Ingen trafik på linje 12 21-24/5
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ingen trafik på linje 12 21-24/5
Ingen spårvägstrafik på linje 12 under tiden 21/5-24/5 p.g av banarbete vid Alléparken.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Ingen trafik på linje 12 21-24/5
Måste man ställa in en hel linje för det?
Otroligt...
Otroligt...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Om arbetet hade varit i Nockebyänden av banan hade man kunnat vända någonstans. Men när arbetet sker i den ände där både depån och anslutningen till tunnelbanan finns, så blir det både svårare och mindre meningsfullt att bedriva trafik på resten av banan. Hade det gällt någon annan bana hade det varit en annan sak, exempelvis har ju både Lidingöbanan, Saltsjöbanan och Roslagsbanan bättre möjligheter att bedriva meningsfull trafik även om ändstationen i stan inte kan trafikeras.Bussmicke skrev:Måste man ställa in en hel linje för det?
Otroligt...
- Kristofer
- Kontakt:
[ironi]Bussmicke skrev:Måste man ställa in en hel linje för det?
Otroligt...
En busslinje behöver man inte ställa in av en sådan orsak...
[/ironi]
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Kan man inte köra ut ett par tåg innan arbetet börjar då?
Då har jag ju något att upprätthålla linjetrafiken med.
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Du inser väl att dessa skulle vara avskurna från depån då i 4 dygn ? Kanske inte så farligt då, men om något händer blir det besvärligt. Dessutom kräver det ju improviserad städning och även vakthållning där man ställer upp oanvända fordon. Utan vakter är nog otänkbart, tyvärr. Dessutom handlar det ju om dagar med närmast obetydlig trafik, mot normala vardagar.Bussmicke skrev:Kan man inte köra ut ett par tåg innan arbetet börjar då?
Allt detta är ju saker som kostar pengar, dvs skattepengar eller taxepengar, vilket jag vet att Nilsson inte gärna betalar.
Är det verkligen vid Alléparken man arbetar? När jag gick förbi för några timmar sedan syntes inga arbetare. Räls, ballast och kontaktledning låg orörda. Har arbetena blivit inställda i ett så sent skede att man inte kunnat planera om trafiken utan måste köra ersättningsbuss trots att spårvagnarna kunnat rulla?Ingen spårvägstrafik på linje 12 under tiden 21/5-24/5 p.g av banarbete vid Alléparken.
Erinrar mig också ett påstående från SL i samband med den ungefär årslånga avstängningen av banan för ca tio år sedan, att nu skulle Nockebybanan hålla i åtskilliga decennier, inga mer avstängningar skulle bli nödvändiga under den tiden
Erinrar mig också reportaget i TÅG tidigare i år, där det fanns en beskrivning av hur spårkrysset vid Alléparken kunnat läggas in med endast ett kort trafikavbrott natten mellan den 2 och 3 september 1967. Men man måste förstås hålla i minnet att numera är arbetsmetoder och redskap avsevärt mer avancerade

