Centralbusshållplatsen i Luleå

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Centralbusshållplatsen i Luleå

Inlägg av Anders Norén »

Centralbusshållplatsen på Smedjegatan i Luleå är snart färdigställd. I alla fall så ska det nya linjenätet rullas ut den 22 september och jag utgår ifrån att ombyggnaden av gatan går som planerat.

Som ni kanske minns så beslöt i våras kommuninvånarna med siffrorna ca 70-30 % att inte göra bussgata av Smedjegatan utan att behålla biltrafiken.

Vår, hrm, något provinsielle politiske redaktör på Norrbottens-Kuriren orerade om att stadsbyggnadskontorets skisser av bil-och-buss-alternativet för nya Smedjegatan ljög om utrymmet - att man skulle ha ritat "Luleås bredaste aveny" smalare än den är för att skrämma folk att rösta för bussalternativet.

Smalt är bara förnamnet. Om hr. Östman reser runt lite i landet så kommer han att få lite perspektiv på det där med "breda avenyer"...

På ömse sidor om gatan finns nu trottoarer, knappt bredare än normala, men inte alls så breda att det kommer att kännas bekvämt när hållplatskurerna kommer på plats.
I vardera körriktningen finns två smala körfält, åtskilda av en smal refug (som ska staketförses för att förhindra onödigt spring över gatan). I det ena körfältet ska bussarna stå och utväxla passagerare, och i det andra körfältet ska bussarna köra - mer än 25 avgångar i timmen i vardera riktningen under rusningen.
Var bilarna ska köra var det ingen av bil-och-buss-röstarna som tänkte på. Eller tänkte de kanske "hehe, var ska nu bussarna köra när bilarna kommer?"

Det kommer att bli Luleås värsta trafikpropp, till gagn för ingen. En dålig kompromiss som inte gör någon glad, undantaget hr. Östman som aldrig lär erkänna att han hade fel. Och plåtverkstäderna i Luleå, som kommer att få ett rejält uppsving.

Anders
Joar

Re: Centralbusshållplatsen i Luleå

Inlägg av Joar »

Anders Norén skrev:Centralbusshållplatsen på Smedjegatan i Luleå är snart färdigställd.

Vår, hrm, något provinsielle politiske redaktör på Norrbottens-Kuriren orerade om att stadsbyggnadskontorets skisser av bil-och-buss-alternativet för nya Smedjegatan ljög om utrymmet - att man skulle ha ritat "Luleås bredaste aveny" smalare än den är för att skrämma folk att rösta för bussalternativet.

Smalt är bara förnamnet. Om hr. Östman reser runt lite i landet så kommer han att få lite perspektiv på det där med "breda avenyer"...
Smedjegatan *är* en av Luleås bredaste avenyer, 24 m precis som Kungsgatan, Storgatan, Kyrkogatan och Rådstugatan. Hittills har det varit två bilfiler åt varje håll (varav den ena upptas av parkering större delen av sin längd), och ynkligt smala trottoarer. Nu blir bilfilen lite smalare och trottoaren betydligt bredare (hur mycket av det som upptas av busshållplatser återstår att se).

Jag tror inte det blir några värre problem att köra bil där; redan tidigare var det så att bara orutinerade använde den högra filen eftersom den övergick i parkering efter övergångsstället, och nu ska vi slippa alla lastbilar.

Det som blir svårt är isället att komma fram med cykel. Förut gick det bra att cykla i högra filen (ganska tom) eller på trottoaren (inte mycket folk), men nu lär det stå så mycket folk vid hållplatsen så det är dumt att cykla där.

Se alla breda gator och det ytterst bristfälliga cykelbanenätet (en cykelbana slutar 1,5 kvarter in på Smedjegatan) på
http://www.lulea.se/LuleaSite/rapporter ... rogram.pdf

/Joar
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Re: Centralbusshållplatsen i Luleå

Inlägg av Anders Norén »

Joar skrev:Smedjegatan *är* en av Luleås bredaste avenyer, 24 m precis som Kungsgatan, Storgatan, Kyrkogatan och Rådstugatan.
Bred med Luleåmått mätt, ja. Att kalla den "aveny" är lite att ta i. Eller är Gävlebor bortskämda med gator?
Joar skrev: Hittills har det varit två bilfiler åt varje håll (varav den ena upptas av parkering större delen av sin längd), och ynkligt smala trottoarer. Nu blir bilfilen lite smalare och trottoaren betydligt bredare (hur mycket av det som upptas av busshållplatser återstår att se).

Jag tror inte det blir några värre problem att köra bil där; redan tidigare var det så att bara orutinerade använde den högra filen eftersom den övergick i parkering efter övergångsstället, och nu ska vi slippa alla lastbilar.
Men med drygt 30 avgångar i timmen i rusningstrafik och drygt 20 under normaltrafik blir det trångt likväl.
Joar skrev: Det som blir svårt är isället att komma fram med cykel. Förut gick det bra att cykla i högra filen (ganska tom) eller på trottoaren (inte mycket folk), men nu lär det stå så mycket folk vid hållplatsen så det är dumt att cykla där.
Där har du en bra poäng. Men har cykeln någon plats i Lulebons heliga treenighet "bilen, skotern och hunden"? :P

Intressant dokument du länkade till förresten. Ska läsas.

Kul att det kommer in några som faktiskt vet vad jag svärjer om. Det är ju ingen mening att gnälla utan någon som säger emot!

Anders
Skriv svar