidigare rätt ordentligt.
Men visst finns det skyltar. Och jag hävdar fortfarande att om man följer skyltningen och TRI Tub §59 så krockar man inte. Men all rangering och in/utkörning kommer att ta längre tid vilket troligen också är orsaken till att man chansar och tar "genvägar". Och då smäller det emellanåt.
//Lars S
Tri TUB §59? §59 finns inte i TRI TUB.
Re: Urspårning i Nyboda §59?
Postat: lördag 25 juli 2009 21:54
av Sparkfot
17AGR skrev:Lars Stegenius skrev:Man kan ju undra om det inte behövs någon form av "rangeringssamordnare" i NA som styr alla rörelser. Det är trångt och bökigt och noll sikt med korsande tågvägar i skymda kurvor.
Inte blir det bättre av att det tydligen placeras fler och fler bussar i depån och nu har man visst också byggt en stor byggnad för en busstvätt som tar bort ännu mer av den redan obefintliga sikten. Tankstationen för etanol skymde ju redan tidigare rätt ordentligt.
Men visst finns det skyltar. Och jag hävdar fortfarande att om man följer skyltningen och TRI Tub §59 så krockar man inte. Men all rangering och in/utkörning kommer att ta längre tid vilket troligen också är orsaken till att man chansar och tar "genvägar". Och då smäller det emellanåt.
//Lars S
Tri TUB §59? §59 finns inte i TRI TUB.
Han måste menat
§39 "Fordonsrörelse inom depåområde"
1.Om flera rörelser pågår samtidigt har tåg som kommer från
trafikspår företräde.
Samtidig rörelse av två tåg på intilliggande spår är ej tillåten.
Förare av tåg i rörelse skall förvissa sig om att andra tåg står
hinderfria.
OBS Hänsyn till fordonens överhäng måste tas.
Vid rörelse skall vitt sken om möjligt vara tänt i färdriktningen.
Sth vid passerande av skymd punkt i depå, t. ex. hallport, är 5
km/tim.
Re: Urspårning i Nyboda
Postat: lördag 25 juli 2009 23:19
av Karsten
Lars Stegenius skrev:Man kan ju undra om det inte behövs någon form av "rangeringssamordnare" i NA som styr alla rörelser. Det är trångt och bökigt och noll sikt med korsande tågvägar i skymda kurvor.
Inte blir det bättre av att det tydligen placeras fler och fler bussar i depån och nu har man visst också byggt en stor byggnad för en busstvätt som tar bort ännu mer av den redan obefintliga sikten. Tankstationen för etanol skymde ju redan tidigare rätt ordentligt.
Men visst finns det skyltar. Och jag hävdar fortfarande att om man följer skyltningen och TRI Tub §59 så krockar man inte. Men all rangering och in/utkörning kommer att ta längre tid vilket troligen också är orsaken till att man chansar och tar "genvägar". Och då smäller det emellanåt.
//Lars S
En växlingsledare kanske?

Re: Urspårning i Nyboda
Postat: söndag 26 juli 2009 0:35
av Sparkfot
Karsten skrev:Lars Stegenius skrev:Man kan ju undra om det inte behövs någon form av "rangeringssamordnare" i NA som styr alla rörelser. Det är trångt och bökigt och noll sikt med korsande tågvägar i skymda kurvor.
Inte blir det bättre av att det tydligen placeras fler och fler bussar i depån och nu har man visst också byggt en stor byggnad för en busstvätt som tar bort ännu mer av den redan obefintliga sikten. Tankstationen för etanol skymde ju redan tidigare rätt ordentligt.
Men visst finns det skyltar. Och jag hävdar fortfarande att om man följer skyltningen och TRI Tub §59 så krockar man inte. Men all rangering och in/utkörning kommer att ta längre tid vilket troligen också är orsaken till att man chansar och tar "genvägar". Och då smäller det emellanåt.
//Lars S
En växlingsledare kanske?

I tuben använder man benämningen "rangerare" istället för "växlare" men ja en växlings/rangeringsledare/samordnare skulle nog inte skada.
Re: Urspårning i Nyboda §59?
Postat: söndag 26 juli 2009 15:17
av Lars Stegenius
Sparkfot skrev:
Han måste menat §39 "Fordonsrörelse inom depåområde"
1.Om flera rörelser pågår samtidigt har tåg som kommer från
trafikspår företräde.
Samtidig rörelse av två tåg på intilliggande spår är ej tillåten.
Förare av tåg i rörelse skall förvissa sig om att andra tåg står
hinderfria.
OBS Hänsyn till fordonens överhäng måste tas.
Vid rörelse skall vitt sken om möjligt vara tänt i färdriktningen.
Sth vid passerande av skymd punkt i depå, t. ex. hallport, är 5
km/tim.
Givetvis är det §39 jag menar. Fingerslir av mig.
//Lars S