/Gunnar Ekeving
En anekdot:
När Augsburg skulle byta en betydlig del av den ena centrala linjen delades trafiken och på en del kördes full trafik med bussmatning över det avstängda området.
Så hände en svår olycka där en spårvagn blev påkörd.
I all hast fixade man ihop ett provisoriskt spår genom det avstängda arbetsområdet varvid den skadade vagnen kunde dras hem till vagnhallen. Omgående efter att vagnen passerat rev man det provisoriska spåret.
-Per
När Augsburg skulle byta en betydlig del av den ena centrala linjen delades trafiken och på en del kördes full trafik med bussmatning över det avstängda området.
Så hände en svår olycka där en spårvagn blev påkörd.
I all hast fixade man ihop ett provisoriskt spår genom det avstängda arbetsområdet varvid den skadade vagnen kunde dras hem till vagnhallen. Omgående efter att vagnen passerat rev man det provisoriska spåret.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Vid Ålstensgatan, Ålstens gård samt i Nockeby pågick det i alla fall arbeten. Spåret är dock inte rubbat, det är bara runt omkring spåret man jobbar. (Några gubbar syntes inte till vid Ålstens gård, men övergången var i alla fall uppgrävd!)gek skrev:Är det verkligen vid Alléparken man arbetar? När jag gick förbi för några timmar sedan syntes inga arbetare. Räls, ballast och kontaktledning låg orörda. Har arbetena blivit inställda i ett så sent skede att man inte kunnat planera om trafiken utan måste köra ersättningsbuss trots att spårvagnarna kunnat rulla?
Arbetena på Nockebybanan är vid Ålstens Gård och vid Ålstensgatan.
Anledningen till arbetena är skevningsfel i båda plankorsningarna, varför spåret måste spårriktas.
Det går inte att rikta spåren i dessa asfalterade plankorsningar utan att bryta upp asfalt etc, när asfalten ändå är borta kommer makadam att bytas och befästningarna repareras (de som behövs)
Arbetet pågår dygnet runt från onsdag kl 23 - måndag 07... trafiken skall gå normalt från måndagens första spårvagn...
När banan ändå är avstängd kommer en del arbeten främst svetsning av växelkorsningar att ske, bla Alléparken.
Det kanske hade gått att köra spårvagn samtidigt som hjullastare, två spårgående traktorer( en på varje spår) och en spårriktare och en makadamsug arbetar tillsammans med 5 bantekniker, vad vet jag
Om det hade gått att vända tågen tidigare har jag ingen aning om, men eftersom strömmen är avslagen så hade man fått ta fram sina dieselspårvagnar...
Det kommer att bli jättefint när det är klart...
Anledningen till arbetena är skevningsfel i båda plankorsningarna, varför spåret måste spårriktas.
Det går inte att rikta spåren i dessa asfalterade plankorsningar utan att bryta upp asfalt etc, när asfalten ändå är borta kommer makadam att bytas och befästningarna repareras (de som behövs)
Arbetet pågår dygnet runt från onsdag kl 23 - måndag 07... trafiken skall gå normalt från måndagens första spårvagn...
När banan ändå är avstängd kommer en del arbeten främst svetsning av växelkorsningar att ske, bla Alléparken.
Det kanske hade gått att köra spårvagn samtidigt som hjullastare, två spårgående traktorer( en på varje spår) och en spårriktare och en makadamsug arbetar tillsammans med 5 bantekniker, vad vet jag

Om det hade gått att vända tågen tidigare har jag ingen aning om, men eftersom strömmen är avslagen så hade man fått ta fram sina dieselspårvagnar...

Det kommer att bli jättefint när det är klart...

/Daniel
Varför stänger ni av strömmen för ett sådant arbete?
I lite större spårvägsstäder kör man den typen av arbeten antingen med full trafik på eller som nattavstängningar.
//Tony
I lite större spårvägsstäder kör man den typen av arbeten antingen med full trafik på eller som nattavstängningar.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Ja du Tony, sånt där förstår inte vi som bor i riktiga spårvägsstäder oss riktigt påTonyM skrev:Varför stänger ni av strömmen för ett sådant arbete?
//Tony

Eller så är det väl som vanligt, SL kan inte göra som andra, utan uppfinner sina egna sätt .....
Bifogar f.ö. bilder från Norrköping för drygt en månad sedan.....

Byte av vändslinga och kontaktleding i Klockaretorpet. Ersättningstrafik med pendelvagn. Tyvärr med missvisande skyltning. Foto 2009-04-15 Leif D.
Jösses... ja det är väl inte ofta man får se en Gaisare arbetsledd av en som spelat i IFK... men det går ju det med 
Just det som gjordes i klockis kan vi inte göra i Göteborg. Vi har fel vagnar.
//Tony

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Fel och fel, det beror på hur man ser det.TonyM skrev:
//Tony

