Två frågor om tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Två frågor om tunnelbanan

Inlägg av TimK »

Hej på er!

Jag har fått en förfrågan av en arkitekt i Boston som hittade min webbsajt och vände sig därför till mig. Han håller på med ett arbete åt MBTA, lokaltrafikmyndigheten i Boston-området, där en viktig tunnelbanestation i centrala Boston ska omgestaltas. Frågan gäller lämpligheten i att ordna en utrymningsväg som kräver att trafikanter först går ner från en bana till en annan, och sedan letar sig uppåt till det fria. Arkitektfirman letar exempel på andra håll i världen och ville fråga mig om det finns något sånt i Stockholm. De har tillgång till översiktliga skisser över vissa stationer i Stockholm och valde ut Slussen och Skanstull som stationer där denna konfiguration eventuellt skulle förekomma. Nu har ju jag varit borta från Stockholm ett tag och minns inte alla detaljer, men jag kunde inte riktigt komma på något exempel där.

- Finns det någon sådan utväg från en tunnelbanestation i Stockholm som jag inte tänker på? Jag vill minnas att det är något särskilt med Skanstull norra, men jag har bara använt den ingången ett par tre gånger och minns inte riktigt hur det ser ut. I Slussen kom jag inte på någonting. Jag tänkte på hur man skulle behöva utrymma Fridhemsplan (Tub1) och T-Centralen (Tub1 och Tub2) om de banornas normala uppgångar i varje plattformsände inte kunde användas, då skulle det nog bli ner till Tub3 och sedan upp till gatan som gällde, men det får nog ses som en mycket ovanlig situation tycker jag. Det är väl inga utrymingsvägar som man normalt räknar med, eller har jag fel?

- I övrigt, skulle det finnas någon möjlighet för arkitektfirman att få tag på planer över tunnelbanestationerna i Stockholm, eller åtminstone de större, mer komplicerade stationerna?

Tack för allt ni kan bidra med.

Mvh Tim
There's nothing in the world like Action Park!
Användarens profilbild
Jörgen_G

Re: Två frågor om tunnelbanan

Inlägg av Jörgen_G »

Citybanan kommer att få utrymningsvägar som delvis är gemensamma med tunnelbanan, till exempel från biljetthallen vid Vasagatan upp i det fria.

Viktigt att notera är att både tunnelbanan och Citybanan är byggda för att normalt kunna klara utrymning utan att det andra bansystemet behövs. Däremot inses att några av utrymmarna kommer att använda sig av den andra banan vid en utrymning om det är möjligt.

Någon planerad utrymningsväg via en annan bana är det således inte.

På följande länk beskrivs , på svenska men med överskådliga illustrationer, hur stationerna kommer att se ut: http://www.banverket.se/pages/8747/Webb ... 071218.pdf. Stationsbeskrivingarna börjar på sidan 57.

/Jörgen G
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Hej Jörgen,

Tack för svaret! Jag föreslog den här mannen också att det eventuellt kunde vara intressant att titta på vilka lösningar som Citybanan hade valt, så jag skickar vidare den länk du la in i ditt inlägg samt erbjuder mig att översätta delar av texten som han kanske finner intressant. Men jag betonar också att det inte förekommer några planerade utrymningsvägar av den typ han är intresserad av.

Mvh Tim
mullvad

Inlägg av mullvad »

På station Slussen finns för tunnelbanan två parallella mittperronger med totalt fyra spår. Båda perrongerna har likadana förbindelser med de tre biljetthallarna. Någon anledning att utrymma från den ena perrongen via den andra torde inte finnas.

Dock: I de norra ändarna av perrongerna leder trappor och hissar ner till den norra biljetthallen, som ligger under spåren. Från biljetthallen kommer man ut till bussterminalen och Saltsjöbanans station, som ligger under stora mängder betong. Dock behöver man inte röra sig uppåt för att komma ut i dagen. Man är här snarare under stora viadukter än i underjorden. Detta är nog det närmaste man kommer utrymning via en annan bana i Stockholms tunnelbana.

Vad beträffar station Skanstull finns bara en mittperong och två spår, varför utrymning via en annan bana är omöjlig. Den norra uppgången är något ovanlig genom att man här lämnar en underjordisk perrong genom att gå under det ena spåret (det norrgående). I perrongens norra ände leder en trappa ner till en tunnel, som i sin tur leder till rulltrappor som leder upp till gatuplanet.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

mullvad skrev:På station Slussen finns för tunnelbanan två parallella mittperronger med totalt fyra spår. Båda perrongerna har likadana förbindelser med de tre biljetthallarna. Någon anledning att utrymma från den ena perrongen via den andra torde inte finnas.

Dock: I de norra ändarna av perrongerna leder trappor och hissar ner till den norra biljetthallen, som ligger under spåren. Från biljetthallen kommer man ut till bussterminalen och Saltsjöbanans station, som ligger under stora mängder betong. Dock behöver man inte röra sig uppåt för att komma ut i dagen. Man är här snarare under stora viadukter än i underjorden. Detta är nog det närmaste man kommer utrymning via en annan bana i Stockholms tunnelbana.

Vad beträffar station Skanstull finns bara en mittperong och två spår, varför utrymning via en annan bana är omöjlig. Den norra uppgången är något ovanlig genom att man här lämnar en underjordisk perrong genom att gå under det ena spåret (det norrgående). I perrongens norra ände leder en trappa ner till en tunnel, som i sin tur leder till rulltrappor som leder upp till gatuplanet.
Bingo bingo! Tack för svaret, jag var rätt bekant med Slussen men jag har som sagt bara använt Skanstull norra kanske 2-3 gånger och var mycket osäker om hur det såg ut där. Ska vidarebefordra beskrivningen, tack!

Mvh Tim
Skriv svar