Jag gillar inte att man har flyttat bak hållplatsläget på sidan mot city. När man ska gå av/på i dörrarna där bak känns det nästan som att man är inne i tunneln. Och hur ska det gå när man i framtiden har längre vagnar? Detta beror ju på att man byggt ett övergångsställe i mitten på hållplatsen och samtidigt fyllt igen "pisstunneln" som gångtunneln under spåren kallades. Men jag gillar det ändå inte. Kunde man inte lagt övergångsstället längst fram där vagnen stannade innan?
Man ska inte ha längre vagnar, man bygger bort mer eller mindre alla "långa hållplatser".
Tiden med multade M21 är förbi, sak samma 3-vagnståg med M28/29.
Placeringen av övergångstället är nog i en säkerhetsaspekt, vagnarna kan inte bara dundra förbi övergången utan att ha stannat innan.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Grovsnus skrev:Man ska inte ha längre vagnar, man bygger bort mer eller mindre alla "långa hållplatser".
Tiden med multade M21 är förbi, sak samma 3-vagnståg med M28/29.
Placeringen av övergångstället är nog i en säkerhetsaspekt, vagnarna kan inte bara dundra förbi övergången utan att ha stannat innan.
Det är lite märkligt eftersom i K2020 så planerar man snarare att förlänga tågen till just 45 m. Men det är väl därför vi inte har någon bra kollektivtrafik, för läggs det ner pengar på att förlänga hållplatserna, sedan ska dom kortas av, nu pratas det om att dom ska förlängas igen, men det främjar ju sysselsättningen.
Dessuton har man flyttat hållplatsläget så långt bak så att stannar man vid hållmärket så får inte mötande tåg grönt i signalen in till slingan.
Nja, om man INTE stannar vid hållmärket får mötande inte signal in i slingan, stannar man exakt så är det inga problem. Problemet är dock dumt och borde åtgärdas så att man kanfå signal in i slingan även om kollegan stannat 50 cm innan hållmärket.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Michael skrev:Dessuton har man flyttat hållplatsläget så långt bak så att stannar man vid hållmärket så får inte mötande tåg grönt i signalen in till slingan.
Detta ska dock vara åtgärdat sedan förra veckan. När vagn från OP passerat spårkrysset med någon meter (dvs spårledningen i rälkrysset blivit fri) så kan tågväg läggas in i slingan.