Iofs kan man ju köra "pedalvagnar" ända mot ända......Anti skrev:Fel och fel, det beror på hur man ser det.TonyM skrev:
//Tony
Dagens redskapå vid spårarbeten tycks mest vara tråkiga grävare och andra traktorliknande saker..gek skrev:Men man måste förstås hålla i minnet att numera är arbetsmetoder och redskap avsevärt mer avanceradeIngen spårvägstrafik på linje 12 under tiden 21/5-24/5 p.g av banarbete vid Alléparken.
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
leifd skrev:Ja du Tony, sånt där förstår inte vi som bor i riktiga spårvägsstäder oss riktigt påTonyM skrev:Varför stänger ni av strömmen för ett sådant arbete?
//Tony![]()
![]()
Eller så är det väl som vanligt, SL kan inte göra som andra, utan uppfinner sina egna sätt .....
Bifogar f.ö. bilder från Norrköping för drygt en månad sedan.....
Byte av vändslinga och kontaktleding i Klockaretorpet. Ersättningstrafik med pendelvagn. Tyvärr med missvisande skyltning. Foto 2009-04-15 Leif D.
Fan SL, Se och lär hur man gör och inte fjanta med totalavstängningar så där för minsta småarbete när andra inte behöver stänga av..
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
- Micke Asklander
- Kontakt:
Och du betalar då BM för alla extra kostnader
Daniel L har förklarat om läget, men att det ska vara så j---a svårt att fatta.
M
M
ännu en dag
Nja, han har förklarat vad som görs och hur, men inte varför det görs så, och inte heller nämnt något om kostnaderna.Micke Asklander skrev:Och du betalar då BM för alla extra kostnader
Det kan förvisso misstänkas att det här i forumet förekommer härmapor, som gärna kopierar de yttranden som framförs i föreningssammanhang utan att veta så värst mycket om tankegångarna bakom. Men det innebär ju inte nödvändigtvis att de har fel. Jag är själv ytterst skeptisk till SL:s princip att ta till totalavstängningar för småjobb av det här slaget, gärna med motiveringen att man menar sig ha upptäckt att trafikanterna föredrar det. (Som man frågar får man svar!)
Nu gäller ju det här Nockebybanan, och då kan nog trots allt en totalavstängning under KHf-helgen vara ett rimligt sätt att snabba upp arbetet på. Att göra arbetet i etapper hade gett åtminstone dubbla tiden med avstängning av biltrafiken och dubbla insatsen av personal och maskiner (och därmed närmare dubbla kostnaden), kanske ännu mer. Om det hade gällt Tvärbanan hade man kanske valt någon annan metod?
Kloka ord !! Bra....daniel_s skrev:Nja, han har förklarat vad som görs och hur, men inte varför det görs så, och inte heller nämnt något om kostnaderna.Micke Asklander skrev:Och du betalar då BM för alla extra kostnader
Det kan förvisso misstänkas att det här i forumet förekommer härmapor, som gärna kopierar de yttranden som framförs i föreningssammanhang utan att veta så värst mycket om tankegångarna bakom. Men det innebär ju inte nödvändigtvis att de har fel. Jag är själv ytterst skeptisk till SL:s princip att ta till totalavstängningar för småjobb av det här slaget, gärna med motiveringen att man menar sig ha upptäckt att trafikanterna föredrar det. (Som man frågar får man svar!)
Nu gäller ju det här Nockebybanan, och då kan nog trots allt en totalavstängning under KHf-helgen vara ett rimligt sätt att snabba upp arbetet på. Att göra arbetet i etapper hade gett åtminstone dubbla tiden med avstängning av biltrafiken och dubbla insatsen av personal och maskiner (och därmed närmare dubbla kostnaden), kanske ännu mer. Om det hade gällt Tvärbanan hade man kanske valt någon annan metod?
Kan väl inflika då, att i Norrköpingsfallet ovan, så ville Veolia och Ötraf att man skulle köra buss som ersättning, men Norrköpings kommun krävde spårvagn, då detta skulle vara praktiskt genomförbart.
Trotts allt så är det nog så att just det praktiska genomförandet och den totala tiden att genomföra ett arbeta, får styra ganska mycket hur man väljer att göra.
Faktum är ju, t.ex. att stora maskiner som spårgående grävare och traktorer, gör ett fruktansvärt mycket bättre och effektivare jobb, i många fall, än vad äldre mer manuella metoder gör. man vill ju att det man gör ska hålla under många år dessutom.....