Omfattande strömavbrott i Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Omfattande strömavbrott i Stockholm
http://www.dn.se/sthlm/stromavbrott-i-s ... r-1.880849
Strömavbrottet verkar ha slagit ut det mesta av den spårbundna kollektivtrafiken i norra Stockholm. Roslagsbanan verkar vara helt utslagen, och tunnelbanans blå linje har stopp mellan Fridhemsplan och Kungsträdgården. Och i pendeltågstrafiken var det stopp norr om Solna/Karlberg, men nu verkar delar av den trafiken vara igång igen.
Strömavbrottet verkar ha slagit ut det mesta av den spårbundna kollektivtrafiken i norra Stockholm. Roslagsbanan verkar vara helt utslagen, och tunnelbanans blå linje har stopp mellan Fridhemsplan och Kungsträdgården. Och i pendeltågstrafiken var det stopp norr om Solna/Karlberg, men nu verkar delar av den trafiken vara igång igen.
Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
Och det verkar även som att det är stopp på Lidingöbanan.
Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
Hur fungerar sådant här rent praktiskt?
Fick man någon förvarning eller bröts bara strömmen?
Fick man ingen förvarning, kan tågen med batteridrift ta sig till närmaste station?
Fjärrtågen, drar man dom med diesel tills det finns ström i tråden?
-Per
Fick man någon förvarning eller bröts bara strömmen?
Fick man ingen förvarning, kan tågen med batteridrift ta sig till närmaste station?
Fjärrtågen, drar man dom med diesel tills det finns ström i tråden?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
- Ort: Stockholm
Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
Då det var en brand i en transformatorstation slogs bara strömmen av, som det brukar vid strömavbrott. Det är ytterst ovanligt att ha planerade strömavbrott som drabbar 100 000 kunder. Av vad jag har läst kunde alla, eller nästan alla tåg, köras till närmaste station. Visa sträckor kunde även ha fortsatt trafik i mindre skala. Gissar att det fanns visa möjligheter att mata tågnätet med elektricitet från andra håll.Per Lind skrev:Hur fungerar sådant här rent praktiskt?
Fick man någon förvarning eller bröts bara strömmen?
Fick man ingen förvarning, kan tågen med batteridrift ta sig till närmaste station?
Fjärrtågen, drar man dom med diesel tills det finns ström i tråden?
-Per
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
Till större delen var det väl inte själva tågdrivströmmen som slogs ut, utan allt annat typ signalsystemet. Detta medför större störningar ju mer moderniserad sträckan är och ju mer trafik man försöker köra.
Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
Om all ström skulle försvinna, kan man då med batteridrift ta sig till nästa plattform eller brygga, eller måste folk klättra need på spåret - som förr i tiden?
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
På tunnelbanevagnen C20 kan man köra på batteri en liten bit (om batterierna är bra kan man köra åtminstone ett par hundra meter) men på övriga motorvagnar blir det till att använda apostlahästarna, såvida inte spåret lutar mot någon lämplig trafikplats.Per Lind skrev:Om all ström skulle försvinna, kan man då med batteridrift ta sig till nästa plattform eller brygga, eller måste folk klättra need på spåret - som förr i tiden?
-Per
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: torsdag 07 maj 2009 22:25
- Ort: Norrköping
Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
Ja justä, kan det bli så illa att folket få gå av mitt i mörka tunneln mitt bland allt damm och sot och smuts? Finns det häller inget lyse? Har detta hänt? Eller är detta kanske ett helt omöjigt scenario?
Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
Om du menar tunnelbanan så ska det finnas reservgeneratorer som ska se till att det finns nödbelsyning på plattformen och i tunnlarna vid en ev.evakuering.-8-DEAMON-8- skrev:Ja justä, kan det bli så illa att folket få gå av mitt i mörka tunneln mitt bland allt damm och sot och smuts? Finns det häller inget lyse? Har detta hänt? Eller är detta kanske ett helt omöjigt scenario?
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: torsdag 07 maj 2009 22:25
- Ort: Norrköping
Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
Jaha, så man behöver inte oroa sig? Det är preparerat så att säga.
Men är det typ någon slags nödutgång var 100 meter och så kommer man upp mitt på en gräsplätt eller kanske i något hyreshus då efter ett par trappor?
