Sida 1 av 1

Skäl att vara motvalls

Postat: måndag 20 juli 2009 23:53
av micke b
-All..ehr... None onboaard!

Bild
(klicka för större)

...men vänta. Det är något fel på den här bilden ;-)

Re: Skäl att vara motvalls

Postat: tisdag 21 juli 2009 0:21
av LÅ1
:D Kör man på motspår?

Re: Skäl att vara motvalls

Postat: tisdag 21 juli 2009 0:23
av daniel_s
Ja. En viktigare fråga: Användes "Kungsleden"? :D

Re: Skäl att vara motvalls

Postat: tisdag 21 juli 2009 20:48
av Hagrido
När jag tänkte på fel så var det första jag såg personen som ligger utslagen på bänken till vänster ;)

Re: Skäl att vara motvalls

Postat: tisdag 21 juli 2009 23:02
av micke b
Jag tror inte kungsleden var aktuell, det här stod och drällde på norrspår. '
Bild
men jag vet inte, jag kom precis så jag kunde ta bilden överst.

Anledningen till att medvallsen inte gick var att den gått på mer cykel än rekommenderat:
Bild
(Klicka för större)

Lite jobbigt att fastna på ett tåg som varit ute hela lördagsnatten just där solen ligger på. Då är nog raklång på en bänk på stationen att föredra...

Re: Skäl att vara motvalls

Postat: onsdag 22 juli 2009 11:50
av daniel_s
mickeb skrev:Jag tror inte kungsleden var aktuell, det här stod och drällde på norrspår.
Aha! Då förstår jag. Visserligen står nog tåget hinderfritt för Kungsleden (det är "transversaltågvägen" över bron för er som undrar) men strömskenan bör ha varit frånkopplad på ett så stort område att det ändå inte vore möjligt att köra den vägen.

Re: Skäl att vara motvalls

Postat: onsdag 22 juli 2009 23:07
av Sparkfot
Frågan är bara vad de båda "YTL" (yttre trafikledare, f.d trafikbefäl) gör för något? Den ena verkar kolla strömdojan? Och den andra står med ändan rakt ut i vädret..

Re: Skäl att vara motvalls

Postat: torsdag 23 juli 2009 0:39
av micke b
Hitta en väg att klippa sönder och peta bort cykeln.

Re: Skäl att vara motvalls

Postat: torsdag 23 juli 2009 12:27
av Sparkfot
mickeb skrev:Hitta en väg att klippa sönder och peta bort cykeln.
Aha, låter som ett jobb för räddningtjänsten att delta i, de har ju lite mer avancerade grejer för jobbet.

Re: Skäl att vara motvalls

Postat: fredag 24 juli 2009 0:01
av M_M
Sparkfot skrev:
mickeb skrev:Hitta en väg att klippa sönder och peta bort cykeln.
Aha, låter som ett jobb för räddningtjänsten att delta i, de har ju lite mer avancerade grejer för jobbet.
... å andra sidan kanske SL inte vill släppa in räddningstjänsten i onödan, iaf inte om de är som i London...

http://www.geocities.com/tubeprune/unst ... ide%20Pits

Re: Skäl att vara motvalls

Postat: lördag 25 juli 2009 0:18
av stockholm79
Intressant att det finns en monitor i "fel" ände.

/or

Re: Skäl att vara motvalls

Postat: lördag 25 juli 2009 11:35
av daniel_s
stockholm79 skrev:Intressant att det finns en monitor i "fel" ände.
Man satte upp ITV för motspårskörning på hela T-bana 1 för ett antal år sedan. Tidigare behövdes inte detta i praktiken - enkelspårsdrift ägde oftast rum under planerade omständigheter och nästan alltid med fyravagnståg, varvid man vid alla plattformar på hela nätet utom EN (Slussen spår 1) fick bedriva enmansdrift utan ITV eller plattformsvakt. Numera kan motspårskörning anordnas med kort varsel och utan ordergivning, och tågen är längre än förr, och då behövs ITV för bibehållen säkerhet och för att inte onödigtvis förvärra förseningarna (att pulsa 50 m fram och tillbaka i snön på en oplogad plattform för att utföra dörrefterkontrollen är inte bara karaktärsbyggande utan även tidsödande...).