Urspårning i Nyboda

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Martin Andersson
Inlägg: 84
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:20
Ort: Högdalen

Urspårning i Nyboda

Inlägg av Martin Andersson »

Ett trevagnars C20-tåg på väg från uppställningshallen till tvätthallen i Nyboda spårade ur i slingan för en dryg timme sedan. Tre boggier gick ur av okänd orsak- dessutom bucklade tåget till sig själv och nya bergforan (?) på intilliggande spår en smula.
Männer aus Stahl fahren Autos aus Pappe
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Re: Urspårning i Nyboda

Inlägg av Bobjörk »

Ställer dessutom till problem för Busslink då man inte kan tanka och tvätta inkommande bussar.
Bantekniker
Användarens profilbild
Micke Asklander
Inlägg: 474
Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
Kontakt:

Re: Urspårning i Nyboda

Inlägg av Micke Asklander »

Hur då, menar du.
Bussarna drabbades inte ett smack av denna olycka som hände uppe i Nyboda.
Samt ja, ena loket (9203) måste ha lite ny målarfärg etc,, och lite riktningsjobb innan den kommer ut igen, vilket lär dröja
Micke
ännu en dag
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Urspårning i Nyboda

Inlägg av daniel_s »

Martin Andersson skriver "i slingan", men menar han då den riktiga slingan (d v s spårovalen i depåområdets ytterändar) eller det diagonala spår som korsar bussarnas väg och som lite slarvigt kallas för "slingan" fast det inte är någon slinga utan bara ett spåravsnitt som används för att vända ("slinga") vagnar?
Användarens profilbild
Micke Asklander
Inlägg: 474
Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
Kontakt:

Re: Urspårning i Nyboda

Inlägg av Micke Asklander »

daniel_s skrev:Martin Andersson skriver "i slingan", men menar han då den riktiga slingan (d v s spårovalen i depåområdets ytterändar) eller det diagonala spår som korsar bussarnas väg och som lite slarvigt kallas för "slingan" fast det inte är någon slinga utan bara ett spåravsnitt som används för att vända ("slinga") vagnar?
Säg så här, tåget kom från Ö1 spåret och bergforan på väg ut mot 400.
Finns en skylt som en missade.

Micke
ännu en dag
Användarens profilbild
Micke Asklander
Inlägg: 474
Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
Kontakt:

Re: Urspårning i Nyboda

Inlägg av Micke Asklander »

Bild
C20 2095 efter krocken i Nyboda.
Bild
Lok 9203 efter krocken.

Micke
ännu en dag
Sparkfot
Inlägg: 3586
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Urspårning i Nyboda

Inlägg av Sparkfot »

Brukar det inte stå något på skyltarna i form av "Stopp här när fordon finns på spår X" ?
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Urspårning i Nyboda

Inlägg av Lars Stegenius »

Man kan ju undra om det inte behövs någon form av "rangeringssamordnare" i NA som styr alla rörelser. Det är trångt och bökigt och noll sikt med korsande tågvägar i skymda kurvor.

Inte blir det bättre av att det tydligen placeras fler och fler bussar i depån och nu har man visst också byggt en stor byggnad för en busstvätt som tar bort ännu mer av den redan obefintliga sikten. Tankstationen för etanol skymde ju redan tidigare rätt ordentligt.

Men visst finns det skyltar. Och jag hävdar fortfarande att om man följer skyltningen och TRI Tub §59 så krockar man inte. Men all rangering och in/utkörning kommer att ta längre tid vilket troligen också är orsaken till att man chansar och tar "genvägar". Och då smäller det emellanåt.

//Lars S
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Urspårning i Nyboda §59?

Inlägg av AGR »

Lars Stegenius skrev:Man kan ju undra om det inte behövs någon form av "rangeringssamordnare" i NA som styr alla rörelser. Det är trångt och bökigt och noll sikt med korsande tågvägar i skymda kurvor.

Inte blir det bättre av att det tydligen placeras fler och fler bussar i depån och nu har man visst också byggt en stor byggnad för en busstvätt som tar bort ännu mer av den redan obefintliga sikten. Tankstationen för etanol skymde ju redan tidigare rätt ordentligt.

Men visst finns det skyltar. Och jag hävdar fortfarande att om man följer skyltningen och TRI Tub §59 så krockar man inte. Men all rangering och in/utkörning kommer att ta längre tid vilket troligen också är orsaken till att man chansar och tar "genvägar". Och då smäller det emellanåt.

