Centralbusshållplatsen i Luleå
Postat: tisdag 19 augusti 2003 0:54
Centralbusshållplatsen på Smedjegatan i Luleå är snart färdigställd. I alla fall så ska det nya linjenätet rullas ut den 22 september och jag utgår ifrån att ombyggnaden av gatan går som planerat.
Som ni kanske minns så beslöt i våras kommuninvånarna med siffrorna ca 70-30 % att inte göra bussgata av Smedjegatan utan att behålla biltrafiken.
Vår, hrm, något provinsielle politiske redaktör på Norrbottens-Kuriren orerade om att stadsbyggnadskontorets skisser av bil-och-buss-alternativet för nya Smedjegatan ljög om utrymmet - att man skulle ha ritat "Luleås bredaste aveny" smalare än den är för att skrämma folk att rösta för bussalternativet.
Smalt är bara förnamnet. Om hr. Östman reser runt lite i landet så kommer han att få lite perspektiv på det där med "breda avenyer"...
På ömse sidor om gatan finns nu trottoarer, knappt bredare än normala, men inte alls så breda att det kommer att kännas bekvämt när hållplatskurerna kommer på plats.
I vardera körriktningen finns två smala körfält, åtskilda av en smal refug (som ska staketförses för att förhindra onödigt spring över gatan). I det ena körfältet ska bussarna stå och utväxla passagerare, och i det andra körfältet ska bussarna köra - mer än 25 avgångar i timmen i vardera riktningen under rusningen.
Var bilarna ska köra var det ingen av bil-och-buss-röstarna som tänkte på. Eller tänkte de kanske "hehe, var ska nu bussarna köra när bilarna kommer?"
Det kommer att bli Luleås värsta trafikpropp, till gagn för ingen. En dålig kompromiss som inte gör någon glad, undantaget hr. Östman som aldrig lär erkänna att han hade fel. Och plåtverkstäderna i Luleå, som kommer att få ett rejält uppsving.
Anders
Som ni kanske minns så beslöt i våras kommuninvånarna med siffrorna ca 70-30 % att inte göra bussgata av Smedjegatan utan att behålla biltrafiken.
Vår, hrm, något provinsielle politiske redaktör på Norrbottens-Kuriren orerade om att stadsbyggnadskontorets skisser av bil-och-buss-alternativet för nya Smedjegatan ljög om utrymmet - att man skulle ha ritat "Luleås bredaste aveny" smalare än den är för att skrämma folk att rösta för bussalternativet.
Smalt är bara förnamnet. Om hr. Östman reser runt lite i landet så kommer han att få lite perspektiv på det där med "breda avenyer"...
På ömse sidor om gatan finns nu trottoarer, knappt bredare än normala, men inte alls så breda att det kommer att kännas bekvämt när hållplatskurerna kommer på plats.
I vardera körriktningen finns två smala körfält, åtskilda av en smal refug (som ska staketförses för att förhindra onödigt spring över gatan). I det ena körfältet ska bussarna stå och utväxla passagerare, och i det andra körfältet ska bussarna köra - mer än 25 avgångar i timmen i vardera riktningen under rusningen.
Var bilarna ska köra var det ingen av bil-och-buss-röstarna som tänkte på. Eller tänkte de kanske "hehe, var ska nu bussarna köra när bilarna kommer?"
Det kommer att bli Luleås värsta trafikpropp, till gagn för ingen. En dålig kompromiss som inte gör någon glad, undantaget hr. Östman som aldrig lär erkänna att han hade fel. Och plåtverkstäderna i Luleå, som kommer att få ett rejält uppsving.
Anders