Men är det typ någon slags nödutgång var 100 meter och så kommer man upp mitt på en gräsplätt eller kanske i något hyreshus då efter ett par trappor?
Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
Nejdå det finns ingenting att oroa sig för, följ bara personalens anvisningar så kommer det gå som på räls..-8-DEAMON-8- skrev:Jaha, så man behöver inte oroa sig? Det är preparerat så att säga.
Men är det typ någon slags nödutgång var 100 meter och så kommer man upp mitt på en gräsplätt eller kanske i något hyreshus då efter ett par trappor?
Men att en nödutgång mynnar ut i något hyreshus är däremot inte speciellt troligt..
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
- Ort: Stockholm
Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
Bara tåget inte fastnar i någon av tunnlarna som är knappt bredare än vagnarna. Känns som en utrymning av ett fullsatt tåg i en delvis rökfylld tunnel då kan bli allt annat trevlig.Sparkfot skrev:Nejdå det finns ingenting att oroa sig för, följ bara personalens anvisningar så kommer det gå som på räls..-8-DEAMON-8- skrev:Jaha, så man behöver inte oroa sig? Det är preparerat så att säga.
Men är det typ någon slags nödutgång var 100 meter och så kommer man upp mitt på en gräsplätt eller kanske i något hyreshus då efter ett par trappor?
Men att en nödutgång mynnar ut i något hyreshus är däremot inte speciellt troligt..
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
Njae det är sant men om man tittar på tillbaka på de 60 åren som tunnelbanan har rullat i Stockholm så är det ytterst få olyckor med rökfyllda tunnlar m.m som har inträffat så det är inget man ska gå runt och ständigt oroa sig för. .Tranquility skrev:Bara tåget inte fastnar i någon av tunnlarna som är knappt bredare än vagnarna. Känns som en utrymning av ett fullsatt tåg i en delvis rökfylld tunnel då kan bli allt annat trevlig.Sparkfot skrev:Nejdå det finns ingenting att oroa sig för, följ bara personalens anvisningar så kommer det gå som på räls..-8-DEAMON-8- skrev:Jaha, så man behöver inte oroa sig? Det är preparerat så att säga.
Men är det typ någon slags nödutgång var 100 meter och så kommer man upp mitt på en gräsplätt eller kanske i något hyreshus då efter ett par trappor?
Men att en nödutgång mynnar ut i något hyreshus är däremot inte speciellt troligt..
Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
En intressant fråga är vilka försök som görs att släcka utan att bryta strömmen?Tranquility skrev:Då det var en brand i en transformatorstation slogs bara strömmen av, som det brukar vid strömavbrott. Det är ytterst ovanligt att ha planerade strömavbrott som drabbar 100 000 kunder. Av vad jag har läst kunde alla, eller nästan alla tåg, köras till närmaste station. Visa sträckor kunde även ha fortsatt trafik i mindre skala. Gissar att det fanns visa möjligheter att mata tågnätet med elektricitet från andra håll.Per Lind skrev:Hur fungerar sådant här rent praktiskt?
Fick man någon förvarning eller bröts bara strömmen?
Jag tror det var 2002 som det var en transformatorbrand i centrala Örebro. Det märktes ett bra tag att det var nåt knas med elmatningen eftersom det var många "dippar" under en stund på kvällen, och senare bröts strömmen helt. Jag gissar att man försökte släcka utan att bryta strömmen men tvingades till slut att bryta i alla fall.
En intressant iaktagelse är att det verkar som om kvarteret/"blocket" med transformatorstationen (det som ligger invid vägen precis väster om svartån om man går från konserthuset till järntorget) samt gatubelysningen på den centralaste delen av drottninggatan matades via någon reservmatning, kanske 230/400V via ledningar från någon annan transformatorstation eller så matades det via en separat transformator i någon byggnad invid eller liknande.
Med tanke på att man då verkade försöka släcka innan man bröt så kunde man - om det hade funnits elberoende spårtrafik inne i Örebro, förutom banverkets nät som klarade sig, kunnat förvarna på nåt sätt.
Vad sägs om att låta automatlarm från transformatorstationerna gå direkt till DLC'erna som förvarning på nåt sätt?
Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
Just sot är det väl knappt nåt av i tunnlarna? Det lär väl vara försumbart med sot från dieselmotorerna i arbetsfordon å sånt?-8-DEAMON-8- skrev:Ja justä, kan det bli så illa att folket få gå av mitt i mörka tunneln mitt bland allt damm och sot och smuts? Finns det häller inget lyse? Har detta hänt? Eller är detta kanske ett helt omöjigt scenario?
-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: torsdag 07 maj 2009 22:25
- Ort: Norrköping
Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
jaha, kanske syp ståldamm eller något då? något som man blir svart av brukar det ju va kanske täntke ja...
Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
Antalet olyckor där normalt försiktiga trafikanter skadats är väl överhuvudtaget ytterst lågt. Däremot har det ju varit en del händelser med rök i underjordiska utrymmen. Samt ännu fler fall där röklukt förnummits och trafiken därför stoppats. Fösta tillfället sägs ha varit när Gustav V skulle inviga första tunnelbanesträckan 1933, Kungens färd lär ha avbrutits i förtid och Gustav V snabbt förts upp till markytan. Enligt samma historia skall kungen inte ha reagerat på lukten, utan förmodat att detta var en normal företeelse inom kollektivtrafiken. Jag känner inte till sanningshalten i denna historia.Njae det är sant men om man tittar på tillbaka på de 60 åren som tunnelbanan har rullat i Stockholm så är det ytterst få olyckor med rökfyllda tunnlar m.m som har inträffat så det är inget man ska gå runt och ständigt oroa sig för. .
/Gunnar Ekeving
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Omfattande strömavbrott i Stockholm
Den enda sträcka där en nödutrymning är riktigt svår att genomföra är mellan Medborgarplatsen och Skanstull. Där finns INTE plats vid sidan av spåret att promenera. Där måste man utrymma tåget åt båda håll mot stationerna, är det rök åt ena hållet måste väl tåget utrymmas genom förarhytterna till angränsande vagn så att man alltid går mot vinden/frisk luften. Annars finns det faktiskt relativt gott om plats bredvid tågen, det kan synas som om det inte finns det då man sitter i vagnen.
Jag är själv aldrig orolig för att resa med tunnelbanan. Räddningstjänsten och press tar med jämna intervall upp frågan om bränder och nödutrymning till debatt men anledningen till det verkar väl vara mer strategisk för att lösa sina resursproblem, mer än en ren omtanke om resenären, tror jag i alla fall.
I Citytunneln kommer det att bli en service- och nödutrymningstunnel som går parallellt med tågtunnlarna, man kommer inte att behöva gå särskilt lång sträcka i tågtunneln innan det finns dörrar så att man kommer in i den. På tunnelbanan finns inget av detta, det är en gammal konstruktion och krav på nödutrymning var inte så väl formulerade för 60 år sedan (eller 35 år då man tänker på Bana3).
Är man rörelsehindrad och sitter i en tung elrullstol eller permobil, eller vad de nu heter idag, skulle jag dock vara orolig för att resa i tunnelbanan. Vem tar på sig ansvaret och uppgiften att bära upp en person som inte går själv, upp till ytan innan räddningstjänst kommit till platsen?
Jag är själv aldrig orolig för att resa med tunnelbanan. Räddningstjänsten och press tar med jämna intervall upp frågan om bränder och nödutrymning till debatt men anledningen till det verkar väl vara mer strategisk för att lösa sina resursproblem, mer än en ren omtanke om resenären, tror jag i alla fall.
I Citytunneln kommer det att bli en service- och nödutrymningstunnel som går parallellt med tågtunnlarna, man kommer inte att behöva gå särskilt lång sträcka i tågtunneln innan det finns dörrar så att man kommer in i den. På tunnelbanan finns inget av detta, det är en gammal konstruktion och krav på nödutrymning var inte så väl formulerade för 60 år sedan (eller 35 år då man tänker på Bana3).
Är man rörelsehindrad och sitter i en tung elrullstol eller permobil, eller vad de nu heter idag, skulle jag dock vara orolig för att resa i tunnelbanan. Vem tar på sig ansvaret och uppgiften att bära upp en person som inte går själv, upp till ytan innan räddningstjänst kommit till platsen?
"Det vi inte minns, har inte hänt"