//Lars S
Tri TUB §59? §59 finns inte i TRI TUB.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Sparkfot
Inlägg: 3586
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Urspårning i Nyboda §59?

Inlägg av Sparkfot »

17AGR skrev:
Lars Stegenius skrev:Man kan ju undra om det inte behövs någon form av "rangeringssamordnare" i NA som styr alla rörelser. Det är trångt och bökigt och noll sikt med korsande tågvägar i skymda kurvor.

Inte blir det bättre av att det tydligen placeras fler och fler bussar i depån och nu har man visst också byggt en stor byggnad för en busstvätt som tar bort ännu mer av den redan obefintliga sikten. Tankstationen för etanol skymde ju redan tidigare rätt ordentligt.

Men visst finns det skyltar. Och jag hävdar fortfarande att om man följer skyltningen och TRI Tub §59 så krockar man inte. Men all rangering och in/utkörning kommer att ta längre tid vilket troligen också är orsaken till att man chansar och tar "genvägar". Och då smäller det emellanåt.

//Lars S
Tri TUB §59? §59 finns inte i TRI TUB.
Han måste menat §39 "Fordonsrörelse inom depåområde"

1.Om flera rörelser pågår samtidigt har tåg som kommer från
trafikspår företräde.
Samtidig rörelse av två tåg på intilliggande spår är ej tillåten.
Förare av tåg i rörelse skall förvissa sig om att andra tåg står
hinderfria.
OBS Hänsyn till fordonens överhäng måste tas.
Vid rörelse skall vitt sken om möjligt vara tänt i färdriktningen.
Sth vid passerande av skymd punkt i depå, t. ex. hallport, är 5
km/tim.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1481
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Urspårning i Nyboda

Inlägg av Karsten »

Lars Stegenius skrev:Man kan ju undra om det inte behövs någon form av "rangeringssamordnare" i NA som styr alla rörelser. Det är trångt och bökigt och noll sikt med korsande tågvägar i skymda kurvor.

Inte blir det bättre av att det tydligen placeras fler och fler bussar i depån och nu har man visst också byggt en stor byggnad för en busstvätt som tar bort ännu mer av den redan obefintliga sikten. Tankstationen för etanol skymde ju redan tidigare rätt ordentligt.

Men visst finns det skyltar. Och jag hävdar fortfarande att om man följer skyltningen och TRI Tub §59 så krockar man inte. Men all rangering och in/utkörning kommer att ta längre tid vilket troligen också är orsaken till att man chansar och tar "genvägar". Och då smäller det emellanåt.

//Lars S
En växlingsledare kanske? :idea:
Sparkfot
Inlägg: 3586
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Urspårning i Nyboda

Inlägg av Sparkfot »

Karsten skrev:
Lars Stegenius skrev:Man kan ju undra om det inte behövs någon form av "rangeringssamordnare" i NA som styr alla rörelser. Det är trångt och bökigt och noll sikt med korsande tågvägar i skymda kurvor.

Inte blir det bättre av att det tydligen placeras fler och fler bussar i depån och nu har man visst också byggt en stor byggnad för en busstvätt som tar bort ännu mer av den redan obefintliga sikten. Tankstationen för etanol skymde ju redan tidigare rätt ordentligt.

Men visst finns det skyltar. Och jag hävdar fortfarande att om man följer skyltningen och TRI Tub §59 så krockar man inte. Men all rangering och in/utkörning kommer att ta längre tid vilket troligen också är orsaken till att man chansar och tar "genvägar". Och då smäller det emellanåt.

//Lars S
En växlingsledare kanske? :idea:
I tuben använder man benämningen "rangerare" istället för "växlare" men ja en växlings/rangeringsledare/samordnare skulle nog inte skada.
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Urspårning i Nyboda §59?

Inlägg av Lars Stegenius »

Sparkfot skrev: Han måste menat §39 "Fordonsrörelse inom depåområde"

1.Om flera rörelser pågår samtidigt har tåg som kommer från
trafikspår företräde.
Samtidig rörelse av två tåg på intilliggande spår är ej tillåten.
Förare av tåg i rörelse skall förvissa sig om att andra tåg står
hinderfria.
OBS Hänsyn till fordonens överhäng måste tas.
Vid rörelse skall vitt sken om möjligt vara tänt i färdriktningen.
Sth vid passerande av skymd punkt i depå, t. ex. hallport, är 5
km/tim.
Givetvis är det §39 jag menar. Fingerslir av mig.

//Lars S
Skriv svar