SvD: Lastbilsolyckor beror på bilister

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

SvD: Lastbilsolyckor beror på bilister

Inlägg av Erik Sandblom »

SvD: Lastbilar bakom många olyckor
Antalet tunga lastbilar ökar och de är inblandade i var femte dödsolycka. Men två nya studier visar att det sällan beror på lastbilsföraren. Vanligast är kollision med mötande personbil som kommit över i fel körfält.

Min kommentar: Vägverket vill bygga vajervägar för att öka säkerheten. Det låter säkert men det är ännu säkrare med tågtrafik. Både gods och personer borde åka mer tåg. Större delen av landets befolkning bor inom 5 kilometer från en station. Bygg fler kombiterminaler.
Joe the Man

Re: SvD: Lastbilsolyckor beror på bilister

Inlägg av Joe the Man »

Helt rätt!
Användarens profilbild
vattenpipa

Inlägg av vattenpipa »

Det bästa man kan göra som lastbilschaffis är att köra med uppåtjack. ALLA körde med det för några år sen, knappt några olyckor. Nu är det inte lika acseptabelt, då kommer olyckorna.
Tjalan tappas när han var liten
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

vattenpipa skrev:Det bästa man kan göra som lastbilschaffis är att köra med uppåtjack. ALLA körde med det för några år sen, knappt några olyckor. Nu är det inte lika acseptabelt, då kommer olyckorna.
Men artikeln säger ju att lastbilschaffissarna är OK. Problemet är inte att folk sover utan att personbilsförare kör för fort, enligt SvD.

Sen finns det annat att stoppa i sig som t ex chokladöverdragna kaffebönor. Men det bästa är förstås att få tillräckligt med sömn.
Användarens profilbild
vattenpipa

Inlägg av vattenpipa »

Erik Sandblom skrev:Sen finns det annat att stoppa i sig som t ex chokladöverdragna kaffebönor. Men det bästa är förstås att få tillräckligt med sömn.
Jag vet inte vad du har för erfarenhet, men det är inte så det funkar. Det är full fart, tajta scheman i flera dagar innan man får chansen att vila. Sova får man göra hemma.
Tjalan tappas när han var liten
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

vattenpipa skrev:
Erik Sandblom skrev:Sen finns det annat att stoppa i sig som t ex chokladöverdragna kaffebönor. Men det bästa är förstås att få tillräckligt med sömn.
Jag vet inte vad du har för erfarenhet, men det är inte så det funkar. Det är full fart, tajta scheman i flera dagar innan man får chansen att vila. Sova får man göra hemma.
Jag vet inte vad du har för erfarenhet - men om du kör på det sättet dör du ung. Dessvärre.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Du har en poäng Erik, du har en Poäng.

Jag ser också i detta en naturlig bit i att Transportstyrelsen skapats. Vägverket ansvarar för säkerheten på vägarna, då är det naturligt att de jobbar för just det med vajervägar m.m. Transportstyrelsen kan ha ett annat fokus där man styr över medel.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Tranquility

Inlägg av Tranquility »

Visst skall maximalt med transporter gå via järnväg men då måste omlastning kunna ske smidigare så kostnaden inte ökar omotiverat. Sedan skulle jag gissa att många lastbilstransporter i städer är lokaltransporter där järnväg inte är ett alternativ.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner ;)!
Användarens profilbild
simonbertilsson

Inlägg av simonbertilsson »

vattenpipa skrev:
Ja det låter ju ansvarstagande och jättelagligt. Vad duktig du är! :)

//Simon som jobbar lagligt (nåja, jag är ingen ängel) men ändå på någon märklig vänster lyckas tjäna till sitt uppehälle och en hel del till...
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Låst