Skäl att vara motvalls
Postat: måndag 20 juli 2009 23:53
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/

Aha! Då förstår jag. Visserligen står nog tåget hinderfritt för Kungsleden (det är "transversaltågvägen" över bron för er som undrar) men strömskenan bör ha varit frånkopplad på ett så stort område att det ändå inte vore möjligt att köra den vägen.mickeb skrev:Jag tror inte kungsleden var aktuell, det här stod och drällde på norrspår.
Aha, låter som ett jobb för räddningtjänsten att delta i, de har ju lite mer avancerade grejer för jobbet.mickeb skrev:Hitta en väg att klippa sönder och peta bort cykeln.
... å andra sidan kanske SL inte vill släppa in räddningstjänsten i onödan, iaf inte om de är som i London...Sparkfot skrev:Aha, låter som ett jobb för räddningtjänsten att delta i, de har ju lite mer avancerade grejer för jobbet.mickeb skrev:Hitta en väg att klippa sönder och peta bort cykeln.
Man satte upp ITV för motspårskörning på hela T-bana 1 för ett antal år sedan. Tidigare behövdes inte detta i praktiken - enkelspårsdrift ägde oftast rum under planerade omständigheter och nästan alltid med fyravagnståg, varvid man vid alla plattformar på hela nätet utom EN (Slussen spår 1) fick bedriva enmansdrift utan ITV eller plattformsvakt. Numera kan motspårskörning anordnas med kort varsel och utan ordergivning, och tågen är längre än förr, och då behövs ITV för bibehållen säkerhet och för att inte onödigtvis förvärra förseningarna (att pulsa 50 m fram och tillbaka i snön på en oplogad plattform för att utföra dörrefterkontrollen är inte bara karaktärsbyggande utan även tidsödande...).stockholm79 skrev:Intressant att det finns en monitor i "fel" ände.